School voor speciaal basisonderwijs De Kristal in Maarssen

Het team van School voor speciaal basisonderwijs De Kristal in Maarssen

Current section: team
Pauwenkamp 347
3607 Maarssen

Zie hier hoe het team van School voor speciaal basisonderwijs De Kristal is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van School voor speciaal basisonderwijs De Kristal. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past School voor speciaal basisonderwijs De Kristal bij jullie?

Ontdek hoe goed School voor speciaal basisonderwijs De Kristal bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij School voor speciaal basisonderwijs De Kristal zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.2%)
Man (14.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij School voor speciaal basisonderwijs De Kristal. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.3%)
25-35 jaar (16.7%)
35-45 jaar (16.7%)
45-55 jaar (33.3%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (22.2%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (21.4%)
55-65 jaar (19.4%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij School voor speciaal basisonderwijs De Kristal werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (54.2%)
Direct ondersteunend personeel (37.5%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor School voor speciaal basisonderwijs De Kristal gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Effectieve Leerkrachtvervanging op Basisschool De Kristal

Op De Kristal streven we naar optimale continuïteit in het onderwijs. Daarom beschikken we over extra formatie voor leerkrachten, zodat afwezigheid van een docent efficiënt kan worden opgevangen. Onze twee toegewijde leraarondersteuners spelen hierbij een cruciale rol. Indien hun werkdagen en de schoolbezetting dit toelaten, kunnen zij ook ingezet worden voor leerkrachtvervanging. Daarnaast werken we met duo-leerkrachten. In situaties waarin een groep door twee leerkrachten wordt begeleid, kan de aanwezige duo-leerkracht extra taken oppakken om de afwezige collega te ondersteunen en de lesdoelen te waarborgen. Hoewel we ons uiterste best doen, kan het voorkomen dat we niet direct vervanging kunnen regelen. In dergelijke gevallen vragen we u vriendelijk uw kind thuis op te vangen, indien mogelijk. Als dit niet lukt, zorgen wij voor opvang binnen een andere groep. De invulling van het lesprogramma, zoals thuiswerk, wordt afgestemd op de specifieke situatie. Bij ziekte van onze onderwijsassistenten of leraarondersteuners onderzoeken we eerst of collega's binnen deze functies extra uren kunnen maken. Een andere optie is om de beschikbare expertise gedurende de schooldag flexibel over de groepen te verdelen, zodat elke leerling de benodigde ondersteuning krijgt. Voor andere functies geldt dat bij kortdurende afwezigheid geen directe vervanging wordt ingezet om de continuïteit te waarborgen. Bij langdurige afwezigheid zoeken we proactief naar een passende en duurzame oplossing, zodat de kwaliteit van ons onderwijs gewaarborgd blijft.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Hoge ambities: Op de Kristal stellen wij hoge ambities. Wij hebben voor de basisvakken rekenen, spelling, technisch en begrijpend lezen en schoolambities opgesteld. De leerroutes die wij binnen de school bieden zijn: uitstroom naar praktijkonderwijs, vmbo bbl, vmbo kb, vmbo tl en havo/vwo. Tot en met groep 6 krijgen in principe alle leerlingen een aanbod gebaseerd op uitstroom (leerroute) vmbo bbl. Hiernaast bieden wij een verdiept of intensief aanbod aan leerlingen die dit nodig hebben. In groep 7 en 8 werken wij convergent divergent. De leerlingen krijgen op basis van hun uitstroomprofiel (leerroute) het aanbod dat zij nodig hebben om door te kunnen stromen naar een passende plek in het voortgezet onderwijs. Op de Kristal heeft ieder kind zijn of haar eigen Ontwikkelings Perspectief Plan (OPP). In dit plan staan onder andere de belemmerende en bevorderende ondersteuningsbehoefte en de doelen voor de komende periode. De leerkracht zorgt per tien weken voor een groepsplan waarin de doelen én de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen zijn weergegeven. Zo werken wij opbrengstgericht, wij bieden een gepland onderwijsaanbod.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Specialisten voor Optimale Ontwikkeling op De Kristal

