Ontmoetingsschool Atlas in Leusden

Het team van Ontmoetingsschool Atlas in Leusden

Current section: team
De Biezenkamp 290
3831 Leusden

Zie hier hoe het team van Ontmoetingsschool Atlas is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Ontmoetingsschool Atlas. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Ontmoetingsschool Atlas bij jullie?

Ontdek hoe goed Ontmoetingsschool Atlas bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Ontmoetingsschool Atlas zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90%)
Man (10%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Ontmoetingsschool Atlas. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (20%)
25-35 jaar (10%)
35-45 jaar (20%)
45-55 jaar (10%)
55-65 jaar (40%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Ontmoetingsschool Atlas werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (90%)
Direct ondersteunend personeel (10%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Ontmoetingsschool Atlas gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op Ontmoetingsschool Atlas

Op Ontmoetingsschool Atlas zorgen we voor een continue leeromgeving, zelfs bij afwezigheid van een vaste leerkracht. Uw kind wordt altijd opgevangen door een gekwalificeerde professional, of dit nu een ervaren collega uit ons eigen team is of een deskundige uit onze zorgvuldig samengestelde invalpool. We streven ernaar om elke schooldag een optimale leerervaring te garanderen. Dankzij onze flexibele vervangingsregeling kan uw kind rekenen op deskundige begeleiding. Mocht het onverhoopt toch niet lukken om tijdig een geschikte vervanger te vinden, dan informeren we u direct. Onze prioriteit ligt bij de continuïteit van het onderwijs en het welzijn van uw kind. Daarom werken we met een betrouwbaar netwerk van invallers om de kwaliteit van onze lessen te waarborgen, ook in uitzonderlijke situaties.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Ontmoetingsschool Atlas

0

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Ontmoetingsschool Atlas biedt een gelaagde aanpak om de taal- en rekenvaardigheden van uw kind te versterken. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, ontvangen dit via gerichte instructie, pre-teaching, extra oefentijd of intensieve begeleiding in kleine groepen op ondersteuningsniveau 2 en 3. Onze intern begeleiders, rekencoördinator en taal- en leesspecialisten beschikken over de expertise om de voortgang van leerlingen nauwkeurig te monitoren met behulp van het leerlingvolgsysteem. Bij hardnekkige leerproblemen stellen we in samenwerking met u en ons ondersteuningsteam een OntwikkelingsPerspectiefPlan (OPP) op. Wanneer de aangeboden ondersteuning binnen de school ontoereikend blijkt, kunnen we in overleg met u gebruikmaken van aanvullende voorzieningen binnen ons bestuur Voila of het samenwerkingsverband SWV de Eem. Hiermee waarborgen we dat elk kind de juiste hulp krijgt, thuisnabij en passend bij zijn of haar behoeften.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groei in Veiligheid en Zelfvertrouwen

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Remedial teacher
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Pedagogisch educatief professional

Toelichting van de school:

Wij hechten op Ontmoetingsschool Atlas grote waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Een veilige en positieve leeromgeving is essentieel voor succesvol leren en persoonlijk welzijn. Onze aanpak is gericht op het versterken van zelfregulatie, empathie en sociale vaardigheden. Schoolbreed passen we Conscious Discipline toe, een methode die leerlingen helpt hun emoties te herkennen, te begrijpen en te reguleren. Dit bevordert een positief klassenklimaat en helpt bij het oplossen van conflicten. Daarnaast integreren we The Leader in Me, gebaseerd op de 7 gewoonten van Stephen Covey, om eigenaarschap, leiderschap en samenwerking te stimuleren. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij sociaal-emotionele uitdagingen, ontvangen deze via individuele gesprekken, coaching in de klas of via onze gespecialiseerde teamleden zoals de intern begeleider en pedagogisch educatief professional. Bij complexe problematiek werken we nauw samen met externe partners en ouders om de best mogelijke ondersteuning te bieden.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Leren Leren en Zelfstandig Werken

