Basisschool Kindcentrum De Boomgaard in Lent

Het team van Kindcentrum De Boomgaard in Lent

Current section: team
Titiaanstraat 100
6663 Lent

Zie hier hoe het team van Kindcentrum De Boomgaard is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum De Boomgaard. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum De Boomgaard bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum De Boomgaard bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kindcentrum De Boomgaard zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 76.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (76.9%)
Man (23.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum De Boomgaard. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (14.3%)
35-45 jaar (57.1%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (7.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kindcentrum De Boomgaard werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (85.7%)
Direct ondersteunend personeel (7.1%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum De Boomgaard gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Kindcentrum De Boomgaard: Onze Aanpak

Kindcentrum De Boomgaard, onderdeel van Stichting Sint Josephscholen, hecht veel waarde aan onderwijscontinuïteit. Daarom beschikken we over een eigen team van toegewijde poolers. Deze leerkrachten, met een vaste aanstelling, worden flexibel ingeroosterd om klassen te vervangen bij verlof of ziekte. Daarnaast werken we nauw samen met IPPON-personeelsdiensten, een organisatie die gespecialiseerd is in het beheren van onze flexibele schil van invalleerkrachten. Deze samenwerking garandeert dat we, ook wanneer onze eigen poolers volledig ingezet zijn, altijd beschikken over gekwalificeerd personeel om uw kind te begeleiden. **Procedure bij Afwezigheid van Leerkrachten** Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht, zoals bij ziekte of noodzakelijk verlof, initieert de directie direct een vervangingsverzoek. Doorgaans wordt hierbij een vaste invaller van ons bestuur toegewezen. Hoewel we er alles aan doen om altijd een passende vervanging te vinden, kan het voorkomen dat er tijdelijk geen invaller beschikbaar is. Dit vinden wij uiterst vervelend, aangezien de ononderbroken ontwikkeling van onze leerlingen onze hoogste prioriteit heeft. **Ons Protocol voor Vervanging** Indien vervanging noodzakelijk is, hanteren wij een gestructureerd protocol om de impact op het onderwijs te minimaliseren: * **Stap 1: Inzet van de Vervangingspool:** We starten met het benaderen van onze eigen poolers of de flexibele schil via IPPON om een geschikte vervanger te vinden. * **Stap 2: Interne Oplossingen:** Indien stap 1 niet direct succesvol is, kijken we naar interne mogelijkheden. Dit kan betekenen dat parttime leerkrachten extra uren maken, ambulante leerkrachten voor de klas komen te staan, onderwijsassistenten onder begeleiding lesgeven, of LIO-stagiaires ingezet worden onder supervisie van ervaren collega's. In sommige gevallen kunnen leerlingen tijdelijk verdeeld worden over andere groepen, waarbij we ouders vragen om, indien mogelijk, de opvang thuis te verzorgen. * **Stap 3: Noodoplossing:** In uitzonderlijke gevallen, wanneer alle andere opties zijn uitgeput, kan het voorkomen dat een groep tijdelijk thuis moet blijven. We streven ernaar dit uiterlijk de dag van tevoren via PARRO te communiceren. Een groep blijft doorgaans niet langer dan één dag achtereenvolgens thuis. Mocht een leerkracht langer afwezig zijn, dan neemt een collega de klas over, waarbij diens eigen klas dan tijdelijk thuis kan blijven. We realiseren ons dat met name stap 2d en stap 3 een extra beroep doen op uw flexibiliteit en begrip als ouders en verzorgers. Dit betreuren wij ten zeerste en danken u hartelijk voor uw medewerking.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Kindcentrum De Boomgaard: Specialisten voor Elke Leerling

3

Optimale Taal- en Rekenen Ondersteuning voor Succesvolle Leerlingen

Beschikbare specialisten:

Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Kwaliteitscoördinatoren voor elke onderbouw
Expertise op het gebied van dyslexie

Toelichting van de school:

