
De resultaten van KC De Verbinding in Lent
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van KC De Verbinding, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past KC De Verbinding bij jullie?
Ontdek hoe goed KC De Verbinding bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Wat is het Fundamentele Niveau op KC De Verbinding?
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen, gemeten in groep 8 met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Op KC De Verbinding streven we ernaar dit minimum te overtreffen, zodat al onze leerlingen een solide basis meekrijgen voor hun verdere schoolcarrière. Onze school scoort uitstekend op het fundamentele niveau, met 100% van de leerlingen die dit niveau behalen. Dit ligt ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitieus Onderwijs op KC De Verbinding
Het streefniveau op KC De Verbinding daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden en excelleren in taal en rekenen. Per school wordt door de inspectie een specifiek streefniveau vastgesteld, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als richtlijn om de onderwijskwaliteit te waarborgen en te stimuleren tot verdere ontwikkeling. Op KC De Verbinding behalen 76.19% van de leerlingen het streefniveau, wat een positief resultaat is en de ambitie van onze school weerspiegelt om het beste uit elke leerling te halen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van KC De Verbinding?
Bij KC De Verbinding stellen we het schooladvies voor je kind met zorg samen. Ons ervaren bovenbouwteam, bestaande uit leerkrachten van cluster 5/6 en 7/8, gebruikt hiervoor een combinatie van betrouwbare methodes. We kijken naar de resultaten van het Cito-leerlingvolgsysteem en de ontwikkelperspectieven in ons digitale administratiesysteem Esis. Daarnaast baseren we het advies op de dagelijkse observaties van de mentoren, die je kind door en door kennen. Dit alles zorgt voor een compleet en persoonlijk beeld van de leerontwikkeling van je kind. Planning Schooladvies Schooljaar 2025-2026: Eind juni 2025: Voorlopig schooladvies voor groep 7. November 2025: Afname Cito-toetsen (LIB) voor groep 8. December 2025: Bespreking groep 8 met bovenbouwteam en kwaliteitscoördinator. 10-31 januari 2026: Ontvangst voorlopig schooladvies. 3-4 februari 2026: Afname doorstroomtoets (papieren versie). Uiterlijk 15 maart 2026: Bekendmaking resultaten doorstroomtoets. Uiterlijk 24 maart 2026: Definitief schooladvies. 24-31 maart 2026: Centrale aanmeldweek voortgezet onderwijs. Uiterlijk 12 mei 2026: Bericht van de VO-school over toelating.
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op KC De Verbinding
Bij Kindcentrum De Verbinding staat de driehoek kind-ouder-mentor centraal. Wij geloven dat school niet slechts een voorbereiding op het leven is, maar het leven zelf. Ieder kind verdient het om zich gelukkig en veilig te voelen op school. Dit streven we dagelijks actief na, door open communicatie en gezamenlijke activiteiten die bijdragen aan ons collectieve schoolgeluk. Onze aanpak is gebaseerd op de bewezen effectieve KiVa-methode, en we zijn trots gecertificeerd als Gezonde School. We hanteren een positieve en oplossingsgerichte benadering, waarbij we focussen op het ontwikkelen van vaardigheden in plaats van het benoemen van 'problemen'. Kinderen hebben behoefte aan duidelijkheid, ruimte en uitdaging. Daarom leggen we uit waarom bepaalde regels er zijn en welke keuzes zij hebben. Dit vraagt van ons als team dat we regels niet zomaar opleggen, maar wel zorgen voor naleving. Kinderen verkennen spelenderwijs hun grenzen om deze te begrijpen. Ons motto is: 'Als een kind niet in het systeem past, passen we het systeem aan, niet het kind.' Dit betekent dat we flexibel zijn en soms tijdelijke aanpassingen doen voor individuele leerlingen, om hen te ondersteunen binnen hun mentorgroep of op het leerplein. Dit noemen we 'vrijheid in gebondenheid'.
KiVa: Samen werken aan een fijne en veilige schoolomgeving.
