Basisschool Skoalle it Aventoer in Langezwaag

Het team van Skoalle it Aventoer in Langezwaag

Current section: team
De Klamp 12
8404 Langezwaag

Zie hier hoe het team van Skoalle it Aventoer is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Skoalle it Aventoer. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Skoalle it Aventoer bij jullie?

Ontdek hoe goed Skoalle it Aventoer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Skoalle it Aventoer zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.9%)
Man (11.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Skoalle it Aventoer. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (10%)
35-45 jaar (40%)
45-55 jaar (40%)
55-65 jaar (10%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Skoalle it Aventoer werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (88.9%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (11.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Skoalle it Aventoer gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Skoalle it Aventoer: Een Zorgeloze Aanpak

Op Skoalle it Aventoer streven we ernaar om lesuitval te minimaliseren en de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Bij onvoorziene afwezigheid van een leerkracht zetten we alles op alles om een gekwalificeerde invalleerkracht in te zetten. Vanwege een landelijk en regionaal tekort aan invallers, hanteren wij een helder protocol om flexibel en effectief te kunnen handelen. Zodra een leerkracht zich ziek meldt, start de directeur direct de zoektocht naar een geschikte vervanger. Indien geen externe invaller beschikbaar is, zoeken we eerst naar interne oplossingen om de lessen zoveel mogelijk door te laten gaan. In de eerste dagen van de afwezigheid wordt vervanging indien mogelijk intern geregeld. Dit kan betekenen dat eigen leerkrachten extra taken op zich nemen, de directie of intern begeleider bijspringt, of groepen tijdelijk worden samengevoegd of leerlingen verdeeld over andere klassen. Alleen in uitzonderlijke situaties, wanneer alle andere opties zijn uitgeput, kan het voorkomen dat leerlingen tijdelijk geen les op school ontvangen. Bij langdurige afwezigheid wordt actief gezocht naar een structurele vervangingsoplossing. Wij hechten veel waarde aan open communicatie en informeren ouders en verzorgers proactief en duidelijk over eventuele vervangingen. Zo blijft u altijd op de hoogte van de gang van zaken rondom het onderwijs van uw kind.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school: gewoon goed onderwijs

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Specialisten voor Optimale Leerlingontwikkeling op Skoalle it Aventoer

4

Verbeteren Taalvaardigheid en Rekenen: Specialisten op Skoalle it Aventoer

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op Skoalle it Aventoer werken onze deskundige intern begeleiders nauw samen aan gerichte extra ondersteuning voor taal, lezen en rekenen. De intern begeleider evalueert samen met de taalspecialist de specifieke ondersteuningsbehoeften van elke leerling. Indien de initiële hulp onvoldoende resultaat oplevert, bespreken we de hulpvraag binnen ons gespecialiseerde ondersteuningsteam 'De Stipe'. Vervolgens schakelen we, indien nodig, aanvullende externe specialisten in voor optimale begeleiding. Onze externe logopedist en dyslexiebegeleider bieden gespecialiseerde hulp tijdens de schooluren, uitsluitend voor leerlingen met een vastgestelde indicatie. Deze gespecialiseerde ondersteuning wordt gefinancierd via de zorgverzekering van de betreffende leerling.

7

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Leren Leren: Onze Specialisten

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Ergotherapeut
Weerbaarheidstrainer Rots&Water
Coach Sociaal Emotioneel en Leren Leren

Toelichting van de school:

De intern begeleider van Skoalle it Aventoer is gespecialiseerd in het identificeren en aanpakken van diverse ondersteuningsbehoeften, inclusief sociaal-emotionele uitdagingen. Zij coördineert en stuurt de interne ondersteuningsprocessen effectief aan. Onze school biedt tevens gespecialiseerde begeleiding door een gecertificeerde weerbaarheidstrainer (Rots & Water) en een ervaren coach die zich richt op de sociaal-emotionele ontwikkeling en het aanleren van effectieve studievaardigheden ('leren leren'). Voor de ondersteuning van meer- en hoogbegaafde leerlingen werken we samen met een externe specialist van het Comprix College. Bij complexere gedragsvraagstukken, waarbij de interne aanpak niet volstaat, betrekken we een orthopedagoog en gedragsspecialist van 'De Stipe'. Ook het gebiedsteam kan ondersteuning bieden bij gedragsproblematiek. Een ergotherapeut kan, op indicatie en via de zorgverzekering, helpen bij motorische ontwikkelingsvragen.