Kindcentrum De Boomgaard biedt effectieve ondersteuning aan leerlingen met specifieke leerbehoeften, gericht op lichte tot matige uitdagingen. Voor leerlingen met dyslexie zetten wij ons in met gerichte extra oefeningen binnen de klas, ondersteund door ons dyslexieprotocol en specifieke leeskaarten. Leerlingen die meer behoefte hebben aan herhaling en instructie ontvangen verlengde instructie en extra oefenmomenten. We maken gebruik van visuele hulpmiddelen zoals picto's en stappenplannen, en bieden materiële ondersteuning met rekenhulpmiddelen zoals breukencirkels en sommenkaarten. Opdrachten worden gestructureerd door ze op te delen of anders te ordenen, wat de leerbaarheid bevordert. Hoogbegaafde en intelligente leerlingen krijgen uitdagende verrijkingsstof aangeboden. Toetsaanpassingen, zoals extra tijd of aangepaste versies, worden conform voorschriften toegepast. Ook aanpassingen in verwerkingsmateriaal, zoals grotere schriften, behoren tot de mogelijkheden. Binnen onze ontwikkelteams bespreken we continu de nieuwste inzichten en werkwijzen, en in de leerteams delen we kennis en evalueren we onze afspraken om de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Groei

Beschikbare specialisten:

Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Vertrouwenspersoon en Anti-pest coördinator
Bovenschoolse Orthopedagoog en SWV-ondersteuning
Gedragsspecialist via SWV

Toelichting van de school:

Op Kindcentrum De Boomgaard besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Via onze leerteams en het ontwikkelteam bespreken we actuele thema's rondom burgerschap en sociaal-emotioneel leren. Wij creëren een omgeving waarin elke leerling zich veilig en gewaardeerd voelt, wat essentieel is voor een optimale leerervaring. Onze specialisten werken samen aan een positief pedagogisch klimaat.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Samenwerken aan Succes

Beschikbare specialisten:

Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Kwaliteitscoördinatoren voor elke onderbouw
Bovenschoolse Orthopedagoog en SWV-ondersteuning
Gedragsspecialist via SWV

Toelichting van de school:

Wanneer de ondersteuningsbehoeften van een leerling specialistische expertise vereisen die onze school overstijgt, werken we nauw samen met het samenwerkingsverband Stromenland. Dit doen we om ervoor te zorgen dat elke leerling de best mogelijke begeleiding krijgt. Ouders worden altijd betrokken bij dit proces. Door deze samenwerking kunnen we effectief inspelen op complexe gedragsvraagstukken en leeruitdagingen, en zo een optimale ontwikkeling voor elk kind realiseren.

1

Motorische Ontwikkeling: Beweging en Vaardigheid Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Vakdocent bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Onze vakdocent bewegingsonderwijs signaleert samen met de groepsleerkracht bijzondere motorische ontwikkelingen bij leerlingen. Bij signalering van opvallendheden wordt direct overlegd en, indien nodig, verwezen naar gespecialiseerde hulp. In de kleuterklassen wordt motorische ontwikkeling nauwlettend gevolgd in de klas, op het schoolplein en in de speelzaal. Bij specifieke zorgen wordt de kwaliteitscoördinator ingeschakeld en een gesprek met ouders gepland om vervolgstappen te bespreken. Behandelingen vinden primair buiten schooltijd plaats. Ziekte of afwezigheid dient altijd tijdig gemeld te worden.

0

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Professionele Afstemming

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die specifieke ondersteuning nodig hebben op het gebied van persoonlijke verzorging of medische handelingen, zijn onze faciliteiten en mogelijkheden afgestemd op de specifieke behoeften. Een nauwe samenwerking tussen ouders, leerkrachten, de schoolleiding en externe professionals is hierbij essentieel. Wij zorgen voor een integrale aanpak door afstemming met onder andere jeugdspecialisten, jeugdverpleegkundigen, schoolartsen en het samenwerkingsverband. Dit garandeert een veilige en passende ondersteuning voor elk kind.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Muzieklokaal
Podium/Aula
Keuken

