Basisschool De Lispeltuut in Lelystad

Het team van De Lispeltuut in Lelystad

Current section: team
Pauwenburg 8
8226 Lelystad

Zie hier hoe het team van De Lispeltuut is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Lispeltuut. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Lispeltuut bij jullie?

Ontdek hoe goed De Lispeltuut bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Lispeltuut zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.3%)
Man (18.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Lispeltuut. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (6.3%)
25-35 jaar (6.3%)
35-45 jaar (50%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (6.3%)
&ge;65 jaar (6.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Lispeltuut werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (93.8%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (6.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Lispeltuut gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Flexibele Invallersregeling: Continuïteit van Onderwijs bij Basisschool De Lispeltuut

Bij Basisschool De Lispeltuut zorgen we voor een soepele voortgang van het onderwijs, zelfs wanneer een docent onverhoopt afwezig is. Onze prioriteit is het minimaliseren van onderbrekingen voor uw kind. Daarom hanteren we een zorgvuldig stappenplan om de best mogelijke vervanging te garanderen. We zetten ons in om elke schooldag een kwalitatief hoogwaardige leeromgeving te bieden. Onze aanpak begint met het inschakelen van flexibele parttime collega's die direct kunnen bijspringen. Vervolgens maken we gebruik van een professionele invalpool om gekwalificeerde docenten in te zetten. Indien nodig, onderzoeken we interne oplossingen om de continuïteit te waarborgen. In uitzonderlijke gevallen, waarbij de afwezigheid langer duurt, kunnen leerlingen tijdelijk worden verdeeld over andere klassen. Hierbij streven we altijd naar de meest optimale oplossing voor het leerproces van alle leerlingen. We informeren u proactief over eventuele wijzigingen. De Lispeltuut staat voor een betrokken en stabiele onderwijsomgeving. Ons toegewijde team werkt er dagelijks aan om uw kind een inspirerende schooltijd te bieden, met een focus op persoonlijke ontwikkeling en academische groei.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Veel leraren zijn speciaal geschoold en anders ervaren op het gebied van jenaplanonderwijs

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Lispeltuut: Een Overzicht

0

Taal en Rekenen: Verbetering van Fundamentele Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op De Lispeltuut zetten we ons in voor de optimale ontwikkeling van taal- en rekenvaardigheden bij elke leerling. We bieden gerichte aandacht en lesmethoden om deze essentiële basisvaardigheden te versterken, zodat ieder kind succesvol kan leren en groeien.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Begeleiding en Advies

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Klassenkracht Specialist

Toelichting van de school:

Binnen onze stichting, die vijf scholen in Lelystad omvat, delen we de expertise van een toegewijde orthopedagoog. Deze specialist voert diagnostisch onderzoek uit en biedt waardevol advies aan zowel leerlingen als ons onderwijspersoneel. Onze intern begeleider en de Klassenkracht specialist werken nauw samen om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren, waarin sociaal-emotionele groei centraal staat. Dit team zorgt voor individuele aandacht en ondersteuning waar nodig.

0

Gedrag en Werkhouding: Positieve Stimulans voor Succes

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Wij geloven in het bevorderen van een positieve werkhouding en een proactieve aanpak bij alle leerlingen op De Lispeltuut. Onze leerkrachten en ondersteunend personeel stimuleren zelfstandigheid en taakgerichtheid, zodat elk kind zijn of haar potentieel volledig kan benutten.

0

Motorische Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De fysieke ontwikkeling van onze leerlingen is een belangrijk onderdeel van ons onderwijsaanbod. Op De Lispeltuut stimuleren we beweging en coördinatie door middel van diverse activiteiten, om zo bij te dragen aan een gezonde levensstijl en optimale leerprestaties.