3

Gedragsmanagement, Werkhouding en Taakaanpak: Deskundige Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Gedurende het schooljaar 2024-2025 heeft ons team intensieve training gevolgd op het gebied van gedragsmanagement. Hierdoor beschikken onze leerkrachten over effectieve strategieën om positief gedrag te stimuleren en een veilig en prettig leerklimaat voor alle leerlingen te waarborgen. De intern begeleider ondersteunt leerkrachten proactief bij eventuele gedragsgerelateerde vragen. Wanneer onze eigen interventies ontoereikend blijken bij specifieke gedragsuitdagingen, schakelen we de expertise van de gedragsspecialist en orthopedagogen van 'De Stipe' in. Zij bieden zowel groepsgerichte als individuele begeleiding, waarbij ouders nauw betrokken worden. Indien nodig voeren we aanvullend onderzoek uit om de onderliggende oorzaken van gedrag beter te begrijpen en de ondersteuning te optimaliseren. Op basis van handelingsadviezen van specialisten, zoals orthopedagogen of psychologen, stemmen wij onze onderwijsaanpak nauwkeurig af op de unieke behoeften van elke leerling.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog
Groep 3 - MRT Screening in Augustus

Toelichting van de school:

Binnen Skoalle it Aventoer beschikt een gespecialiseerde leerkracht over expertise op het gebied van motorische ontwikkeling. Zij kan vroegtijdig signaleren en zowel leerkrachten als leerlingen ondersteunen bij diverse motorische vraagstukken. In de eerste week van het nieuwe schooljaar ondergaan alle leerlingen van groep 3 een motorische screening door een gespecialiseerde Motorisch Remedial Teacher (MRT’er). Indien er specifieke aandachtspunten zijn, stellen we in overleg met ouders een passend ondersteuningsplan op om de motorische vaardigheden te verbeteren. Daarnaast kan, op indicatie en gefinancierd via de zorgverzekering, een ergotherapeut worden ingeschakeld om leerlingen te assisteren bij motorische ontwikkelingsuitdagingen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veilige Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De mogelijkheden voor medisch handelen binnen onze school zijn zorgvuldig afgebakend. Met de inzet van bijvoorbeeld een wijkverpleegkundige en door het realiseren van noodzakelijke aanpassingen in het schoolgebouw, streven we ernaar om ook leerlingen met specifieke medische ondersteuningsbehoeften passend onderwijs te bieden. Bij de noodzaak van medische handelingen onderzoeken we gezamenlijk met ouders, ons ondersteuningsteam 'De Stipe' en het schoolbestuur welke oplossingen het meest passend en haalbaar zijn binnen onze schoolcontext. Skoalle it Aventoer volgt het protocol ‘Medicijnverstrekking en medisch handelen’ van Comprix. Dit protocol biedt een duidelijke leidraad voor onze medewerkers, zodat zij op een veilige en verantwoorde manier kunnen handelen wanneer leerlingen medicijnen ontvangen of medische handelingen nodig hebben. Het protocol garandeert een zorgvuldige en veilige aanpak voor alle betrokkenen. Het volledige protocol kunt u raadplegen via comprix.nl/documenten-en-informatie/overig/.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymzaal (buiten de school)
Minder validen toilet
Schoolplein
Leerplein onderbouw

