Basisschool Rooms Katholieke Basisschool D'n Opstap in Lage Mierde

Het team van Rooms Katholieke Basisschool D'n Opstap in Lage Mierde

Current section: team
Broekkant 9
5094 Lage Mierde

Zie hier hoe het team van Rooms Katholieke Basisschool D'n Opstap is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Rooms Katholieke Basisschool D'n Opstap. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool D'n Opstap bij jullie?

Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool D'n Opstap bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Rooms Katholieke Basisschool D'n Opstap zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.9%)
Man (11.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Rooms Katholieke Basisschool D'n Opstap. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (33.3%)
25-35 jaar (22.2%)
35-45 jaar (22.2%)
45-55 jaar (11.1%)
55-65 jaar (11.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Rooms Katholieke Basisschool D'n Opstap werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (88.9%)
Direct ondersteunend personeel (11.1%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Rooms Katholieke Basisschool D'n Opstap gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool D'n Opstap

Onze school, Rooms Katholieke Basisschool D'n Opstap, hecht veel waarde aan continuïteit in het onderwijs. Mocht een leerkracht onverhoopt afwezig zijn vanwege ziekte, verlof of andere dringende redenen, dan zorgen wij voor een adequate vervanging. Onze eerste stap is altijd het inzetten van gekwalificeerde leerkrachten uit de flexibele schil van ons eigen bestuur, Onderwijsstichting Kempenkind. Deze pool van ervaren docenten staat klaar om in te springen waar nodig, zodat de lessen voor uw kind zo min mogelijk worden verstoord. Indien er binnen onze eigen gelederen geen geschikte vervanger beschikbaar is, bijvoorbeeld door landelijke krapte op de arbeidsmarkt of een griepgolf, gaan wij proactief op zoek naar externe oplossingen. Ons uitgangspunt blijft dat alleen bevoegde professionals de lesprogramma's verzorgen. Mochten er onverhoopt toch geen invallers beschikbaar zijn voor kortdurende afwezigheid, dan kan de directeur, na zorgvuldige overweging, besluiten tot aanvullende maatregelen. Dit kan variëren van het benaderen van duo-collega's en parttimers, het inzetten van creatieve vakmensen van Qrabbl, het inschakelen van onderwijs- of klassenassistenten, ambulante leerkrachten of stagiaires onder supervisie. In uitzonderlijke gevallen, waarbij alle andere opties zijn uitgeput, kunnen groepen tijdelijk worden samengevoegd of opgesplitst. Zelfs directie of de intern begeleider kan ondersteunen, mits de agenda dit toelaat. Als allerlaatste redmiddel, enkel bij grote nood en uiterlijk de dag voorafgaand vóór 18.00 uur via Social Schools gecommuniceerd, kunnen kinderen voor maximaal één dag naar huis worden gestuurd. Het College van Bestuur wordt hierover direct geïnformeerd.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepsverdeling en formatie Ook komend schooljaar blijven we werken met combinatiegroepen, maar we voeren enkele belangrijke aanpassingen door om ons onderwijs nog beter te laten aansluiten bij de ontwikkeling van onze leerlingen. De groepsindeling wordt als volgt:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool D'n Opstap: Specialisten voor Elke Uitdaging

4

Taal en Rekenen: Boost de Leerprestaties

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog voor gerichte hulp
Specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen
Kennisteams gespecialiseerd in Rekenen & Taal/Lezen
Toegang tot extra expertise via CPO KempenKind

Toelichting van de school:

Op Basisschool D'n Opstap zetten we in op een sterke basis voor taal en rekenen. Onze leerkrachten werken nauw samen in kennisteams, gezamenlijk met collega's van De Akkerwinde en de Clemensschool. Dit resulteert in specifieke kennisteams voor zowel Rekenen als Taal. Daarnaast is een van onze leerkrachten actief binnen het KempenKind netwerk voor rekenonderwijs. Dit netwerk bevordert de uitwisseling van kennis en strategieën om het rekenonderwijs continu te optimaliseren en de rekenvaardigheden van onze leerlingen te stimuleren.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn Centraal

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog voor begeleiding
Inschakelen van expertise van CPO KempenKind
Kennisteam gericht op Sociaal-Emotionele Ontwikkeling (SEO)

Toelichting van de school:

