Basisschool Openbaar IKC De Vosseburcht in Leeuwarden

Het team van Openbaar IKC De Vosseburcht in Leeuwarden

Current section: team
Coornhertstraat 8
8913 Leeuwarden

Zie hier hoe het team van Openbaar IKC De Vosseburcht is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbaar IKC De Vosseburcht. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbaar IKC De Vosseburcht bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbaar IKC De Vosseburcht bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbaar IKC De Vosseburcht zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 70% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (70%)
Man (30%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbaar IKC De Vosseburcht. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (30%)
35-45 jaar (20%)
45-55 jaar (10%)
55-65 jaar (30%)
&ge;65 jaar (10%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbaar IKC De Vosseburcht werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72.7%)
Direct ondersteunend personeel (18.2%)
Management (9.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbaar IKC De Vosseburcht gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele En Betrouwbare Invallersregeling op IKC De Vosseburcht

Ons protocol voor noodsituaties bij ziekte zorgt voor continuïteit van onderwijs op Openbaar IKC De Vosseburcht. Iedere schooldirecteur binnen Proloog volgt deze leidraad om effectief te handelen bij afwezigheid van personeel, met behoud van de hoogste kwaliteit. Bij ziekte van een leerkracht streven we ernaar om direct een bevoegde professional in te zetten. Dit kan een ervaren kracht uit onze eigen vervangingspool zijn, of iemand van de officiële invallerslijst van Proloog. Indien nodig, zetten we ook graag een parttime leerkracht van onze eigen school in, die vooraf heeft aangegeven flexibel inzetbaar te zijn. Wanneer een bevoegde leerkracht niet direct beschikbaar is, overwegen we de inzet van een onderwijsassistent of een LIO-stagiaire. Deze studenten bevinden zich in de laatste fase van hun PABO-opleiding en bieden waardevolle ondersteuning. Op de eerste dag van ziekte zorgen we ervoor dat kinderen niet naar huis gestuurd hoeven te worden zonder dat ouders tijdig geïnformeerd zijn. Mogelijke oplossingen zijn de inzet van de IB-er of directeur voor de klas, of het slim verdelen van leerlingen over andere groepen. Bij langdurige afwezigheid maken we een zorgvuldige afweging. We kijken naar interne mogelijkheden voor werkherverdeling, waarbij we de kernactiviteiten van de IB-er en directeur zoveel mogelijk ontzien. Het kan voorkomen dat, na zorgvuldige planning en communicatie met het team, groepen leerlingen tijdelijk naar huis moeten. Het naar huis sturen van een groep gebeurt enkel in overleg en met een duidelijk rooster, zodat niet steeds dezelfde leerlingen thuisblijven. Een groep mag maximaal één tot anderhalve dag per week van deze regeling gebruikmaken. Wij communiceren proactief met ouders over eventuele thuissituaties. Indien mogelijk informeren we u een dag van tevoren, met vermelding van de betreffende groep en de verwachte terugkeer op school. Zo blijven ouders altijd op de hoogte.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de Ondersteunende Specialisten op Onze Basisschool in Leeuwarden

2

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Interne Begeleider voor Leerlingenzorg
Externe Leesconsulent van dBieb

Toelichting van de school:

Onze toegewijde intern begeleider coördineert de leerlingenzorg en biedt cruciale ondersteuning aan zowel leerkrachten als ouders bij specifieke hulpvragen over kinderen. Deze specialist voert tevens verdiepende gesprekken met ouders en leerkrachten om de ontwikkeling van elk kind optimaal te begeleiden. Daarnaast versterkt onze samenwerking met een leesconsulent van dBieb het leesplezier en de leesvaardigheden van onze leerlingen.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Groepsdynamiek

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op IKC De Vosseburcht focussen we op een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling met de innovatieve methode Kwink. Deze online methode, gericht op sociaal-emotioneel leren (SEL), burgerschap en mediawijsheid, is ontworpen voor de groepen 1 tot en met 8 van het basisonderwijs. Het biedt een gestructureerd SEL-programma, gebaseerd op de nieuwste wetenschappelijke inzichten. Kwink draagt bij aan het voorkomen van storend gedrag en pesten, bevordert een preventieve en groepsbrede aanpak, en creëert een sociaal veilige leeromgeving. Dit resulteert in betere leeropbrengsten, door de focus op vijf bewezen gedragscompetenties en de naleving van de Wet Sociale Veiligheid.

