Basisschool Sint Thomas (IKC Sint Thomas) in Leeuwarden

Het team van Basisschool Sint Thomas (IKC Sint Thomas) in Leeuwarden

Current section: team
Averkampstraat 10
8916 Leeuwarden

Zie hier hoe het team van Basisschool Sint Thomas (IKC Sint Thomas) is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Sint Thomas (IKC Sint Thomas). De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Sint Thomas (IKC Sint Thomas) bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Sint Thomas (IKC Sint Thomas) bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Sint Thomas (IKC Sint Thomas) zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 77.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (77.3%)
Man (22.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Sint Thomas (IKC Sint Thomas). Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (14.3%)
25-35 jaar (23.8%)
35-45 jaar (28.6%)
45-55 jaar (9.5%)
55-65 jaar (19%)
&ge;65 jaar (4.8%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Sint Thomas (IKC Sint Thomas) werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (90.5%)
Direct ondersteunend personeel (9.5%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Sint Thomas (IKC Sint Thomas) gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen
Wetenschap en Technologie

Optimale Leeromgeving: Hoe Basisschool Sint Thomas Zorgt Voor Vakkundige Vervanging

Bij Basisschool Sint Thomas, een Integraal Kindcentrum (IKC), werken onze toegewijde leerkrachten vaak parttime. Dit betekent dat meerdere leerkrachten per groep nauw samenwerken om de beste leerervaring te bieden, met als doel maximaal twee leerkrachten per groep. Onze prioriteit ligt bij een minimale verstoring van het leerproces van uw kind. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht, zetten wij diverse flexibele vervangingsopties in. Denk hierbij aan de inzet van ons interne Supportteam, professionele ondersteuning via Slim Personeelsbemiddeling, of slimme oplossingen binnen ons eigen getalenteerde team, zoals de inzet van onderwijsassistenten of het tijdelijk opsplitsen van groepen. In zeldzame situaties, waarin deze opties niet toereikend zijn, zoeken we in nauw overleg met u naar de meest passende oplossing. Waar mogelijk, faciliteert het IKC opvang, zodat uw kind altijd in een veilige en stimulerende omgeving kan blijven. Uw betrokkenheid en begrip zijn hierbij essentieel.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij vinden het belangrijk dat ieder kind zich zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen vanuit een eigen intrinsieke motivatie. De maatschappij om ons heen verandert. Dit is van invloed op onze kinderen. Kinderen vragen om een uitdagende leeromgeving waarin ze uitgedaagd worden en waar nodig ondersteund worden. Hierbij bieden wij de kinderen een rijke omgeving. Binnen ons onderwijs maken we gebruik van talenten, stellen we onderzoeksvragen en zijn we voortdurend op zoek naar een stuk verdieping. Differentiatie is binnen het ons onderwijssysteem van cruciaal belang. Op deze manier kunnen alle kinderen zich binnen hun eigen mogelijkheden blijven ontwikkelen. Binnen ons onderwijs maken we gebruik van coöperatieve werkvormen en zorgen we ervoor dat ook beweging, naast de gymlessen geïntegreerd is.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Ontwikkelingsmateriaal en spelactiviteiten
43.8%
Bewegingsactiviteiten, spelend en lerend de wereld
18.8%
Taalactiviteiten
16.7%
Rekenactiviteiten
16.7%
Levensbeschouwing en kanjertraining
4.2%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
23.6%
Lezen
20.3%
Rekenen/wiskunde
20.3%
Bewegingsonderwijs
10.5%
Kunstzinnige en creatieve vorming
8.1%
Wereldoriëntatie
7.8%
Levensbeschouwing
6.4%
Overig
2%
Engelse taal
1%

Deskundige Ondersteuning op IKC Sint Thomas: Ons Specialisten Team

6

Leerondersteuning: Taal, Rekenen en Meerbegaafdheid

Beschikbare specialisten:

Dyslexie Expert
Rekencoördinator
Specialist Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Ontwikkelcoach (0-7 en 7-12 jaar)
Leescoördinator
Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Op IKC Sint Thomas zetten we vol in op de ontwikkeling van elk kind met een toegewijd team van specialisten. Onze Pedagogisch Ontwikkelcoaches zijn de spil in de algemene zorg, ondersteund door een gespecialiseerde gedragsexpert, rekencoördinator en leescoördinator. We bieden ook expertise voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, zoals meer- en hoogbegaafde kinderen, met aanvullende ondersteuning van externe specialisten om optimale groei te garanderen.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Kanjercoördinator

Toelichting van de school:

Voor een veilige en positieve sociaal-emotionele ontwikkeling bieden wij gespecialiseerde begeleiding. Onze Kanjercoördinator werkt nauw samen met de Pedagogisch Ontwikkelcoaches, waardoor er extra aandacht is voor het welzijn van onze leerlingen. Dit zorgt voor een gebalanceerde leeromgeving waarin elk kind zich gehoord en gesteund voelt.

