
De resultaten van De Pionier in Maarssen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Pionier, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Pionier bij jullie?
Ontdek hoe goed De Pionier bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Taal en Rekenen op De Pionier
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. In groep acht meten we deze vaardigheden via de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau, een landelijke standaard voor alle basisscholen. Op De Pionier streven we ernaar dit niveau voor al onze leerlingen te garanderen en te overtreffen, wat cruciaal is voor hun verdere educatieve pad. Onze focus ligt op het ontwikkelen van een sterke basis die hen voorbereidt op succes in het voortgezet onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Excellente Prestaties in Taal en Rekenen op De Pionier
Het streefniveau biedt een uitdagender doel bovenop de basisvaardigheden, gericht op het maximaliseren van de leerresultaten van onze leerlingen aan het einde van groep acht. De inspectie stelt voor elke school een individuele signaleringswaarde vast, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie, om het percentage leerlingen dat dit hogere niveau moet behalen te bepalen. De Pionier zet vol in op het stimuleren van excellentie en het bereiken van het streefniveau door al onze leerlingen, wat onze toewijding aan hoogwaardig onderwijs onderstreept. We geloven in het potentieel van elke leerling om verder te komen dan de basis.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Pionier?
Ontvang tijdig een deskundig schooladvies voor het voortgezet onderwijs bij Basisschool De Pionier in Maarssen. Aan het einde van groep 7 ontvangen ouders en leerlingen een indicatie voor het voortgezet onderwijs. Dit advies helpt bij het selecteren van geschikte scholen tijdens open dagen. Begin groep 8 ontvangen ouders gedetailleerde informatie over de aanmeldingsprocedure voor het voortgezet onderwijs. Meer informatie over de POVO-procedure, inclusief aanmelding bij scholen voor voortgezet onderwijs, is beschikbaar op www.samennaarhetvo.nl. Het schooladvies van De Pionier is gebaseerd op een brede evaluatie van de leerling. We kijken naar academische resultaten, aangeboren talenten, de inzet en het doorzettingsvermogen van de leerling, en diens specifieke interesses. De expertise van onze leerkrachten, observaties, leerlingvolgsysteemgegevens en rapportages vormen de basis voor een nauwkeurige inschatting van het instroomniveau in het voortgezet onderwijs. Dit proces vindt plaats in een commissie van bovenbouwleerkrachten en de intern begeleider, onder eindverantwoordelijkheid van de directie. Naast onze eigen beoordelingen, maakt De Pionier gebruik van de Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijs (NIO). Deze onafhankelijke test, afgenomen in het najaar van groep 8, brengt de cognitieve capaciteiten van de leerling in kaart en ondersteunt daarmee het opstellen van het schooladvies. In januari van groep 8 formuleren we een voorlopig VO-advies. De doorstroomtoets, die in februari voor alle leerlingen plaatsvindt, kan leiden tot een bijstelling van dit advies naar boven. Een advies naar beneden bijstellen is niet toegestaan. In maart bespreken we het definitieve VO-advies tijdens een persoonlijk oudergesprek, waarbij ook de aanmeldingsformulieren worden afgerond. Vervolgens melden de leerkrachten de leerlingen aan bij het voortgezet onderwijs. De klachtenregeling van de school is van toepassing op het schooladvies. In mei informeren de scholen voor voortgezet onderwijs de ouders en leerlingen over de definitieve plaatsing.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op De Pionier
De Pionier in Maarssen omarmt een unieke onderwijsvisie, geworteld in een multiculturele samenleving. Wij verwelkomen iedereen die onze kernwaarden deelt, waar diversiteit wordt gevierd en gerespecteerd. Samen bouwen we aan een veilige leeromgeving waarin elk kind zich gewaardeerd voelt. Wij geloven dat elk kind uniek is en het recht heeft op acceptatie. Ons team zet zich in om alle talenten te stimuleren, met een focus op een sfeer van openheid, duidelijkheid en wederzijds vertrouwen. Problemen zien we als kansen voor gezamenlijke oplossingen, ten gunste van kind, ouder en school. Onze school is een plek waar leren en persoonlijke groei centraal staan, ondersteund door een proactieve benadering van sociaal-emotionele ontwikkeling. We streven ernaar dat alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen, zowel academisch als sociaal.
Veiligheid en Vertrouwen
Openheid en Respect
Duidelijkheid en Structuur
Hoe bevordert De Pionier de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Op De Pionier hanteren we wettelijk verplichte protocollen, zoals de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling en een actief pestprotocol. Onze proactieve aanpak, met een medewerker voor pestpreventie, benadrukt het voorkomen van problemen. We gebruiken de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren, ondersteund door een gespecialiseerde coördinator sociaal-emotionele ontwikkeling en een gedragsspecialist. De ontwikkeling van leerlingen monitoren we met het 'hart en handen'-deel van ons leerlingvolgsysteem IEP, wat jaarlijks inzicht geeft. Daarnaast meten we jaarlijks de sociale veiligheid bij leerlingen van groep 7 en 8. De resultaten van de afgelopen vier jaar tonen aan dat onze leerlingen voldoen aan de normen, een bewijs van acht jaar gerichte inspanning. Ons burgerschapsonderwijs wordt continu geëvalueerd en verbeterd, met beleidsplannen die inspelen op actuele maatschappelijke thema's en jaarlijkse monitoring bij zowel leerlingen als medewerkers.
Welke tools gebruikt De Pionier voor het meten van sociale resultaten?
De Pionier gebruikt specifieke registratievormen om sociale opbrengsten nauwkeurig in kaart te brengen en te volgen: * IEP Hart & Handen: Dit onderdeel van het leerlingvolgsysteem biedt een gedetailleerd beeld van de sociaal-emotionele ontwikkeling van elke leerling.
- IEP Hart & Handen
Met welke methodes voor sociaal-emotioneel leren werkt De Pionier?
De Pionier investeert in de sociaal-emotionele groei van leerlingen door gebruik te maken van erkende en effectieve methodes: * Taakspel: Een gestructureerde aanpak om gedrag en samenwerking te verbeteren. * KWINK: Een veelzijdige methode die leerlingen helpt bij het ontwikkelen van sociale en emotionele vaardigheden.
- Taakspel
- KWINK
Inspectierapport Basisschool De Pionier: Kwaliteit en Ontwikkeling
KBS De Pionier blinkt uit in het basisarrangement, met uitstekende onderwijsresultaten, een effectief leerproces en zorgvuldige leerlingbegeleiding. De school scoort bijzonder goed op cruciale onderdelen zoals didactisch handelen, het afstemmen van instructie op individuele leerbehoeften en een gestructureerd systeem voor het monitoren van leerlingvoortgang. Vanuit deze sterke fundering blijft De Pionier zich continu vernieuwen, zowel in lesinhoud als in beleidsontwikkeling. Dit commitment aan verbetering zorgt voor een dynamische leeromgeving. De Onderwijsinspectie beoordeelt schoolbesturen als geheel. In september 2018 bevestigde de inspectie dat het bestuur van SPA de voorwaarden schept voor kwalitatief goed onderwijs. Duidelijke afspraken, volop ontwikkelingsmogelijkheden voor leraren en volledige naleving van wetgeving, gecombineerd met een gezonde financiële positie, kenmerken het bestuur. Eerder, in december 2017, nam De Pionier deel aan een themabezoek van de inspectie over 'Lerarenkracht: theorie en praktijk in het didactisch handelen'. Dit bezoek, onderdeel van de vierjaarlijkse cyclus, gaf geen aanleiding tot verdere actie van de inspectie, wat de effectiviteit van de school onderstreept.