Basisschool De Tjotter in Lelystad

Het team van De Tjotter in Lelystad

Current section: team
Kennemerland 19
8245 Lelystad

Zie hier hoe het team van De Tjotter is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Tjotter. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Tjotter bij jullie?

Ontdek hoe goed De Tjotter bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Tjotter zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.5%)
Man (11.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Tjotter. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (3.6%)
25-35 jaar (32.1%)
35-45 jaar (28.6%)
45-55 jaar (17.9%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (25.9%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Tjotter werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (73.1%)
Direct ondersteunend personeel (26.9%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Tjotter gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Betrouwbare Lerarenvervangingsregeling op Basisschool De Tjotter

Op Basisschool De Tjotter begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Leerkrachten kunnen door diverse redenen, zoals geplande scholing of persoonlijke omstandigheden, tijdelijk afwezig zijn. Voor deze geplande afwezigheden zetten we ons maximaal in om tijdig gekwalificeerde vervanging te regelen, zodat uw kind ononderbroken kan leren. Soms kan een leerkracht onverwacht 's ochtends afwezig zijn wegens ziekte of dringende persoonlijke redenen. In deze gevallen doen we er alles aan om direct passende vervanging te vinden. Mocht dit onverhoopt niet lukken, dan informeren we u uiterlijk om 7:15 uur via Parro, met het verzoek uw kind thuis te houden. We streven ernaar dit soort situaties tot een minimum te beperken en de impact op het leerproces te minimaliseren. Onze stappen voor een efficiënte vervanging: Stap 1: Bij afwezigheid van een leerkracht benaderen we eerst parttime werkzame collega's voor flexibele invulling. Stap 2: Indien nodig, neemt een ervaren onderwijsondersteuner de lesgroep tijdelijk over. Stap 3: We schakelen onze zorgvuldig geselecteerde invalpool in voor gekwalificeerde vervangende leerkrachten. Stap 4: In uitzonderlijke korte-termijn situaties kan een gespecialiseerde ambulante medewerker worden ingezet. Stap 5: Als laatste redmiddel worden leerlingen verdeeld over andere klassen, met aandacht voor de groepsdynamiek. Stap 6: In zeldzame gevallen vragen we ouders om hun kind thuis te houden; dit gebeurt enkel na directe communicatie voor 7:15 uur.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige specialisten voor optimale leerlingontwikkeling op De Tjotter

3

Versterking taal en rekenen voor elke leerling

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor onderwijsondersteuning
Rekenspecialist voor rekenvaardigheden
Taalspecialist voor taalontwikkeling

Toelichting van de school:

Op basisschool De Tjotter bieden we gestructureerde ondersteuning op drie niveaus: basis, verrijking en intensief. De leerkracht volgt de voortgang van elke leerling nauwgezet en analyseert de effectiviteit van het onderwijs. Deze inzichten worden vastgelegd in week- en groepsplannen. De intern begeleider ondersteunt dit proces met groepsbesprekingen en observaties, en helpt leerlingen die extra uitdaging of ondersteuning nodig hebben door middel van compacten en verrijken. Extra ondersteuning buiten de reguliere lessen, zowel cognitief als sociaal-emotioneel, wordt individueel of in kleine groepen geboden. Denk hierbij aan gerichte woordenschatlessen voor NT2-leerlingen. Voor leerlingen die meer uitdaging zoeken, organiseren we groepsdoorbroken verrijkingsgroepen en bieden we individuele leerlijnen met materialen zoals Bouw! en Rekenroute. Indien de interne ondersteuning onvoldoende resultaat oplevert of bij specifieke zorgen, wordt in multidisciplinair overleg (inclusief ouders, leerkracht en IB'er) bepaald of externe expertise nodig is. Dit wordt vastgelegd in een handelingsplan of OPP. Als er ondanks extra ondersteuning geen verbetering optreedt of het welzijn van de leerling in gevaar komt, wordt in samenwerking met POLD (Passend Onderwijs Lelystad Dronten) gekeken naar de mogelijkheden voor speciaal onderwijs, eventueel met een toelaatbaarheidsverklaring (TLV).