2

Gedrag, Studievaardigheden en Aanpak

Beschikbare specialisten:

Pedagogisch Ontwikkelcoach (0-7 en 7-12 jaar)
Kanjercoördinator

Toelichting van de school:

Binnen ons Integraal Kindcentrum (IKC) zijn de Pedagogisch Ontwikkelcoaches (0-7 en 7-12 jaar) en de Kanjercoördinator centraal in de brede zorg. Zij zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de begeleiding van kinderen van 0 tot 12 jaar, met een focus op gedrag en effectieve taakaanpak. Dit team zorgt voor een gestructureerde en ondersteunende aanpak, afgestemd op de individuele behoeften van elk kind.

1

Motorische en Fysieke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs (i.s.m. BV Sport)

Toelichting van de school:

IKC Sint Thomas bevordert de motorische vaardigheden door een structureel bewegingsprogramma. Wij werken samen met BV Sport voor gespecialiseerde gymlessen en de uitvoering van motorische scans (MQ-scans) om gerichte ondersteuning te bieden. Daarnaast gebruiken we de KanVAS-vragenlijsten om de ontwikkeling van leerlingen en de effectiviteit van ons onderwijs te evalueren.

1

Medische Paraatheid en Persoonlijke Zorg

Beschikbare specialisten:

BHV-opgeleid Personeel

Toelichting van de school:

De veiligheid en gezondheid van onze leerlingen zijn van het grootste belang op IKC Sint Thomas. Daarom ondergaat een aanzienlijk deel van ons personeel jaarlijks een bijscholing op het gebied van Bedrijfshulpverlening (BHV). Dit waarborgt dat we adequaat kunnen handelen bij medische situaties en persoonlijke verzorgingsvragen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Een sport en beweeggebied en een jonge kindplein
BSO in daarvoor ingerichte ruimtes
Leerpleinen