Extra Ondersteuning op Maat voor Elke Leerling bij Skoalle it Aventoer

Ons Schoolondersteuningsprofiel en Toekomstplannen

Bij Skoalle it Aventoer streven we naar een inclusieve omgeving waar elk kind in Langezwaag en omstreken zich welkom voelt en de best mogelijke ondersteuning ontvangt. Hoewel we ons volop inzetten voor passend onderwijs, erkennen we dat er momenten kunnen zijn waarop de geboden hulp niet volledig toereikend is. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd wat wij kunnen bieden en waar onze grenzen liggen. Soms ervaren we dat een leerling onvoldoende vooruitgang boekt of dat gedrag de begeleiding bemoeilijkt. In dergelijke situaties kan het voorkomen dat wij helaas niet langer de meest geschikte onderwijsplek kunnen bieden. Een dergelijk besluit is ingrijpend voor zowel kind als ouders. Daarom volgt dit altijd een zorgvuldig en gedocumenteerd proces, waarbij we nauw samenwerken met het ondersteuningsteam van De Stipe en het samenwerkingsverband. Uitsluitend de intern begeleider en directeur zijn bevoegd om deze gesprekken met ouders te voeren. Zij garanderen een open communicatie en een zorgvuldige afweging, waarbij ouders volledig betrokken worden. De directeur beoordeelt of de school kan voldoen aan de specifieke ondersteuningsvraag. Indien dit niet het geval is, zoeken we gezamenlijk naar een passende alternatieve onderwijsplek, zoals een andere reguliere basisschool of een school voor speciaal (basis)onderwijs. Voor uitgebreide informatie over passend onderwijs, de rechten van ouders en mogelijke vervolgstappen bij onenigheid, verwijzen wij graag naar de brochures van de Rijksoverheid. Deze zijn te vinden op de website van SWV Friesland: https://www.swvfriesland.nl/ouders/. **Toekomstig Aanbod Extra Ondersteuning: Doorontwikkeling 2025-2026** Op Skoalle it Aventoer bouwen we aan een sterke en samenhangende ondersteuningsstructuur. Dit plan is ook terug te vinden in onze jaarplandoelen, het schoolplan en het schooljaarplan. We richten ons op vier belangrijke ontwikkelgebieden: 1. **Onderwijs- en Kwaliteitsontwikkeling via OGW4D:** Ons team volgt een scholingstraject gericht op OGW4D, waarbij we onze schoolambities vertalen naar concrete groepsdoelen. We werken met onderwijsplannen in 4D (Data – Duiden – Doelen – Doen), optimaliseren groepsbesprekingen en zelfevaluaties, en zetten in op een krachtig leerproces. Voor de korte zorgcyclus gebruiken we de digitale groepsmap in Momento, die we aan laten sluiten bij OGW4D. 2. **Visie op het Jonge Kind:** We ontwikkelen een doorlopende leerlijn voor kinderen van 2 tot 7 jaar, met de nadruk op ontwikkelingsgericht werken. Aansluiting bij de individuele ontwikkeling, rijke speelleeromgevingen en een soepele overgang van peuter naar kleuter en van kleuter naar groep 3 vormen de kern van deze visie. 3. **Een Stevig Pedagogisch Fundament:** Het schoolbrede pedagogische klimaat krijgt extra aandacht. We integreren de methodiek van Kwink, de inzichten uit onze teamscholing over gedrag, Rots & Water, en talentgedreven werken. Dit creëert een veilige leeromgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. 4. **Een Gedeelde Visie als Kompas:** Al deze ontwikkelingen zijn verankerd in onze centrale schoolvisie met de kernwaarden Vertrouwen, Verbinding, Ontwikkeling en Avontuur. Elke leerling is waardevol, leert in verbondenheid en ontdekt talenten in een veilige, stimulerende omgeving. In aanloop naar onze nieuwbouw als Integraal Kindcentrum (IKC) versterken we onze inclusieve cultuur, waarin onderwijs, zorg en opvang naadloos op elkaar aansluiten.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en het Schoolplan van Skoalle it Aventoer

Wat zijn de belangrijkste doelen in ons schoolplan voor de komende jaren?