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Ontmoetingsschool Atlas stimuleren we een proactieve werkhouding en zelfstandigheid bij alle leerlingen. Onze aanpak is gericht op het ontwikkelen van executieve functies, zoals plannen, organiseren en concentreren, cruciaal voor succesvol leren. Binnen de klas zetten leerkrachten expliciete instructiemodellen in, aangevuld met visuele ondersteuning en duidelijke routines om leerlingen te helpen bij hun taakaanpak. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, ontvangen deze via pre-teaching of individuele coaching, afgestemd op hun specifieke leerbehoeften. Voor leerlingen die behoefte hebben aan verdieping in leerstrategieën en zelfsturing, bieden we binnen Leusden toegang tot voorzieningen zoals het Groeilab en de Pr8klas. Bij specifieke gedragsuitdagingen of complexe taakaanpakken, werken we in nauwe samenwerking met ouders en externe expertise, zoals gedragsspecialisten, om passende ondersteuning te garanderen.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Ontmoetingsschool Atlas bevordert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen als essentieel onderdeel van een gezonde groei. Beweging draagt bij aan zelfvertrouwen, concentratie en algemeen welzijn. Onze leerlingen ontvangen wekelijks gymles van een gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs. Vanaf de kleutergroepen ligt de focus op spelenderwijs bewegen, gericht op grove motoriek, balans en coördinatie. In de hogere groepen worden deze vaardigheden verder ontwikkeld door middel van diverse sport- en spelactiviteiten, met aandacht voor samenwerking en het gebruik van toestellen. Indien nodig kan kinderfysiotherapie op school worden ingeschakeld. In overleg met ouders kunnen leerlingen worden aangemeld voor begeleiding door een kinderfysiotherapeut die wekelijks onze school bezoekt. Deze ondersteuning verloopt via de eigen zorgverzekering en vindt plaats in afstemming met de school.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Welzijn en Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Ontmoetingsschool Atlas staat het welzijn en de veiligheid van onze leerlingen voorop. Wij bieden geen medische handelingen of intensieve persoonlijke verzorging aan binnen de school, aangezien we niet beschikken over gespecialiseerd personeel of faciliteiten hiervoor. Wanneer een leerling medische ondersteuning nodig heeft, zoals medicatietoediening, gebeurt dit altijd onder verantwoordelijkheid van ouders of externe zorgverleners. We zoeken in nauwe samenwerking met ouders, jeugdverpleegkundigen of andere betrokken partijen naar passende oplossingen die de gezondheid en veiligheid van het kind waarborgen. Voor vragen of specifieke ondersteuningsbehoeften op dit gebied, nodigen we u uit voor een gesprek. Samen verkennen we de mogelijkheden, eventueel in samenwerking met externe organisaties zoals Lariks, de GGD of het samenwerkingsverband De Eem, om de best mogelijke zorg te bieden.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
4
Totaal specialisten
4
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal
Keuken

