De Zilvermaan in Maarssen

Het team van De Zilvermaan in Maarssen

Current section: team
Bloemstede 225
3608 Maarssen

Zie hier hoe het team van De Zilvermaan is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Zilvermaan. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Zilvermaan bij jullie?

Ontdek hoe goed De Zilvermaan bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Zilvermaan zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84.6%)
Man (15.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Zilvermaan. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (30.8%)
35-45 jaar (15.4%)
45-55 jaar (30.8%)
55-65 jaar (23.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Zilvermaan werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (16.7%)
Management (16.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Zilvermaan gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Leerkrachtvervanging op Basisschool De Zilvermaan

Bij Basisschool De Zilvermaan garanderen we een continue en kwalitatieve educatie voor alle leerlingen. Mocht een van onze toegewijde leerkrachten onverhoopt verhinderd zijn, bijvoorbeeld door ziekte, dan zetten wij alles op alles om de lesgang soepel te laten verlopen. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van de leerervaring van uw kind. Wij beschikken over een eigen, professionele pool van invallers die direct inzetbaar is. Wanneer deze pool niet voldoende dekking kan bieden, werken we nauw samen met IPPON, een regionale invalpool, om de best mogelijke vervanging te regelen. Deze samenwerking zorgt ervoor dat we snel kunnen schakelen en de continuïteit van het onderwijs kunnen waarborgen. Indien een externe vervanger niet direct beschikbaar is, hanteren wij diverse oplossingen. Een collega die parttime werkzaam is, kan ingeschakeld worden om de lessen over te nemen. Ook kan, in specifieke situaties, een leerkracht van de onderbouw tijdelijk de bovenbouw verzorgen, waarbij een invaller de onderbouwklas opvangt. Deze flexibele aanpak minimaliseert de impact op de leerlingen. In uitzonderlijke gevallen, wanneer andere opties ontoereikend zijn, kan een ambulante collega worden ingezet. Hoewel dit betekent dat andere werkzaamheden tijdelijk worden uitgesteld, is dit een laatste redmiddel om de continuïteit van het onderwijs te garanderen. Uw kind kan dan rekenen op de best mogelijke begeleiding. In het zeldzame geval dat vervanging niet direct geregeld kan worden, informeren wij u zo spoedig mogelijk via de Parro app. We vragen u dan vriendelijk om uw kind die dag thuis te houden, zodat we de situatie optimaal kunnen beheren. Uw begrip en medewerking zijn hierbij van essentieel belang.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Professionele Ondersteuning voor Elke Leerling op De Zilvermaan

2

Taal en Rekenen: Sterke Basisvaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist

Toelichting van de school:

Op De Zilvermaan leggen we een sterke nadruk op de kernvakken taal en rekenen. We maken gebruik van het Effectieve Directe Instructie (EDI) model, waarbij instructie op meerdere niveaus wordt aangeboden. Hierdoor sluit het onderwijs naadloos aan bij de individuele leerbehoeften en de zone van naaste ontwikkeling van elk kind. Wij geloven in leerdoelgericht onderwijs, waarbij leerlingen actief betrokken worden bij hun eigen leerproces. Door leerlingen mede-eigenaar te maken van hun leerdoelen, stimuleren we een optimale samenwerking tussen leerkracht en leerling. De interne begeleider werkt nauw samen met de leerkrachten om zowel de groepsdynamiek als de individuele voortgang van leerlingen te monitoren, ondersteund door onze gespecialiseerde rekenspecialist.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Samen Leren Leven

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Het ontwikkelen van sociale en emotionele vaardigheden is cruciaal voor een positieve schoolervaring. Wij streven ernaar dat elke leerling zich zelfverzekerd voelt en een gezond zelfbeeld ontwikkelt, wat essentieel is voor actieve deelname binnen de groep. Leerlingen worden aangemoedigd elkaar te ondersteunen, zowel binnen als buiten hun eigen klas. Onze school wil een positieve bijdrage leveren aan de gemeenschap. Jaarlijks organiseren we diverse maatschappelijk georiënteerde activiteiten, zoals het steunen van goede doelen, het inzamelen van voedsel voor de voedselbank en deelname aan lokale schoonmaakacties. Tevens brengen we kerstkaarten naar verzorgingstehuizen en leggen we een krans bij de herdenking op 4 mei. We hanteren de methodiek 'De Vreedzame School' om de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen te begeleiden. Oudere leerlingen, uit groep 8, worden opgeleid tot mediator en assisteren bij het toezicht op het schoolplein. Daarnaast is er een actieve leerlingenraad, bestaande uit leerlingen van groep 5 tot en met 8, die meedenkt over schoolzaken.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Focus op Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Een goede luister- en werkhouding vormt de basis voor succesvol leren. Op De Zilvermaan besteden we hier veel aandacht aan, omdat dit de voorwaarde is voor het ontwikkelen van zelfstandigheid en eigenaarschap bij onze leerlingen. De leerkracht focust hierbij op vijf kerngebieden die bijdragen aan een optimale leeromgeving. Deze vijf gebieden omvatten een effectieve taakaanpak, het strategisch inzetten van uitgestelde aandacht, het bevorderen van zelfstandig (door)werken, het stimuleren van succesvolle samenwerking en spel, en het aanleren van reflectie op het eigen leerproces. Deze aanpak helpt leerlingen om hun potentieel volledig te benutten.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
4
Totaal specialisten
4
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Extra Ondersteuning voor Elk Kind op De Zilvermaan

