Basisschool OBS Professor Casimirschool in Kollum

Het team van OBS Professor Casimirschool in Kollum

Current section: team
Tsjerk Hiddesstraat 4B
9291 Kollum

Zie hier hoe het team van OBS Professor Casimirschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS Professor Casimirschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS Professor Casimirschool bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS Professor Casimirschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS Professor Casimirschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 94.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (94.4%)
Man (5.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS Professor Casimirschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (29.4%)
25-35 jaar (23.5%)
35-45 jaar (35.3%)
45-55 jaar (5.9%)
55-65 jaar (5.9%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS Professor Casimirschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (61.1%)
Direct ondersteunend personeel (33.3%)
Management (5.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS Professor Casimirschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek

Professionele Personeelsvervanging op de Casimirschool

Op de OBS Professor Casimirschool zorgen we voor een stabiele leeromgeving, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Ons vervangingsbeleid, ontwikkeld vanuit de visie van Stichting Roobol, zet dagelijks boventallig personeel in. Deze flexibele inzet betekent dat leerkrachten tijd hebben voor kwaliteitsverbetering, extra ondersteuning bieden aan leerlingen, of een groep overnemen bij kortdurende ziekte of verlof. Dit garandeert dat leerlingen een vertrouwd gezicht voor de klas hebben en het onderwijs ononderbroken doorgaat. Bij langdurigere afwezigheid of als deze interne oplossing niet volstaat, schakelen we de expertise in van andere leerkrachten binnen Stichting ROOBOL. Zo minimaliseren we het tekort aan invallers en waarborgen we de continuïteit van ons kwalitatief hoogstaande onderwijs. We streven er actief naar om, vooral bij langdurige vervanging, een vaste, vertrouwde invaller voor langere periodes te regelen, wat de stabiliteit ten goede komt.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De leerlingen worden in principe in jaarklassen geplaatst. Echter als het leerlingaantal van een groep onder de 23 of boven de 30 komt, kan er gekeken worden naar het eventueel samenstellen van een combinatiegroep. We streven ernaar om van de groepen 3 en 8 geen combinatie groep te maken, gezien de eigenheid in aanbod en activiteiten in deze specifieke jaren. In groep 3 vraagt het leren lezen, rekenen en schrijven de focus, de basisvaardigheden worden hier aangeboden en om hier recht aan te doen zien we dit liever in een enkelvoudige groep. Groep 8 heeft een andere jaarplanning i.v.m. de doorstroomtoets en activititeiten zoals een VO-schoolbezoeken en de musical, waardoor we een combinatiegroep niet wenselijk achten.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op de Professor Casimirschool: Onze Specialisten

6

Taal, Rekenen en Hoogbegaafdheid: Pedagogische Expertise

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor leesondersteuning
Rekenspecialist voor rekenvaardigheid
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor uitdaging
Taalspecialist voor taalontwikkeling
Leescoördinator voor leesplezier
Kwaliteitscoördinator voor onderwijsverbetering

Toelichting van de school:

Op de Professor Casimirschool bieden we gespecialiseerde ondersteuning op het gebied van taal en rekenen. Onze rekenspecialist en taalspecialist coördineren deze taken wekelijks, met extra inzet van de kwaliteitscoördinator. Onze school beschikt over een deskundige specialist meer- en hoogbegaafdheid. Wij werken nauw samen met de stichting voor geavanceerd HB-onderwijs. Dit omvat screenings, uitdagende projecten met hoge orde denkvaardigheden en eventuele doorverwijzingen naar gespecialiseerd onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Begeleiding en Coaching

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Orthopedagoog voor pedagogische advisering
Kindercoach voor persoonlijke gesprekken
Gebiedsmedewerker voor brede ondersteuning
Kwaliteitscoördinator voor afstemming

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind staat centraal. In nauw overleg met ouders, leerkrachten en de kwaliteitscoördinator bepalen we de benodigde ondersteuning. Een toegewijde kindercoach is wekelijks beschikbaar voor gesprekken met leerlingen, op aanvraag van ouders of de school. Daarnaast ontvangen we wekelijks een gebiedsteammedewerker. Ouders en leerlingen kunnen bij deze professional terecht met al hun vragen en zorgen, wat zorgt voor een brede ondersteuningsstructuur binnen onze basisschool.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Strategieën

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsinterventies
Orthopedagoog voor pedagogische ondersteuning
Remedial teacher voor leerondersteuning
Kwaliteitscoördinator voor procesbewaking

Toelichting van de school:

Voor specifieke hulpvragen op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak, benutten we de expertise van onze bovenschoolse orthopedagoog. Deze specialist biedt waardevolle inzichten en strategieën. Binnen onze eigen schoolomgeving is een gedragsspecialist actief. Deze professional is specifiek geschoold om leerlingen te ondersteunen bij uitdagingen op het gebied van gedrag en werkhouding.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Gezonde Groei

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel geen specifieke specialisten direct aan school verbonden zijn, faciliteren we waar nodig toegang tot een fysiotherapeut. De schoolarts monitort de algehele motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Daarnaast ondergaan alle leerlingen in groep 2 een jaarlijkse screeningsonderzoek door SportFryslan, gericht op hun fysieke ontwikkeling en welzijn.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn van Kinderen

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Technieklokaal
Speellokaal
Kindercoach
TIKO Peuterspeelzaal en BSO
De Van de Bij sporthal (op loopafstand van school)
Schoolmaatschappelijk werk

Optimale Leerlingontwikkeling: Speciale Aandacht voor Elke Student

Ontwikkelingen in Ons Ondersteuningsaanbod voor de Toekomst

Bij OBS Professor Casimirschool zetten we vol in op continue professionele groei van ons onderwijsteam. Door het volgen van diverse cursussen, webinars en opleidingen, stemmen we onze expertise af op de behoeften van zowel onze leerlingen als de school. Onze leerkrachten investeren in hun ontwikkeling, met recente voorbeelden zoals de afgeronde gymopleidingen, de opleiding tot taalcoördinator en de aanstaande cursus 'Met Sprongen Vooruit' voor rekenvaardigheden. Een kleuterleerkracht start de opleiding 'Specialist het jonge kind'. De succesvolle afronding van de opleiding 'Formatief Leren' door meerdere collega's heeft geleid tot een diepere integratie van deze effectieve onderwijsmethode in onze dagelijkse lespraktijk. Via onze eigen Roobol Academy bieden we een breed scala aan cursussen, bijeenkomsten en korte trainingen om onze onderwijskwaliteit continu te verhogen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan: Visie van OBS Professor Casimirschool

Wat zijn de educatieve doelstellingen van ons schoolplan?

De Professor Casimirschool zet zich in voor passend onderwijs voor elke leerling. Wij organiseren onze instructie in drie niveumniveaus per groep: de basisgroep, de zorggroep en de plusgroep. Dit flexibele systeem maakt het mogelijk om per vak en per leerdoel te differentiëren, zodat iedere leerling de optimale ondersteuning of uitdaging ontvangt. Onze toewijding aan individuele ontwikkeling staat centraal. Indien wij onverhoopt niet de juiste faciliteiten kunnen bieden, zoeken wij in nauw overleg met ouders naar alternatieve oplossingen bij scholen met een passend aanbod. Ons Perspectief Op School (POS) documenteert gedetailleerd de ondersteuningsmogelijkheden binnen onze school. Professionalisering van ons onderwijsteam is essentieel. Wij volgen de ROOBOL-gesprekkencyclus, een driejarig traject met competentiemetingen, ontwikkelgesprekken en evaluaties. Regelmatige klassen- en flitsbezoeken, circa drie per jaar, faciliteren dialogen tussen leerkrachten en de directie over zowel prestaties als toekomstige doelen. Hierin worden ook scholings- en begeleidingsbehoeften geïdentificeerd. ROOBOL ondersteunt actief de professionele ontwikkeling; de meeste scholingsaanvragen worden goedgekeurd, mits duidelijk gekoppeld aan het Persoonlijk Ontwikkel Plan (POP). Bij disfunctioneren kan een ontwikkelassessment worden ingezet, met een verbeterperiode van minimaal drie maanden, eventueel verlengbaar. Als verbetering uitblijft, volgt een beoordelingsassessment. Naast individuele bijscholing organiseren we ook teamscholing rondom thema's die relevant zijn voor ons meerjarenplan. Startende leerkrachten kunnen hun gymbevoegdheid behalen via de gymopleiding. Collegiale consultatie met kwaliteits-, taal- en rekencoördinatoren bevordert een cultuur van continu leren en kennisdeling. Onze kwaliteitszorg is gestructureerd via MijnSchoolplan in ParnasSys, met een vierjarige cyclus: Schoolplan (2023-2027), Schooljaarplan (2025-2026) en Schooljaarverslag (2024-2025). Verbeterplannen worden jaarlijks in het Schooljaarplan geïntegreerd. De directie actualiseert het Schooljaarplan maandelijks met het team, met terugkoppeling naar het Schoolplan. De voortgang wordt besproken met de bovenschools directeur van ROOBOL. De jaarlijkse ROOBOL-inspiratiedag versterkt kennisdeling en afstemming op strategisch beleid.