Ons schoolplan, dat elke vier jaar wordt vernieuwd, is de leidraad voor ons onderwijs. We stellen dit plan op in nauwe samenwerking met ons toegewijde team, betrokken ouders en natuurlijk onze leerlingen. Landelijke ontwikkelingen en het strategisch beleidsplan van ons bestuur integreren we zorgvuldig, zodat onze onderwijskoers altijd actueel en breed gedragen is. De visie die we ontwikkelden tijdens de fusie van de scholen in Langezwaag en Luxwoude, vormt de kern van ons schoolplan. Alle doelen die we nastreven, vloeien voort uit deze visie. Het schoolplan is daarmee meer dan een document; het is een praktisch hulpmiddel om onze visie zichtbaar en concreet te maken, met als doel betekenisvol, avontuurlijk en toekomstgericht onderwijs te realiseren. Ondanks eventuele wisselingen in ons team of leiderschap, blijft de inhoud van ons schoolplan stevig overeind staan. We zijn gemotiveerd om de gestelde doelen te bereiken en de onderwijskwaliteit continu te verbeteren. Essentieel hierbij is de voortdurende dialoog binnen ons team over onze visie en ontwikkelpunten, waarbij onze Medezeggenschapsraad fungeert als waardevol klankbord. Samen bouwen we aan een krachtige en eenduidige koers voor Skoalle it Aventoer. Ons huidige schoolplan bestrijkt de periode 2023-2027. Dit plan vormt de basis voor onze jaarplannen, waarin we per schooljaar specifieke doelen en acties definiëren. Zowel het team als de MR bespreken deze plannen grondig, en ze zijn altijd beschikbaar via de directie en op onze website. Kernpunten Schoolplan 2023-2027: Onderwijsproces We streven naar doelgericht, samenhangend en activerend onderwijs. Dit omvat het werken aan basisvaardigheden (taal, rekenen, lezen) met duidelijke referentieniveaus (1F, 2F/1S), het effectief inzetten van methodes zoals EDI, Kwink, Blink en Getal & Ruimte Junior, en het bevorderen van digitale geletterdheid met chromebooks en specifieke ICT-leerlijnen. Onderzoekend en ontdekkend leren is een integraal onderdeel van ons avontuurlijke onderwijs. Schoolklimaat We zorgen voor een veilig, ondersteunend en stimulerend leerklimaat. Dit doen we door aandacht te besteden aan de sociaal-emotionele ontwikkeling met methodes als Kwink en Rots & Water, door het voeren van startgesprekken en het actief betrekken van ouders. Ons veiligheidsbeleid kent duidelijke protocollen en tevredenheidsmetingen, en we werken aan een nieuw schoolveiligheidsplan. We streven naar inclusiever onderwijs, met als doel "geen kind het dorp uit". Onderwijsresultaten We zetten in op goede leerresultaten en volgen de ontwikkeling van leerlingen systematisch. Onze ambitie is 95% op 1F-niveau en 65% op 2F/1S-niveau. We gebruiken CITO Leerling in Beeld, ParnasSys en andere leerlingvolgsystemen. Opbrengsten worden gericht geanalyseerd en bijgestuurd via de OGW-4D methodiek (Data, Duiden, Doelen, Doen). Kwaliteitszorg en ambitie We werken planmatig aan verbetering en betrekken het team actief bij de ontwikkeling. Dit doen we met een duidelijke planning en afspraken (PDCA en beleidskaarten). Professionalisering van het team via scholing, een feedbackcultuur en gedeelde verantwoordelijkheid is cruciaal. Het nieuwbouwtraject is een strategisch speerpunt, waarbij we ouders, de gemeente en het bestuur nauw betrekken. Evaluatie Jaarplan 2024-2025: In het schooljaar 2024-2025 hebben we significante stappen gezet op de thema's uit ons jaarplan. De