
Het team van School voor speciaal basisonderwijs De Kristal in Maarssen
Current section: teamZie hier hoe het team van School voor speciaal basisonderwijs De Kristal is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van School voor speciaal basisonderwijs De Kristal. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past School voor speciaal basisonderwijs De Kristal bij jullie?
Ontdek hoe goed School voor speciaal basisonderwijs De Kristal bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij School voor speciaal basisonderwijs De Kristal zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij School voor speciaal basisonderwijs De Kristal. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij School voor speciaal basisonderwijs De Kristal werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor School voor speciaal basisonderwijs De Kristal gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Effectieve Leerkrachtvervanging op Basisschool De Kristal
Op De Kristal streven we naar optimale continuïteit in het onderwijs. Daarom beschikken we over extra formatie voor leerkrachten, zodat afwezigheid van een docent efficiënt kan worden opgevangen. Onze twee toegewijde leraarondersteuners spelen hierbij een cruciale rol. Indien hun werkdagen en de schoolbezetting dit toelaten, kunnen zij ook ingezet worden voor leerkrachtvervanging. Daarnaast werken we met duo-leerkrachten. In situaties waarin een groep door twee leerkrachten wordt begeleid, kan de aanwezige duo-leerkracht extra taken oppakken om de afwezige collega te ondersteunen en de lesdoelen te waarborgen. Hoewel we ons uiterste best doen, kan het voorkomen dat we niet direct vervanging kunnen regelen. In dergelijke gevallen vragen we u vriendelijk uw kind thuis op te vangen, indien mogelijk. Als dit niet lukt, zorgen wij voor opvang binnen een andere groep. De invulling van het lesprogramma, zoals thuiswerk, wordt afgestemd op de specifieke situatie. Bij ziekte van onze onderwijsassistenten of leraarondersteuners onderzoeken we eerst of collega's binnen deze functies extra uren kunnen maken. Een andere optie is om de beschikbare expertise gedurende de schooldag flexibel over de groepen te verdelen, zodat elke leerling de benodigde ondersteuning krijgt. Voor andere functies geldt dat bij kortdurende afwezigheid geen directe vervanging wordt ingezet om de continuïteit te waarborgen. Bij langdurige afwezigheid zoeken we proactief naar een passende en duurzame oplossing, zodat de kwaliteit van ons onderwijs gewaarborgd blijft.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Hoge ambities: Op de Kristal stellen wij hoge ambities. Wij hebben voor de basisvakken rekenen, spelling, technisch en begrijpend lezen en schoolambities opgesteld. De leerroutes die wij binnen de school bieden zijn: uitstroom naar praktijkonderwijs, vmbo bbl, vmbo kb, vmbo tl en havo/vwo. Tot en met groep 6 krijgen in principe alle leerlingen een aanbod gebaseerd op uitstroom (leerroute) vmbo bbl. Hiernaast bieden wij een verdiept of intensief aanbod aan leerlingen die dit nodig hebben. In groep 7 en 8 werken wij convergent divergent. De leerlingen krijgen op basis van hun uitstroomprofiel (leerroute) het aanbod dat zij nodig hebben om door te kunnen stromen naar een passende plek in het voortgezet onderwijs. Op de Kristal heeft ieder kind zijn of haar eigen Ontwikkelings Perspectief Plan (OPP). In dit plan staan onder andere de belemmerende en bevorderende ondersteuningsbehoefte en de doelen voor de komende periode. De leerkracht zorgt per tien weken voor een groepsplan waarin de doelen én de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen zijn weergegeven. Zo werken wij opbrengstgericht, wij bieden een gepland onderwijsaanbod.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Specialisten voor Optimale Ontwikkeling op De Kristal
Taal, Lezen en Rekenen: Versterking van Essentiële Vaardigheden
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van taal, lezen of rekenen, ontvangen deze binnen hun eigen leergroep. Onze toegewijde leerkrachten beoordelen zorgvuldig de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van elk kind. Indien een intensievere aanpak nodig is, wordt dit structureel en planmatig geïntegreerd in het groepsplan. Voor kinderen met ernstige leesproblemen volgen wij een gedetailleerd dyslexieprotocol. Wanneer er sprake is van een taalontwikkelingsstoornis (TOS), bieden wij ondersteuning via ambulante begeleiding van Auris. Kinderen met een taalachterstand of die de Nederlandse taal nog leren (NT2), kunnen rekenen op individuele logopedische ondersteuning. Deze wordt verzorgd door onze schoollogopedist of een externe professional van Logopediepraktijk Sprekend. Alle logopedie vindt plaats op school, waarbij externe zorg via de zorgverzekering van ouders verloopt.