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling bij Kindcentrum De Boomgaard

Ons Toegewijde Ondersteuningsaanbod voor Uw Kind

Kindcentrum De Boomgaard streeft ernaar om onderwijs zo thuisnabij mogelijk aan te bieden, met een scherpe focus op de individuele behoeften van elk kind. We werken nauw samen met ouders en betrekken externe expertise wanneer nodig om de best mogelijke ontwikkeling te garanderen. In Nijmegen-Noord bundelen we onze krachten met andere scholen om deze ambitie te realiseren. Indien specialistische ondersteuning vereist is, die verder gaat dan onze basisondersteuning, verkennen we samen met u en het samenwerkingsverband (SWV) mogelijkheden voor speciaal (basis)onderwijs (SO/SBaO). Een toelaatbaarheidsverklaring voor SO/SBaO maakt een overstap mogelijk, waarbij we het welzijn van het kind altijd vooropstellen. **Basisondersteuning op Maat** Onze gekwalificeerde leerkrachten bieden adequate ondersteuning voor diverse leerbehoeften, met name op het gebied van technisch lezen, spelling, begrijpend lezen, rekenen en taalontwikkeling. Ook voor aanpassingen in motoriek, taak- en werkhouding, motivatie, gedrag en meerbegaafdheid bieden we begeleiding. Voor ondersteuningsbehoeften die intensiever zijn dan onze basisondersteuning, zoeken we proactief naar passende oplossingen, eventueel in samenwerking met andere reguliere scholen. De continuïteit van onze zorg wordt gewaarborgd door een cyclisch proces van planperiodes, leerlingbesprekingen en grondige resultatenanalyses. **Eigen Leerlijnen: Flexibiliteit en Maatwerk** Soms is een aangepast leerprogramma noodzakelijk om leerlingen optimaal te laten presteren. Wanneer structurele resultaten aangeven dat de reguliere lesstof te belastend is, evalueren we de mogelijkheid voor een individuele leerlijn. Deze beslissing wordt zorgvuldig overwogen, bij voorkeur vanaf eind groep 5 of begin groep 6, om deelname aan reguliere lesstof tot groep 5 te maximaliseren. Na afstemming met leerkracht, kwaliteitsverantwoordelijke en ouders, en indien nodig na diagnostisch onderzoek, stellen we een ontwikkelingsperspectief (OPP) op met heldere leerdoelen. Regelmatige evaluatie met ouders zorgt voor flexibele bijstelling van het OPP. **Duidelijke Grenzen voor Optimale Zorg** Wij streven naar een ononderbroken ontwikkeling voor elke leerling, maar herkennen signalen die vragen om extra aandacht. Dit omvat het welbevinden van de leerling, gedragsproblemen die de veiligheid beïnvloeden, sociale isolatie, stagnatie in leerontwikkeling, of zeer specifieke ondersteuningsbehoeften. Bij dergelijke signalen of handelingsverlegenheid bespreken we de situatie in een MDO/BSOT, altijd in afstemming met ouders en de kwaliteitsverantwoordelijke. Dit kan leiden tot een aanvraag voor een arrangement of een verwijzing naar het speciaal (basis)onderwijs. Een ontwikkelingsperspectief is hierbij verplicht. **Onze Grenzen: Realistische Verwachtingen** Hoewel we ernaar streven aan alle behoeften te voldoen, zijn er situaties die buiten onze directe mogelijkheden vallen. Dit betreft met name leerlingen die zeer leerkrachtafhankelijke ondersteuning nodig hebben, zoals kinderen met uitdagingen in zelfsturing. Hoewel we deze kinderen waar mogelijk begeleiden, kan intensieve individuele aandacht de groepsdynamiek en veiligheid beïnvloeden. In dergelijke gevallen zoeken we samen met ouders naar de meest geschikte oplossing, binnen of buiten de school. Kindcentrum De Boomgaard biedt onderwijs voor leerlingen met een maximale leerachterstand van twee jaar, met als doel een eindniveau van minimaal groep 6 te behalen. Vanaf groep 6 kan een individuele leerlijn op basis van referentieniveaus worden gestart. **Situaties Buiten Onze Ondersteuningskaders** We zijn handelingsverlegen bij kinderen met externaliserend gedrag dat de groepsveiligheid bedreigt, aangezien de groepsverantwoordelijkheid vooropstaat. We zoeken dan samen met ouders en het SWV naar passende begeleiding elders. Ook voor leerlingen op ZML-niveau bieden we alleen passend onderwijs indien de benodigde ondersteuning via het SWV of de Jeugdwet beschikbaar is. Kinderen met specifieke medische zorg kunnen alleen op school aanwezig zijn indien de benodigde zorg continu beschikbaar is. Medicatietoediening vereist schriftelijke toestemming van ouders.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteitszorg op Kindcentrum De Boomgaard

