
De resultaten van De Lispeltuut in Lelystad
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Lispeltuut, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Lispeltuut bij jullie?
Ontdek hoe goed De Lispeltuut bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden taal en rekenen
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze worden geëvalueerd in groep 8 middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% leerlingen die het basisniveau halen. Dit percentage fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, gelijk voor alle basisscholen in Nederland. Bij Basisschool De Lispeltuut streven we ernaar dit niveau ruimschoots te overtreffen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Hogere leerresultaten voor onze leerlingen
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamenteel niveau, met als doel dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit ambitieuze niveau bereikt aan het einde van groep 8. Voor elke basisschool wordt door de inspectie een specifiek streefpercentage vastgesteld, gebaseerd op de samenstelling van de leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van de school. Op De Lispeltuut zetten we ons in om ook op dit hogere niveau uitstekende resultaten te behalen, wat blijkt uit onze prestaties vergeleken met de gestelde norm.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Lispeltuut?
De overstap van de basisschool naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke mijlpaal voor uw kind. Bij Basisschool De Lispeltuut in Lelystad ondersteunen we u bij het maken van de juiste keuze. Ons schooladvies is gebaseerd op een brede evaluatie van de ontwikkeling van uw kind. Dit omvat observaties van de leerkrachten, resultaten uit eerdere schooljaren, proefwerken en toetsen uit het leerlingvolgsysteem (LVS). We kijken ook naar belangrijke eigenschappen zoals motivatie, werkhouding, zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen. Uiterlijk op 24 maart ontvangt u van ons een definitief, schriftelijk schooladvies met een duidelijke toelichting. Dit advies deelt u met de door u gekozen school voor voortgezet onderwijs. Hoewel u niet verplicht bent dit advies op te volgen, is het wel leidend voor de toelatingsprocedure. Het schooladvies dient samen met het aanmeldingsformulier te worden ingeleverd bij de VO-school. Sinds 2024 maken alle leerlingen in groep 8 een doorstroomtoets. Een hogere score dan verwacht kan leiden tot een heroverweging en aanpassing van het schooladvies, altijd in samenspraak met u en uw kind. Een aangepast advies geeft recht op plaatsing in een passend onderwijsniveau. Mocht de gekozen VO-school het nieuwe advies niet honoreren of geen plaats hebben, dan is het raadzaam uw kind bij een alternatieve VO-school aan te melden. Lagere toetsresultaten leiden niet tot een aanpassing van ons oorspronkelijke advies. De Lispeltuut onderhoudt nauwe banden met diverse VO-scholen om de voortgang van onze leerlingen te monitoren.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Lispeltuut
Bij Basisschool De Lispeltuut stimuleren we positieve interacties tussen kinderen. Dit geldt voor alle momenten van de schooldag: in de klas, op het schoolplein, in de gangen en tijdens activiteiten zoals overblijven en gym. We leren kinderen hoe ze samen kunnen spelen, samenwerken en elkaar kunnen ondersteunen. Het oplossen van conflicten door middel van communicatie, in plaats van fysiek ingrijpen, staat centraal. Dit draagt bij aan een harmonieuze en veilige schoolomgeving waar iedereen zich gewaardeerd voelt. Ons leerconcept is gebaseerd op het idee dat opgroeien synoniem staat aan leren. Dit leerproces vindt zowel individueel als in groepsverband plaats, waarbij kinderen van elkaar leren. Leren gebeurt overal: thuis, onderweg en op school. Van dagelijkse vaardigheden zoals aankleden en koken tot recreatieve activiteiten zoals spelletjes spelen en lezen. Wij geloven in begeleid leren, waarbij kinderen de vrijheid krijgen om hun eigen keuzes te maken, net als Pluk van de Petteflet die de Lispeltuut als gids gebruikte. Als school fungeren wij als een 'Lispeltuut' die kinderen helpt de juiste weg te vinden in hun persoonlijke en sociale ontwikkeling.
Een positief pedagogisch klimaat
Zorg en aandacht voor elke leerling
Een constructieve, positieve benadering van kinderen
Hoe bevordert Basisschool De Lispeltuut de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool De Lispeltuut creëert een veilige leeromgeving waarin kinderen gedurende acht jaar intensief worden gevolgd en begeleid. Dit proces is gericht op het leggen van een sterke basis voor hun toekomstige ontwikkeling. Om de sociale groei te monitoren, maken we gebruik van de sociale vragenlijsten van Vensters. De resultaten worden geanalyseerd tijdens groepsbesprekingen met de intern begeleider. Bij zorgwekkende signalen wordt direct ingegrepen met passende interventies, zowel individueel als groepsgericht. In het voorjaar vindt een herhaaltelling plaats om de effectiviteit van deze interventies te evalueren. Ons doel is om kinderen te vormen tot evenwichtige individuen met oog voor zichzelf, anderen en hun omgeving. Dit principe vormt de kern van onze omgang met zowel kinderen als ouders. We moedigen kinderen aan actief mee te denken over hun rol in de maatschappij en hiernaar te handelen, wat actief burgerschap bevordert. Bovendien werken onze leerlingen in stamgroepen met verschillende leeftijden, waardoor ze leren samenwerken en verschillende rollen op zich nemen gedurende hun schoolloopbaan.
Welke instrumenten gebruikt De Lispeltuut voor het registreren van sociale opbrengsten?
Om de sociale ontwikkeling van onze leerlingen in kaart te brengen, maken wij gebruik van de volgende registratiemethode: * Sociaal Emotionele Vragenlijst
- Sociaal Emotionele Vragenlijst
Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast op De Lispeltuut?
Basisschool De Lispeltuut hanteert de volgende methodiek voor het sociaal-emotioneel leren van haar leerlingen: * Klassenkracht
- Klassenkracht
Onderwijsinspectie De Lispeltuut Lelystad: Resultaten en Verbeterplan
Basisschool De Lispeltuut in Lelystad heeft in november 2023 een inspectiebezoek ontvangen. De uitkomsten van dit bezoek zijn door de inspectie beoordeeld als onvoldoende. Wij onderschrijven de bevindingen van de inspectie volledig en hebben direct een intensief verbeterplan opgesteld. Dit plan richt zich op de verdere optimalisatie van ons onderwijsaanbod en de schoolprocessen. In het najaar van 2024 verwachten we de onderwijsinspectie opnieuw te mogen verwelkomen. Dan presenteren we de concrete resultaten en de positieve impact van ons verbeterplan, met als doel een voldoende beoordeling voor ons onderwijs.