De Albatros in Lelystad

Het team van De Albatros in Lelystad

Current section: team
Kogge 02-25
8242 Lelystad

Zie hier hoe het team van De Albatros is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Albatros. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Albatros bij jullie?

Ontdek hoe goed De Albatros bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Albatros zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84.6%)
Man (15.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Albatros. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (21.4%)
25-35 jaar (14.3%)
35-45 jaar (28.6%)
45-55 jaar (21.4%)
55-65 jaar (14.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Albatros werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.9%)
Direct ondersteunend personeel (15.4%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Albatros gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Zorgeloze Leerkrachtvervanging op Basisschool De Albatros

Op Basisschool De Albatros zorgen we voor een vlekkeloze continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Fulltime leerkrachten bouwen compensatie-uren op voor extra lesgevende taken. Deze uren worden zorgvuldig ingepland in onze jaarplanner en het Cupella systeem, zodat uw kind altijd les krijgt. Onze prioriteit is het minimaliseren van de impact op uw kind. Waar mogelijk vangen we afwezigheid op met eigen leerkrachten of via onze betrouwbare invalpool. We streven ernaar de compensatieverlofuren van onze fulltime docenten zo optimaal mogelijk te plannen, met het oog op de leerervaring van uw kind. Bij ziekte van een leerkracht schakelen we direct het vervangingsbureau van Stichting SchOOL in. We zijn dan wel afhankelijk van de beschikbaarheid binnen de poule. Bij tijdig geplande afwezigheid zetten we graag onze vaste vervangers in. Indien er onverhoopt geen geschikte invaller beschikbaar is, zoeken we actief naar alternatieve oplossingen om de continuïteit te waarborgen. Het verdelen van leerlingen over andere groepen doen we slechts in uiterste noodzaak, om overbelasting van de bestaande klassen te voorkomen. In zeldzame, uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat we een groep naar huis moeten sturen. In dergelijke situaties nemen we direct contact op via Basis Online om met u te overleggen over mogelijke thuisopvang. Als u geen opvang kunt regelen, denken we graag met u mee om tot een passende oplossing te komen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Bewegingsonderwijs wordt verzorgd door de vakleerkrachten. Tijdens de gymles mogen er geen sieraden gedragen worden. Gymschoenen zijn niet verplicht, maar wel gewenst, gladde zolen zijn gevaarlijk en zolen die afgeven op de zaalvloer mogen niet.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Albatros

6

Taal en Rekenen: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist
Schoolmaatschappelijk Werk
Logopedist
Ondersteunend Rekencoach

Toelichting van de school:

Onze rekenspecialisten bieden gerichte ondersteuning, advies en begeleiding bij alle rekenuitdagingen. Ze zorgen voor kennisoverdracht binnen het team en implementeren vernieuwingen op het gebied van rekenonderwijs. Daarnaast is het schoolmaatschappelijk werk een belangrijke pijler. Zij ontzorgen de school door kinderen en gezinnen te ondersteunen bij opvoedings- en ontwikkelingsvraagstukken. In samenwerking met Jeugdzorg Lelystad streven we naar vroegtijdige en effectieve hulp. De school heeft ook een toegewijde logopedist die zich richt op de mondelinge communicatie, zoals taal, spraak en gehoor. Een vlotte spraak- en taalontwikkeling is cruciaal voor het leerproces. Via logopedische screenings identificeren we kinderen die extra ondersteuning nodig hebben in hun communicatievaardigheden.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedrag

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Gezonde School Coaches

Toelichting van de school:

Onze gedragsspecialisten, leerkrachten met gespecialiseerde training, bieden extra ondersteuning aan leerlingen met sociaal-emotionele behoeften. Zij zijn actief in het voorkomen en aanpakken van gedragsproblemen, zowel binnen als buiten de klas. Deze specialisten fungeren als coach en begeleider voor leerkrachten. Ze dragen bij aan de ontwikkeling van een schoolbrede visie op sociaal-emotioneel leren en adviseren bij de keuze van lesmethoden. Tevens verzorgen zij trainingen om kennis te delen met het gehele team.

5

Gedrag, Werk- en Taakaanpak Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Didactisch Beeldcoach
Gedragscoördinator

Toelichting van de school:

De didactisch beeldcoach ondersteunt leerkrachten door samen te kijken naar effectieve lesmethoden en feedback. Ze focussen op het geven en ontvangen van leerbevorderende feedback en het stellen van gerichte didactische vragen. Door het analyseren van leerstrategieën en het toepassen van didactische principes, zoals de taxonomie van Bloom, helpen we leerlingen hun werkhouding en taakaanpak te verbeteren. Dit draagt bij aan een optimaal leerresultaat voor elke student.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Gymnastiek
Lokaal Coördinator Training (LKT) & KidsXtra

Toelichting van de school:

Via het LKT en KidsXtra stimuleren we de motorische ontwikkeling van onze leerlingen. Met de unieke Flevolandse aanpak, inclusief het Athletics Skills Model (ASM), bevorderen we algemene beweegvaardigheid. ASM legt de nadruk op bewegen als basis voor een gezonde levensstijl en sportieve prestaties op elk niveau. Door gevarieerde programma's maken we bewegen plezierig en toegankelijk voor alle kinderen.

