
De resultaten van IKC Prins Constantijn in Leeuwarden
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC Prins Constantijn, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC Prins Constantijn bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC Prins Constantijn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op IKC Prins Constantijn
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt nauwkeurig gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De Onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een consistente maatstaf voor alle Nederlandse basisscholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op IKC Prins Constantijn
Het streefniveau overstijgt het fundamentele niveau en stelt hogere eisen aan de taal- en rekenvaardigheden van leerlingen. Het is ons doel om zoveel mogelijk leerlingen deze hogere standaard te laten bereiken voor het einde van groep acht. De Onderwijsinspectie bepaalt per basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een individueel streefpercentage. Dit percentage dient als de unieke signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau op onze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC Prins Constantijn?
Bij IKC Prins Constantijn in Leeuwarden begeleiden we leerlingen zorgvuldig naar het voortgezet onderwijs. Het schooladvies is het resultaat van een achtjarig ontwikkelingsproces, waarbij we vanaf groep 6 systematisch toewerken naar een passend advies. Onze adviesprocedure is gebaseerd op een brede evaluatie van de leerling. We maken gebruik van diverse instrumenten, waaronder de Friese Plaatsingswijzer, methodetoetsen, Cito- en IEP LVS-toetsen, en de doorstroomtoets IEP. Observaties van werkhouding, taakgerichtheid en motivatie vormen een essentieel onderdeel van deze brede beoordeling. Vanaf groep 6 integreren we vaardigheidsscores van de IEP LVS-toetsen in de Friese Plaatsingswijzer. Dit digitale platform vertaalt deze scores naar een voorspelling van succes in verschillende sectoren van het voortgezet onderwijs, met specifieke aandacht voor begrijpend lezen, rekenen en taal/spelling. In groep 7 bespreken we met ouders en leerlingen de cognitieve sterke punten en ontwikkelingsgebieden. De leerkrachtobservaties over werkhouding en sociaal welbevinden spelen hierin een cruciale rol. Na de IEP LVS-toetsen begin groep 8 (november) ontvangen leerlingen een voorlopig advies, zodat zij zich tijdig kunnen oriënteren op hun vervolgonderwijs. Het definitieve schooladvies, zowel voorlopig als eindadvies, wordt opgesteld door de leerkracht van groep 7/8 in nauwe samenwerking met het ondersteuningsteam, bestaande uit de directie en de intern begeleider. Dit gezamenlijke besluit, vastgelegd op een officieel formulier en ondertekend door de directie, vertegenwoordigt het advies van de school als geheel. Na de centrale doorstroomtoets in februari (IEP van bureau ICE) vindt een heroverweging plaats bij een hoger uitvallend advies. Conform landelijke richtlijnen volgen we de hogere score, wat schriftelijk wordt vastgelegd en altijd met ouders wordt besproken.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Burgerschap bij IKC Prins Constantijn
Bij IKC Prins Constantijn streven we ernaar dat elk kind zich optimaal ontwikkelt, niet alleen academisch, maar ook als een sociale en verantwoordelijke wereldburger. Onze aanpak voor sociale ontwikkeling is geworteld in onze kernwaarden: veiligheid, vertrouwen, respect en aandacht. Deze principes vormen de basis van ons pedagogisch klimaat en sturen ons dagelijks handelen, waardoor een positieve leeromgeving ontstaat. Wij richten ons op de unieke sociale kwaliteiten en leerbehoeften van elk kind door een inclusieve groepsdynamiek te bevorderen waar iedereen zich gekend en gehoord voelt. Een gestructureerde omgeving, emotionele veiligheid en positieve rolmodellen zijn essentieel voor de groei van kinderen. Daarom integreren we actief het aanleren van sociale vaardigheden, samenwerking, het omgaan met diversiteit en effectieve conflictresolutie in ons curriculum. Specifieke aandacht gaat uit naar het versterken van het zelfvertrouwen, het cultiveren van verantwoordelijkheidsgevoel en het bevorderen van wederzijds respect. We bieden gerichte ondersteuning aan leerlingen die extra begeleiding nodig hebben op deze gebieden, zodat ieder kind de kans krijgt om te floreren. Vanaf schooljaar 2026 implementeren we volledig het programma 'Vreedzaam' om onze sociale ontwikkeling te versterken. Dit programma sluit naadloos aan bij onze kernwaarden en biedt een gestructureerde methode voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden, democratisch burgerschap en een positieve groepsdynamiek. Onze inspanningen zijn zichtbaar in alle klassen en binnen het gehele IKC door middel van vaste afspraken, rituelen en specifieke lessen gericht op sociaal-emotionele vaardigheden. Kinderen worden actief betrokken bij het creëren van een veilige schoolomgeving en het oplossen van conflicten. Ouders worden hierbij betrokken via ons ouderbulletin en georganiseerde bijeenkomsten, wat zorgt voor een gezamenlijke aanpak. Samen bouwen we aan een warme, veilige omgeving waar elk kind met vertrouwen kan groeien en zich gewaardeerd voelt.