5

Taal, Lezen en Rekenen: Versterking van Essentiële Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog
Rekenspecialist
Taalspecialist
Didactisch Specialist
Leesspecialist (Dyslexie)

Toelichting van de school:

Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van taal, lezen of rekenen, ontvangen deze binnen hun eigen leergroep. Onze toegewijde leerkrachten beoordelen zorgvuldig de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van elk kind. Indien een intensievere aanpak nodig is, wordt dit structureel en planmatig geïntegreerd in het groepsplan. Voor kinderen met ernstige leesproblemen volgen wij een gedetailleerd dyslexieprotocol. Wanneer er sprake is van een taalontwikkelingsstoornis (TOS), bieden wij ondersteuning via ambulante begeleiding van Auris. Kinderen met een taalachterstand of die de Nederlandse taal nog leren (NT2), kunnen rekenen op individuele logopedische ondersteuning. Deze wordt verzorgd door onze schoollogopedist of een externe professional van Logopediepraktijk Sprekend. Alle logopedie vindt plaats op school, waarbij externe zorg via de zorgverzekering van ouders verloopt.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog
Jeugdzorgwerker
Gedragswetenschapper

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal. Wij hanteren de basisleerlijn 'Sociaal Gedrag' (CED) voor alle groepen, van 1 tot en met 8. Tweemaal per jaar evalueren leerkrachten de vooruitgang van elke leerling op deze leerlijn en stellen zij individuele en groepsambities vast. Om de sociale veiligheid te waarborgen, gebruiken we het meetinstrument 'Leerling in Beeld' voor groepen 5 tot en met 8. De resultaten van zowel de sociaal-emotionele scans als de sociale veiligheidsmonitor worden besproken tijdens de HGW/OGW-gesprekken. Bij gedragsmatige uitdagingen ondersteunt de Commissie van Begeleiding (CVB) leerkrachten met expertise van orthopedagogen, de adjunct-directeur en eventuele specialisten. Samen met de leerkracht worden passende interventies afgesproken, waarbij ouders nauw betrokken worden. Onze twee jeugdzorgwerkers, gefinancierd door de gemeente, bieden specifieke ondersteuning via kortdurende handelingsplannen. Bij complexe problematiek zoeken we, in overleg met het samenwerkingsverband, externe hulp, zoals ambulante begeleiding van Cluster 4.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog
Jeugdzorgwerker

Toelichting van de school:

Onze school biedt een gestructureerde leerlijn 'Leren Leren' voor alle groepen (1-8), gericht op taakaanpak, uitgestelde aandacht, zelfstandig werken, samenwerken en reflectie. Per groep zijn er specifieke ambities en activiteiten gedefinieerd, die door de leerkracht worden vertaald naar groeps- en individuele leerdoelen. Indien de leerontwikkeling extra ondersteuning vereist, kan de leerkracht via de Commissie van Begeleiding (CVB) een hulpvraag indienen. De CVB, bestaande uit orthopedagogen, de adjunct-directeur en specialisten, beoordeelt de situatie en stelt, indien nodig, interventies voor, zoals observaties door een gedragswetenschapper. De CVB biedt ook ondersteuning aan leerkrachten bij vragen rondom gedrag, werkhouding en taakaanpak. Een concrete interventie is de inzet van onze jeugdzorgwerkers, die door de gemeente worden gefinancierd en intensief samenwerken met de leerkrachten en de CVB.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging en Fijne Motoriek

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog
Fysiotherapeut
Logopedist

Toelichting van de school:

