IKC de Tjalk in Lelystad

Het team van IKC de Tjalk in Lelystad

Current section: team
Tjalk 22 45
8232 Lelystad

Zie hier hoe het team van IKC de Tjalk is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC de Tjalk. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC de Tjalk bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC de Tjalk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC de Tjalk zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84.2%)
Man (15.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC de Tjalk. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (11.1%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (27.8%)
55-65 jaar (27.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC de Tjalk werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (73.7%)
Direct ondersteunend personeel (15.8%)
Indirect ondersteunend personeel (5.3%)
Management (5.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC de Tjalk gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invulling van Leerkrachtvervanging bij IKC de Tjalk

Bij IKC de Tjalk investeren we continu in de professionele ontwikkeling van onze leerkrachten. Zij volgen regelmatig cursussen en opleidingen om op de hoogte te blijven van de nieuwste onderwijsontwikkelingen en didactische inzichten. Wanneer een leerkracht tijdelijk afwezig is, bijvoorbeeld door ziekte of geplend studie- of bijzonder verlof, zetten we primair in op interne oplossingen. We kijken altijd eerst of er collega's binnen ons team beschikbaar zijn om de lessen op te vangen. Indien interne vervanging niet haalbaar is, organiseren we de opvang van de leerlingen op de best mogelijke manier. Afhankelijk van de situatie kunnen groepen intern worden samengevoegd of, in uitzonderlijke gevallen, blijven leerlingen tijdelijk thuis onder begeleiding. Dit doen we om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen en de impact op de leerlingen te minimaliseren.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het maximum aantal leerlingen in een groep is afhankelijk van de groepssamenstelling. De directie betrekt het team en de MR bij uitzonderingen op het leerlingenaantal per groep.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op IKC de Tjalk: Deskundige Specialisten voor Elke Leerling

4

Taal, Rekenen en Constructieve Communicatie

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
NT2 Specialist
Mediator

Toelichting van de school:

Op IKC de Tjalk bieden we gespecialiseerde hulp voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij taal en rekenen. Onze rekenspecialist biedt leerkrachten waardevolle inzichten en praktische handvatten om rekenlessen optimaal aan te passen aan de individuele leerbehoeften. Hierdoor krijgt elke leerling de kans om zich op eigen tempo optimaal te ontwikkelen. Daarnaast zetten we een ervaren mediator in om leerlingen te helpen bij het oplossen van conflicten en het creëren van een positieve en veilige leeromgeving. Deze mediator bevordert een harmonieuze sfeer binnen de school. Onze intern begeleider werkt nauw samen met externe specialisten en instanties. Dit garandeert de best mogelijke ondersteuning voor leerlingen met specifieke zorgvragen of problematiek.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Veiligheid

Beschikbare specialisten:

KiVa Coördinator / Mediator

Toelichting van de school:

IKC de Tjalk besteedt veel aandacht aan de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen. We implementeren het bewezen effectieve KiVa-programma, dat gericht is op het voorkomen van pestgedrag en het bevorderen van een positieve en veilige schoolcultuur. Dit programma draagt bij aan een prettige sfeer waarin iedereen zich thuis voelt. Daarnaast is er een speciaal opgeleide leerkracht actief als mediator. Deze leerkracht reserveert specifieke uren voor gesprekken met leerlingen en ouders. Dit proactieve contact helpt bij het vroegtijdig signaleren en aanpakken van uitdagingen, en stimuleert open communicatie. Met deze geïntegreerde aanpak creëren we een ondersteunende en inclusieve omgeving waar elke leerling zich veilig, gerespecteerd en gewaardeerd voelt in zijn of haar ontwikkeling.

2

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
KiVa Coördinator / Mediator

Toelichting van de school:

Ons toegewijde kwaliteitsteam, bestaande uit drie intern begeleiders verspreid over de onder-, midden- en bovenbouw, samen met onze mediator, speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van onze leerlingen. Deze specialisten werken nauw samen met diverse externe partners om te waarborgen dat elke leerling de benodigde ondersteuning ontvangt. Het team focust op het stimuleren van positief gedrag, het verbeteren van de algemene werkhouding en het optimaliseren van de aanpak van schooltaken. We streven naar het creëren van een omgeving die zowel ondersteunend als stimulerend is. Door deze gerichte aanpak helpen we leerlingen om hun potentieel volledig te benutten en succesvol te zijn in hun leerproces.

