
De resultaten van Openbare Daltonbasisschool de Branink in Laren (Gelderland)
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Daltonbasisschool de Branink, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Daltonbasisschool de Branink bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Daltonbasisschool de Branink bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Prestaties Fundamenteel Niveau Taal en Rekenen
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Dit wordt geëvalueerd middels de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een standaard signaleringswaarde van 85%; scholen dienen dit minimumpercentage te behalen voor een solide basis. Openbare Daltonbasisschool de Branink toont hier een uitstekende prestatie met 96,81% van de leerlingen die het fundamenteel niveau behalen, wat ruim boven de landelijke norm van 85% ligt. Deze score bevestigt de sterke focus op kernvaardigheden binnen onze Daltononderwijs aanpak.
Grafiek
Grafiek laden...
Prestaties Streefniveau Taal en Rekenen
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis, met als doel een hoger niveau van taal- en rekenvaardigheid te bereiken. De inspectie stelt voor elke school individueel een streefpercentage vast, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie. Onze school, Openbare Daltonbasisschool de Branink, heeft 64,18% van de leerlingen het streefniveau laten behalen. Dit resultaat, hoewel lager dan het fundamentele niveau, ligt boven de specifieke signaleringswaarde van 52,1% die voor onze school is vastgesteld. We blijven ons inzetten om ook dit hogere niveau voor een nog groter deel van onze leerlingen toegankelijk te maken.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Daltonbasisschool de Branink?
Vanaf schooljaar 2023-2024 is de doorstroomtoets leidend voor het schooladvies. Deze toets meet de taal- en rekenvaardigheden van leerlingen aan het einde van de basisschool. In januari ontvangen leerlingen een voorlopig schooladvies, dat in maart definitief wordt gemaakt op basis van de toetsresultaten. Indien de doorstroomtoets beter presteert dan het voorlopige advies, kan de school een hoger definitief advies geven. Een uitzondering hierop is mogelijk als dit aantoonbaar in het belang van de leerling is, waarbij de school dit motiveert samen met ouders en kind. Alle leerlingen melden zich eind maart gelijktijdig aan bij hun nieuwe middelbare school met het definitieve advies. De doorstroomtoets is geen examen; leerlingen kunnen hier niet voor slagen of zakken. De resultaten bieden ook een gemiddelde per school, wat een vergelijking met andere deelnemende scholen mogelijk maakt. Aan het einde van groep 7 ontvangen leerlingen een richtingsadvies om hen te helpen bij hun keuze voor het voortgezet onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Daltonbasisschool de Branink in Laren
Op Openbare Daltonbasisschool de Branink zetten we ons actief in voor de sociale ontwikkeling van ieder kind. Wij hanteren hiervoor de effectieve KiVa-methode, een programma dat zich richt op het creëren van een veilige leeromgeving en het actief tegengaan van pestgedrag. KiVa bevordert positieve groepsvorming en versterkt de sociale vaardigheden en sociaal-emotionele groei van leerlingen. Dit draagt bij aan een verbeterd pedagogisch klimaat en een grotere sociale veiligheid binnen onze schoolmuren. De methode benadrukt het belang van de groep als geheel, met het motto: ‘Samen maken wij er een fijne school van!’ KiVa is erkend door het Nederlands Jeugd Instituut (NJi) en de bijbehorende KiVa-monitor voldoet aan wettelijke eisen voor sociale veiligheid.
Individuele Persoonsontwikkeling bevorderen
Samenwerking en Verbinding stimuleren
Een Veilige Leeromgeving garanderen
Hoe bevordert ODB de Branink de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Elk schooljaar starten we het jaar met de 'Gouden Weken', waarin diverse activiteiten gericht op groepsvorming plaatsvinden om het schooljaar positief te beginnen. Na de kerstvakantie herhalen we deze activiteiten als 'Zilveren Weken' om een hechte en fijne groepssfeer te behouden. We volgen consequent de KiVa-methode, die een sterke focus legt op preventie en sociaal-emotionele vorming. Hiermee leren kinderen welk gedrag bijdraagt aan een veilige omgeving. In lijn met onze Daltonvisie, integreren we persoonsontwikkeling dagelijks in ons lesprogramma. Zowel KiVa, Daltononderwijs als de 'Alles-in-1' methode ondersteunen ons burgerschapsonderwijs. Ons toegewijde KiVa-team, bestaande uit drie leerkrachten en de intern begeleider, onderzoekt en lost samen met de leerkrachten eventuele problemen en pestgevallen op. Dit team waarborgt de implementatie van KiVa en fungeert als primair aanspreekpunt voor het personeel. Meer details vindt u in onze schoolgids en op onze website.
Welke registratiemiddelen gebruikt onze school voor sociale resultaten?
Openbare Daltonbasisschool de Branink monitort sociale resultaten met behulp van de volgende registratievormen:
- KiVa Monitor voor het volgen van sociale vooruitgang
- PO vensters voor een brede evaluatie van ontwikkeling
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op onze basisschool?
Onze basisschool maakt gebruik van de volgende erkende methoden voor sociaal-emotioneel leren:
- KiVa, een bewezen effectief anti-pestprogramma
Onderwijsinspectie Rapportage: Kwaliteit van Daltononderwijs op De Branink
De Onderwijsinspectie heeft Openbare Daltonbasisschool de Branink in het schooljaar 2021-2022 bezocht. De kwaliteit van ons onderwijs werd beoordeeld als voldoende, wat onze toewijding aan excellentie weerspiegelt. Jaarlijks monitort de inspectie, zoals gebruikelijk voor alle basisscholen, de prestaties om te verzekeren dat de onderwijskwaliteit op peil blijft. Wij streven ernaar om ook in de toekomst aan deze hoge standaarden te voldoen. Alle officiële rapporten van de onderwijsinspectie zijn publiekelijk toegankelijk. U vindt de gedetailleerde bevindingen voor De Branink via de volgende link op de website van de inspectie: https://toezichtresultaten.onderwijsinspectie.nl/zoek?page=1&q=branink&filter=Basisonderwijs