Jaarlijks evalueert onze vakdocent bewegingsonderwijs, samen met de leerkracht, de motorische vaardigheden van de leerlingen middels de MQ-scan. Deze genormeerde scan biedt inzicht op individueel-, groeps- en schoolniveau, waarna gerichte acties worden ondernomen. De resultaten worden gedeeld met de leerkracht en verwerkt in een schoolrapportage. Onze Cesartherapeut verzorgt tweewekelijks bewegings- en schrijfles aan de kleutergroepen. Hierbij signaleert zij mogelijke ondersteuningsvragen, die zij afstemt met de leerkrachten. Daarnaast biedt de Cesartherapeut individuele begeleiding op school, gefinancierd via de zorgverzekering van ouders. Voor alle ondersteuningsvragen op het gebied van taal, spraak, motoriek of lichamelijke ontwikkeling, fungeert de CVB als centraal punt. Bij een gezamenlijke inschatting van de noodzaak tot extra ondersteuning, bespreken we dit met ouders. De therapie vindt plaats tijdens schooluren na akkoord.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Noodzakelijk medisch handelen en persoonlijke verzorging worden nauwkeurig afgestemd binnen de Commissie van Begeleiding (CVB) en de leerkracht, conform een vastgesteld protocol. Voor kinderen die nog niet zindelijk zijn, bieden onze onderwijsassistenten gerichte ondersteuning en begeleiding.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Per drie groepen is er een bibliotheekkast.

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling bij De Kristal

Ontwikkeling van Toekomstgericht Aanbod voor Extra Ondersteuning

Speciaal Basisonderwijs De Kristal biedt een breed scala aan ondersteuning, met een speciale focus op gedragsontwikkeling. Onze expertise stelt ons in staat om leerlingen de best mogelijke begeleiding te bieden. We hebben een unieke kleutergroep, Tijgeroog, waar onderwijs en zorg naadloos samenkomen. Deze gespecialiseerde aanpak zorgt voor een veilige en stimulerende omgeving waarin jonge kinderen optimaal kunnen groeien. Onze toewijding aan gespecialiseerde zorg wordt versterkt door de continue inzet van een jeugdzorgwerker. De voortzetting van deze cruciale rol is afhankelijk van de financiële middelen die door de gemeente worden toegekend. Met een groeiend aantal leerlingen dat Nederlands als tweede taal leert, investeren we in een schoollogopedist. Extra uren en gerichte taalinterventies in de klas verbeteren de communicatieve vaardigheden. Daarnaast blijft individuele logopedische begeleiding beschikbaar via externe praktijken. We omarmen inclusief onderwijs en delen onze kennis graag met reguliere scholen. Door expertise te delen op leerkracht- en schoolniveau, helpen we leerlingen om passend onderwijs te ontvangen op hun eigen basisschool.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan

Wat zijn de belangrijkste speerpunten in ons schoolplan 2023-2027?

Op Speciaal Basisonderwijs De Kristal focussen we voor de periode 2023-2027 op diverse kerngebieden om de ontwikkeling van onze leerlingen te optimaliseren. We hebben een doorlopende leerlijn voor wereldoriëntatie, geïntegreerd met begrijpend lezen, om zo de leesvaardigheid te versterken. Ons beleid voor burgerschap waarborgt een passend aanbod dat we nauwgezet monitoren om de gestelde leerdoelen te behalen. Daarnaast zetten we ons in voor gelijke kansen, waarbij we niet schuwen om leerlingen individueel te ondersteunen waar nodig. Ons kunst- en cultuurbeleid zorgt voor een rijk en passend aanbod. We streven naar een dynamische schooldag die leren en ontwikkeling bevordert. Naast deze hoofddoelen werken we aan diverse kleinere projecten, zoals de implementatie van een nieuw instrument voor medewerkersgesprekken, wat bijdraagt aan continue verbetering van onze interne processen.

Welke concrete ontwikkelingen staan er op de planning voor de komende schooljaren?

Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons op cruciale ontwikkelingen binnen ons onderwijs. Dit omvat de volledige implementatie van de methode Faqta voor wereldoriëntatie, nauw verbonden met begrijpend lezen. We besteden veel aandacht aan taalonderwijs, de sociale-emotionele leerlijn, burgerschap en rekenvaardigheden. Ook de verdere ontwikkeling van de dynamische schooldag en het Edi-model staan centraal. Daarnaast versterken we de 21st century skills, met een specifieke focus op ICT-vaardigheden, om onze leerlingen voor te bereiden op de toekomst. Deze ontwikkelingen zijn onderdeel van ons doorlopende streven naar excellent onderwijs.

