
De resultaten van IKC de Tjalk in Lelystad
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC de Tjalk, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC de Tjalk bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC de Tjalk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op IKC de Tjalk
Op IKC de Tjalk streven we ernaar dat alle leerlingen een solide basis ontwikkelen in taal en rekenen. Dit essentiële niveau, dat gemeten wordt in groep acht met de doorstroomtoets, is cruciaal voor hun verdere ontwikkeling. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% leerlingen die het fundamenteel niveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde, een belangrijke indicator voor de kwaliteit van ons onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Resultaten op IKC de Tjalk
Naast het fundamentele niveau zetten we vol in op het behalen van het streefniveau. Dit ambitieuze doel daagt onze leerlingen uit om verder te groeien en hun potentieel volledig te benutten aan het einde van hun basisschoolperiode. Voor IKC de Tjalk wordt de specifieke doelstelling voor het streefniveau bepaald op basis van onze unieke leerlingpopulatie. Dit percentage, door de inspectie vastgesteld, dient als de belangrijke signaleringswaarde voor ons streven naar excellentie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC de Tjalk?
Bij een overstap naar een volgende onderwijsinstelling, verstrekt IKC de Tjalk een wettelijk verplicht onderwijskundig rapport. Dit rapport bevat enkel de essentiële informatie die nodig is voor een optimale begeleiding en leerervaring van uw kind. Ouders hebben het recht om dit dossier altijd in te zien. De Overstapservice Onderwijs (OSO) zorgt voor een veilige, gestandaardiseerde en betrouwbare digitale uitwisseling van deze gegevens tussen scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Burgerschap bij IKC de Tjalk
IKC De Tjalk fungeert als een levendige mini-samenleving, waar we leerlingen actief betrekken bij burgerschap en het creëren van een veilige omgeving. Deze aanpak stelt kinderen in staat om essentiële sociale vaardigheden te ontwikkelen die zowel binnen als buiten de schoolmuren toepasbaar zijn. Communicatie, het vinden van je eigen plek en het vergroten van empathie staan centraal in onze gemeenschapszin. Op IKC De Tjalk vormen we een hechte gemeenschap waarin leren, leven en samenwerken hand in hand gaan. Onze medewerkers, ouders en de lokale buurt dragen bij aan deze omgeving, waarin we elkaar ondersteunen om kinderen te laten opgroeien tot betrokken wereldburgers. Wij koesteren onze gedeelde trots op Lelystad, onze school en de diverse gemeenschap. Elk kind wordt gehoord en gezien, en we stimuleren hen om verder te kijken dan hun directe omgeving. Dit vergroot hun bewustzijn van verschillende perspectieven en culturen. Onze school kent een rijke diversiteit. Door middel van een inclusieve benadering, waarbij we vanuit gelijkwaardigheid ongelijk behandelen, verkleinen we kansenongelijkheid. Kinderen ervaren de waarde van diversiteit en leren hoe zij als individu een positief verschil kunnen maken. We faciliteren open gesprekken over maatschappelijke dilemma's en leren kinderen constructief te discussiëren over de balans tussen individuele belangen en groepsdynamiek. Ieder kind mag zijn mening uiten en een bijdrage leveren aan het collectief, in een sfeer van wederzijds respect en zonder oordeel. Afwijken en anders zijn is bij ons een kracht.
Verantwoordelijkheid nemen voor elkaar
Respect voor diversiteit
Vrijheid van menINGSuiting en luisteren
Hoe bevordert IKC de Tjalk de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Bij IKC De Tjalk hechten we veel waarde aan een positieve groepsdynamiek. Leerkrachten hanteren een open en ondersteunende benadering, stellen duidelijke grenzen en zorgen voor consequente handhaving. Groepsafspraken worden samen met de leerlingen gemaakt en visueel weergegeven. We monitoren de sociaal-emotionele ontwikkeling nauwkeurig via een leerlingvolgsysteem met tweejaarlijkse vragenlijsten. Op basis van de resultaten implementeren we gerichte interventies. Pesten wordt conform ons protocol en schoolveiligheidsplan direct en effectief aangepakt. Daarnaast bieden we een doorlopend curriculum voor burgerschapsvorming, dat jaarlijks wordt geëvalueerd en waar nodig wordt aangepast met nieuwe interventies.
Welke methoden gebruikt IKC de Tjalk voor het meten van sociale opbrengsten?
IKC de Tjalk hanteert de volgende registratiemethoden om sociale opbrengsten effectief in kaart te brengen: * Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)
- Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)
Welke lesmethoden zet IKC de Tjalk in voor sociaal-emotioneel leren?
Voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen maakt IKC de Tjalk gebruik van de volgende bewezen methoden: * KiVa
- KiVa
Inspectierapport IKC de Tjalk: Kwaliteit van ons onderwijs
Wilt u weten hoe IKC de Tjalk presteert? De onderwijsinspectie beoordeelt scholen op diverse aspecten om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. Hier vindt u een samenvatting en directe links naar de officiële bevindingen. Op deze pagina lichten we toe wat de inspectierapporten betekenen voor onze leerlingen, ouders en het team. We streven naar uitstekend onderwijs en transparantie is hierbij essentieel. Ontdek de sterke punten en ontwikkelingsgebieden van onze school. Bekijk de officiële resultaten en ontdek hoe IKC de Tjalk werkt aan voortdurende verbetering van het leerproces en de schoolomgeving voor alle kinderen.