Hoe realiseren wij onze educatieve doelstellingen?

Wij implementeren onze strategische ROOBOL-doelstellingen via MijnSchoolPlan in ParnasSys, waarbij deze worden vertaald naar concrete schooldoelen. Het jaarplan, opgesteld door het team, wordt vormgegeven vanuit de unieke talenten, interesses en expertise van onze leerkrachten. Het team werkt effectief in werkgroepen aan deze doelen. De voortgang en resultaten van deze werkgroepen worden gemonitord binnen MijnSchoolPlan en periodiek besproken met de Medezeggenschapsraad (MR).

Ontdek Ons Stimulerende Aanbod voor de Jongste Ontdekkers

Toelichting van de school

In ons bruisende Kindcentrum vindt u TIKO peuteropvang en Buitenschoolse Opvang (BSO). Vanaf tweejarige leeftijd kunnen kinderen genieten van onze stimulerende peuterschool. Voor kinderen van vier tot twaalf jaar bieden we veilige en leuke naschoolse opvang. We onderhouden nauwe banden met Thuishuis Pompidoe en Kinderdagverblijf Twinkel, wat zorgt voor een naadloze overgang. Regelmatig overleg tussen onze leerkrachten en de pedagogisch medewerkers van de opvangorganisaties garandeert een consistente aanpak. Ons hoofddoel is het waarborgen van continuïteit en een doorlopende leerlijn, van de peuterschool tot aan de basisschool, zodat elk kind optimaal kan groeien.

Veelgestelde vragen

Welke extra ondersteuning biedt OBS Professor Casimirschool aan jonge kinderen?

OBS Professor Casimirschool onderscheidt zich met een rijk en gevarieerd aanbod speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat zowel educatieve als verzorgende elementen die de groei stimuleren. We zetten ons in voor een brede ontwikkeling, waarbij we aandacht besteden aan zowel spelenderwijs leren als aan sociale en emotionele vaardigheden. Ons doel is om een veilige en uitdagende omgeving te creëren waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Ontdek hoe wij de eerste schooljaren van uw kind verrijken met speciale programma's en activiteiten die aansluiten bij hun behoeften.

OBS Professor Casimirschool onderscheidt zich met een rijk en gevarieerd aanbod speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat zowel educatieve als verzorgende elementen die de groei stimuleren. We zetten ons in voor een brede ontwikkeling, waarbij we aandacht besteden aan zowel spelenderwijs leren als aan sociale en emotionele vaardigheden. Ons doel is om een veilige en uitdagende omgeving te creëren waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Ontdek hoe wij de eerste schooljaren van uw kind verrijken met speciale programma's en activiteiten die aansluiten bij hun behoeften.

Deskundige Kinderopvang
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Integrale Kindcentra

Met welke partners werkt onze school samen voor het jonge kind?

Om een optimale ontwikkeling en een soepele overgang te garanderen, werkt OBS Professor Casimirschool nauw samen met gerenommeerde partners. Deze samenwerkingen zijn gericht op het bieden van de beste zorg en educatie. Een van onze belangrijkste partners is Tiko Kinderopvang, een organisatie die bekend staat om haar hoge kwaliteit en betrokkenheid bij de ontwikkeling van kinderen. Via hen bieden we gespecialiseerde peuteropvang. Deze samenwerkingen zorgen ervoor dat we een breder scala aan ondersteuning kunnen bieden, van de allerkleinsten tot oudere basisschoolkinderen, altijd met oog voor de individuele behoeften.

Om een optimale ontwikkeling en een soepele overgang te garanderen, werkt OBS Professor Casimirschool nauw samen met gerenommeerde partners. Deze samenwerkingen zijn gericht op het bieden van de beste zorg en educatie. Een van onze belangrijkste partners is Tiko Kinderopvang, een organisatie die bekend staat om haar hoge kwaliteit en betrokkenheid bij de ontwikkeling van kinderen. Via hen bieden we gespecialiseerde peuteropvang. Deze samenwerkingen zorgen ervoor dat we een breder scala aan ondersteuning kunnen bieden, van de allerkleinsten tot oudere basisschoolkinderen, altijd met oog voor de individuele behoeften.

Team | OBS Professor Casimirschool in Kollum | [2025] Schoolregister