Welke kerndoelen en ambities zijn vastgelegd in ons schoolplan?

Ons schoolplan focust op thematisch, kennisrijk onderwijs voor alle groepen (1-8), waarbij wereldoriëntatie, taal en spel geïntegreerd worden. Voor groep 1-2 ligt de nadruk op spelontwikkeling en doelgericht onderwijs. Groep 3-8 werkt met thematisch onderwijs, wat zorgt voor diepgaande leerervaringen. We zetten in op differentiatie door een doorlopende lijn voor hoogbegaafdheidsonderwijs ('Nijmeegse aanpak'), zelfstandig werken en inclusief onderwijs, om aan te sluiten bij de unieke behoeften van elke leerling. Brede ontwikkeling wordt verankerd in het thematisch onderwijs, met aandacht voor muziek, wetenschap & techniek en creatieve vorming. Een doorlopende lijn met KION (kinderopvang) zorgt voor een soepele overgang van 0-13 jaar, met een consistente gedragsaanpak en thematisch onderwijs. Sociale veiligheid is een prioriteit; de school monitort dit systematisch met een onafhankelijk instrument. Onze leraren bieden heldere instructies en stemmen hun didactische aanpak af op de groep en individuele leerlingen, met zowel ondersteuning als uitdaging. Burgerschapsvorming wordt gestimuleerd met een eenduidige werkwijze, gekoppeld aan sociaal-emotioneel leren en wereldoriëntatie.

Hoe waarborgt Kindcentrum De Boomgaard de realisatie van de schoolambities?

De schooldoelstellingen staan centraal tijdens studiedagen en teamvergaderingen. Ontwikkelteams zijn verantwoordelijk voor de uitvoering en verdere ontwikkeling van het jaarplan, waarbij draagvlak binnen het team en de bouw wordt gecreëerd. Het jaarplan wordt tweemaal per jaar geëvalueerd met het management, het team en de medezeggenschapsraad (MR) voor continue verbetering. Naast formele scholing stimuleren we informele kennisuitwisseling, intervisie en collegiale consultatie tussen leerkrachten. Op bouwniveau worden gezamenlijke lessen besproken, geanalyseerd en worden leerteams ingezet voor verdere professionele ontwikkeling. De kwaliteit van ons onderwijs wordt continu gemonitord door middel van lesobservaties, video-analyse, individuele coachingsgesprekken en de analyse van toetsresultaten.