0

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over 11 getrainde BHV-ers (Bedrijfshulpverleners). Zij volgen jaarlijks trainingen in levensreddende handelingen en brandpreventie om de veiligheid van alle leerlingen en medewerkers te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal
Het speellokaal van de school wordt gebruikt door Go kinderopvang. De kleuters gymnastieken 2 keer in de week olv een vakleerkracht in de gymzaal.
Voor een derde kleutergroep is er een extra ruimte beschikbaar

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op De Albatros

Ons Toegewijde Zorgbeleid Uitgelegd

Op basisschool De Albatros begrijpen we dat elk kind uniek is en soms extra begeleiding nodig heeft. Kinderen kunnen uitdagingen ervaren op cognitief of sociaal-emotioneel gebied, die elkaar ook kunnen beïnvloeden. Een kind dat zich niet optimaal voelt, kan daardoor moeite krijgen met de leerstof, wat weer invloed heeft op het gedrag. Wij streven ernaar dat De Albatros een veilige en prettige omgeving is voor alle leerlingen. Wanneer wij potentieel ondersteuningsbehoefte signaleren, onderzoeken we dit nauwkeurig. De leerkracht en onze intern begeleider, Mirna Roelofsen, voeren dit onderzoek uit. Indien nodig, betrekken we externe deskundigen, altijd in overleg met u als ouder. Mirna Roelofsen, onze ervaren intern begeleider, werkt nauw samen met de leerkrachten om leerlingen te ondersteunen. Zij helpt bij het signaleren van problemen, het opstellen van individuele ondersteuningsplannen en het bieden van passende hulp. Ze is bereikbaar via ib.albatros@stichtingschool.nl of 0320-240672 van maandag tot en met vrijdag. Daarnaast participeert Mirna zeven keer per jaar in het Ondersteuningsteam (OT). Dit team, bestaande uit de IB-er, directeur, jeugdverpleegkundige, orthopedagoog en schoolmaatschappelijk werker, bespreekt leerlingen die extra zorg nodig hebben. Ouders worden hierover geïnformeerd en kunnen desgewenst deelnemen aan deze overleggen. Als ouder kunt u altijd terecht bij Mirna voor een gesprek over uw kind. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd hoe De Albatros omgaat met diverse onderwijsbehoeften. U kunt het SOP opvragen op school. Voor het schooljaar 2023-2024 werken we aan een vernieuwd SOP voor de komende vier jaar. Toekomstig Aanbod Extra Ondersteuning: We blijven investeren in de expertise van ons team. Twee leerkrachten hebben de opleiding tot gedragsspecialist afgerond. De reken coördinator volgt verdere trainingen, en onderbouw leerkrachten verdiepen zich in de LIV-training. De intern begeleider start met de schoolleidersopleiding, en coördinatoren volgen een HBO-opleiding tot intern begeleider. Gezonde school coaches blijven zich ontwikkelen, en de didactisch beeldcoach wordt gerichter ingezet. Ook de VVE coördinator blijft trainingen volgen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg op De Albatros: Ons Schoolplan voor Uw Kind

Wat zijn de doelstellingen van ons schoolplan?

Op De Albatros zetten we ons dagelijks in voor uitstekend basisonderwijs, gericht op de optimale ontwikkeling van elk kind. Ons schoolplan beschrijft de ambities en strategieën om de onderwijskwaliteit continu te verbeteren. Het is ons hoofddoel dat elke leerling na de basisschool doorstroomt naar een vervolgopleiding die perfect aansluit bij zijn of haar talenten en capaciteiten. Om onze prestaties te meten en te versterken, maken we gebruik van diverse diagnostische instrumenten. Deze tools bieden ons waardevolle inzichten in zowel de sterke punten als de ontwikkelpunten van onze school. We voeren regelmatig tevredenheidsonderzoeken uit onder ouders en leerlingen, observeren klassikale situaties en analyseren de resultaten van methodeonafhankelijke toetsen zoals de Cito-toetsen. Hiermee monitoren we nauwgezet de voortgang van elke leerling en van de school als geheel. Kwaliteit op De Albatros omvat meerdere facetten: de leerresultaten van onze leerlingen, hun sociaal-emotionele groei, de effectiviteit van onze leerkrachten in de klas, de manier waarop we differentiëren en leerlingen stimuleren, en de algehele sfeer op school. Wij geloven sterk in de gedeelde verantwoordelijkheid van ons team voor de resultaten en zorgen ervoor dat alle verbeteringsinitiatieven breed gedragen worden binnen de school. Op basis van gedegen analyses van kwaliteitsgegevens formuleren we concrete actiepunten op zowel individueel leerkrachtniveau als schoolbreed niveau. Ons streven is duidelijk: alle leerlingen verlaten De Albatros met een solide basis, klaar voor succes in het voortgezet onderwijs, op het hoogst haalbare niveau. Onze kwaliteitszorg is gestructureerd via: - Het Cito leerlingvolgsysteem voor methodeonafhankelijke voortgangsmeting. - Sterkte- en zwakteanalyses om gericht te kunnen bijsturen. - Tevredenheidsonderzoeken onder medewerkers, ouders en leerlingen (vanaf groep 5). - Klassenbezoeken door directie, IB-er en collega's met specifieke focuspunten. - Functionerings-, POP- en beoordelingsgesprekken met alle medewerkers en de directie met het bestuur. - Monitoringsgesprekken met het bestuur over beleid en resultaten. - Toezicht door de onderwijsinspectie, met rapporten beschikbaar op hun website. Via ons interne kwaliteitssysteem 'Schoolmonitor' evalueren en actualiseren we jaarplannen en het schoolplan, en volgen we onze voortgang volgens de Plan-Do-Check-Act cyclus.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen?