1

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Gymnastiek / MRT-leerkracht

Toelichting van de school:

IKC de Tjalk biedt gespecialiseerde begeleiding voor de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Onze vakdocent gymnastiek is tevens een Motorische Remedial Teacher (MRT-leerkracht). Deze deskundige leerkracht biedt gerichte ondersteuning aan leerlingen die extra hulp nodig hebben op het gebied van motoriek. De MRT-leerkracht werkt zowel individueel als met kleine groepen om specifieke motorische vaardigheden te verbeteren. De focus ligt hierbij op de grove motoriek, zoals het ontwikkelen van balans, coördinatie en ruimtelijk inzicht. Door middel van gestructureerde oefeningen en leuke activiteiten helpen we leerlingen hun motorische competenties te versterken. Met deze gespecialiseerde aanpak stimuleren we elke leerling in zijn of haar lichamelijke ontwikkeling. Dit zorgt ervoor dat zij met zelfvertrouwen en plezier kunnen deelnemen aan alle bewegingsactiviteiten, zowel binnen als buiten de school.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op IKC de Tjalk bieden we momenteel geen specifieke medische of persoonlijke verzorgingsondersteuning door eigen gespecialiseerd personeel. Voor dergelijke behoeften werken we nauw samen met externe professionals en instanties om de juiste zorg te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
atelier

Extra Ondersteuning voor Elke Leerling op IKC de Tjalk

Ons Toegewijde Onderwijsbeleid Uitgelegd

Bij IKC de Tjalk geloven we dat elk kind recht heeft op excellent onderwijs, inclusief leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. We streven ernaar deze kinderen zoveel mogelijk binnen onze reguliere schoolomgeving te begeleiden met passend en kwalitatief hoogwaardig onderwijs. Wanneer een leerling extra ondersteuning of specifieke onderwijsbehoeften heeft, zal de leerkracht eerst de eigen expertise en die van directe collega's inzetten. Is de ondersteuningsvraag complexer, dan volgen we een gestructureerde route van basisondersteuning naar gespecialiseerde hulp. Binnen onze school, en waar nodig in samenwerking met externe partners, voeren we preventieve en licht corrigerende interventies planmatig en volgens vastgestelde kwaliteitsnormen uit. De basisondersteuning omvat de volgende kernaspecten: een solide basiskwaliteit, effectieve preventieve en licht corrigerende interventies, een robuuste onderwijsondersteuningsstructuur en een planmatige aanpak. Deze pijlers zijn vastgelegd binnen ons samenwerkingsverband en conformeren zich aan de ijkpunten voor basisondersteuning, zoals beschreven door de onderwijsinspectie (niveaus 1 t/m 4). Niveau 4 markeert het gebied waar de schoolondersteuning de grenzen van de basisondersteuning nadert; hier biedt het Onderwijsloket maatwerkarrangementen. Toekomstplannen voor Verbeterde Ondersteuning: Met de realisatie van ons nieuwe schoolgebouw, heeft IKC de Tjalk ambitieuze plannen om leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften nog beter te faciliteren. Het modernere gebouw biedt vergrote ruimte en flexibiliteit, wat een positieve impact zal hebben op de leeromgeving en het algemeen welzijn van onze leerlingen. Speelplein voor Spelend Leren: Ons vernieuwde schoolplein is ontworpen met het principe van spelend leren in gedachten. Leerlingen ontwikkelen zich op een natuurlijke en boeiende manier, wat bijzonder gunstig is voor kinderen die gebaat zijn bij een meer praktische en interactieve leerstijl. Dakterras voor Ontspanning en Focus: Het dakterras creëert een unieke buitenruimte voor rust en activiteiten. Dit draagt bij aan het sociaal-emotionele welzijn en helpt leerlingen om zich beter te concentreren tijdens de lessen. Verruimde Faciliteiten voor Gerichte Begeleiding: De extra ruimte in ons nieuwe gebouw maakt gerichtere ondersteuning mogelijk. We kunnen nu kleinere groepen vormen voor intensievere begeleiding en meer individuele sessies aanbieden. Met deze significante verbeteringen zetten we in op een nog inclusievere en stimulerende omgeving, waarin elke leerling zijn of haar volledige potentieel kan bereiken. IKC de Tjalk committeert zich aan de best mogelijke begeleiding voor al onze leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en Schoolplan van IKC de Tjalk

Wat zijn de kernambities en doelen van IKC de Tjalk volgens het schoolplan?

