
Het team van IKC Prins Constantijn in Leeuwarden
Current section: teamZie hier hoe het team van IKC Prins Constantijn is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Prins Constantijn. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past IKC Prins Constantijn bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC Prins Constantijn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij IKC Prins Constantijn zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 84.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC Prins Constantijn. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij IKC Prins Constantijn werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Prins Constantijn gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Flexibele Onderwijsvervanging bij IKC Prins Constantijn
Bij onverwachte afwezigheid van een teamlid zorgen wij voor de best mogelijke onderwijscontinuïteit voor uw kind. Ons toegewijde team, bestaande uit ervaren onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners, staat klaar om in te springen. We benutten de expertise binnen ons eigen team, waardoor uw kind altijd verzekerd is van deskundige begeleiding. Groepen kunnen tijdelijk worden verdeeld over andere klassen, zodat de lesstof gewaarborgd blijft. In uitzonderlijke gevallen, wanneer interne vervanging niet mogelijk is, kan het voorkomen dat lessen moeten worden aangepast. Wij streven er echter altijd naar om de impact op het leerproces van uw kind tot een minimum te beperken.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op IKC Prins Constantijn
Taal- en Rekenspecialisten voor Succesvol Leren
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op IKC Prins Constantijn bieden we een robuust en preventief basisaanbod voor taal en rekenen, essentieel voor de ontwikkeling van uw kind. Wij hanteren een handelingsgerichte aanpak, waarbij we nauw aansluiten bij de individuele onderwijsbehoeften van elke leerling. Binnen de klas differentiëren we continu in instructie en verwerking, bieden we gerichte verlengde instructie en begeleide inoefening, of juist verdieping en compacting waar dit passend is. Moderne digitale middelen en effectieve coöperatieve werkvormen versterken het leerproces. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, zetten we effectieve interventies in zoals preteaching en re-teaching, of specifieke trajecten voor rekenen en taal. Deze begeleiding vindt plaats binnen de klascontext of in kleine, gerichte groepjes buiten de groep, afgestemd op de specifieke onderwijsbehoefte van het kind. Bij aanhoudende of complexe leerproblematiek stellen we een handelingsplan op en, indien nodig, een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Dit traject verloopt in nauwe samenwerking met u als ouders, de intern begeleider en, waar nodig, het ondersteuningsteam van PCBO. Bij complexere ondersteuningsvragen betrekken we externe expertise. Onze werkwijze is volledig afgestemd op de ondersteuningsniveaus zoals beschreven in ons Schoolondersteuningsprofiel.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal in ons dagelijks onderwijs. Via ons programma 'De Vreedzame School' bevorderen we actief de groepsvorming, leren we leerlingen conflicten constructief op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen en effectief samen te werken. Kinderen leren hun emoties en behoeften te herkennen en verwoorden, en worden aangemoedigd mee te denken over hoe zij zich veilig en prettig voelen op school. Leerkrachten volgen de sociaal-emotionele groei van elke leerling systematisch en zetten bij signalen van zorg observaties en gesprekken in. Indien nodig intensiveren we de begeleiding met individuele gesprekken, sociale vaardigheidstrainingen of extra ondersteuning van ons eigen ondersteuningsteam of de jeugdondersteuner. Bij ernstige sociaal-emotionele problematiek of wanneer het welzijn van een leerling structureel aandacht vraagt, zoeken we in samenspraak met u als ouders naar de meest passende ondersteuning, eventueel met inzet van externe deskundigen. Onze kernwaarden zijn een positief pedagogisch klimaat, waarin elke leerling zich gerespecteerd en veilig voelt. Dit vormt de basis voor een succesvolle schoolloopbaan en persoonlijke groei.
