
De resultaten van De Albatros in Lelystad
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Albatros, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Albatros bij jullie?
Ontdek hoe goed De Albatros bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op De Albatros
Ontdek hoe de leerlingen van Basisschool De Albatros presteren op het fundamentele niveau voor taal en rekenen. Dit essentiële niveau, vastgesteld door de inspectie, toont de basisvaardigheden die elke leerling tegen het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Onze school streeft ernaar dat alle leerlingen dit basisniveau halen. De landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau is 85%. Dit betekent dat minimaal 85% van de leerlingen in groep acht de eindtoets of doorstroomtoets met succes dient af te ronden. Hierdoor garanderen we een sterke basis voor elke leerling.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten Basisschool De Albatros
Bekijk de resultaten van Basisschool De Albatros op het streefniveau, een ambitieus doel dat verder gaat dan de basisvaardigheden. Dit niveau vertegenwoordigt de uitmuntendheid in taal en rekenen die we onze leerlingen willen meegeven. De inspectie stelt voor elke school specifieke streefcijfers vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Deze streefcijfers fungeren als een belangrijke indicator voor de onderwijskwaliteit en ambitie van onze school. We zetten ons in om zoveel mogelijk leerlingen te laten excelleren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Albatros?
Bij De Albatros in Lelystad starten we het adviseringstraject al na de entreetoets. Samen met uw kind stellen we concrete leerdoelen op, waarbij ouders een ondersteunende rol hebben. Deze doelen zijn transparant en kunnen gedurende het schooljaar worden aangepast. Na de LOVS-toetsen stellen we gedetailleerde onderwijskundige rapporten op, die we via DigiDoor delen met het oog op de doorstroom naar het voortgezet onderwijs. Deze rapporten worden uitgebreid met u besproken, waarna het schooladvies definitief wordt. Een eventuele laatste aanpassing is mogelijk na de Cito-eindtoets. Onze adviezen zijn een combinatie van LOVS-resultaten, schooltoetsen, werkhouding en inzet bij huiswerk. Dit zorgt voor een compleet beeld van de ontwikkeling van uw kind. Bij een overstap naar een andere school, verstrekken wij wettelijk verplicht een onderwijskundig rapport. Dit rapport bevat enkel de essentiële informatie voor optimale begeleiding op de nieuwe school. Ouders hebben altijd recht op inzage in dit overstapdossier. Via de Overstapservice Onderwijs (OSO) wisselen scholen deze gegevens veilig en digitaal uit. In schooljaar 2023-2024 ontvangen groep 8 leerlingen hun voorlopige schooladvies tussen 10 en 31 januari. De doorstroomtoets vindt plaats in de eerste of tweede volle week van februari 2025, met uitslag uiterlijk 15 maart 2025. Het definitieve schooladvies volgt uiterlijk 24 maart, waarna de aanmeldingen voor het middelbaar onderwijs plaatsvinden tussen 25 en 31 maart.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontdek de Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Albatros
Op Basisschool De Albatros staat het welbevinden van elke leerling centraal. Wij geloven dat een veilige en prettige omgeving essentieel is voor optimale leerresultaten. Onze missie is om een omgeving te creëren waar kinderen zich thuis voelen en zich volop kunnen ontwikkelen, zowel sociaal als academisch. Onze visie is helder: wij streven ernaar dat elke leerling aan het einde van zijn of haar schooltijd op De Albatros met een positief zelfbeeld, uitstekende leerresultaten en een gezonde levensstijl de school verlaat. We stimuleren verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces en moedigen een actieve, gezonde levensstijl aan. De Albatros is een school waar respect en veiligheid de boventoon voeren. Met de innovatieve aanpak van Kwink, gericht op sociaal-emotioneel leren (SEL), burgerschap en mediawijsheid, versterken we deze waarden dagelijks. Deze methode bevordert niet alleen het leren, maar ook het tonen van positief gedrag door zowel leerlingen als leerkrachten. Wij evalueren continu onze aanpak. Een tevredenheidsonderzoek in 2018 bevestigde de hoge mate van sociale veiligheid op onze school, een resultaat van onze gerichte investeringen in het schoolklimaat. Om onze focus op SEL verder te versterken, overwegen we de integratie van Positive Behavior Support (PBS). De Albatros biedt een veilige pedagogische basis, waarin elke leerling zich gewaardeerd voelt en gestimuleerd wordt om het beste uit zichzelf te halen. Ontdek hoe wij bijdragen aan de brede ontwikkeling van uw kind.
Veiligheid en Welzijn
Plezier en Positiviteit
Betrokkenheid en Verantwoordelijkheid
Hoe bevordert De Albatros een positieve sociale ontwikkeling?