0

Persoonlijke Verzorging en Medische Zorg: Veilige en Zorgzame Omgang

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor de persoonlijke verzorging en eventuele medische ondersteuning bieden wij op De Lispeltuut een veilige en zorgzame omgeving. Ons team is getraind om leerlingen met specifieke behoeften te begeleiden, altijd met respect en aandacht voor het welzijn van elk kind.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
3
Totaal specialisten
3
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Maatwerk Ondersteuning: Elke Leerling Telt op De Lispeltuut

Ons Schoolondersteuningsprofiel: Een Diepgaande Uitleg

Het schoolondersteuningsprofiel van De Lispeltuut beschrijft gedetailleerd ons toegewijde aanbod van onderwijs, zorg en hulp voor al onze leerlingen. Dit profiel, beschikbaar op onze website, schetst helder hoe we onze basisondersteuning vormgeven. We lichten hierin toe welke extra ondersteuning we kunnen bieden, hoe deze hulp concreet wordt ingezet per kind, en wat u als ouder mag verwachten wanneer uw kind extra begeleiding nodig heeft. Ook onze ondersteuningsgrenzen zijn transparant uiteengezet, zodat u precies weet waar wij voor staan. Basisondersteuning omvat alles wat we binnen onze schoolmogelijkheden doen om een optimaal regulier onderwijsaanbod te garanderen. Het merendeel van onze leerlingen vindt hierin de juiste aansluiting, met specifieke aandacht voor zowel leerlingen die extra tijd nodig hebben om de leerstof te verwerken, als voor kinderen die juist sneller door de stof gaan. We bieden differentiëren door middel van niveaugroepen en zetten strategieën in zoals pre-teaching, re-teaching, compacting en versnelling om elk kind op zijn eigen tempo te laten excelleren. Dit alles wordt gemonitord via een cyclisch proces van resultatenanalyses op individueel, groeps- en schoolniveau, met regelmatige leerling- en groepsbesprekingen. Voor leerlingen wiens onderwijsbehoeften buiten de basisondersteuning vallen, hebben we specifieke procedures voor extra ondersteuning. Met uw toestemming bespreken we de situatie in ons schooloverleg, waarbij we samenwerken met ketenpartners zoals orthopedagogen, de GGD en MDF. Ons doel is om gezamenlijk de meest effectieve onderwijsstrategieën te ontwikkelen. Elk kind bezit unieke kwaliteiten en ontwikkelingspunten, net zoals onze school dat heeft binnen haar aanbod. We erkennen onze grenzen binnen de ondersteuning; niet elk onderwijsconcept past bij elk kind. Toch zetten we onze sterke punten en mogelijkheden maximaal in om elk kind de kans te geven te slagen. Kortom, wij bieden ondersteuning indien de leerling: - Zelfstandig kan functioneren binnen de groep op een leeftijd adequate wijze. - Geen therapeutische omgeving nodig heeft die het lesgeven belemmert (zoals intensieve gedragsinterventies of specifieke begeleiding bij zware psychische of sociale problematiek). - Geen gevaar vormt voor zichzelf of anderen, en het welzijn en de ontwikkeling van medeleerlingen niet verstoort. - Binnen de kaders van het medisch protocol van de SKO ondersteund kan worden. - De cognitieve capaciteiten bezit om de leerstof en vaardigheden binnen onze basisondersteuning te beheersen. Daarnaast streven we naar groepen van maximaal 25 leerlingen, waarbij de groepsdynamiek bepalend is voor de acceptatie van leerlingen boven dit aantal. Zie onze website voor het beleid rondom leerlingenaanname. Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning: We evalueren continu ons aanbod en ontwikkelen nieuwe methoden om leerlingen die vooroplopen uit te dagen met een rijk en uitdagend lesprogramma. Dit resulteert in een duidelijke, doorlopende leerlijn die de academische groei stimuleert.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteitszorg op Basisschool De Lispeltuut

Wat zijn de doelstellingen van ons schoolplan?

Momenteel doorlopen we een belangrijk verbeterprogramma, naar aanleiding van het inspectiebezoek in december 2023. Dit traject vormt de basis voor ons nieuwe schoolplan, dat we verwachten te publiceren voor het schooljaar 2025-2026. Hiermee waarborgen we de voortdurende verbetering van ons onderwijs. Dit nieuwe schoolplan zal heldere doelen bevatten voor de ontwikkeling van onze leerlingen en de schoolorganisatie. We focussen op een gestructureerde aanpak om onze onderwijskwaliteit naar een nog hoger niveau te tillen. De specifieke doelstellingen worden verder uitgewerkt in het komende document.

Hoe realiseert Basisschool De Lispeltuut haar onderwijsdoelen?