Ontdek Onze Brede Ondersteuning voor Elke Leerling bij IKC Sint Thomas

Gedetailleerde Uitleg van Ons Ondersteuningsaanbod

Bij IKC Sint Thomas zetten we in op een eenduidige en afgestemde aanpak om de ontwikkeling van elk kind optimaal te volgen. Wij werken met Handelingsgericht Werken (HGW), een planmatige en cyclische methode waarbij we elke tien weken evalueren en vooruitkijken. Onze Pedagogisch Ontwikkel Coaches (POC) voor de leeftijdsgroepen 0-7 en 7-12 coördineren, coachen en bewaken deze ontwikkeling continu. Wij ontwikkelen momenteel een integrale zorglijn om ervoor te zorgen dat de ondersteuning binnen het gehele IKC uniform wordt vormgegeven. Dit zorgt voor een doorlopende lijn van zorg en begeleiding, essentieel voor kinderen met specifieke ontwikkelingsbehoeften. Deze lijn is cruciaal bij belangrijke overgangen, zoals van peuter naar kleuter, van school naar buitenschoolse opvang, en van onderwijs naar andere zorgvormen. Denk hierbij ook aan het correct delen van informatie over medicijngebruik en de samenwerking met externe partners zoals de GGD en wijkteams. Ons Schoolondersteuningsplan In lijn met de wet 'Passend Onderwijs' streven we ernaar zoveel mogelijk leerlingen binnen het regulier basisonderwijs te ondersteunen. Ons schoolondersteuningsplan beschrijft gedetailleerd welke extra ondersteuning wij bieden, naast de basisondersteuning. Wij garanderen kwalitatief goede en effectieve begeleiding die aansluit bij de onderwijsbehoeften van elk kind. Ondersteuning bij Leesproblemen en Dyslexie Wij volgen de richtlijnen van het protocol ‘Leesproblemen en dyslexie’. Bij leesproblemen intensiveren we het lees- en spellingonderwijs. Ouders kunnen hun kind, in overleg met school, laten diagnosticeren door een externe zorgaanbieder. Bij vastgestelde dyslexie kan een behandeltraject via de gemeente worden aangevraagd. Begeleiding bij Reken- en Wiskundeproblemen en Dyscalculie Ons ondersteuningsaanbod voor ernstige reken- en wiskundeproblemen is gebaseerd op het landelijke protocol Ernstige Reken en Wiskunde-problemen en dyscalculie (ERWD). Goed rekenonderwijs vormt de basis voor passende ondersteuning. Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedrag IKC Sint Thomas maakt gebruik van de 'Kanjertraining' om het pedagogisch klimaat te versterken en gedragsproblemen te voorkomen. Deze methode biedt ook een leerlingvolgsysteem voor sociale vaardigheden. Voor ondersteuning thuis kunnen ouders doorverwezen worden naar het wijkteam. Stimulering van Meer- en Hoogbegaafde Leerlingen Wij hechten belang aan de optimale ondersteuning van meer- en hoogbegaafde leerlingen en jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Het SIDI-protocol helpt ons hierbij. Jaarlijkse observatielijsten signaleren leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Onze hoogbegaafdheidsspecialist adviseert leerkrachten en denkt mee over het onderwijsaanbod. Voor aanvullende uitdagingen zijn er interne en externe plusklassen beschikbaar. Begeleiding voor Moeilijk Lerende Leerlingen Voor leerlingen die de einddoelen van groep acht ondanks inspanningen niet behalen, stellen we een aangepast leerplan op voor taal en/of rekenen. Een Ontwikkel Perspectiefplan (OPP) wordt opgesteld met specifieke doelen gericht op uitstroom. Onderwijs-Zorgarrangementen Voor leerlingen die aanvullende zorg nodig hebben naast onderwijs, bieden we onderwijs-zorgarrangementen. Dit maatwerk ontstaat door nauwe samenwerking tussen ouders, jeugdhulp en de school. Ondersteuning bij Auditieve Beperkingen en Taalontwikkelingsstoornissen (TOS) Leerlingen met een auditieve beperking kunnen rekenen op ambulante begeleiders van Kentalis. Ook voor preventieve ondersteuning kunnen wij Kentalis inschakelen. Bij een vastgestelde TOS kan Kentalis extra ondersteuning bieden na beoordeling door hun Commissie van Onderzoek. Ondersteuning voor Visuele Beperkingen Leerlingen met een visuele beperking kunnen ondersteuning krijgen van de ambulante begeleiders van Visio. Ook preventieve ondersteuning via Visio is mogelijk. Verwijzing naar Speciaal (Basis) Onderwijs Indien de geboden ondersteuning onvoldoende is, onderzoeken we per leerling de mogelijkheden voor een plaatsing op een andere reguliere school of een school voor speciaal onderwijs. Hiervoor vragen wij een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aan bij het samenwerkingsverband. Toekomstig Ondersteuningsaanbod In het schooljaar 2022-2023 is een nieuw ondersteuningsprofiel opgesteld, conform de nieuwe uitgangspunten van het samenwerkingsverband.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

IKC Sint Thomas: Kwaliteitsborging en Toekomstgericht Schoolplan

Wat zijn de doelstellingen binnen het schoolplan van IKC Sint Thomas?

Ons Integraal Kind Centrum (IKC) Sint Thomas streeft naar voortdurende verbetering van het onderwijs door nauw aan te sluiten bij de veranderende maatschappij. We staan open voor nieuwe onderwijsbehoeften en anticiperen hierop door een lerende omgeving te creëren voor zowel ons team, ouders als leerlingen. Onze kwaliteitszorg is gebaseerd op vijf kernvragen om ons onderwijs te optimaliseren: stellen we de juiste prioriteiten, voeren we taken effectief uit, hoe meten we ons succes, hoe wordt dit door anderen ervaren, en hoe benutten we deze inzichten voor verdere ontwikkeling?

Hoe realiseert IKC Sint Thomas haar onderwijsdoelen en kwaliteitsverbeteringen?