Gedragscoaching en Studievaardigheden
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Vanuit de bewezen principes van 'De Vreedzame School' cultiveren we een positief pedagogisch klimaat waarin leerlingen zich gezien, gehoord en verantwoordelijk voelen. Onze gedragsaanpak is schoolbreed, preventief en gebaseerd op heldere verwachtingen, effectieve groepsvorming, gerichte gedragslessen en duidelijke afspraken, zoals time-in en time-out. In de klas besteden we veel aandacht aan het ontwikkelen van een goede werkhouding, het vergroten van motivatie, taakgericht werken en het aanleren van essentiële executieve vaardigheden. Onze leerkrachten ontvangen hierbij waardevolle ondersteuning van de intern begeleider of gedragsspecialist, en waar nodig voeren zij coachingstrajecten of observaties uit. Wanneer een leerling extra begeleiding nodig heeft op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak, implementeren we gerichte interventies zoals een stilteplek, individuele coachingsgesprekken of een specifiek interventieprogramma. In nauwe afstemming met u als ouders kunnen we opschalen naar intensieve individuele begeleiding, waarbij ook ons ondersteuningsteam, de jeugdondersteuner of externe deskundigen betrokken kunnen worden. Dit proces volgt strikt de ondersteuningsniveaus zoals uiteengezet in onze ondersteuningspiramide. Wij geloven in een proactieve aanpak om leerlingen te helpen hun volledige potentieel te bereiken, zowel op academisch als op sociaal-emotioneel vlak.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Stimuleren
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
IKC Prins Constantijn hecht veel waarde aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van al onze leerlingen. Wij vinden het cruciaal dat kinderen zich op een gezonde en evenwichtige manier ontwikkelen, zowel op cognitief als op fysiek niveau. In de kleuterklassen richten we ons op spelenderwijs ontwikkelen van de grove en fijne motoriek, door middel van gevarieerde bewegingsactiviteiten, creatief materiaalgebruik en de gymlessen. Leerkrachten observeren de ontwikkeling nauwgezet en signaleren tijdig eventuele zorgen. Vanaf groep 3 ontvangen leerlingen structureel bewegingsonderwijs van gespecialiseerde vakleerkrachten, met focus op motorische vaardigheden, spelinzicht en teamwerk. Bij zorgen over de motorische ontwikkeling voeren we open gesprekken met ouders. Indien nodig kan een screening door een fysiotherapeut of een doorverwijzing naar bijvoorbeeld kinderfysiotherapie of een motorische remedial teacher (MRT) plaatsvinden. We stimuleren gezondheid, een goede houding en voldoende beweging door middel van bewegend leren, sportdagen en naschoolse activiteiten. Ons doel is om kinderen te motiveren om op een positieve manier te bewegen en hun lichamelijke zelfvertrouwen te vergroten, wat bijdraagt aan hun algehele welzijn en schoolsucces.
Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Bij IKC Prins Constantijn zijn we ons bewust van de medische en verzorgende behoeften van onze leerlingen. Het onderwijspersoneel verricht in principe geen medische handelingen, tenzij dit vooraf expliciet is afgestemd en schriftelijk is vastgelegd conform geldende protocollen. Indien een leerling ondersteuning nodig heeft met betrekking tot een medische aandoening of persoonlijke verzorging op school, gaan we hierover direct in gesprek met u als ouders of verzorgers. Samen stellen we duidelijke afspraken op over wat haalbaar en wenselijk is, binnen de professionele grenzen van ons schoolteam. We hanteren strikt de richtlijnen van de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO) en de protocollen van de GGD en de PO-Raad voor medische handelingen in het onderwijs. Dit omvat onder andere het correct toedienen van medicatie, adequaat handelen bij allergieën en het bieden van ondersteuning bij persoonlijke verzorging. Veiligheid, zorgvuldigheid en open communicatie met ouders vormen de kern van onze aanpak voor medische zorg en persoonlijke verzorging op school.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Gepersonaliseerde Ondersteuning op IKC Prins Constantijn
Ontdek Onze Aanpak voor Leren en Gedrag
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Toekomstig Onderwijs
Wat Zijn de Educatieve Doelstellingen van IKC Prins Constantijn voor 2025-2026?
Hoe Realiseert IKC Prins Constantijn Haar Educatieve Ambities?
Ontwikkeling en Leren voor Jonge Kinderen bij IKC Prins Constantijn
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op IKC Prins Constantijn?
IKC Prins Constantijn biedt een breed scala aan extra voorzieningen speciaal voor onze jongste leerlingen. Dit omvat hoogwaardige kinderopvang en gestructureerde peuteropvang, verrijkt met Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma's. Ons kindcentrum-model zorgt voor een vloeiende overgang tussen opvang en onderwijs, waardoor een optimale ontwikkeling wordt gestimuleerd. Deze geïntegreerde aanpak garandeert dat kinderen al op jonge leeftijd kennismaken met een stimulerende leeromgeving. We focussen op spelenderwijs leren, sociale vaardigheden en de brede ontwikkeling van elk kind. Meer weten over onze specifieke programma's? Neem gerust contact met ons op voor gedetailleerde informatie over ons aanbod voor het jonge kind.
Met welke partners werkt IKC Prins Constantijn samen voor het jonge kind?
IKC Prins Constantijn werkt nauw samen met gerenommeerde partners om een compleet aanbod te garanderen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Een van onze belangrijkste samenwerkingspartners is Sinne Kinderopvang. Deze samenwerking met Sinne Kinderopvang stelt ons in staat om een naadloze integratie van opvang en onderwijs te realiseren. Kinderen profiteren van een consistente pedagogische visie en een doorlopende leerlijn, van de allerkleinsten tot aan de basisschoolleeftijd. Samen met onze partners zetten we ons in voor een veilige, stimulerende en educatieve omgeving waarin elk kind de kans krijgt om te groeien en te bloeien.