Basisschool IKC Het Mozaïek in Krimpen aan den IJssel

De resultaten van IKC Het Mozaïek in Krimpen aan den IJssel

Current section: resultaten
Wielerbaan 17
2924 Krimpen aan den IJssel

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC Het Mozaïek, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past IKC Het Mozaïek bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Het Mozaïek bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden voor Succes op IKC Het Mozaïek

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool beheerst. Voor IKC Het Mozaïek streven we ernaar dat al onze leerlingen dit niveau behalen, zoals aanbevolen door de onderwijsinspectie. Dit wordt gemeten in groep 8 via de doorstroomtoets, waarbij een resultaat van minimaal 85% de landelijke signaleringswaarde voor dit basisniveau vormt. Op IKC Het Mozaïek zetten we ons dagelijks in om deze belangrijke mijlpaal voor al onze leerlingen te realiseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitieus Leren op IKC Het Mozaïek

Het streefniveau op IKC Het Mozaïek daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en excelleren in taal en rekenen. We stellen ambitieuze doelen om zoveel mogelijk leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken aan het einde van groep 8. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Deze waarde geeft aan welk percentage leerlingen het streefniveau zou moeten behalen. Op IKC Het Mozaïek werken we toegewijd aan het behalen van deze ambitieuze doelstellingen, zodat elke leerling zijn of haar potentieel volledig kan benutten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC Het Mozaïek?

Bij IKC Het Mozaïek baseren we het schooladvies voor het voortgezet onderwijs op een grondige evaluatie van de schoolloopbaan van uw kind. We kijken naar prestaties, sterke punten en ontwikkelingsmogelijkheden gedurende de basisschooljaren. Daarnaast wegen we de werkhouding, de actieve deelname aan lessen en de zelfstandigheid bij huiswerk mee. Deze factoren zijn essentieel voor een succesvolle overstap naar het vervolgonderwijs. De resultaten van methodetoetsen, IEP-toetsen en het dagelijkse werk in de klas vormen de basis voor een weloverwogen advies. Ons doel is om elk kind te plaatsen op een school waar het zich optimaal kan blijven ontwikkelen. Voor het advies- en verwijstraject maken wij gebruik van 'De overstap Route van Koers VO', een methode die breed wordt toegepast door scholen in Rotterdam en omstreken. Dit zorgt voor een gestandaardiseerde en betrouwbare beoordeling van elk kind. U ontvangt een voorlopig advies midden in groep 7, gevolgd door een gesprek met de leerkracht en uzelf om eventuele aandachtspunten te bespreken. Het definitieve advies wordt midden in groep 8 gegeven. Meer informatie vindt u op www.koersvo.nl.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op IKC Het Mozaïek: Groeien met Respect en Zelfvertrouwen

Bij IKC Het Mozaïek koesteren we de sociale en emotionele ontwikkeling van elk kind. Onze pedagogische benadering is geworteld in het geloof dat elk kind geliefd is. We begeleiden kinderen om de betekenis van geloof in hun leven te ontdekken en hoe dit hen kan helpen hun leven vorm te geven. Emotionele veiligheid is de basis waarop kinderen floreren. Een veilige omgeving draagt bij aan het algehele welbevinden, zorgt voor schoolplezier en maakt het mogelijk om alle andere leerdoelen te bereiken. Wij creëren een sfeer waarin kinderen zich vrij voelen om zichzelf te zijn en zich volop te ontwikkelen. Daarnaast stimuleren we de groei van persoonlijke competenties zoals zelfstandigheid, zelfvertrouwen, flexibiliteit en creativiteit. Deze vaardigheden zijn essentieel voor succes in het leven. We bieden kinderen ook volop kansen om sociale en emotionele intelligentie te ontwikkelen, zoals empathie, effectieve communicatie, samenwerking en het oplossen van conflicten. Kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun acties en bij te dragen aan een positieve gemeenschap.

Veiligheid: Een veilige leeromgeving voor optimale groei

Vertrouwen: Bouwen aan zelfvertrouwen en onderling vertrouwen

Verantwoordelijkheid: Kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun acties

Hoe bevordert IKC Het Mozaïek de sociale ontwikkeling van leerlingen?

IKC Het Mozaïek is een trotse Kanjerschool, wat betekent dat we de Kanjermethode integreren in ons dagelijks onderwijs. Deze methode is een krachtig hulpmiddel om kinderen te ondersteunen bij het ontwikkelen van een positief zelfbeeld en een respectvolle omgang met klasgenoten. We besteden wekelijks aandacht aan de sociaal-emotionele groei van alle leerlingen. De Kanjertraining is gericht op respect voor God, jezelf en anderen. We gebruiken 'petten' met verschillende kleuren om kinderen te helpen bij het begrijpen en bespreken van gedrag. Deze petten vertegenwoordigen verschillende reactiepatronen (coping) op uitdagende situaties. De witte pet staat voor vertrouwen in jezelf en anderen, wat essentieel is om een 'kanjer' te zijn. Combinaties met de zwarte (stoer, leiderschap), rode (levenslust, humor) of gele (vriendelijk, bescheiden) pet bieden kinderen diverse manieren om zich op een positieve manier te uiten. Het is belangrijk te benadrukken dat de petten hulpmiddelen zijn om respectvol over gedrag te praten. Kinderen zijn niet hun pet; de petten symboliseren de keuzes die zij kunnen maken. Zo leren ze zelf verantwoordelijkheid te dragen voor hun gedragskeuzes, altijd vanuit het fundament van vertrouwen en wederzijds respect.

Welke registratiesystemen gebruikt IKC Het Mozaïek voor het monitoren van sociale opbrengsten?

Om de sociale vooruitgang van onze leerlingen nauwkeurig te volgen, maakt IKC Het Mozaïek gebruik van de volgende registratievormen:

  • Kanvas
  • Mijn Kleutergroep
  • IEP - Hart en Handen

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op IKC Het Mozaïek?

IKC Het Mozaïek zet zich actief in voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen door middel van bewezen methoden:

  • Kanjer trainingen
  • School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)

Inspectierapport IKC Het Mozaïek: Een Diepgaande Blik op Onderwijskwaliteit

IKC Het Mozaïek staat voor een veilige en stimulerende leeromgeving waar elke leerling zich thuis voelt. Tijdens het schooljaar 2023-2024 heeft de school een interne audit ondergaan, waarbij de positieve bevindingen en ontwikkelpunten helder in kaart zijn gebracht. De auditoren prezen de school om het prettige pedagogische klimaat en het krachtige klassenmanagement, wat bijdraagt aan een veilige leeromgeving voor alle leerlingen. De gezamenlijke aanpak van kwaliteitsverbetering en de gedegen zorgstructuur werden eveneens benadrukt als sterke punten van IKC Het Mozaïek. Om de onderwijskwaliteit verder te optimaliseren, richt IKC Het Mozaïek zich op het verbeteren van de vroegsignalering bij veranderende instroom en het versterken van de sociale cohesie binnen de diverse ouderpopulatie. Ook wordt er ingezet op de doorgaande lijn van het vakdidactisch handelen met aandacht voor differentiatie, en het vergroten van eigenaarschap bij de leraren. Daarnaast werkt IKC Het Mozaïek aan meer zicht en grip op de onderwijskwaliteit door planmatig werken en systematische evaluatie. Dit alles draagt bij aan een continue ontwikkeling en borging van de educatieve processen binnen onze school.