Gezonde School: Focus op welzijn en gezondheid van alle leerlingen.
Iedereen doet mee: Inclusiviteit en participatie voor elk kind.
Hoe pakt KC De Verbinding de sociale ontwikkeling van leerlingen aan?
Onze kernwaarden zijn gezamenlijk vastgesteld door ons team en de ouders, met een sterke focus op oplossingsgericht en ontwikkelingsgericht werken. Daarom hebben we gekozen voor de KiVa-methode, meer informatie is te vinden op www.kivaschool.nl. Met de 'no-blame' aanpak van KiVa nemen we gezamenlijk verantwoordelijkheid voor een prettige schoolomgeving en tevreden kinderen, ouders en medewerkers. Als Gezonde School (www.gezondeschool.nl) meten we tweemaal per jaar het welzijn van alle kinderen vanaf groep 3/4 met de KiVa monitor. Tweejaarlijks evalueren we de tevredenheid van medewerkers met veiligheidsvragenlijsten en om de vier jaar die van de ouders. De resultaten analyseren we om ons handelen bij te sturen en nieuwe doelen te stellen voor zowel de school als individuele leerlingen. Onze schoolambitie voor welbevinden is als volgt: 75% prima welbevinden, 25% matig tot redelijk welbevinden, 5% laag welbevinden en 0% zeer laag welbevinden. In oktober 2024 rapporteerden we: 80% prima, 20% matig tot redelijk, en 0% laag of zeer laag welbevinden. In april 2025 zagen we een lichte daling: 71,5% prima, 27% matig tot redelijk, en 1,5% laag welbevinden. Deze resultaten, met een afname in 'prima welbevinden', duiden erop dat we kinderen niet altijd de juiste taal en ondersteuning bieden bij het overwinnen van uitdagingen. Dit raakt aan de ontwikkeling van een 'growth mindset', essentieel om door de leerkuil te gaan. Het team volgt dit schooljaar een training om deze aanpak te versterken.
Welke methoden gebruikt KC De Verbinding voor sociaal-emotioneel leren?
KC De Verbinding zet voor sociaal-emotioneel leren de volgende methoden in:
- De KiVa-methode voor een positieve en veilige schoolcultuur.
- Digikeuzebord (specifiek voor kleuters) ter ondersteuning van zelfstandigheid en sociale interactie.
Hoe meet KC De Verbinding de sociale opbrengsten?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt KC De Verbinding gebruik van diverse registratievormen:
- WMK (Welbevinden en Motivatie Kind) vragenlijsten voor een brede evaluatie.
- De KiVa monitor voor specifieke metingen van sociaal welzijn.
- Het Digikeuzebord voor het observeren en registreren van sociaal gedrag bij kleuters.
Onderwijsinspectie Resultaten Kindcentrum De Verbinding: Kwaliteit en Ontwikkeling
Kindcentrum De Verbinding hecht veel waarde aan transparantie en kwaliteit. Daarom delen we graag de bevindingen van de onderwijsinspectie. In 2020 voerde de inspectie een eerste verificatieonderzoek uit bij onze school. Hierbij werden cruciale onderdelen zoals Zicht op Ontwikkeling (OP2), Didactisch Handelen (OP3), Kwaliteitszorg (KA1) en Kwaliteitscultuur (KA2) grondig geëvalueerd. Omdat de school destijds nog geen volledige eindscores en uitstroomgegevens kon overleggen, was een compleet onderzoek nog niet mogelijk. Desondanks voldeed Kindcentrum De Verbinding op alle onderzochte aspecten aan de gestelde inspectie-eisen. Bijzonder trots zijn we op het oordeel 'GOED' voor kwaliteitszorg, wat onze toewijding aan continue verbetering onderstreept. Voor gedetailleerde inzichten kunt u het officiële inspectieverslag raadplegen. Dit verslag is te vinden op pagina 29 en 30 van het vierjaarlijkse bestuurlijke onderzoek van Conexus. Hier leest u alles over de beoordeling van ons onderwijs.