0

Gedragsmanagement en Studiemotivatie

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak, zetten wij gespecialiseerde methodieken in die aansluiten bij de individuele behoeften van onze leerlingen. Onze leerkrachten worden hierin ondersteund door het schoolteam.

1

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Educatie

Beschikbare specialisten:

Gekwalificeerde Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

IKC De Vosseburcht werkt samen met BV Sport voor de MQ-scan, een instrument dat de motorische ontwikkeling van kinderen nauwkeurig meet. Dit stelt onze leerkrachten in staat om gerichte ondersteuning te bieden waar nodig, ter verbetering van de motorische vaardigheden. Onze gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs observeert en analyseert de voortgang van de leerlingen, parallel aan de motorische vaardigheidstesten, om een optimale lichamelijke ontwikkeling te waarborgen.

0

Medische Ondersteuning en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

In situaties die medische handelingen of persoonlijke verzorging vereisen, werkt IKC De Vosseburcht nauw samen met ouders, verzorgers, de GGD en wijkteams. Deze samenwerking zorgt ervoor dat er passende afspraken worden gemaakt die het welzijn van het kind centraal stellen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
3
Totaal specialisten
3
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling bij IKC De Vosseburcht

Ons Beleid voor Passend Onderwijs en Extra Begeleiding

Bij Openbaar IKC De Vosseburcht heten we elk kind van harte welkom. We streven ernaar een veilige en stimulerende leeromgeving te bieden waar ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen. Alle leerlingen ontvangen basisondersteuning, en waar nodig bieden we ook extra ondersteuning. Dit betekent dat we de lesstof, instructie en verwerking aanpassen aan de individuele onderwijsbehoeften van uw kind. We werken hierbij cyclisch en planmatig, met aandacht voor een doorlopende leerlijn. Hoewel we een brede ondersteuning bieden, zijn er situaties waarin wij mogelijk geen passend onderwijs kunnen garanderen. Dit geldt voor leerlingen die een gevaar vormen voor medeleerlingen of personeel, of die zeer specialistische medische of gedragsmatige ondersteuning nodig hebben. In dergelijke gevallen gaan we altijd in gesprek met ouders en betrekken we, indien nodig, de onderwijsadviseur van Proloog, het Samenwerkingsverband of het Wijkteam. Meer gedetailleerde informatie over ons toelatingsbeleid en protocollen, zoals 'Omgaan met elkaar', vindt u op onze website onder 'Praktische Informatie'. Hier kunt u ook protocollen downloaden met betrekking tot toelating, schorsing en verwijdering van leerlingen. Als IKC De Vosseburcht werken we nauw samen met het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Friesland. Dit samenwerkingsverband ondersteunt scholen, leerlingen en ouders in heel Friesland bij het realiseren van passend onderwijs. Op hun website leest u meer over de mogelijkheden voor extra ondersteuning. Binnen elke groep differentiëren we het onderwijs om aan te sluiten bij de verschillende leerbehoeften. De leerkracht geeft instructie op meerdere niveaus, met extra aandacht voor leerlingen die meer uitleg of juist extra uitdaging nodig hebben. Dit gebeurt door middel van aangepaste opdrachten en 'plusopdrachten' voor snellere leerlingen. Daarnaast is er op IKC De Vosseburcht een leerkrachtondersteuner actief. Deze specialist ondersteunt leerlingen, zowel individueel als in kleine groepjes, om hen extra te begeleiden bij specifieke leerdoelen of uitdagende opdrachten. De leerkrachten bepalen, in overleg met de intern begeleider en leerkrachtondersteuner, welke leerlingen baat hebben bij deze extra ondersteuning, gebaseerd op observaties en toetsresultaten.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Visie en Jaarplan

Wat zijn de kerndoelen in ons schoolplan 2023-2027?