fusieafronding, de implementatie van OGW4D, en de start van ons taalbeleid en de beleidskaarten waren centrale onderdelen. Ook is de gedragsaanpak via de ABC-methodiek gestart, met bijbehorende scholing voor teamleden. De referentieniveaus zijn concreet aangepakt door analyse van leerresultaten, gesprekken over opbrengsten en het formuleren van doelen per bouw. Het team werkt aan een professionele, opbrengstgerichte cultuur, ondersteund door een onderwijsadviseur. Rondom de nieuwbouw zijn belangrijke voorwaarden geschapen door intensief overleg met de gemeente en provincie. Het programma van eisen voor de nieuwe school is opgesteld. Personele wisselingen in het team en de schoolleiding halverwege het schooljaar hebben geleid tot bijstellingen of vertragingen in enkele onderdelen. De verdere uitwerking van onder andere het taalplan, de beleidskaarten en de structurele implementatie van OGW4D zijn doorgeschoven naar het schooljaar 2025-2026. We complimenteren het team voor de koersvastheid en de continuïteit in het onderwijs en de schoolontwikkeling, ondanks deze veranderingen. We zijn gemotiveerd om de komende jaren onze visie op avontuurlijk onderwijs concreet vorm te geven. Doelen Jaarplan 2025-2026: Visie op het jonge kind We ontwikkelen een heldere en gedragen visie voor het onderwijs aan kinderen van 4 tot 7 jaar, met een rijk aanbod, duidelijke doelen voor de overgang van groep 2 naar 3 en een goede doorgaande lijn. Thematisch werken en rijke taalontwikkeling We focussen op thematisch werken met taal als centraal element. Onze taalvisie 'Taal als avontuur' creëert een rijke leeromgeving die taalontwikkeling verbindt met wereldoriëntatie, creativiteit, cultuur, talentontwikkeling en de belevingswereld van leerlingen, om zo taalvaardigheid op een natuurlijke manier te stimuleren. Pedagogisch klimaat en ondersteuningsbehoefte We hanteren een talentgerichte aanpak, kijken verder dan gedrag en bieden passende ondersteuning aan groep en individuele leerlingen. Methoden als Kwink en Rots en Water worden gekoppeld aan de ABC-training, resulterend in een heldere pedagogische visie die zichtbaar is in onze communicatie en handelen. Gerichte instructie en effectieve lessen We verbeteren de onderwijskwaliteit door middel van duidelijke instructie en effectief klassenmanagement. Eenduidige routines zorgen voor een veilige en gestructureerde leeromgeving. Ondersteuningsstructuur en samenwerking We creëren duidelijkheid in rollen en verantwoordelijkheden binnen het team, zodat iedereen optimaal kan bijdragen aan de schoolontwikkeling en leerlingondersteuning. Resultaatgericht werken met OGW4D We gebruiken data en toetsresultaten om onze doelen te monitoren en het onderwijs bij te sturen, met een continue focus op het verbeteren van leerresultaten. Huisvesting en Nieuwbouw We bereiden ons voor op de nieuwbouw van onze school, die een moderne leeromgeving zal bieden. Tot die tijd zorgen we dat ons huidige gebouw een fijne en aantrekkelijke plek blijft om te leren. Deze thema's zijn de speerpunten van ons jaarplan. Meer gedetailleerde informatie vindt u in het schoolplan en jaarplan. Daarnaast werken we continu aan diverse andere thema's om onze school te blijven verbeteren. Samenwerking met Medezeggenschapsraad (MR): De MR heeft instemmingsbevoegdheid over ons kwaliteitsbeleid en is nauw betrokken bij de evaluatie en voorgestelde verbeteringen.