IKC de Tjalk streeft naar uitmuntend onderwijs met een focus op de individuele ontwikkeling van elk kind. Pijler 1: Verschil maken door Top Onderwijs Onze ambitie is een leeromgeving te creëren die perfect aansluit bij de specifieke onderwijsbehoeften van elk kind. We zetten ons in om kinderen betere ontwikkelingskansen te bieden door een aangepaste aanpak en innovatieve begeleidingsvormen. Onze doelen voor de komende vier jaar omvatten het behalen van het Daltoncertificaat, het integreren van een sterke Daltonaanpak met nadruk op eigen leerdoelen, reflectie en eigenaarschap. We garanderen gelijke kansen voor alle kinderen, met speciale aandacht voor de basisvakken, VVE & NT2 onderwijs, en soepele doorlopende leerlijnen. Expertise wordt actief ingeschakeld voor passende begeleiding en ondersteuning. Pijler 2: Een Brede Kijk op de Toekomst We streven naar onderwijsresultaten die de schoolpopulatie weerspiegelen en bieden een naadloze ontwikkelingslijn van voorschool tot en met het voortgezet onderwijs. Kinderen verlaten onze school vol zelfvertrouwen en zijn goed voorbereid op hun volgende stap. We hanteren een evidence-informed werkwijze en integreren de nieuwste ontwikkelingen om schoolprestaties continu te verbeteren. Onze visie omvat een sterke samenwerking met onze opvangpartner GO! voor een geïntegreerd programma, kindgesprekken, portfolio's en een actieve leerlingenraad binnen de Daltonprincipes. We stimuleren vertrouwen, verantwoordelijkheid en eigenaarschap bij leerlingen, met een focus op reflectie en zelfgestuurde leerdoelen. De analyse van opbrengsten en gerichte interventies, met extra aandacht voor rekenen en begrijpend lezen, zijn cruciaal. Specifieke Schoolambities en Ontwikkeldoelen: We streven ernaar om in 2025-2026 een gecertificeerde Daltonschool te zijn. Dit betekent dat alle lestijd wordt ingezet als Daltontijd, waarbij kinderen actief betrokken worden bij hun leerproces door te vragen naar wat en waarom ze leren, hoe ze leren, en welke keuzes ze willen maken. Reflectie, inspraak en het maken van eigen keuzes staan centraal, ondersteund door portfolio's. Daarnaast zetten we in op het verhogen van de didactische vaardigheden van leerkrachten, met name op het gebied van expliciete directe instructie (EDI). Dit omvat het versterken van lesdoelen, voorkennisactivering, het expliciet onderwijzen van concepten en vaardigheden, en een duidelijke lesafsluiting. Verlengde instructie en taaktijd worden afgestemd op individuele leerdoelen, ondersteund door beeldcoaching. Toekomstgerichte Voorbereiding: We bereiden kinderen actief voor op de toekomst door hen te betrekken bij de wereld om hen heen, zodat zij zich verbonden voelen en zich inzetten voor een inclusieve samenleving. Ons onderwijs reikt verder dan de schoolmuren, met een doorlopende leerlijn burgerschap, geïntegreerd met de Daltonaanpak en KIVA. Kinderen worden gestimuleerd om deel te nemen aan de samenleving, dilemma's te bespreken en hun stem te laten horen, ondersteund door digitale middelen. Het nieuwe IKC-gebouw biedt een inspirerende, veilige en prettige omgeving voor alle betrokkenen. We zien het IKC als een plek waar kinderen, samen met ouders en de wijk, leren actief deel te nemen aan de maatschappij. Onze ambitie is een IKC waar burgerschapsonderwijs volledig is geïntegreerd en een actieve rol speelt in de directe omgeving en de bredere samenleving. Verbinding met de Maatschappij: Om schoolsucces te maximaliseren, bouwen we aan duurzame partnerschappen en investeren we in de samenwerking met ouders, wat bijdraagt aan het welzijn van iedereen. We vormen een gemeenschap waarin kinderen, medewerkers en ouders actief burgerschap oefenen. Respectvolle communicatie, empathie en het uitstellen van oordeel zijn hierbij essentieel. We onderhouden voortdurend een goede relatie met ouders, vastgelegd in een omgangsprotocol. Samenwerking met externe partners verhoogt de kwaliteit van ons onderwijs en bevordert kansengelijkheid. Door kennisdeling en evidence-informed werken versterken we onze onderwijspraktijk.