Ons strategisch schoolplan 2023-2027 schetst onze missie, visie en concrete doelen voor de komende jaren. Jaarlijks vertalen we deze ambitie naar een gedetailleerd jaarplan met specifieke actiepunten en beleidsvoornemens. Recente successen omvatten trainingen voor kleuterleerkrachten in Schatkist 3 en Digikeuzebord, en nascholing voor groepen 3-8 in begrijpend lezen met Nieuwsbegrip. We organiseerden een ouderavond over burgerschap (Kwink) en stelden een jaaroverzicht van projecten samen. Individuele leerlingen kregen gerichte ondersteuning. De samenwerking binnen het IKC bevordert een doorlopende ontwikkeling voor alle kinderen, van de speelleergroep tot en met groep 8. Dit schoolplan, inclusief de jaarplannen, is te vinden op onze website onder 'praktische documenten' voor volledige transparantie. Onze speerpunten voor de periode 2023-2027 zijn: de implementatie van digitale geletterdheid, het versterken van burgerschapsvorming, de doorontwikkeling van ons IKC-concept, het optimaliseren van pedagogisch en didactisch handelen, en het verbreden van aandacht voor taal- en rekenvaardigheden. Vanwege een directiewissel zijn de speerpunten voor de komende drie jaar (2024-2027) gehergroepeerd. Deze nieuwe focus integreert de eerdere ambities in concrete actiepunten, zonder de oorspronkelijke doelen uit het oog te verliezen. Speerpunt 1: IKC-vorming, -ontwikkeling en -doorontwikkeling (2024-2027). Dit omvat de vorming van een IKC-raad, een jaarlijkse studiedag voor teambuilding en inhoudelijke verdieping, en een IKC-kerngroep voor de pedagogische leerlijn en samenwerking. Speerpunt 2: Doorontwikkeling van leesonderwijs (2024-2027). We richten ons op leesplezier en een gedeelde visie op lezen. Leerkrachten van groep 1-2 ontwikkelen een visie die aansluit bij groep 3, met nadruk op letterherkenning en verhaalbegrip. Leerkrachten van groep 3-8 verbreden hun visie, stellen hoge verwachtingen en bespreken cyclisch de ontwikkeling van leerlingen en de inhoud van het leesonderwijs. Speerpunt 3: Visiebasisvaardigheden (2024-2027). We ontwerpen een nieuwe visie op basisvaardigheden met de volgende actiepunten: een visie ontwikkelen die past bij onderwijs met hoge verwachtingen, investeren in de professionele ontwikkeling van alle medewerkers op het gebied van basisvaardigheden en handelen, en een visie ontwikkelen voor het onderwijzen van Nederlands als tweede of derde taal.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen en waarborgen we kwaliteit?

Ons vierjarige schoolplan vormt de basis voor onze onderwijsstrategie, waarin we onze huidige positie en toekomstige ambities beschrijven. Dit plan schetst de hoofdlijnen van ons beleid voor de lange termijn. Jaarlijks stellen we een gedetailleerd jaarplan op. Dit jaarplan bevat concrete beleidsplannen voor het specifieke schooljaar, inclusief professionalisering van ons team, huisvesting, public relations en andere operationele zaken. Gedurende het schooljaar evalueren we de voortgang van onze plannen. Aan het einde van elk schooljaar stellen we vast welke doelen zijn behaald en welke nog aandacht behoeven. Deze evaluatie vormt de input voor het jaarplan van het volgende schooljaar. Alle plannen worden voorgelegd aan de Medezeggenschapsraad (MR) voor goedkeuring. Hiermee leggen we verantwoording af aan ouders, het schoolbestuur en de Onderwijsinspectie, en waarborgen we de kwaliteit van ons onderwijs.