Het welzijn en de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind staan voorop bij D'n Opstap. Wij hanteren een gezamenlijke aanpak met een speciaal ingericht kennisteam voor Sociaal-Emotionele Ontwikkeling. Dit team bestaat uit leerkrachten van D'n Opstap, De Akkerwinde en de Clemensschool, wat zorgt voor gebundelde expertise en een consistente benadering. Verder kunnen we, indien nodig, aanvullende specialistische hulp inschakelen via ons Centrum voor Passend Onderwijs KempenKind.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Inschakelen van expertise van CPO KempenKind
Deelname aan het netwerk Executieve functies

Toelichting van de school:

Voor een optimale leeromgeving besteden we veel aandacht aan gedrag, werkhouding en effectieve taakaanpakken. Enkele van onze toegewijde leerkrachten zijn actief lid van het KempenKind netwerk gericht op executieve functies. Dit netwerk deelt best practices en innovatieve methoden om de executieve vaardigheden van zowel leerlingen als leerkrachten te versterken. Daarnaast bieden we flexibele ondersteuning door extra expertise in te roepen via CPO KempenKind, wanneer dit de leeropbrengsten van uw kind ten goede komt.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Fit en Vaardig

Beschikbare specialisten:

Toegang tot extra expertise via CPO KempenKind

Toelichting van de school:

Bij Basisschool D'n Opstap stimuleren we de motorische en lichamelijke ontwikkeling van elk kind. We werken nauw samen met sportvereniging Avanti Turnivo. Zij voeren jaarlijks een motorische screening uit voor de grove motoriek bij leerlingen in groep 2. Bovendien bieden zij tijdens schooltijd gespecialiseerde MRT-lessen (Motorische Remedial Teaching) aan kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Verder wordt een screening voor fijne motoriek en een logopedische screening verzorgd door een deskundige collega van ons eigen Centrum Passend Onderwijs KempenKind, wat een complete aanpak garandeert.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen specifieke medische specialisten op locatie hebben voor medisch handelen en persoonlijke verzorging, zorgen we voor een veilige en ondersteunende omgeving waarin we waar nodig samenwerken met externe zorgverleners en ouders om aan de individuele behoeften van uw kind te voldoen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Kinderopvang Kikk (voor- en naschoolse opvang)

Optimale Leerlingbegeleiding: Extra Ondersteuning op D'n Opstap

Ons Passend Onderwijs Beleid Gedetailleerd Uitgelegd

Rooms Katholieke Basisschool D'n Opstap zet zich volledig in om het reguliere onderwijs zo breed mogelijk toegankelijk te maken voor alle leerlingen. Wij nemen onze zorgplicht serieus en streven naar maatwerk voor iedere unieke leerling. Bij specifieke ondersteuningsbehoeften, zoals hulp bij Nederlands als tweede taal of begeleiding bij fysieke of cognitieve uitdagingen, evalueren we nauwgezet de mogelijkheden binnen onze school. Indien nodig, betrekken we gespecialiseerde externe expertise, vaak vanuit ons samenwerkingsverband Centrum Passend Onderwijs KempenKind. Passend onderwijs binnen De Kempen kent vier ondersteuningsniveaus: basiskwaliteit, basisondersteuning, extra ondersteuning en doorverwijzing naar speciaal (basis)onderwijs met een toelaatbaarheidsverklaring. Voor gedetailleerde informatie kunt u terecht op de website van Passend Onderwijs de Kempen. Mocht onze reguliere onderwijssetting niet optimaal aansluiten bij de individuele behoeften van een leerling, dan gaan we proactief op zoek naar een alternatieve, passende onderwijsvorm in samenspraak met u. Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning: Wij geloven sterk in de kracht van samenwerking en kennisdeling, in plaats van het aanhouden van individuele experts per school. Het Centrum Passend Onderwijs KempenKind biedt hiervoor een uitstekende basis, waardoor we gebundelde expertise effectief kunnen inzetten voor alle leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Schoolplan: Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Onderwijs

Wat zijn de Hoofdlijnen en Speerpunten van ons Schoolplan?