De scholen van Stichting SchOOL hanteren jaarplannen die periodiek worden geëvalueerd en bijgesteld met behulp van de PDSA-cyclus (Plan-Do-Study-Act). Daarnaast bevorderen we kennisdeling en samenwerking met collega-scholen en het bestuur binnen de kwaliteitsstructuur van SchOOL. We analyseren gezamenlijk schoolresultaten en implementeren indien nodig aanvullende ondersteuningsprogramma's. Op De Albatros monitoren we de voortgang op onze schooldoelen met behulp van de Schoolmonitor. Voor het huidige schooljaar richten we ons op de volgende kerngebieden: - Positieve GedragsOndersteuning (PBS) en burgerschap, met als doel ons welbevinden-label te handhaven en te versterken. - Het verder ontwikkelen van ons profiel als Gezonde School. - Optimalisatie van de dynamische schooldag, inclusief een verrijkt buiten les- en speelgebied. - Verbetering van het rekenonderwijs, de didactische aanpak en het behalen van referentieniveaus. - Verhoging van de ouderbetrokkenheid bij het onderwijs. - Succesvolle realisatie van onze nieuwbouwplannen. - Effectieve besteding van NPO-plannen en budgetten ten gunste van onze leerlingen. - Uitbouw van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) als gecertificeerde VVE-school. - Implementatie van de Da Vinci methodiek voor wereldoriëntatie en verkenning.

Stimulerend Aanbod voor Jonge Kinderen op Basisschool De Albatros

Toelichting van de school

Op basisschool De Albatros bieden we onze jongste leerlingen in groep 1 en 2 specifieke ondersteuning om hun taalvaardigheid en woordenschat te vergroten. Kinderen die extra stimulans nodig hebben, ontvangen tweemaal per week een verrijkend programma in kleine groepen, begeleid door een externe specialist. Wij geloven in een sterke samenwerking met ouders. Daarom houden we u nauwgezet op de hoogte van de voortgang van uw kind door middel van persoonlijke kennismakingsgesprekken en ouder-kind gesprekken. Twee keer per jaar ontvangt u een gedetailleerd rapport. Na ontvangst van het rapport nodigen we u graag uit voor een vrijblijvend rapportgesprek op school. Dit biedt een uitstekende gelegenheid om de ontwikkeling van uw kind samen te bespreken en doelen te stellen voor de toekomst.

Veelgestelde vragen

Welk extra onderwijsaanbod is er voor jonge kinderen op De Albatros?

Basisschool De Albatros verzorgt een gespecialiseerd programma voor jonge kinderen met een focus op taalontwikkeling. Dit programma omvat. Tweemaal per week extra begeleiding in kleine groepen voor kinderen met een potentieel lagere woordenschat. Nauwe betrokkenheid van ouders via kennismakings- en ouder-kind gesprekken. Regelmatige rapportages en facultatieve rapportgesprekken om de voortgang te bespreken.

Basisschool De Albatros verzorgt een gespecialiseerd programma voor jonge kinderen met een focus op taalontwikkeling. Dit programma omvat. Tweemaal per week extra begeleiding in kleine groepen voor kinderen met een potentieel lagere woordenschat. Nauwe betrokkenheid van ouders via kennismakings- en ouder-kind gesprekken. Regelmatige rapportages en facultatieve rapportgesprekken om de voortgang te bespreken.

Kinderopvang diensten in de buurt
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang
Externe buitenschoolse opvang (BSO) opties

Met welke organisaties werkt Basisschool De Albatros samen voor het jonge kind programma?

Voor de uitvoering van ons programma voor jonge kinderen, met name op het gebied van voor- en vroegschoolse educatie, werken wij nauw samen met Go Kinderopvang. Zij bieden kwalitatief hoogwaardige opvang en dragen bij aan een stimulerende omgeving voor onze jongste leerlingen.

Voor de uitvoering van ons programma voor jonge kinderen, met name op het gebied van voor- en vroegschoolse educatie, werken wij nauw samen met Go Kinderopvang. Zij bieden kwalitatief hoogwaardige opvang en dragen bij aan een stimulerende omgeving voor onze jongste leerlingen.

Team | De Albatros in Lelystad | [2025] Schoolregister