Hoe zorgen wij voor continue verbetering van ons onderwijs en hoe monitoren we de voortgang?

Bij Skoalle it Aventoer zetten we vol in op continue verbetering van ons onderwijs en ons functioneren. We verzamelen regelmatig feedback van alle betrokkenen, waaronder ons team, leerlingen en ouders. Deze input helpt ons om onze sterke punten te identificeren en ontwikkelgebieden te benoemen. Jaarlijks houden we tevredenheidspeilingen onder leerlingen, waarvan de resultaten worden besproken in de Medezeggenschapsraad (MR). Ons cyclische kwaliteitszorgsysteem vormt de basis van onze aanpak. Hierin plannen, voeren, monitoren en evalueren we systematisch, en sturen we bij waar nodig. We werken hierbij met de OGW4D-methodiek (Data, Duiden, Doelen, Doen). De doelen uit ons schoolplan zijn vertaald naar een jaarplan dat gedurende het schooljaar continu wordt geëvalueerd en besproken met het team. Om het onderwijsresultaat en de leerlingontwikkeling scherp te krijgen, maken we gebruik van diverse gegevensbronnen. Denk hierbij aan observaties, resultaten van leerlingvolgsystemen (zoals Cito-toetsen), leerling-, ouder- en teamtevredenheidsonderzoeken, de veiligheidsmonitor en kwaliteitskaarten. Deze data vormen de basis voor onze analyses en de identificatie van ontwikkelpunten. De directeur draagt de eindverantwoordelijkheid voor de kwaliteitszorg. De intern begeleider ondersteunt bij het verzamelen en analyseren van leerling gegevens. Het gehele team is actief betrokken bij de evaluatie van de onderwijskwaliteit en het bepalen van verbeteracties. Twee keer per jaar analyseren we onze onderwijsresultaten in een zelfevaluatie. Hierin waarderen we onze opbrengsten en benoemen we aandachtspunten, inclusief de resultaten van ons burgerschapsonderwijs, om zo grip te houden op de ontwikkeling van deze belangrijke basisvaardigheid. We onderhouden nauwe banden met de Medezeggenschapsraad (MR) en het bestuur. Twee keer per jaar vindt een gezamenlijk evaluatiemoment plaats. De verslagen van het jaarplan en de zelfevaluatie worden besproken met het team en de MR. Indien gewenst schakelen we externe expertise in, zoals een onderwijsadviseur. De jaardoelen communiceren we transparant naar ouders en andere belangstellenden via onze schoolgids, nieuwsbrief en de website Scholen op de Kaart. Deze doelen worden ook besproken tijdens de zakelijke ouderavond. We vinden het essentieel om ouders en leerlingen actief te betrekken bij het monitoren van onze kwaliteit. Via gesprekken, enquêtes en bijeenkomsten vragen we regelmatig feedback en stemmen we ons onderwijs daarop af. De uitkomsten van onze kwaliteitsmonitoring en de bijbehorende verbeteracties worden jaarlijks vastgelegd in onze zelfevaluatie en de schoolgids. Jaarlijks verantwoorden we onze schoolontwikkeling in een zelfevaluatiegesprek met ons schoolbestuur. Onze Zelfevaluatie delen we tevens met de onderwijsinspectie. Dit zorgt voor volledige transparantie en verantwoording naar alle betrokkenen over onze ontwikkeling en prestaties.

Start je Avontuur: Programma voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Skoalle it Aventoer biedt een inspirerende start voor kinderen van 0 tot 7 jaar. Vanaf schooljaar 2025-2026 vernieuwen we ons aanbod voor de onderbouw (groep 1-3) met een vernieuwende visie op het jonge kind. Samen met experts ontwikkelen we een speelse, betekenisvolle en avontuurlijke leeromgeving. We waarborgen een soepele overgang van peuteropvang (met VVE) naar kleuterklas en groep 3. Elk kind krijgt persoonlijke aandacht voor optimale ontwikkeling en een succesvolle doorstroom naar groep 4. Ons meerjarig plan focust op een rijke, thematische leeromgeving waar spelend leren centraal staat. Door gerichte observaties ondersteunen we de ontwikkeling van jonge kinderen. Intensieve samenwerking met kinderopvang, intern begeleiders en externe partners is hierbij essentieel. Een interne specialist Jonge Kind zorgt voor duurzame implementatie van onze aanpak. De nieuwe visie vertaalt zich in een dynamisch leerplein voor groep 1, 2 en 3. Deze open, uitdagende omgeving stimuleert spel en thematisch leren. We leggen samen de basis voor een sterke pedagogisch-didactische ontwikkeling, passend bij elk kind. Bij It Aventoer krijgt elk jong kind de ruimte om te groeien in eigen tempo en kracht. Ontdek onze peuteropvang en onderbouw; alle jonge avonturiers en hun ouders zijn van harte welkom!

Veelgestelde vragen

Biedt Skoalle it Aventoer speciaal programma voor jonge kinderen?

Ja, Skoalle it Aventoer investeert in een rijk aanbod voor jonge kinderen, inclusief Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een interne specialist Jonge Kind.

Ja, Skoalle it Aventoer investeert in een rijk aanbod voor jonge kinderen, inclusief Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een interne specialist Jonge Kind.

Professionele peuteropvang met Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Uitgebreide VVE-programma's voor kleuters en peuters
Gespecialiseerde Jonge Kind Ondersteuning (in opleiding)

Welke samenwerkingspartners ondersteunen het jonge kind programma?

Skoalle it Aventoer werkt nauw samen met POV Kinderwoud om een naadloze en kwalitatieve doorgaande lijn voor het jonge kind te garanderen.

Skoalle it Aventoer werkt nauw samen met POV Kinderwoud om een naadloze en kwalitatieve doorgaande lijn voor het jonge kind te garanderen.