Hoe borgt IKC de Tjalk de kwaliteit van het onderwijs?

IKC de Tjalk hanteert een gestructureerde aanpak voor kwaliteitsborging, gebaseerd op de PDSA-cyclus (Plan-Do-Study-Act). Jaarplannen en schoolplannen worden voortdurend geëvalueerd en bijgesteld. Regelmatige overleggen met collega-scholen en het bestuur binnen de kwaliteitscyclus van Stichting SchOOL zorgen voor continue verbetering. We analyseren de onderwijsresultaten grondig en bespreken deze in het gehele team. Indien nodig implementeren we aanvullende interventies om de leerresultaten te optimaliseren. Om de sterke en minder sterke punten van onze school in kaart te brengen, maken we gebruik van diverse diagnose-instrumenten. Hiertoe behoren tevredenheidspeilingen onder ouders en leerlingen, observaties, methode- en eindtoetsen, en gerichte professionalisering van zowel individuele leerkrachten als het team als geheel. Het is cruciaal dat het team zich eigenaar voelt van de resultaten en de verbeterstappen volledig omarmt. Op basis van de analyse van kwaliteitsgegevens stellen we concrete doelen op voor leerlingen, leerkrachten en de school als geheel. Deze doelen worden vastgelegd in ons jaarplan, wat zorgt voor een duidelijke koers en focus op continue ontwikkeling.

Ontdek ons Aanbod voor Jonge Kinderen bij IKC de Tjalk

Toelichting van de school

Bij IKC de Tjalk, gevestigd in een modern gebouw, werken we intensief samen met onze kinderopvangpartner. Deze integratie resulteert in een volwaardig Integraal Kindcentrum (IKC), wat zorgt voor een naadloze overgang en een consistente toepassing van onze Daltonprincipes. Dit biedt kinderen helderheid en continuïteit. Onze integrale aanpak creëert een uniform en stabiel pedagogisch klimaat waar kinderen zich veilig en gesteund voelen. Door gezamenlijke activiteiten en projecten stimuleren we de brede ontwikkeling van elk kind op diverse gebieden. Dit versterkt de leerkansen en het welzijn van de jongste leerlingen. De nauwe band tussen school en kinderopvang bevordert een soepele overgang naar de basisschool. Kinderen raken al vroeg vertrouwd met de Daltononderwijsmethoden, wat hun leerproces en persoonlijke groei ten goede komt. We streven naar een omgeving die optimale ontwikkeling stimuleert en ouders actief betrekt. Met ons IKC-model faciliteren we een doorlopende leerlijn en een rijke ontwikkeling voor elk kind vanaf de jongste jaren. Ontdek hoe wij een veilige en stimulerende omgeving bieden voor de ontwikkeling van uw kind.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod is er voor jonge kinderen op IKC de Tjalk?

IKC de Tjalk biedt een rijk en afgestemd programma voor jonge kinderen, inclusief peuteropvang en specifieke Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Ons Integraal Kindcentrum zorgt voor een doorlopende ontwikkelingslijn.

IKC de Tjalk biedt een rijk en afgestemd programma voor jonge kinderen, inclusief peuteropvang en specifieke Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Ons Integraal Kindcentrum zorgt voor een doorlopende ontwikkelingslijn.

Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Integraal Kindcentrum (IKC) Diensten

Met welke partners werkt IKC de Tjalk samen voor het aanbod aan jonge kinderen?

IKC de Tjalk werkt nauw samen met Go kinderopvang om een geïntegreerde en kwalitatieve dienstverlening voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerking versterkt onze positie als Integraal Kindcentrum.

IKC de Tjalk werkt nauw samen met Go kinderopvang om een geïntegreerde en kwalitatieve dienstverlening voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerking versterkt onze positie als Integraal Kindcentrum.