De voortgang van ons verbeterprogramma wordt nauwlettend gevolgd door de onderwijsinspectie. Na het afronden van dit proces zetten we het verbeterprogramma voort, met als doel om tegen het einde van schooljaar 2024-2025 te starten met de opstelling van een nieuw, toekomstgericht schoolplan. Elke maand evalueren we de geboekte resultaten aan de hand van specifieke tussendoelen. Deze maandelijkse evaluaties zorgen ervoor dat we flexibel kunnen inspelen op ontwikkelingen en onze strategie continu kunnen bijsturen. Vanaf het schooljaar 2025-2026 treedt een nieuwe schoolplanperiode in werking, waarin we de behaalde successen verder uitbouwen.

Ontwikkeling jonge kind: Groep 0-1-2 bij De Lispeltuut

Toelichting van de school

Bij basisschool De Lispeltuut stimuleren we de ontwikkeling van jonge kinderen (groep 0-1-2, 4-6 jaar) op negen cruciale domeinen. Dit omvat sociaal-emotionele vaardigheden, gedrag, werk- en speelgedrag, rekenontwikkeling, motoriek, zelfredzaamheid en taalontwikkeling. We werken met een gestructureerde weekplanning waarin de doelen voor deze domeinen centraal staan. Onze onderbouw groepen werken gezamenlijk aan dezelfde ontwikkelingsdoelen, volgens de bewezen methode Onderbouwd. Deze methode hanteert een tweejarige cyclus van thema's, waardoor het volledige aanbod voor kleuters systematisch wordt behandeld. Wekelijks richten we ons op specifieke ontwikkelingsdomeinen. De activiteiten worden hierop afgestemd en we observeren de kinderen dagelijks om hun voortgang te volgen. Aan het einde van de week evalueren we de observaties en plannen we indien nodig extra aandachtspunten per kind. Elk ontwikkelingsdomein komt per periode tweemaal aan bod, met als doel het volledige aanbod aan het einde van de periode te hebben afgerond. De eerste observatie dient als een globale inschatting om het individuele aanbod te bepalen. De tweede observatie geeft een definitief beeld van de stand van zaken, dat we ook met ouders delen via rapportages. Achtergebleven doelen vragen om gerichte extra ondersteuning, zowel individueel als per jaargroep. Tijdens onze werkuren maken we gebruik van een keuzesysteem om kinderen te leren plannen en om te gaan met uitgestelde aandacht. Kinderen maken vooraf een planning door kaartjes van activiteiten bij hun foto te plaatsen. Dit helpt hen te bedenken wat ze willen doen, wat ze daarvoor nodig hebben en hoe ze dit aanpakken. Het planbord, met visuele ondersteuning via een stoplicht of time-timer, geeft structuur aan de zelfstandige keuze. Hoewel we vrije keuze stimuleren, zorgen we er ook voor dat kinderen bepaalde activiteiten oefenen die aansluiten bij hun ontwikkelingsbehoeften. Ons doel is om intrinsieke motivatie te bevorderen, in plaats van kinderen enkel te laten doen wat de leerkracht bedenkt. Om de overgang naar de middenbouw te versoepelen en kinderen alvast te laten wennen aan weektaken, introduceren we, indien passend, diverse planningen. Met de methode Onderbouwd werken we thematisch, waarbij het klaslokaal wordt ingericht rondom het thema. De thematische activiteiten vinden plaats in de kring en in speciaal ingerichte hoeken.

Veelgestelde vragen

Biedt De Lispeltuut extra programma's voor jonge kinderen?

Basisschool De Lispeltuut biedt een breed scala aan extra ontwikkelingsactiviteiten voor jonge kinderen, gericht op een brede en verantwoorde ontwikkeling.

Basisschool De Lispeltuut biedt een breed scala aan extra ontwikkelingsactiviteiten voor jonge kinderen, gericht op een brede en verantwoorde ontwikkeling.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) door samenwerking met lokale kinderopvang

Met welke partners werkt De Lispeltuut samen voor het jonge kind?

De Lispeltuut werkt nauw samen met GO Kinderopvang om een optimale ontwikkelingsomgeving te garanderen voor onze jongste leerlingen.

De Lispeltuut werkt nauw samen met GO Kinderopvang om een optimale ontwikkelingsomgeving te garanderen voor onze jongste leerlingen.