Om onze onderwijskwaliteit te verhogen, analyseren we continu onze sterke en zwakke punten. Dit doen we door middel van ons kindvolgsysteem, observaties met de competentiethermometer, gesprekken met betrokkenen, inspectiebezoeken, ouderfeedback en anonieme enquêtes. Ook de teamvergaderingen, samenwerking met externe partners en de prestaties van onze leerlingen in het voortgezet onderwijs dragen bij aan deze evaluatie. Deze analyses stellen ons in staat gerichte verbeteringen door te voeren en zwakke punten aan te pakken. Jaarlijks stellen we beleidsvoornemens op, die we bespreken met de medezeggenschapsraad, oudervereniging en schooladviescommissie. De resultaten worden vastgelegd in jaarverslagen op onze website. Ons team investeert continu in professionele ontwikkeling door middel van studiedagen, teambijeenkomsten en klassenconsultaties. Individuele teamleden volgen gespecialiseerde trainingen op gebieden zoals dyslexie en gedragsmanagement. We blijven op de hoogte van de nieuwste onderwijsontwikkelingen via literatuur, werkbezoeken en netwerkparticipatie. Jaarlijkse teamtrainingen versterken onze professionele vaardigheden en bevorderen een open cultuur waarin we elkaar ondersteunen. Onze langetermijnvisie en concrete verbeterplannen voor de komende vier jaar zijn vastgelegd in ons schoolmeerjarenplan. Dit plan, inclusief de jaarlijkse vertalingen, is beschikbaar op onze website.

Stimulerend Aanbod voor Peuters en Jonge Kinderen bij IKC Sint Thomas

Toelichting van de school

IKC Sint Thomas combineert basisonderwijs en kinderopvang naadloos, werkend vanuit één team en een gedeelde visie. Sinne kinderopvang biedt binnen ons Integraal Kindcentrum hoogwaardige dagopvang, een stimulerende speelleergroep en flexibele buitenschoolse opvang (VSO/BSO). Wij geloven dat jonge kinderen van nature nieuwsgierig en leergierig zijn. Spelenderwijs leren, ontdekken en ontwikkelen staat centraal. Kinderen leren door te onderzoeken, uit te proberen, vragen te stellen, interactie aan te gaan, te imiteren en hun zintuigen te gebruiken. Spel is de drijvende kracht achter hun ontwikkeling. Daarom zijn onze opvanggroepen en onderbouwgroepen voorzien van rijkelijk ingerichte speelhoeken die uitnodigen tot ontdekking. Ons thematisch onderwijs zorgt ervoor dat kinderen zich wekenlang kunnen verdiepen in een specifiek onderwerp. Via spel en een thematische aanpak bieden we kinderen de kans om de wereld spelenderwijs te verkennen, essentiële vaardigheden te oefenen en zo hun persoonlijke groei te stimuleren. Dagopvang (0-4 jaar): Twee groepen bieden dagelijkse opvang van circa 07:30 tot 18:30 uur. Speelleergroep (2-4 jaar): Op alle ochtenden van de week, van 08:15 tot 12:15 uur, is onze speelleergroep geopend voor kinderen van 2 tot 4 jaar. Voorschoolse (VSO) en Buitenschoolse Opvang (BSO): Kinderen die gebruik maken van VSO of BSO worden door de leerkracht overgedragen aan de pedagogisch medewerker. Hiervoor zijn speciale ruimtes ingericht, zowel op de begane grond als op de bovenverdieping. De BSO biedt activiteiten binnen actuele thema's, afgestemd op de interesses en leeftijden van de kinderen. In schoolvakanties en op studiedagen is de BSO 52 weken per jaar geopend, van 07:15 tot 18:30 uur. Ook voor alleen vakantieopvang kunt u bij ons terecht. Alle opvangvormen worden verzorgd door Sinne kinderopvang. Voor een kennismaking met ons IKC kunt u contact opnemen met de directeur via directie@thomasschool.nl. Voor plaatsing en informatie kunt u contact opnemen met Sinne via 058 – 257 60 70 of info@sinnekinderopvang.nl.

Veelgestelde vragen

Biedt IKC Sint Thomas extra ondersteuning voor jonge kinderen?

IKC Sint Thomas beschikt over een breed scala aan aanvullende diensten specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen.

IKC Sint Thomas beschikt over een breed scala aan aanvullende diensten specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen.

Professionele Kinderopvang
Peuteropvang & VVE Programma's
Integraal Kindcentrum Diensten

Met welke partners werkt IKC Sint Thomas samen voor het jonge kind aanbod?

Voor het aanbod voor jonge kinderen werkt IKC Sint Thomas nauw samen met de gespecialiseerde diensten van Sinne Kinderopvang.

Voor het aanbod voor jonge kinderen werkt IKC Sint Thomas nauw samen met de gespecialiseerde diensten van Sinne Kinderopvang.

Deskundige Samenwerking met Sinne Kinderopvang