De Albatros hanteert een proactieve aanpak tegen pesten en agressie, ondersteund door een gedetailleerd pestprotocol en heldere schoolbrede afspraken. Door de implementatie van School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) creëren we een uniforme positieve benadering. Dit stelt ons als team in staat om gedrag effectief te beïnvloeden en een veilige leeromgeving te waarborgen. Essentieel hierbij is het bevorderen van open communicatie, wederzijds respect en het creëren van een cultuur van vertrouwen, waarin naar elkaar geluisterd wordt en iedereen zich gesteund voelt. We moedigen het melden van incidenten actief aan en nemen elke melding serieus, met respect voor vertrouwelijkheid. Door snel en adequaat te reageren, werken we continu aan een positieve schoolcultuur en een veilige omgeving voor alle leerlingen, leerkrachten en ouders.
Welke methoden gebruikt De Albatros voor het meten van sociale vooruitgang?
Basisschool De Albatros maakt gebruik van specifieke registratiemethoden om de sociale ontwikkeling van leerlingen nauwgezet te volgen en te evalueren. Deze methoden helpen ons om inzicht te krijgen in de sociale competenties en het welzijn van elke leerling. Onze belangrijkste instrumenten hiervoor zijn de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en het systeem van School Wide Positive Behavior Support (SWPBS). Deze tools stellen ons in staat om trends te signaleren en gerichte ondersteuning te bieden waar nodig.
- Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
Welke programma's voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet?
Op De Albatros zetten we effectieve programma's in voor sociaal-emotioneel leren (SEL) om de persoonlijke en sociale vaardigheden van onze leerlingen te versterken. Deze programma's ondersteunen kinderen in hun ontwikkeling tot zelfstandige, empathische individuen. Onze school maakt gebruik van twee gerenommeerde methoden: School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Kwink. Deze methoden bieden een gestructureerde aanpak om sociale vaardigheden aan te leren en positief gedrag te stimuleren in de dagelijkse schoolpraktijk.
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
- Kwink
Onderwijsinspectie De Albatros: Resultaten en Verbeterpunten
In maart 2017 heeft de Onderwijsinspectie een bezoek gebracht aan Basisschool De Albatros in Lelystad. Het inspectierapport schetst een beeld van de onderwijskwaliteit en ontwikkeling van onze school. Het algemene oordeel van de inspectie is dat De Albatros haar kwaliteit deels op orde heeft, en daarom wordt het Basisarrangement gehandhaafd. Dit betekent dat we op de goede weg zijn, maar er ook ruimte is voor verdere groei. Onze sterke punten liggen op verschillende vlakken. De school verzamelt actief gegevens om het onderwijs beter af te stemmen op de individuele leerbehoeften van onze leerlingen. Daarnaast hebben we aandacht voor een veilige leeromgeving, waarin leerlingen zich prettig en geborgen voelen. De onderwijsresultaten van onze leerlingen zijn stabiel en voldoen aan de gestelde eisen, wat blijkt uit de eindopbrengsten. Het team van De Albatros is zeer gemotiveerd om het onderwijs continu te blijven verbeteren en innoveren. Deze drive is essentieel voor onze schoolontwikkeling. Er zijn ook aandachtspunten geïdentificeerd om onze dienstverlening verder te optimaliseren. We streven ernaar om leerlingen meer eigenaarschap te geven over hun eigen leerproces, zodat ze actief betrokken raken bij het onderwijs dat ze nodig hebben. Om de rust in de klassen te bevorderen, werken we aan duidelijke afspraken over de omgang met leerlingen. Dit draagt bij aan een stabielere en prettigere leeromgeving voor iedereen. Verder willen we onze leerlingenpopulatie nog beter in kaart brengen. Door een dieper inzicht in de diversiteit en behoeften van onze leerlingen, kunnen we het onderwijs nog gerichter afstemmen. Een belangrijk verbeterpunt is de verdere afstemming van het onderwijs op de specifieke onderwijsbehoeften van elke individuele leerling. We stellen daarom toetsbare doelen op om onze onderwijskwaliteit blijvend te verhogen en monitoren nauwkeurig of deze doelen ook daadwerkelijk behaald worden. **CITO en Methodegebonden Toetsen:** Op Basisschool De Albatros volgen we de ontwikkeling van onze leerlingen structureel en systematisch. Dit doen we door middel van observaties, methodegebonden toetsen en de landelijk erkende CITO-toetsen van het leerlingvolgsysteem. Na afname worden de CITO-toetsen zorgvuldig geanalyseerd. Deze resultaten bieden ons waardevolle inzichten in de voortgang van elke leerling, waardoor we tijdig bij kunnen sturen en het onderwijs kunnen personaliseren. Dit helpt ons om de onderwijsresultaten van alle leerlingen te waarborgen en te verbeteren.