Ons schoolplan is de ruggengraat van ons onderwijs, gebaseerd op onze visie en missie. We focussen op zes cruciale speerpunten om uw kind de best mogelijke start te geven. Basisvaardigheden, inclusief burgerschap en digitale geletterdheid, vormen het fundament. We streven naar actieve samenwerking met ouders en de gemeenschap om ons onderwijsaanbod continu te versterken. Flexibiliteit in ons leerstofjaarklassensysteem komt ten goede aan de individuele leerontwikkeling van elke leerling. Leerlingen worden gestimuleerd om eigenaarschap te nemen over hun leerproces, waarbij we inspelen op hun unieke talenten en capaciteiten. Dit alles wordt ondersteund door een doorlopende leerlijn digitale geletterdheid. Daarnaast hebben we een nieuwe methode voor Oriëntatie op Jezelf en de Wereld (OJW) geïmplementeerd, die burgerschapsonderwijs omvat. Binnen ons innovatieve HooLaHu-concept werken we met kennisteams, wat leidt tot diepgaande expertiseontwikkeling en specialisatie bij onze leerkrachten. Kwaliteitsborging gebeurt via onze 'kwaliteitskaarten', die visie, werkwijze en afspraken per team helder uiteenzetten. De activiteit van deze teams is afhankelijk van de actuele onderwijsbehoeften, zoals de introductie van nieuwe lesmethoden. We hanteren de methodiek van Stichting LeerKracht, gericht op een continue verbetercultuur. Voor dit schooljaar hebben we specifieke verbeterpunten geselecteerd, zoals: Zelfstandigheid (groep 1-3); Spelling (groep 4-8); Leesbevordering en nieuwe methodes voor aanvankelijk lezen (groep 3); Automatiseren bij rekenen; Leren Anders Organiseren. Deze thema's vloeien voort uit onze overkoepelende schoolplan doelen. Bestaande verbeteringen blijven we borgen door middel van regelmatige sessies, waarbij we afspraken controleren, bespreken en waar nodig bijsturen. Burgerschap is een integraal onderdeel. We definiëren burgerschap als de manier waarop we met elkaar omgaan, respect tonen voor diversiteit, verschillen en conflicten omarmen. We richten ons op de relatie tussen burger en overheid, besluitvorming en mensenrechten, conform wettelijke vereisten. Onze missie is om leerlingen te vormen tot democratische burgers die actief bijdragen aan onze diverse samenleving. Onze visie is om leerlingen voor te bereiden op een complexe wereld, met nadruk op kennis, respect, empathie en samenleven. Onze zeven kern doelen voor burgerschap omvatten: 1. Opvoeden tot respectvolle, evenwichtige individuen. 2. Bevorderen van democratisch bewustzijn en handelen. 3. Stimuleren van actieve maatschappelijke participatie en samenwerking. 4. Ontwikkelen van kennis over en respect voor diverse opvattingen en levenswijzen. 5. Versterken van zelfbeeld, eigen mening en persoonlijke identiteit. 6. Bevorderen van kennis en een mening over maatschappelijke thema's, met effectieve communicatie. 7. Verbreden van algemene ontwikkeling en het meegeven van culturele bagage. Ons onderwijs is gericht op kwalificatie (kennis van de samenleving), socialisatie (democratische cultuur) en persoonsvorming (identiteit en omgang met anderen). We ontwikkelen sociale competenties (gebaseerd op SEL) en maatschappelijke competenties zoals zorg voor milieu, kennis van mensenrechten, gezonde leefstijl, omgaan met geld en kennis van democratie en politiek.

Hoe Waarborgen Wij de Kwaliteit en Realiseren We Onze Doelen?