Veiligheid en vertrouwen uitstralen
Respectvol met elkaar omgaan
Aandacht hebben voor elkaar
Hoe borgt IKC Prins Constantijn de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze kernwaarden 'Veiligheid en vertrouwen', 'Respect' en 'Aandacht' zijn leidend in onze visie op sociale ontwikkeling. Deze waarden zijn ontstaan uit onze ambitie om een veilige en warme omgeving te bieden waar kinderen zich zowel cognitief als sociaal-emotioneel kunnen ontplooien. Ze weerspiegelen onze toewijding aan een schoolcultuur waarin elk kind ertoe doet en verantwoordelijkheid neemt voor zichzelf en anderen. Om deze sociale ontwikkeling systematisch te ondersteunen, hebben we gekozen voor het programma 'Vreedzaam'. Deze methode sluit uitstekend aan bij onze kernwaarden en onze pedagogische visie. 'Vreedzaam' leert kinderen hoe ze op een positieve manier met elkaar om kunnen gaan, hoe ze zelfstandig conflicten kunnen oplossen en hoe ze actief kunnen bijdragen aan de schoolse sfeer. Het programma is praktisch, aansprekend voor de belevingswereld van kinderen en biedt een doorlopende leerlijn van peuter tot en met groep 8. Voor het monitoren van sociale veiligheid en het identificeren van specifieke sociale behoeften maken we gebruik van de 'Ik-Zo' vragenlijsten. Deze registratiemethode geeft ons waardevolle inzichten in hoe kinderen zich op school voelen en helpt ons om proactief te handelen waar nodig. Daarnaast hanteren we een duidelijk pestprotocol, dat u kunt vinden op onze schoolwebsite. Onze visie op sociale opbrengsten en onze kernwaarden integreren we in al onze activiteiten. Dit begint in de klas, waar leerkrachten dagelijks werken aan sociale vaardigheden en groepsvorming. Bovendien onderhouden we actieve communicatie met ouders over ons pedagogisch beleid via oudergesprekken, ons ouderbulletin en speciale ouderbijeenkomsten. Zo werken we gezamenlijk – kinderen, ouders en school – aan een positief, veilig en respectvol leerklimaat waarin elk kind kan excelleren.
Welke instrumenten gebruikt IKC Prins Constantijn voor het meten van sociale opbrengsten?
IKC Prins Constantijn gebruikt de volgende instrumenten om sociale opbrengsten te meten:
- De 'Ik-Zo' vragenlijst
Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast op IKC Prins Constantijn?
Op IKC Prins Constantijn passen we de volgende methodiek voor sociaal-emotioneel leren toe:
- De Vreedzame School
Inspectierapport IKC Prins Constantijn: Kwaliteit van Ons Onderwijs
IKC Prins Constantijn in Leeuwarden biedt hoogwaardig basisonderwijs aan 163 leerlingen. Wij streven naar een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Ontdek de resultaten van ons onderwijs en de inspanningen van ons toegewijde team. Onze school voldoet aan de gestelde kwaliteitsnormen en werkt continu aan verbetering. Voor gedetailleerde informatie over ons onderwijs en de bevindingen van de onderwijsinspectie, kunt u de officiële rapporten raadplegen.