Ontdek de Ondersteuning op Maat bij Ontmoetingsschool Atlas

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid en Team

Bij Ontmoetingsschool Atlas streven we ernaar om voor elke leerling een leeromgeving te creëren waarin zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Ons onderwijs is gericht op het bieden van passend onderwijs, waarbij we rekening houden met de individuele behoeften van elk kind. Ons ondersteuningsteam en de route naar hulp De meeste leerlingen doorlopen hun schooljaren met succes dankzij het brede aanbod dat onze school biedt, zowel binnen als buiten de klas. Wanneer een leerkracht echter specifieke vragen heeft over de begeleiding van een leerling, staat ons team klaar om te helpen. Deze vragen worden eerst besproken met onze kwaliteitsbegeleiders. Indien nodig, betrekken zij gespecialiseerde leerkrachten met expertise op specifieke gebieden. Mocht er nog steeds behoefte zijn aan verdere advisering, dan komt de leerlingvraag aan bod in ons Ondersteuningsteam (OT). Dit team, bestaande uit de kwaliteitsbegeleider, de onderwijsondersteuner van Samenwerkingsverband de Eem, de opvoedondersteuner van Lariks en een stafmedewerker Passend Onderwijs van Voila, biedt een waardevol 'sparmoment'. Ouders worden altijd geïnformeerd en betrokken bij dit proces. Multidisciplinair overleg en ondersteuningsniveaus Als het 'sparmoment' aangeeft dat er meer informatie nodig is, organiseren we een Multidisciplinair Overleg (MDO) met de betrokken ouders. De samenstelling van dit overlegsteam wordt afgestemd op de specifieke ondersteuningsvraag van de leerling. Ons basisonderwijs kent vier ondersteuningsniveaus. Niveaus 1 tot en met 3 vallen onder de standaard basisondersteuning die de school zelf biedt. Niveau 4, de extra ondersteuning, wordt gefinancierd met middelen die we ontvangen vanuit het Samenwerkingsverband. Deze middelen worden door het bestuur van Voila verdeeld. Mocht zelfs niveau 4 onvoldoende resultaat bieden, dan kijken we samen met ouders naar de mogelijkheid van plaatsing op een speciale basisschool (S(B)O). Het Topdossier: een essentieel hulpmiddel Elke ondersteuningsvraag wordt nauwkeurig vastgelegd en gemonitord via ons leerlingvolgsysteem, het Topdossier. Dit systeem wordt continu bijgewerkt met informatie uit alle gesprekken en observaties. De doelen van de ingezette extra ondersteuning worden hierin opgenomen, zodat zowel leerlingen, leerkrachten als ouders op de hoogte zijn van de te behalen resultaten en de aanpak. Deze doelen worden regelmatig geëvalueerd in samenspraak met ouders, leerkracht en intern begeleider. Indien blijkt dat extra ondersteuning niet langer nodig is, kan de leerling weer binnen de reguliere basisondersteuning verder. Bij verlenging of aanpassing van de extra ondersteuning, wordt dit opnieuw besproken binnen het OT. Samenwerkingsverband de Eem: samen sterk voor passend onderwijs Wij geloven dat elk kind recht heeft op kwalitatief goed onderwijs. Soms is extra ondersteuning essentieel voor de ontwikkeling van een leerling. Samenwerkingsverband de Eem bundelt de krachten van schoolbesturen en basisscholen in de regio Amersfoort, Baarn, Bunschoten-Spakenburg, Leusden, Soest en Woudenberg. Met meer dan 124 scholen en 23 schoolbesturen werken we gezamenlijk aan het best passende onderwijsaanbod voor elk kind. Meer informatie over Samenwerkingsverband de Eem: - Website: www.swvdeeem.nl - E-mail: info@swvdeeem.nl - Telefoon: 033 - 760 11 91 JOSEE: uw steunpunt voor jeugd en ouders JOSEE is het gezamenlijke steunpunt voor jeugd en ouders, opgericht door SWV de Eem (primair onderwijs) en SWV Eemland (voortgezet onderwijs). In de regio Eemland bieden wij informatie en ondersteuning op het gebied van passend onderwijs. JOSEE signaleert ook waar verbetering mogelijk is binnen de passend onderwijs-initiatieven in de regio. Komt u er zelf niet uit? Neem dan contact op met JOSEE. Zij beantwoorden uw vragen, gaan met u in gesprek en bieden de nodige ondersteuning. Ook kunt u een afspraak maken voor een persoonlijk spreekuur. Meer informatie over JOSEE: - Website: www.josee.nu - E-mail: contact@josee.nu - Telefoon: 033 - 30 30 488 Toekomstvisie: Versterking van Sociaal-Emotionele Ontwikkeling Ontmoetingsschool Atlas hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Een veilige en verbonden omgeving is de basis voor succesvol leren. Daarom hebben we bewust gekozen voor een aanvullend programma op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling, gebaseerd op de principes van Conscious Discipline. Dit programma biedt een passend aanbod voor circa 90% van onze leerlingen. Voor kinderen die extra interventies nodig hebben, zetten we methodes zoals Rots en Water in, of werken we samen met Lariks aan specifieke programma's. Dit betreft ongeveer 3% van de leerlingen. Ons streven is om in de toekomst schoolbreed passende interventies te kunnen aanbieden. In uitzonderlijke gevallen, wanneer we niet de benodigde ondersteuning kunnen bieden, verwijzen we naar speciaal onderwijs. Sinds de fusie per 1 augustus 2024 zijn we als school een nieuwe weg ingeslagen. Dit betekent ook de schoolbrede implementatie van Conscious Discipline, versterkt met het leiderschapsprogramma The Leader in Me. Deze vernieuwingen leggen een solide basis van veiligheid en verbinding, essentieel voor het leerproces. Bovendien breiden we ons aanbod uit met ons 'Atlab'. Hier krijgen meerbegaafde kinderen een uitdagend en passend programma aangeboden. Dit Atlab sluit aan bij het Leusdenbrede Groeilab, waar kinderen extra ondersteuning krijgen bij de ontwikkeling van hun executieve vaardigheden, met name wanneer het leerproces extra stimulans behoeft.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontmoetingsschool Atlas: Kwaliteitsborging en Toekomstgericht Schoolplan

Wat zijn de kernambities van Ontmoetingsschool Atlas voor het schooljaar 2025-2026?

Ontmoetingsschool Atlas streeft naar een holistische ontwikkeling van elk kind, met focus op hoofd, hart en handen, om hen voor te bereiden als veerkrachtige en verantwoordelijke wereldburgers. Onze kernwaarden - verbinding, vertrouwen, eigenaarschap en nieuwsgierigheid - vormen de basis voor onze onderwijsstrategie. Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons op drie hoofdlijnen. Ten eerste, het implementeren van thematisch, wereldverrijkend onderwijs met de DaVinci-methode, waarbij leerlingen eigenaarschap tonen door onderzoeksvragen te formuleren en hun leerproces te reflecteren. Dit bevordert actief burgerschap. Ten tweede, versterken we onze samenhangende pedagogische aanpak door Conscious Discipline (CD) en The Leader in Me (TLIM) te integreren. Dit helpt leerlingen bij zelfregulatie, het opbouwen van positieve relaties en het ontwikkelen van leiderschapskwaliteiten, met aandacht voor conflictoplossing en communicatie. Ten derde, stimuleren we leerlingenbetrokkenheid door coöperatieve werkvormen, leeractiviteiten buiten de klas en het stellen van persoonlijke leerdoelen, wat hun eigenaarschap versterkt. Deze doelen, samen met didactisch vakmanschap via het EDI-model, zorgen voor effectieve en boeiende lessen. De focus ligt op organisatie & kwaliteit, rijke leeromgevingen, effectieve didactiek, sociaal-emotionele ontwikkeling, maatwerk, en wereldoriëntatie met aandacht voor burgerschap.

