
De resultaten van Ontmoetingsschool Atlas in Leusden
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Ontmoetingsschool Atlas, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Ontmoetingsschool Atlas bij jullie?
Ontdek hoe goed Ontmoetingsschool Atlas bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Ontmoetingsschool Atlas: Beheersing Fundamenteel Niveau Taal en Rekenen
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële kennis van taal en rekenen die leerlingen aan het einde van hun basisschoolcarrière, specifiek in groep acht, zouden moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm: minimaal 85% van alle leerlingen dient dit basisniveau te halen. Deze 85% fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Ontmoetingsschool Atlas.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontmoetingsschool Atlas: Bereiken van het Streefniveau voor Toekomstig Succes
Het streefniveau markeert een ambitieuzer prestatieniveau dan het fundamentele niveau, met als doelstelling dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit niveau bereikt aan het einde van groep acht. Per basisschool, rekening houdend met de unieke leerlingpopulatie, stelt de inspectie een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen aan de school dit hogere niveau naar verwachting zouden moeten behalen, wat een maatstaf is voor de onderwijskwaliteit op Ontmoetingsschool Atlas.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Ontmoetingsschool Atlas?
Ontdek hoe leerlingen van Ontmoetingsschool Atlas in Leusden hun schooladvies voor het voortgezet onderwijs ontvangen. Alle basisscholen in de regio Amersfoort volgen een uniforme procedure voor het opstellen van het schooladvies voor groep 8. De doorstroomtoets, voorheen de eindtoets genoemd, meet de voortdurende ontwikkeling van uw kind, ook na groep 8. Dit zorgt voor een eerlijke kans voor elke leerling op de middelbare school die past bij hun niveau en ambities. De aanmeldingsprocedure voor de middelbare school is gestroomlijnd met één centrale aanmeldweek. Dit garandeert dat alle leerlingen gelijke kansen krijgen om zich in te schrijven voor hun voorkeurs- en passende middelbare school. De stappen van het schooladvies en de doorstroomtoets zijn aangepast: Het pre-advies wordt reeds aan het einde van groep 7 verstrekt. Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopige schooladvies. De doorstroomtoets wordt afgenomen in de eerste twee weken van februari. Scholen ontvangen de resultaten uiterlijk 15 maart, waarna het definitieve schooladvies uiterlijk 24 maart wordt gecommuniceerd. Tussen 25 en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk aan op de middelbare school met hun definitieve advies. Voor leerlingen die doorstromen naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) is een eerdere aanmelding met een voorlopig advies mogelijk. Indien de doorstroomtoets een hoger resultaat oplevert dan het voorlopige advies, wordt het definitieve advies verhoogd. Een uitzondering hierop is enkel mogelijk indien dit aantoonbaar in het belang van de leerling is, met een duidelijke motivatie van de school. Basisscholen zijn verplicht de toetsresultaten, vastgesteld binnen de procedure, te delen voor de onderbouwing van het advies. Dit alles wordt vastgelegd in een onderwijskundig rapport. Jaarlijks worden zowel ouders als scholen hierover geïnformeerd. Meer details vindt u op www.vanbasisnaarbrug.nl. Daarnaast vindt er een warme overdracht plaats met de gekozen middelbare school. Tijdens een gesprek met de brugklascoördinator worden de leerling en het onderwijskundig rapport gezamenlijk besproken om een soepele overgang te waarborgen.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkel Sterke Sociale Vaardigheden op Ontmoetingsschool Atlas
Ontmoetingsschool Atlas in Leusden focust op de complete ontwikkeling van elk kind. We leggen de nadruk op het cultiveren van essentiële sociale vaardigheden, zoals effectieve samenwerking, diepgaande empathie en heldere communicatie. Deze vaardigheden worden gestimuleerd door middel van boeiende groepsactiviteiten en projecten, waarbij leerlingen leren om constructief samen te werken en elkaar positief te ondersteunen.
Bevordering van Zelfvertrouwen
Ontwikkeling van Leiderschap
Versterking van Veerkracht
Hoe bevordert Ontmoetingsschool Atlas de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Bij Ontmoetingsschool Atlas hanteren we een integrale aanpak voor de sociale en persoonlijke groei van onze leerlingen. We integreren vier krachtige methodieken: Conscious Discipline, Leader in Me, Breinhelden en de Talentenfluisteraar. Deze methodieken zijn zorgvuldig geselecteerd vanwege hun bewezen effectiviteit in het versterken van emotieregulatie, het aanleren van assertiviteit, het ontwikkelen van leiderschapskwaliteiten en het ontdekken van individuele talenten. Conscious Discipline helpt kinderen om hun emoties te begrijpen en te beheersen, empathie te tonen en weloverwogen keuzes te maken. Dit legt de basis voor zelfbewustzijn en verantwoordelijkheidsgevoel. Leader in Me introduceert leiderschapsprincipes zoals "belangrijke zaken eerst" en "win-win denken" in het dagelijkse schoolleven, waardoor kinderen proactief en oplossingsgericht worden. Breinhelden versterkt de executieve functies en sociale competenties, wat essentieel is voor succesvolle samenwerking en probleemoplossing. De Talentenfluisteraar begeleidt kinderen bij het identificeren en benutten van hun unieke talenten, wat hun zelfvertrouwen en veerkracht bevordert. Samen creëren deze methodieken een positieve schoolcultuur die gericht is op respect, samenwerking en het stimuleren van leiderschap. Ons onderwijsconcept "Samen Groeien en Verbinden" kenmerkt zich door een dynamische leeromgeving. We organiseren leerlingen in leeftijdsclusters (4-7, 7-9, 9-12) om de sociale cohesie en samenwerking tussen verschillende leeftijdsgroepen te versterken. Thematisch werken helpt kinderen verbanden te leggen en de wereld beter te begrijpen. Door ouders actief te betrekken, versterken we de thuis-school connectie en bouwen we aan een ondersteunende gemeenschap.
Welke tools worden gebruikt om de sociale vooruitgang van leerlingen te meten?
Om de sociale vooruitgang van onze leerlingen systematisch te volgen, maakt Ontmoetingsschool Atlas gebruik van het instrument "Leerling in Beeld". Dit stelt ons in staat om de ontwikkeling op sociaal gebied nauwkeurig in kaart te brengen en gerichte ondersteuning te bieden waar nodig.
- Leerling in Beeld
Met welke methoden voor sociaal-emotioneel leren werkt de school?
Ontmoetingsschool Atlas zet zich actief in voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen door middel van de volgende erkende methoden:
- Talentenfluisteraar
- Conscious Discipline
- The Leader in Me
Inspectierapport Ontmoetingsschool Atlas: Kwaliteit en Ontwikkeling
Ontmoetingsschool Atlas in Leusden, met 356 leerlingen, is een bruisende basisschool waar elke leerling zich welkom voelt en gestimuleerd wordt in zijn of haar ontwikkeling. Wij geloven in een veilige leeromgeving waar kinderen met plezier naar school gaan en zich optimaal kunnen ontplooien. Onze school biedt kwalitatief hoogstaand onderwijs, toegespitst op de individuele behoeften van elk kind. Met een team van toegewijde professionals zetten we ons dagelijks in om een stimulerende leeromgeving te creëren, waarin kinderen niet alleen kennis opdoen, maar ook sociale vaardigheden ontwikkelen en hun talenten ontdekken. We nodigen u van harte uit om meer te ontdekken over onze school en de resultaten van de onderwijsinspectie. Klik op de onderstaande link voor een gedetailleerd inspectierapport.