Ons Beleid voor Passend Onderwijs en Leerlingenzorg

Op basisschool De Zilvermaan geloven we in passend onderwijs voor ieder kind. Wettelijk is vastgelegd dat ouders van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften extra financiële middelen kunnen aanvragen voor ondersteuning. Deze middelen, die via het samenwerkingsverband Passenderwijs worden verstrekt, stellen ons in staat om individuele leerlingen de juiste hulp te bieden. In nauw overleg met u als ouder bepalen we hoe deze extra gelden het beste ingezet kunnen worden om uw kind optimaal te laten ontwikkelen. Onze school ontvangt middelen die direct gekoppeld zijn aan de individuele leerling. Dit stelt ons in staat om zelf de benodigde hulp te organiseren of externe expertise in te schakelen. Vooraf informeren wij u over onze mogelijkheden en beperkingen op het gebied van extra ondersteuning. Kinderen met specifieke behoeften, zoals visuele, auditieve, communicatieve, verstandelijke of lichamelijke handicaps, langdurige ziekte, of gedrags- en psychiatrische stoornissen, kunnen in aanmerking komen voor deze extra ondersteuning. In sommige gevallen verwijzen we een kind door naar het speciaal basisonderwijs, waarbij de rol van ons samenwerkingsverband Passenderwijs cruciaal is. Meer actuele informatie vindt u op de website van Passenderwijs. **Focus op Gedragsontwikkeling met De Vreedzame School** Goed gedrag is essentieel voor een prettige leeromgeving. Daarom besteden we veel aandacht aan sociaal-emotionele ontwikkeling middels het programma De Vreedzame School. We leggen de nadruk op beleefdheid, actief luisteren en aandacht voor elkaar. Bij gedragsproblemen starten we altijd het gesprek met de leerkracht en de ouders. Samen streven we naar een consistente aanpak en hopen we op uw begrip en vertrouwen. Bij twijfel over de aanpak, nodigen we u uit direct contact op te nemen met de leerkracht. Mocht dit niet tot een oplossing leiden, dan volgt een gesprek met de intern begeleider en eventueel het kind zelf. Indien nodig schakelen we externe deskundigen of de schoolbegeleidingsdienst in. **Individuele Zorg en Begeleiding** Met ongeveer 140 leerlingen uit diverse achtergronden, bieden wij gerichte zorg. Zorgen over een leerling worden besproken met de interne begeleider (IB-er), die advies geeft en bepaalt wie in aanmerking komt voor remedial teaching. De leerkracht, met ondersteuning van de IB-er, biedt verdere begeleiding. De IB-er monitort de leerlingresultaten via het leerlingvolgsysteem en analyseert de voortgang van zorgleerlingen. Kinderen die moeite hebben met basisvaardigheden in de lagere groepen, krijgen in overleg met ouders een tweede kans, met aangepaste leerstof waar nodig. Dit proactieve beleid helpt ons problemen vroegtijdig te signaleren, analyseren en oplossen, waardoor onnodige doorverwijzing naar speciaal onderwijs wordt voorkomen. Uitstroomcijfers zijn op school opvraagbaar. **Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning** Wij streven ernaar elk kind in de eigen buurt te laten opgroeien en leren. De intern begeleider werkt hierin nauw samen met de kwaliteitsmedewerker, schoolpsycholoog en Passenderwijs. Ons team volgt regelmatig trainingen om de begeleiding van leerlingen met extra behoeften te optimaliseren. Voor de komende periode richten we ons specifiek op verdieping in de begeleiding van leerlingen met TOS (Taal-Ontwikkelingsstoornissen) en hoogbegaafdheid.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Ons Schoolplan op De Zilvermaan

Wat zijn de belangrijkste doelen in ons schoolplan?