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal. Wij hanteren de basisleerlijn 'Sociaal Gedrag' (CED) voor alle groepen, van 1 tot en met 8. Tweemaal per jaar evalueren leerkrachten de vooruitgang van elke leerling op deze leerlijn en stellen zij individuele en groepsambities vast. Om de sociale veiligheid te waarborgen, gebruiken we het meetinstrument 'Leerling in Beeld' voor groepen 5 tot en met 8. De resultaten van zowel de sociaal-emotionele scans als de sociale veiligheidsmonitor worden besproken tijdens de HGW/OGW-gesprekken. Bij gedragsmatige uitdagingen ondersteunt de Commissie van Begeleiding (CVB) leerkrachten met expertise van orthopedagogen, de adjunct-directeur en eventuele specialisten. Samen met de leerkracht worden passende interventies afgesproken, waarbij ouders nauw betrokken worden. Onze twee jeugdzorgwerkers, gefinancierd door de gemeente, bieden specifieke ondersteuning via kortdurende handelingsplannen. Bij complexe problematiek zoeken we, in overleg met het samenwerkingsverband, externe hulp, zoals ambulante begeleiding van Cluster 4.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Onze school biedt een gestructureerde leerlijn 'Leren Leren' voor alle groepen (1-8), gericht op taakaanpak, uitgestelde aandacht, zelfstandig werken, samenwerken en reflectie. Per groep zijn er specifieke ambities en activiteiten gedefinieerd, die door de leerkracht worden vertaald naar groeps- en individuele leerdoelen. Indien de leerontwikkeling extra ondersteuning vereist, kan de leerkracht via de Commissie van Begeleiding (CVB) een hulpvraag indienen. De CVB, bestaande uit orthopedagogen, de adjunct-directeur en specialisten, beoordeelt de situatie en stelt, indien nodig, interventies voor, zoals observaties door een gedragswetenschapper. De CVB biedt ook ondersteuning aan leerkrachten bij vragen rondom gedrag, werkhouding en taakaanpak. Een concrete interventie is de inzet van onze jeugdzorgwerkers, die door de gemeente worden gefinancierd en intensief samenwerken met de leerkrachten en de CVB.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging en Fijne Motoriek
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Jaarlijks evalueert onze vakdocent bewegingsonderwijs, samen met de leerkracht, de motorische vaardigheden van de leerlingen middels de MQ-scan. Deze genormeerde scan biedt inzicht op individueel-, groeps- en schoolniveau, waarna gerichte acties worden ondernomen. De resultaten worden gedeeld met de leerkracht en verwerkt in een schoolrapportage. Onze Cesartherapeut verzorgt tweewekelijks bewegings- en schrijfles aan de kleutergroepen. Hierbij signaleert zij mogelijke ondersteuningsvragen, die zij afstemt met de leerkrachten. Daarnaast biedt de Cesartherapeut individuele begeleiding op school, gefinancierd via de zorgverzekering van ouders. Voor alle ondersteuningsvragen op het gebied van taal, spraak, motoriek of lichamelijke ontwikkeling, fungeert de CVB als centraal punt. Bij een gezamenlijke inschatting van de noodzaak tot extra ondersteuning, bespreken we dit met ouders. De therapie vindt plaats tijdens schooluren na akkoord.
Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Noodzakelijk medisch handelen en persoonlijke verzorging worden nauwkeurig afgestemd binnen de Commissie van Begeleiding (CVB) en de leerkracht, conform een vastgesteld protocol. Voor kinderen die nog niet zindelijk zijn, bieden onze onderwijsassistenten gerichte ondersteuning en begeleiding.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling bij De Kristal
Ontwikkeling van Toekomstgericht Aanbod voor Extra Ondersteuning
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan
Wat zijn de belangrijkste speerpunten in ons schoolplan 2023-2027?
Welke concrete ontwikkelingen staan er op de planning voor de komende schooljaren?
Hoe zorgen we ervoor dat de schooldoelen daadwerkelijk worden bereikt?
Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij SBO De Kristal
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op SBO De Kristal?
SBO De Kristal zet zich in voor een optimale ontwikkeling van jonge kinderen met speciaal aanbod. Een van onze unieke voorzieningen is Groep Tijgeroog, een kleutergroep die speciaal is ingericht op de behoeften van jonge leerlingen. Hier krijgen kinderen de aandacht en begeleiding die ze nodig hebben om zich spelenderwijs te ontwikkelen en een goede start te maken op de basisschool. Ontdek de mogelijkheden voor uw kind binnen onze vertrouwde omgeving.
Met welke partners werkt SBO De Kristal samen voor het jonge kind?
SBO De Kristal werkt nauw samen met erkende partners om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken. We zijn verheugd een samenwerking te hebben met Kind & Co, Ludens, een organisatie die bekend staat om hun kwalitatieve kinderopvang en educatieve programma's. Deze samenwerking stelt ons in staat om een breder scala aan ondersteuning en ontwikkelingsmogelijkheden te bieden, die perfect aansluiten bij de specifieke behoeften van onze leerlingen. Bezoek hun website voor meer informatie over hun diensten.