Hoe zorgen we ervoor dat de schooldoelen daadwerkelijk worden bereikt?

Ons jaarplan, opgesteld op basis van het schoolplan, beschrijft de specifieke doelen en de bijbehorende acties voor het lopende schooljaar. Dit zorgt voor een duidelijke koers en focus. Binnen De Kristal werken we met toegewijde ontwikkelteams die gezamenlijk de gestelde doelen nastreven. De resultaten en inzichten van deze teams worden gedeeld tijdens teamvergaderingen en studiedagen. Een deel van de doelen is belegd bij de directie. We hanteren een cyclische evaluatie: tweemaal per jaar evalueren de ontwikkelteams en de directie het jaarplan. De uitkomsten delen we met het voltallige team, de Medezeggenschapsraad (MR) en het bestuur, wat zorgt voor transparantie en betrokkenheid. Daarnaast vinden er om de acht weken scrumbijeenkomsten plaats met het voltallige team en overleggen met de voorzitters van de ontwikkelteams. Dit bevordert de voortgang en kennisdeling. Ons werkplan is gestructureerd volgens het 4D-principe: data verzamelen, data duiden, doelen stellen en actie ondernemen.

Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij SBO De Kristal

Toelichting van de school

SBO De Kristal biedt een gespecialiseerde BSO+, BSO Kristal, speciaal voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben en waar een reguliere buitenschoolse opvang niet volstaat. Onze kleine setting en toegewijde, gespecialiseerde medewerkers zorgen voor een veilige en stimulerende omgeving. De gemeente ondersteunt deze unieke opvangvorm, waarvoor een officiële beschikking vereist is. Veel van onze leerlingen maken ook gebruik van reguliere buitenschoolse opvang in hun eigen woonomgeving of nabij de school. SBO De Kristal voorziet ouders graag van de nodige organisatorische informatie.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op SBO De Kristal?

SBO De Kristal zet zich in voor een optimale ontwikkeling van jonge kinderen met speciaal aanbod. Een van onze unieke voorzieningen is Groep Tijgeroog, een kleutergroep die speciaal is ingericht op de behoeften van jonge leerlingen. Hier krijgen kinderen de aandacht en begeleiding die ze nodig hebben om zich spelenderwijs te ontwikkelen en een goede start te maken op de basisschool. Ontdek de mogelijkheden voor uw kind binnen onze vertrouwde omgeving.

SBO De Kristal zet zich in voor een optimale ontwikkeling van jonge kinderen met speciaal aanbod. Een van onze unieke voorzieningen is Groep Tijgeroog, een kleutergroep die speciaal is ingericht op de behoeften van jonge leerlingen. Hier krijgen kinderen de aandacht en begeleiding die ze nodig hebben om zich spelenderwijs te ontwikkelen en een goede start te maken op de basisschool. Ontdek de mogelijkheden voor uw kind binnen onze vertrouwde omgeving.

Groep Tijgeroog: onze gespecialiseerde kleutergroep.

Met welke partners werkt SBO De Kristal samen voor het jonge kind?

SBO De Kristal werkt nauw samen met erkende partners om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken. We zijn verheugd een samenwerking te hebben met Kind & Co, Ludens, een organisatie die bekend staat om hun kwalitatieve kinderopvang en educatieve programma's. Deze samenwerking stelt ons in staat om een breder scala aan ondersteuning en ontwikkelingsmogelijkheden te bieden, die perfect aansluiten bij de specifieke behoeften van onze leerlingen. Bezoek hun website voor meer informatie over hun diensten.

SBO De Kristal werkt nauw samen met erkende partners om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken. We zijn verheugd een samenwerking te hebben met Kind & Co, Ludens, een organisatie die bekend staat om hun kwalitatieve kinderopvang en educatieve programma's. Deze samenwerking stelt ons in staat om een breder scala aan ondersteuning en ontwikkelingsmogelijkheden te bieden, die perfect aansluiten bij de specifieke behoeften van onze leerlingen. Bezoek hun website voor meer informatie over hun diensten.

Team | School voor speciaal basisonderwijs De Kristal in Maarssen | [2025] Schoolregister