Hoe waarborgt Ontmoetingsschool Atlas de voortgang en kwaliteit van de onderwijsdoelen?

Bij Ontmoetingsschool Atlas volgen we een gestructureerde, cyclische aanpak om de kwaliteit van ons onderwijs continu te monitoren en te verbeteren. Ons toegewijde kwaliteitsteam, bestaande uit drie coördinatoren, faciliteert dit proces met regelmatige beleids- en zorgoverleggen. Deze overleggen, die elke drie weken plaatsvinden met de schoolleiding, zorgen voor een systematische evaluatie van onze schoolbrede en specifieke jaardoelen. Bouwoverleggen en jaardoelenoverleggen borgen de afstemming van ontwikkelplannen en onderwijsstrategieën, wat essentieel is voor een coherente aanpak. We gebruiken het leerlingvolgsysteem "Leerling in Beeld" om individuele leerontwikkelingen nauwgezet te volgen. Minimaal tweemaal per jaar analyseren we toetsresultaten en bespreken deze tijdens kwaliteitsgesprekken. Deze analyses vormen de basis voor verdiepende onderwijskundige discussies en de aanpassing van onze leerplannen. De cyclus van monitoring, reflectie en bijsturing zorgt voor een dynamische optimalisatie van ons onderwijs. Deze continue feedbackloop, ondersteund door de stichting Voila, garandeert dat onze onderwijsaanpak altijd aansluit bij de behoeften van onze leerlingen en de ambities van Ontmoetingsschool Atlas.

Ontdek Onze Stimulerende Programma's voor Jonge Kinderen bij Ontmoetingsschool Atlas

Toelichting van de school

Bij Ontmoetingsschool Atlas geloven we dat jonge kinderen floreren door zelfontdekking en onderzoek. Hun natuurlijke nieuwsgierigheid is de motor voor leren, waarbij ze leren van en met elkaar in een spelenderwijs en betekenisvol leeromgeving. We sluiten naadloos aan bij de belevingswereld van elk kind, waardoor hun aangeboren nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd en hun leerplezier wordt vergroot. Het begrijpen en actief vormgeven van hun omgeving is cruciaal voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Door hen te betrekken bij het creëren van een rijke speelleeromgeving, stimuleren we hun betrokkenheid en welbevinden. Onze leerkrachten begeleiden elk kind met zorg in hun unieke leerproces. We erkennen dat jonge kinderen zich in hun eigen tempo ontwikkelen en bieden daarom gepersonaliseerde ondersteuning, afgestemd op de individuele behoeften en leerstijlen. Structuur en voorspelbaarheid zijn essentieel voor jonge kinderen. We bieden dagelijkse routines en visuele ondersteuning om een veilige en duidelijke leeromgeving te creëren, wat bijdraagt aan hun zelfvertrouwen. Het zelfstandig plannen van taken is een belangrijk leerdoel, dat we ondersteunen met ons keuzebordsysteem. Dit legt de basis voor zelfstandigheid en verantwoordelijkheid, en versterkt hun executieve functies. Beweging is fundamenteel voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Tijdens gymlessen en buitenspelen ontwikkelen zij niet alleen motorische vaardigheden, maar ook sociale competenties door samen te spelen en te ontdekken. We koesteren de unieke talenten van elk kind en moedigen hen aan trots te zijn op hun prestaties. Onze missie is om hen te helpen hun potentieel te ontdekken en te ontwikkelen. Veiligheid en verbinding vormen de onmisbare basis voor effectief leren. In de cruciale ontwikkelingsfase van 0 tot 7 jaar zorgen wij voor een omgeving waarin elk kind zich geborgen voelt en optimaal kan groeien.

Veelgestelde vragen

Biedt Ontmoetingsschool Atlas extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ontmoetingsschool Atlas biedt een breed scala aan aanvullende programma's, speciaal ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren.

Ontmoetingsschool Atlas biedt een breed scala aan aanvullende programma's, speciaal ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke partners werkt Ontmoetingsschool Atlas samen voor het jonge kind programma?

Voor de optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen werken wij nauw samen met gerenommeerde partners zoals Humankind De Poolster.

Voor de optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen werken wij nauw samen met gerenommeerde partners zoals Humankind De Poolster.