Onze school maakt gebruik van 'Werken met Kwaliteit' (WMK), een online instrument voor systematische kwaliteitszorg. Hiermee plannen, beoordelen en verbeteren we ons onderwijs op basis van meerjarenplannen en actuele thema's. Onze kwaliteitszorg is nauw verweven met ons personeelsbeleid, wat zorgt voor een parallelle ontwikkeling van de school en onze medewerkers. Elk jaar stellen we een gedetailleerd jaarplan op met concrete verbeterdoelen, gebaseerd op ons schoolplan. De voortgang en resultaten worden vastgelegd in een jaarverslag, waarvan een verkorte versie op onze website beschikbaar is. Burgerschap is een integraal onderdeel van ons curriculum, subtiel verweven in diverse vakken en waar nodig aangevuld met specifieke projecten. We volgen daarbij de principes van doelgerichtheid, samenhang en herkenbaarheid. Onze professionele leerkrachten zijn cruciaal in het vertalen van onze doelen naar concrete lespraktijk. Zij stemmen methodes, werkvormen en materialen af op de belevingswereld en ontwikkelingsfase van de leerlingen, en creëren oefensituaties gericht op democratische waarden en sociale competenties. De toetsing van burgerschapsonderdelen varieert; kenniscomponenten worden vaak getoetst via vakspecifieke methodetoetsen. Voor vaardigheden die lastiger meetbaar zijn, zoals empathie en zelfreflectie, gebruiken we aanvullende methoden. We meten de kwaliteit van ons burgerschapsonderwijs via diverse instrumenten, waaronder: Meting Basiskwaliteit (om de vier jaar). Quick Scan Burgerschap (om de vier jaar). Schooldiagnose IJkpunten voor goed burgerschapsonderwijs (om de vier jaar). Vragenlijst Burgerschap leerlingen (tweemaal per vier jaar). Sociale ontwikkeling (jaarlijks). Vragenlijst Veiligheid Leerlingen (jaarlijks), waarvan de gegevens worden gedeeld met de inspectie. De resultaten van deze metingen vormen de basis voor onze actiepunten, die vervolgens worden opgenomen in ons jaarplan of schoolplan.

Ontdek het Peuterprogramma en BSO bij Basisschool D'n Opstap Lage Mierde

Toelichting van de school

Ontdek de uitgebreide mogelijkheden voor jonge kinderen bij Rooms Katholieke Basisschool D'n Opstap in Lage Mierde. Sinds mei 2023 werken we samen met Kikk Kinderopvang, die voorschoolse en naschoolse opvang (BSO) aanbiedt voor alle basisschoolleerlingen. Ook tijdens vakanties en studiedagen staat Kikk voor u klaar. Met drie sfeervolle groepsruimtes kunnen dagelijks maximaal 24 kinderen terecht. Kikk biedt flexibele opvangpakketten, afgestemd op de werkdagen van ouders. Meld uw kind tijdig aan voor de buitenschoolse opvang, want op sommige dagen is er een wachtlijst. Op dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 08:30 en 12:30 uur is er een speciaal peuterprogramma voor kinderen van 2 tot 4 jaar. Op vrijdag zijn ook jongste kleuters die een hele dag vrij zijn van school welkom, en kunnen peuters zelfs de hele dag komen spelen. Kinderen uit omliggende dorpen zijn eveneens van harte uitgenodigd voor onze peuteropvang. Kikk stimuleert de ontwikkeling van peuters door een uitdagende speelomgeving. Kinderen leren spelenderwijs over kleuren, vormen, knippen en plakken. De focus ligt op beginnende taal- en rekenvaardigheden, en sociale ontwikkeling. Kinderen leren om beurten af te wachten, speelgoed te delen en conflicten op te lossen. Het welzijn van het kind staat voorop, als basis voor optimale ontwikkeling. Meer informatie vindt u op de website van Kikk Kinderopvang.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Basisschool D'n Opstap voor peuters en jonge kinderen in Lage Mierde?

Basisschool D'n Opstap biedt een rijk aanbod voor jonge kinderen, waaronder een peuterprogramma en buitenschoolse opvang. Dit programma bereidt kinderen voor op de basisschool door middel van spel en gerichte activiteiten.

Basisschool D'n Opstap biedt een rijk aanbod voor jonge kinderen, waaronder een peuterprogramma en buitenschoolse opvang. Dit programma bereidt kinderen voor op de basisschool door middel van spel en gerichte activiteiten.

Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Buitenschoolse Opvang (BSO) door Kikk

Met welke professionele kinderopvangorganisatie werkt Basisschool D'n Opstap samen voor opvang en peuterprogramma's?

De school werkt nauw samen met Kikk Kinderopvang. Kikk verzorgt zowel de voorschoolse opvang, naschoolse opvang als het stimulerende peuterprogramma op onze locatie.

De school werkt nauw samen met Kikk Kinderopvang. Kikk verzorgt zowel de voorschoolse opvang, naschoolse opvang als het stimulerende peuterprogramma op onze locatie.

Team | Rooms Katholieke Basisschool D'n Opstap in Lage Mierde | [2025] Schoolregister