2

Sociaal-emotionele ontwikkeling en welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor sociaal-emotionele begeleiding
Vertrouwenspersonen voor een veilige omgeving

Toelichting van de school:

Wanneer observaties, groepsbesprekingen en monitoring (Kindbegrip) aangeven dat een leerling extra begeleiding nodig heeft op sociaal-emotioneel gebied, stellen we in samenspraak met ouders en de intern begeleider een passend ondersteuningsplan op. Indien nodig betrekken we externe specialisten zoals het Ondersteuningsteam, POLD (SWV), Expertiseteam stg. SchOOL en een orthopedagoog om de ondersteuning te optimaliseren.

1

Gedrag, werkhouding en effectieve taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor gedragsanalyse en aanpak

Toelichting van de school:

Bij signalen van uitdagingen met gedrag, werkhouding of taakaanpak, wordt na observatie en bespreking met ouders en de intern begeleider een individuele aanpak ontwikkeld. Afhankelijk van de behoefte kunnen externe specialisten zoals het Ondersteuningsteam, POLD (SWV), Expertiseteam stg. SchOOL en een orthopedagoog worden ingeschakeld voor aanvullende expertise.

2

Motorische vaardigheden en lichamelijke ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor motorische ontwikkeling
Vakleerkrachten bewegingsonderwijs voor sportieve vaardigheden

Toelichting van de school:

Als uit observaties en monitoring blijkt dat een leerling ondersteuning nodig heeft bij de motorische of lichamelijke ontwikkeling, wordt in overleg met ouders en de intern begeleider een plan opgesteld. Indien nodig kunnen externe deskundigen, zoals het Ondersteuningsteam, POLD (SWV), Expertiseteam stg. SchOOL en een orthopedagoog, worden ingeschakeld om de leerling optimaal te ondersteunen.

0

Medische handelingen en persoonlijke verzorging van leerlingen

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De school werkt nauw samen met ouders om de benodigde begeleiding, medische handelingen of persoonlijke verzorging te organiseren en uit te voeren. Alle procedures volgen strikt de geldende protocollen voor medisch handelen en medicijnverstrekking binnen het onderwijs.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Ontdek De Tjotter: Passend Onderwijs en Extra Ondersteuning voor Elk Kind

Ons Toegewijde Ondersteuningsaanbod

Basisschool De Tjotter biedt een stimulerende leeromgeving voor alle leerlingen in Lelystad. Naast ons reguliere onderwijsaanbod, zijn we gespecialiseerd in het bieden van op maat gemaakte ondersteuning aan kinderen met diverse onderwijsbehoeften. Ons team van ervaren professionals staat klaar om elk kind de aandacht en begeleiding te geven die het verdient. Wij bieden gespecialiseerde hulp aan leerlingen met onder meer autisme spectrum stoornissen, niet-aangeboren hersenletsel (NAH), ADHD en dyslexie. Ook leerlingen met hoog- of meerbegaafdheid, een taalontwikkelingsstoornis of een verschil tussen verbale en performale intelligentie vinden bij ons de juiste ondersteuning. Aanpassingen in lesmateriaal, lesmethoden en gedragsafspraken zorgen ervoor dat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. De Tjotter investeert continu in de verdere ontwikkeling van haar expertise, met een specifieke focus op het begeleiden van hoog- en meerbegaafde leerlingen. We hebben ons aanbod voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij specifieke vakgebieden al aanzienlijk versterkt en blijven hierin innoveren. Ons doel is om niet alleen leerlingen met specifieke behoeften, maar ook alle andere leerlingen te inspireren om hun volledige potentieel te bereiken en het beste uit zichzelf te halen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan van Basisschool De Tjotter

Wat zijn de ambitieuze doelen van ons schoolplan 2023-2027?

Ons schoolplan 2023-2027 legt de onderwijskundige koers van De Tjotter vast met concrete doelen en ontwikkelpunten. We zetten vol in op de borging en verdere uitwerking van Positive Behavior Support (PBS). Een toegewijd monitorteam zorgt voor continue aandacht voor onze schoolregels, een stimulerende beloningsstructuur en actuele communicatie. Daarnaast versterken we het reken- en spellingonderwijs. Onze gespecialiseerde leerkrachten delen expertise, ondersteunen bij lesontwerp en -uitvoering, en dragen bij aan schoolbrede kwaliteitsanalyses. Burgerschapsonderwijs krijgt een duidelijke plek met doelen en een aanbod afgestemd op onze leerlingen, vastgelegd in ons beleid voor Burgerschapsonderwijs (maart 2025). Tot slot borgen we cyclisch werken voor een helder zicht op de leerlingontwikkeling. Door systematische planning, toetsing en reflectie hanteren we drie cycli: lang (tussen Cito-toetsen), middellang (tussen methodetoetsen) en kort (van les tot les).