Downloaden

Ontdek Ons Aanbod voor Jonge Kinderen: Vroege Educatie bij De Vosseburcht

Toelichting van de school

Bij Openbaar Kindcentrum De Vosseburcht in Leeuwarden geloven we sterk in een naadloze overgang voor jonge kinderen. Daarom werken we nauw samen met Stichting Kinderopvang Friesland, die een inspirerende speelleergroep voor peuters in ons gebouw aanbiedt. Deze samenwerking waarborgt een consistente en stimulerende leeromgeving vanaf tweejarige leeftijd. Onze pedagogisch medewerkers van Stichting Kinderopvang Friesland zijn dagelijks aanwezig om uw kind te begeleiden in de speelleergroep. Zij ondersteunen ook de kleuters tijdens de lunchpauzes en assisteren onze leerkrachten bij de opvang na schooltijd. Dit zorgt voor een veilige en vertrouwde omgeving gedurende de hele dag. Bovendien biedt Stichting Kinderopvang Friesland voor- en naschoolse opvang in een aangrenzend gebouw. Dit completeert ons aanbod en biedt flexibele oplossingen voor werkende ouders. We onderhouden frequente contacten met de kinderopvang ter afstemming van vakanties en studiedagen, en voor een soepele overdracht van informatie over nieuwe instromende peuters. Ontdek hoe wij de ontwikkeling van uw jonge kind optimaal ondersteunen met onze geïntegreerde aanpak.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op De Vosseburcht?

Ons Kindcentrum biedt gespecialiseerd aanbod voor de allerkleinsten. Dit omvat onder andere toegewijde peuteropvang en programma's voor Vroege Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Deze initiatieven zijn ontworpen om de cognitieve en sociale ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren, zodat ze goed voorbereid zijn op de basisschool. Ons kindcentrum model zorgt voor een doorlopende leerlijn, waarbij de overgang van kinderopvang naar basisschool soepel verloopt. We creëren een stimulerende omgeving waar kinderen spelenderwijs leren en zich volop kunnen ontwikkelen.

Ons Kindcentrum biedt gespecialiseerd aanbod voor de allerkleinsten. Dit omvat onder andere toegewijde peuteropvang en programma's voor Vroege Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Deze initiatieven zijn ontworpen om de cognitieve en sociale ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren, zodat ze goed voorbereid zijn op de basisschool. Ons kindcentrum model zorgt voor een doorlopende leerlijn, waarbij de overgang van kinderopvang naar basisschool soepel verloopt. We creëren een stimulerende omgeving waar kinderen spelenderwijs leren en zich volop kunnen ontwikkelen.

Peuteropvang en Vroege Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Geïntegreerd Kindcentrum

Met welke partners werkt De Vosseburcht samen voor het jonge kind programma?

Openbaar Kindcentrum De Vosseburcht werkt voor de programma's gericht op jonge kinderen nauw samen met Stichting Kinderopvang Friesland. Deze samenwerking garandeert een hoogwaardige en geïntegreerde aanpak voor kinderopvang en vroegschoolse educatie. Stichting Kinderopvang Friesland beheert zowel de speelleergroep binnen ons gebouw als de voor- en naschoolse opvang. Door deze hechte samenwerking zorgen we voor een optimale afstemming en een consistente begeleiding van uw kind, van de eerste opvang tot aan de start van de basisschool.

Openbaar Kindcentrum De Vosseburcht werkt voor de programma's gericht op jonge kinderen nauw samen met Stichting Kinderopvang Friesland. Deze samenwerking garandeert een hoogwaardige en geïntegreerde aanpak voor kinderopvang en vroegschoolse educatie. Stichting Kinderopvang Friesland beheert zowel de speelleergroep binnen ons gebouw als de voor- en naschoolse opvang. Door deze hechte samenwerking zorgen we voor een optimale afstemming en een consistente begeleiding van uw kind, van de eerste opvang tot aan de start van de basisschool.

Team | Openbaar IKC De Vosseburcht in Leeuwarden | [2025] Schoolregister