Basisschool Openbaar IKC De Vosseburcht in Leeuwarden

De resultaten van Openbaar IKC De Vosseburcht in Leeuwarden

Current section: resultaten
Coornhertstraat 8
8913 Leeuwarden

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbaar IKC De Vosseburcht, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Openbaar IKC De Vosseburcht bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbaar IKC De Vosseburcht bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van De Vosseburcht

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep acht, vaak middels een eind- of doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau halen. Dit percentage dient als signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Openbaar IKC De Vosseburcht.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Prestaties op Openbaar IKC De Vosseburcht

Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau, met als doel dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit niveau bereikt bij het verlaten van groep acht. De onderwijsinspectie stelt per basisschool, afhankelijk van de leerlingpopulatie, specifieke streefpercentages vast. Dit percentage fungeert als de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van de school. Voor Openbaar IKC De Vosseburcht wordt dit zorgvuldig bepaald om de onderwijsontwikkeling te monitoren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbaar IKC De Vosseburcht?

Op Openbaar IKC De Vosseburcht begeleiden we leerlingen zorgvuldig naar het voortgezet onderwijs. Vanaf groep 5 betrekken we leerlingen bij hun resultaten, zodat zij een goed beeld krijgen van hun academische voortgang. In groep 6 en 7 wordt de 'Plaatsingswijzer' geïntroduceerd, waarmee ouders en leerlingen een voorproefje krijgen van mogelijke schooladviezen voor het voortgezet onderwijs. Dit helpt bij een weloverwogen keuze. Voor groep 8 hanteren we een gestructureerd proces. De Cito 'Leerling in Beeld' toets en de Plaatsingswijzer worden besproken, met actieve deelname van de leerling. Het voorlopig schooladvies wordt tussen 10 en 31 januari verstrekt, gebaseerd op diverse factoren. Na de doorstroomtoets (27 januari - 16 februari) en ontvangst van de resultaten (uiterlijk 15 maart), volgt het definitieve schooladvies (uiterlijk 24 maart). Aanmelden bij de middelbare school gebeurt gelijktijdig tussen 25 en 31 maart. Een hoger resultaat op de doorstroomtoets kan leiden tot een aangepast definitief advies. Enkel indien het in het belang van de leerling is, kan een advies niet verhoogd worden, na overleg met leerling en ouders. Factoren die meespelen bij het schooladvies zijn onder andere: werkhouding, taakgerichtheid, motivatie, thuissituatie, eventuele diagnoses, resultaten op methodetoetsen en Cito-toetsen vanaf groep 6. De leerkracht overlegt met de intern begeleider over het advies. De directeur draagt de eindverantwoordelijkheid voor een passend schooladvies voor elke leerling.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op IKC De Vosseburcht: Een Veilige Basis

Op Openbaar IKC De Vosseburcht erkennen we dat elk kind uniek is en zich op eigen tempo ontwikkelt. Wij bieden een stimulerende omgeving waar kinderen leren samenwerken en effectief communiceren met zowel leeftijdsgenoten als volwassenen. Ons onderwijs is geworteld in een pedagogisch klimaat dat de drie fundamentele behoeften van elk kind centraal stelt: relatie, competentie en autonomie. Een sterke relatie met onze leerlingen en hun welzijn staan voorop. We creëren een sfeer van acceptatie, vertrouwen en geborgenheid, waarin iedere leerling zich gezien en veilig voelt. Persoonlijke aandacht van de leerkracht is hierbij essentieel. We stimuleren het plezier in leren en samenspelen door uitdagende situaties te bieden. Kinderen ervaren hun eigen kunnen en worden gewaardeerd voor hun inspanningen, wat hun zelfvertrouwen versterkt en hun competentiegevoel bevordert. Autonomie wordt gestimuleerd door kinderen serieus te nemen en te accepteren zoals ze zijn. We moedigen zelfstandigheid aan en bieden ruimte voor eigen initiatieven, wat bijdraagt aan hun persoonlijke groei. Deze basisbehoeften integreren we continu in ons onderwijs. Daarnaast bieden we schoolbreed gerichte activiteiten voor sociaal-emotionele ontwikkeling, ondersteund door de effectieve methode Kwink, die sociaal leren en burgerschap bevordert.

Sterke relaties opbouwen

Competentie en zelfvertrouwen vergroten

Zelfstandigheid en autonomie stimuleren

Hoe bevordert IKC De Vosseburcht de sociale ontwikkeling van uw kind?

Jaarlijks evalueren we de sociaal-emotionele ontwikkeling en de ervaren veiligheid om ervoor te zorgen dat ons aanbod optimaal aansluit bij de behoeften van de kinderen. Hiervoor gebruiken we de SCOL-vragenlijsten. Daarnaast onderzoeken we jaarlijks hoe leerlingen in groep 6, 7 en 8 de sociale veiligheid ervaren met behulp van een gevalideerde en betrouwbare gestandaardiseerde vragenlijst. Deze gegevens worden ook aangeleverd bij de onderwijsinspectie. We maken hiervoor gebruik van de Vensters PO-vragenlijst over de tevredenheid en sociale veiligheid van leerlingen. Om de twee jaar voeren we ook de Vensters PO-vragenlijst voor ouders uit. De resultaten van deze onderzoeken naar leerling- en oudertevredenheid worden publiekelijk gedeeld op de website Scholen op de kaart, wat transparantie en voortdurende verbetering garandeert.

Welke instrumenten zet IKC De Vosseburcht in voor het meten van sociale resultaten?

Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt Openbaar IKC De Vosseburcht gebruik van de volgende registratiemethoden:

  • Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)

Welke methodieken voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op IKC De Vosseburcht?

Openbaar IKC De Vosseburcht zet de volgende methodieken in om sociaal-emotioneel leren te bevorderen:

  • Kwink

Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Ontwikkeling bij IKC De Vosseburcht

Ontdek de inzichten van de Onderwijsinspectie met betrekking tot Openbaar IKC De Vosseburcht. Dit rapport belicht de prestaties en de doorlopende ontwikkeling van onze school. Wij streven naar uitmuntendheid in het basisonderwijs, waarbij we de voortgang en het welzijn van elke leerling centraal stellen. Deze inspectie biedt een objectieve kijk op onze educatieve aanpak. Lees het volledige inspectierapport om een gedetailleerd beeld te krijgen van de sterke punten en aandachtspunten van IKC De Vosseburcht. Wij zetten ons dagelijks in voor kwalitatief hoogstaand onderwijs.