Optimale Start voor Jonge Kinderen op Kindcentrum De Boomgaard

Toelichting van de school

Kindcentrum De Boomgaard biedt een warme en zorgzame start voor uw kind in het basisonderwijs. We hechten veel waarde aan een soepele overgang van de voorschoolse opvang naar onze school. Om dit te waarborgen, organiseren we een persoonlijk intakegesprek met de ouders van alle nieuwe leerlingen. Indien u hiervoor toestemming geeft, ontvangen wij graag gegevens van de voorgaande opvang of school. Dit helpt ons om uw kind optimaal te begeleiden vanaf dag één. Daarnaast maken we gebruik van de ' Alle Kinderen in Beeld' vragenlijst. Zowel ouders als, indien van toepassing, de voorschoolse voorziening vullen deze in. De inzichten uit deze vragenlijst, gecombineerd met de informatie uit het intakegesprek, vormen de basis voor de begeleiding van uw kind. Het intakegesprek wordt gevoerd door de toekomstige leerkracht van uw kind. Enkele weken voor de vierde verjaardag van uw kind neemt de leerkracht contact op voor een kennismaking. Tijdens dit gesprek krijgt u een goed beeld van ons schoolleven en bespreken we de eventuele wendagen. Op onze schoolwebsite vindt u een gedetailleerde beschrijving van onze aanmeldingsprocedure en de stappen van aanmelding tot de eerste schooldag. Ontdek hoe wij een positieve start garanderen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod is er voor jonge kinderen bij Kindcentrum De Boomgaard?

Kindcentrum De Boomgaard biedt een rijk en gevarieerd programma voor jonge kinderen. Dit omvat een zorgvuldige voorbereiding op de basisschool met een persoonlijke intake en een overdracht van informatie. We maken gebruik van de ' Alle Kinderen in Beeld' vragenlijst om een compleet beeld te krijgen van de ontwikkeling van uw kind. Dit, samen met de input van ouders en voorschoolse voorzieningen, stelt ons in staat om een individueel ontwikkelingsplan op te stellen. Daarnaast faciliteren we wendagen, zodat uw kind alvast kan wennen aan de nieuwe omgeving en de leerkracht. Dit alles draagt bij aan een succesvolle start en een positieve schoolervaring voor uw kind.

Kindcentrum De Boomgaard biedt een rijk en gevarieerd programma voor jonge kinderen. Dit omvat een zorgvuldige voorbereiding op de basisschool met een persoonlijke intake en een overdracht van informatie. We maken gebruik van de ' Alle Kinderen in Beeld' vragenlijst om een compleet beeld te krijgen van de ontwikkeling van uw kind. Dit, samen met de input van ouders en voorschoolse voorzieningen, stelt ons in staat om een individueel ontwikkelingsplan op te stellen. Daarnaast faciliteren we wendagen, zodat uw kind alvast kan wennen aan de nieuwe omgeving en de leerkracht. Dit alles draagt bij aan een succesvolle start en een positieve schoolervaring voor uw kind.

Kinderopvang en Vroegschoolse Educatie

Met welke organisaties werkt Kindcentrum De Boomgaard samen voor het jonge kind?

Kindcentrum De Boomgaard werkt nauw samen met diverse partners om een doorlopende lijn in de ontwikkeling van jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerkingen zijn essentieel voor een soepele overgang van kinderopvang naar basisschool. Een van onze belangrijkste partners is KION, een gerenommeerde kinderopvangorganisatie die ook in Lent actief is. Via onze website kunt u meer informatie vinden over onze samenwerking met KION. Daarnaast onderhouden we contacten met andere lokale kinderopvanginstellingen. Deze samenwerkingen zorgen ervoor dat we informatie uitwisselen en gezamenlijk de beste ondersteuning kunnen bieden aan jonge kinderen en hun ouders. Meer details over deze partnerschappen zijn te vinden op onze website.

Kindcentrum De Boomgaard werkt nauw samen met diverse partners om een doorlopende lijn in de ontwikkeling van jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerkingen zijn essentieel voor een soepele overgang van kinderopvang naar basisschool. Een van onze belangrijkste partners is KION, een gerenommeerde kinderopvangorganisatie die ook in Lent actief is. Via onze website kunt u meer informatie vinden over onze samenwerking met KION. Daarnaast onderhouden we contacten met andere lokale kinderopvanginstellingen. Deze samenwerkingen zorgen ervoor dat we informatie uitwisselen en gezamenlijk de beste ondersteuning kunnen bieden aan jonge kinderen en hun ouders. Meer details over deze partnerschappen zijn te vinden op onze website.