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen en waarborgen we kwaliteit?

De Tjotter, als onderdeel van Stichting SchOOL, werkt met dynamische school- en jaarplannen die continu geëvalueerd en verbeterd worden via de PDSA-cyclus. Regelmatige intervisie met collega-scholen en het bestuur binnen de kwaliteitskring van SchOOL versterken onze aanpak. We analyseren gezamenlijk resultaten en implementeren waar nodig extra ondersteuning. Om onze onderwijskwaliteit objectief in kaart te brengen, maken we gebruik van diverse diagnose-instrumenten. Dit omvat tevredenheidspeilingen onder ouders en leerlingen, observaties, methode- en eindtoetsen, en gerichte team- en individuele professionalisering. Wij geloven in eigenaarschap: het team voelt zich verantwoordelijk voor de behaalde resultaten. Verbeterstappen worden door iedereen gedragen, gebaseerd op een grondige analyse van kwaliteitsgegevens. Conclusies leiden tot heldere doelen op leerling-, leerkracht- en schoolniveau, die we vastleggen in ons jaarplan. Op schoolniveau streven we ernaar de juiste dingen goed te doen, wat leidt tot continue groei in onze kwaliteitszorg. We meten en verbeteren ons onderwijs met behulp van diverse evaluatie-instrumenten: - Resultaten van methodegebonden toetsen. - Cito-leerlingvolgsysteem analyses (trend en dwarsdoorsnedes) tweemaal per jaar. - Periodieke interne audits. - Diverse vragenlijsten, waaronder zelfevaluaties voor school- en teamontwikkeling, personeelstevredenheid (PTP), oudertevredenheid (OTP) en leerlingtevredenheid (LTP) vanaf groep 5. - Jaarlijkse monitoring van de veiligheidsbeleving bij leerlingen in groep 6, 7 en 8. Tweemaal per schooljaar evalueren we onze behaalde resultaten tegenover onze ambities. Hierbij kijken we verder dan alleen cijfers; we hanteren de PDSA-cyclus om kritische vragen te stellen: Zijn onze acties in lijn met onze plannen? Hoe positioneren we ons in de omgeving? Welke onderwijstrends vragen onze aandacht? Zijn we collectief op één lijn en waar kan het beter? Beschikken we over de juiste middelen en aanpak om onze doelen te realiseren? Moet onze organisatie anders ingericht worden?

Spelenderwijs Leren bij De Tjotter: Groep 1 & 2

Toelichting van de school

Basisschool De Tjotter biedt een stimulerende leeromgeving voor jonge kinderen, met een focus op spelend leren in groep 1 en 2. Onze ervaren leerkrachten zijn gespecialiseerd in deze aanpak, waarbij gezamenlijke thema's de basis vormen voor het behalen van leerdoelen. Binnen deze thema's werken we doelgericht aan de ontwikkeling van essentiële vaardigheden op het gebied van rekenen, taal, lezen en schrijven. Kinderen vanaf vier jaar worden hierdoor optimaal voorbereid op hun verdere schoolcarrière. Hoewel De Tjotter geen programma aanbiedt voor kinderen jonger dan vier jaar, zorgen we voor een naadloze overgang vanuit voorschoolse voorzieningen zoals peuterspeelzalen en kindcentra. Deze samenwerking garandeert een soepele start op onze basisschool.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Tjotter extra programma's voor jonge kinderen?

Basisschool De Tjotter richt zich op een uitgebreid en volwaardig leerprogramma binnen de reguliere groepen 1 en 2. Er zijn momenteel geen aparte extra programma's specifiek voor deze leeftijdsgroep beschikbaar.

Met welke partners werkt De Tjotter samen voor het jonge kind?

Voor een optimale ontwikkeling en een soepele overgang naar het basisonderwijs werkt Basisschool De Tjotter nauw samen met voorschoolse voorzieningen. Een belangrijke partner hierin is GO!-Kinderopvang, met hun peuterspeelzaal De Ottertjes.

Voor een optimale ontwikkeling en een soepele overgang naar het basisonderwijs werkt Basisschool De Tjotter nauw samen met voorschoolse voorzieningen. Een belangrijke partner hierin is GO!-Kinderopvang, met hun peuterspeelzaal De Ottertjes.