
De resultaten van De Tjotter in Lelystad
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Tjotter, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Tjotter bij jullie?
Ontdek hoe goed De Tjotter bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen Basisschool De Tjotter
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de basisvaardigheden in taal en rekenen die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Voor basisscholen geldt dit als een essentieel prestatiemoment om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Behaald door Leerlingen Basisschool De Tjotter
Het streefniveau vormt een ambitieuzer doel, waarbij basisscholen streven naar een zo hoog mogelijk percentage leerlingen dat dit niveau bereikt aan het einde van groep acht. De specifieke doelstelling wordt door de inspectie per school vastgesteld, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit schooljaar heeft De Tjotter een score van 60.38% behaald ten opzichte van de schoolse signaleringswaarde van 47.1%, wat duidt op een solide prestatie binnen de gestelde kaders.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Tjotter?
Basisschool De Tjotter in Lelystad bereidt leerlingen optimaal voor op de overgang naar het voortgezet onderwijs. Aan het einde van groep 7 ontvangen leerlingen een voorlopig schooladvies, gebaseerd op een brede evaluatie van toetsresultaten, zoals methode-gebonden en onafhankelijke Cito-toetsen. Ook belangrijke factoren als inzet, werkhouding en individuele talenten worden meegenomen in dit advies. In januari van groep 8 wordt het definitieve schooladvies vastgesteld, waarmee leerlingen zich kunnen inschrijven voor het voortgezet onderwijs. Dit advies is het resultaat van zorgvuldige afstemming tussen de leerkrachten van groep 8, de intern begeleider (IB-er) en de directeur. Elke leerling wordt individueel besproken om tot een weloverwogen en breed gedragen schooladvies te komen, rekening houdend met zowel academische prestaties als persoonlijke ontwikkeling. De doorstroomtoets in februari van groep 8 biedt een extra kans voor leerlingen. Indien de resultaten van deze toets hoger uitvallen dan het eerder gegeven advies, wordt het schooladvies naar boven bijgesteld. Een verlaging van het advies op basis van de doorstroomtoets is niet aan de orde, wat de focus op groei en kansen onderstreept. Ouders die een ander advies wensen, kunnen schriftelijk en met een duidelijke onderbouwing bezwaar maken tegen het schooladvies van De Tjotter. Bij een overstap naar een andere school verstrekt onze school een onderwijskundig rapport met relevante gegevens voor een optimale begeleiding van de leerling. Ouders hebben altijd inzage in dit overstapdossier, en met Digidoor wordt deze informatie veilig en betrouwbaar digitaal uitgewisseld.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Burgerschap op Basisschool De Tjotter
Bij Basisschool De Tjotter in Lelystad staat de sociale ontwikkeling van onze 339 leerlingen centraal. Wij geloven dat samenwerken een essentiële vaardigheid is die voortdurend aandacht verdient. Daarom zetten onze toegewijde leerkrachten dagelijks in op coöperatieve werkvormen om dit leerproces te stimuleren. Wij streven ernaar het goede voorbeeld te geven en onze leerlingen te inspireren met onze PBS-waarden (Positive Behaviour Support). Door duidelijke gedragsverwachtingen en maatschappelijke normen als leidraad te nemen, bevorderen we een positief zelfbeeld en een sterke leermotivatie bij elke leerling. Onze visie op burgerschap is helder: we vormen kinderen tot actieve, respectvolle en verantwoordelijke burgers. Dit doen we door hen de Nederlandse waarden van respect, democratie en rechtstaat bij te brengen. Kinderen leren deze fundamentele principes van ons, de school, en hun ouders, zodat ze vreedzaam en met wederzijds respect kunnen samenleven in onze diverse maatschappij.
Respectvolle omgang met elkaar voor een fijne schoolomgeving
Samenwerken en een veilige sfeer creëren voor optimale groei
Zelfstandigheid en eigenaarschap stimuleren bij elke leerling
Hoe bevordert De Tjotter de sociale ontwikkeling bij leerlingen?
Basisschool De Tjotter hanteert de PBS-methode (Positive Behaviour Support) om sociaal gedrag te stimuleren. We stellen duidelijke gedragsregels op, leren deze aan en belonen gewenst gedrag actief. Met behulp van visuele pictogrammen illustreren we het verwachte gedrag, wat bijdraagt aan een veilige leeromgeving. Observaties en de Kindbegrip-vragenlijsten helpen ons om de sociale vooruitgang van leerlingen nauwkeurig te volgen.
Welke tools gebruikt De Tjotter voor het meten van sociale vooruitgang?
Om de sociale opbrengsten in kaart te brengen, maakt Basisschool De Tjotter gebruik van de volgende registratiemethode:
- Kindbegrip
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Tjotter?
Basisschool De Tjotter zet effectieve methodes in voor sociaal-emotioneel leren, waaronder:
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
- SOEMO-kaarten
- Kwink
Inspectierapport De Tjotter: Resultaten en Ontwikkelingen
De Tjotter, een bloeiende basisschool in Lelystad, zet zich voortdurend in voor hoogwaardig onderwijs binnen een veilige en stimulerende leeromgeving. De school heeft de afgelopen jaren significante verbeteringen doorgevoerd, wat resulteert in positieve onderwijsresultaten en een tevreden schoolgemeenschap. Het meest recente inspectiebezoek vond plaats in 2019, waarbij de school positief beoordeeld is. Een volgend bezoek door de onderwijsinspectie wordt verwacht in het schooljaar 2025-2026. Het toegewijde team en de enthousiaste leerlingen van De Tjotter kijken ernaar uit om opnieuw hun prestaties en de schoolontwikkelingen te presenteren.