
De resultaten van De Grundel in Lelystad
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Grundel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Grundel bij jullie?
Ontdek hoe goed De Grundel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Behaald Fundamenteel Niveau op De Grundel
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van het basisonderwijs zou moeten beheersen. Dit wordt objectief gemeten door middel van de eindtoets of doorstroomtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage, 85%, fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Behaald Streefniveau op Basisschool De Grundel
Het streefniveau biedt een uitdagender leerdoel dan het fundamenteel niveau. Het is ons streven om een zo groot mogelijk aantal leerlingen in groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. Voor elke basisschool wordt door de inspectie, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een individueel streefpercentage vastgesteld. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau, specifiek voor onze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Grundel?
Op basisschool De Grundel in Lelystad gebruiken we de IEP-toets voor groep 8 leerlingen. Deze toets onderscheidt zich van de traditionele CITO-toets door een helderdere indicatie te geven van het uiteindelijke uitstroomniveau van uw kind naar het voortgezet onderwijs. Bij een overstap naar een andere school is De Grundel wettelijk verplicht om alle relevante informatie over de leerling digitaal over te dragen. Dit gebeurt via het Onderwijskundig Rapport (OKR), waarin enkel gegevens staan die essentieel zijn voor een soepele voortzetting van het leerproces. Ouders hebben altijd het recht om het overstapdossier van hun kind in te zien. De Overstapservice Onderwijs (OSO) zorgt voor een veilige, uniforme en betrouwbare digitale uitwisseling van deze gegevens tussen scholen, conform landelijke standaarden.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Basisschool De Grundel
Op Basisschool De Grundel hechten we veel waarde aan de brede sociale ontwikkeling van onze leerlingen. We stimuleren een actieve rol in de maatschappij en bieden hiervoor speciaal ontwikkelde lesmaterialen aan. Onze school en medewerkers staan bekend om hun toegankelijkheid en laagdrempelige benadering, zowel voor leerlingen als voor ouders. Een open en respectvolle omgangsvorm is de norm. Leerlingen worden aangemoedigd om elkaar en anderen aan te spreken, wat bijdraagt aan een positief schoolklimaat. Dit bevordert niet alleen de sociale vaardigheden binnen school, maar ook daarbuiten, voor nu en in de toekomst. Om het welbevinden en de sociale veiligheid te waarborgen, inventariseren de leerkrachten minimaal één keer per jaar systematisch de sociale competenties van de leerlingen. Op basis van deze inzichten worden waar nodig aanvullende interventies ingezet. Daarnaast vullen leerlingen vanaf groep 5, ouders en het personeel tweejaarlijks een tevredenheidspeiling in. De resultaten hiervan delen we openlijk, ook met ouders, en gebruiken we actief om ons onderwijs en onze organisatie continu te verbeteren.
Vertrouwen bevorderen
Veiligheid garanderen
Rust en wederzijds respect stimuleren
Hoe bevordert De Grundel de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De Grundel creëert een positief en ondersteunend pedagogisch klimaat, essentieel voor effectief leren. Dit doen we door leerlingen dagelijks welkom te heten en het schooljaar te starten met 'Gouden Weken', gevolgd door 'Zilveren Weken' in januari en 'Bronzen Weken' aan het einde van het jaar. Deze speciale weken zijn gericht op het versterken van de groepsdynamiek. Leerkrachten organiseren dagelijkse activiteiten die gericht zijn op wederzijds begrip en respectvol omgaan met elkaar. Daarnaast implementeren we wekelijks de Kanjertraining, een methode die de sociale interactie tussen kinderen verbetert en hen leert op een positieve manier met elkaar om te gaan. We formuleren gezamenlijk groepsmissies en afspraken, visualiseren schoolregels duidelijk en benadrukken gedeelde verantwoordelijkheid voor alle leerlingen. Bij ongewenst gedrag volgen we een strikt protocol om de afspraken binnen de school te handhaven en een veilige omgeving te garanderen.
Wie is het aanspreekpunt bij sociale onveiligheid of pesten?
Voor situaties waarin een kind zich niet veilig voelt, biedt Basisschool De Grundel een vertrouwenspersoon. Dit is een leerkracht die pedagogische processen coördineert en die aan het begin van elk schooljaar wordt voorgesteld aan de leerlingen. Kinderen kunnen bij deze persoon terecht met hun vragen of problemen, en de vertrouwenspersoon handelt met geheimhoudingsplicht. Hoewel we alles doen om pesten te voorkomen, kan het toch voorkomen. In zulke gevallen werken we nauw samen met externe deskundigen, zoals een jeugdverpleegkundige, orthopedagoog en schoolmaatschappelijk werker. Met hun hulp bieden we gerichte ondersteuning aan zowel kinderen die gepest worden als kinderen die pestgedrag vertonen, om de situatie te doorbreken en vertrouwen te herstellen. Ouders en leerlingen kunnen ongewenst gedrag melden bij een speciaal aangewezen aanspreekpunt, wat tevens de vertrouwenspersoon is. De contactgegevens hiervan zijn te vinden op onze website en in de schoolgids. De stichting is aangesloten bij een bureau voor externe vertrouwenspersonen (www.centrumvertrouwenspersonenplus.nl), met twee beschikbare contacten: Margreet Meijer (06-81316936) en Arnoud Kok (070-2600032).
Welke registratiemethoden gebruikt De Grundel voor sociale opbrengsten?
Om de sociale ontwikkeling en opbrengsten in kaart te brengen, hanteert Basisschool De Grundel de volgende registratiemethode:
- Kanvas
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op De Grundel?
Basisschool De Grundel maakt gebruik van de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren om de ontwikkeling van leerlingen te stimuleren:
- Kanjertraining
Inspectierapport Basisschool De Grundel: Kwaliteit van Ons Onderwijs
In september 2019 heeft de Onderwijsinspectie een grondig onderzoek uitgevoerd op basisschool De Grundel. We zijn trots te kunnen melden dat de inspectie de algehele kwaliteit van ons onderwijs beoordeelde met een 'goed'. Deze positieve waardering omvat cruciale onderdelen zoals de ontwikkeling van onze leerlingen, het zorgzame pedagogische klimaat, effectieve kwaliteitszorg, een proactieve kwaliteitscultuur en gedegen didactisch handelen. Alle geïnspecteerde indicatoren ontvingen een 'goed' beoordeling, wat onze toewijding aan excellent onderwijs onderstreept. We nodigen u van harte uit om de details van dit inspectierapport zelf te bekijken en de sterke punten van De Grundel te ontdekken.