Op De Zilvermaan focussen we op de optimale ontwikkeling van elke leerling door middel van gedifferentieerde instructie en verwerking. Ons schoolplan is gericht op zowel cognitieve als creatieve vorming. Via een gestructureerde kwaliteitscyclus monitoren we de voortgang van leerlingen nauwgezet, met de vastgestelde onderwijsplannen als leidraad. Daarnaast investeren we als team continu in onze professionele ontwikkeling. Geplande studiedagen en nascholing stellen ons in staat om kritisch te kijken naar ons onderwijs en bij te blijven in ons vakgebied. Dit schooljaar verdiepen we ons specifiek in thematisch werken, het effectief volgen van leerlingen met MijnLeerling en het nieuwe toetssysteem Leerling in Beeld. Door reflectie, feedback en kwaliteitsmetingen waarborgen we de hoogste onderwijskwaliteit op De Zilvermaan. Ons vierjarenplan (2023-2027) is gebaseerd op onze visie en wordt jaarlijks geëvalueerd en bijgestuurd. Wij werken volgens de principes van de Betere Basisschool, waarbij alle teamleden actief deelnemen aan ontwikkelteams. Hierin werken we gezamenlijk aan onderwijsvernieuwingen, zodat elk teamlid, met minimaal twee dagen per week op school, betrokken is bij onze innovatieve aanpak en deelneemt aan een leerteam.

Hoe realiseren wij de gestelde onderwijsdoelen?

Ons team werkt met een vernieuwend concept dat is opgebouwd rond drie kernpijlers: leerdoelgericht onderwijs, leerrijk en betekenisvol onderwijs, en samen leren leven. Bij de eerste pijler, leerdoelgericht onderwijs, krijgt de leerkracht gedetailleerd inzicht in de beheersing van leerdoelen door elke leerling. Dit stelt ons in staat de instructie nauwkeurig af te stemmen en leerlingen actief te betrekken bij hun eigen leerproces, waardoor zij eigenaarschap ontwikkelen. Voor alle vakken hanteren we de officiële kerndoelen. We selecteren lesmethodes die deze doelen volledig dekken. Voor elk kernvak stelt de leerkracht een onderwijsplan op, met daarin de doelen voor het komende halfjaar en de benodigde ondersteuning per kind. Deze doelen worden vier keer per jaar geëvalueerd om de voortgang te meten, de effectiviteit van interventies te beoordelen en nieuwe strategieën te ontwikkelen. Twee keer per jaar vindt een uitgebreid overleg plaats dat focust op de leerdoelen en de behaalde resultaten. Dit opbrengstgericht werken is vastgelegd in ons beleidsplan en wordt gecoördineerd door de intern begeleider.

Ontwikkeling van Jonge Kinderen op Basisschool De Zilvermaan

Toelichting van de school

Basisschool De Zilvermaan in Maarssen biedt een stimulerende omgeving voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Wij geloven in een aanpak waarbij elk kind centraal staat en zich optimaal kan ontplooien. Ons onderwijs is gericht op het creëren van een veilige en uitdagende leeromgeving. Hierdoor kunnen kleuters en peuters spelenderwijs belangrijke vaardigheden ontwikkelen die de basis leggen voor hun verdere schoolcarrière. Leerlingen van De Zilvermaan profiteren van een ervaren team dat zich inzet voor een positieve start in het basisonderwijs. Ontdek hoe wij uw kind begeleiden in deze belangrijke eerste jaren.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt De Zilvermaan voor jonge kinderen?

De Zilvermaan richt zich op een brede, ontwikkelingsgerichte aanpak voor alle jonge kinderen binnen het reguliere basisonderwijs. We bieden een gestructureerd programma dat aansluit bij de behoeften van kleuters. Onze focus ligt op het bevorderen van sociale, emotionele en cognitieve vaardigheden door middel van spel en gerichte activiteiten. Hierdoor krijgt elk kind een solide basis voor verdere educatie.

Met welke organisaties werkt Basisschool De Zilvermaan samen voor het jonge kind?

Basisschool De Zilvermaan onderhoudt waardevolle samenwerkingen om de ontwikkeling van jonge kinderen te verrijken. Een van onze partners is Kind en Co. Deze samenwerking stelt ons in staat om expertise te delen en aanvullende activiteiten te organiseren. Dit draagt bij aan een holistische benadering van de kinderopvang en het onderwijs in Maarssen.

Basisschool De Zilvermaan onderhoudt waardevolle samenwerkingen om de ontwikkeling van jonge kinderen te verrijken. Een van onze partners is Kind en Co. Deze samenwerking stelt ons in staat om expertise te delen en aanvullende activiteiten te organiseren. Dit draagt bij aan een holistische benadering van de kinderopvang en het onderwijs in Maarssen.

Team | De Zilvermaan in Maarssen | [2025] Schoolregister