Basisschool Laetare in Kilder

Het team van Basisschool Laetare in Kilder

Current section: team
Schoolstraat 2
7035 Kilder

Zie hier hoe het team van Basisschool Laetare is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Laetare. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Laetare bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Laetare bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Laetare zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Laetare. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (22.2%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (0%)
55-65 jaar (11.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Laetare werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (70%)
Direct ondersteunend personeel (20%)
Management (10%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Laetare gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool Laetare

Bij Basisschool Laetare zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. We zijn aangesloten bij de landelijke vervangingspool van het PON, wat ons toegang geeft tot gekwalificeerde invalleerkrachten. Deze samenwerking stelt ons in staat om snel te schakelen wanneer een leerkracht ziek is. Hoewel we via de pool geen directe invloed hebben op de selectie van de invallende professional, garandeert het wel een professionele opvang van uw kind. Mocht de vervangingspool onverhoopt geen geschikte leerkracht kunnen aanbieden, dan onderzoeken we interne oplossingen. Dit kan bijvoorbeeld door collega's tijdelijk in te zetten op andere groepen. In uitzonderlijke gevallen, wanneer zowel de vervangingspool als interne oplossingen niet toereikend zijn, kan het voorkomen dat we genoodzaakt zijn om ouders te informeren over tijdelijke vrijstelling van schoolbezoek. We doen er alles aan om dit te minimaliseren en de impact op de leerlingen zo klein mogelijk te houden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De samenwerking tussen onderwijs, sport, cultuur binnen onze gemeente krijgt vorm en inhoud met de realisering van de combinatiefuncties. Er worden mensen ingezet op alle scholen voor lessen lichamelijk opvoeding, voor muzieklessen in groep 3/4, voor de coördinatie van culturele activiteiten, voor sport- en spel activiteiten op het plein en voor mediawijsheid in de bovenbouw.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op Basisschool Laetare: Onze Specialisten

5

Taal en Rekenen: Expertise voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Basisschool Laetare biedt gespecialiseerde ondersteuning voor taal en rekenen met een toegewijde Intern Begeleider en een rekenspecialist die in 2025 haar scholing afrondt. We werken nauw samen met een vaste orthopedagoog, dyslexiespecialist en expert voor meer- en hoogbegaafdheid om aan alle onderwijsbehoeften van onze leerlingen te voldoen. Bij specifieke vragen over een leerling zoeken we altijd de juiste (externe) expertise. Aankomend schooljaar focussen we met LEERKRACHT op leesonderwijs om onze ambities waar te maken en de leesvaardigheid te optimaliseren.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn Centraal

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Sociaal Team Montferland
IJsselgroep Educatieve Dienstverlening

Toelichting van de school:

Op Basisschool Laetare stimuleren we sociaal-emotionele groei tijdens onze GOUDEN- en ZILVREN WEKEN. We gebruiken de Vreedzame School methode om te werken aan positief burgerschap, waarbij leerlingen via de leerlingenraad en mentoren inspraak hebben. Indien extra ondersteuning nodig is, zetten we methodes zoals Rots & Water of PMT (Praktijk Twan Caldenhoven Doetinchem) in. We kunnen een gedragswetenschapper van IJsselgroep of een medewerker van het Sociaal Team Montferland inschakelen bij vragen over sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarnaast onderhouden we contacten met een expert voor meer- en hoogbegaafdheid vanuit een samenwerkingsverband met een ander bestuur.

8

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Focus op Resultaat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional
Sociaal Team Montferland
Orthopedagoog, IJsselgroep Doetinchem
AD-PEPP

Toelichting van de school:

Binnen het Samenwerkingsverband Doetinchem volgt Basisschool Laetare de gestandaardiseerde ondersteuningsroute van Passend Onderwijs. Meer gedetailleerde informatie over onze aanpak vindt u in ons ondersteuningsplan, dat ter inzage beschikbaar is op school. Dit plan beschrijft hoe we gedrag, werkhouding en taakaanpak effectief begeleiden voor optimale leerresultaten.

4

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Fit en Vaardig

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Vakdocent Lichamelijke Oefening
Zwemschool Femke Ebbers

Toelichting van de school:

Basisschool Laetare investeert in de motorische ontwikkeling met twee dagen per week een gespecialiseerde vakdocent lichamelijke oefening. Deze docent verzorgt gymlessen en adviseert bij casuïstiek rondom leerlingen. We bieden schoolzwemmen aan voor de groepen 1 en 2 tegen een gereduceerd tarief, zodat alle leerlingen de basis van het zwemmen leren. Onze gedragswetenschapper van IJsselgroep en Intern Begeleider denken graag mee bij vragen op dit gebied. Bij specifieke behoeften zoeken we proactief naar de juiste externe expertise.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Individuele Behoeften

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Momenteel is er binnen Basisschool Laetare geen structurele behoefte aan medisch handelen of gespecialiseerde persoonlijke verzorging. In het verleden hebben we dergelijke ondersteuning op maat geboden in nauwe samenwerking met ouders en leerlingen. Mochten er in de toekomst specifieke zorgvragen ontstaan, dan stemmen we de benodigde ondersteuning opnieuw zorgvuldig af.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
23
Totaal specialisten
23
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal
Centrale hal waarin wordt samengewerkt
Tussenlokalen waarin wordt samengewerkt
Werkplekken in de gangen
Schoolzwemmen in samenwerking met Zwemschool Femke

Optimale Leerlingondersteuning op Basisschool Laetare

Gedetailleerd Schoolondersteuningsprofiel

Basisschool Laetare stelt alles in het werk om elke leerling de juiste ondersteuning te bieden. Ons schoolondersteuningsprofiel beschrijft nauwkeurig welke hulp wij zelf kunnen bieden en wanneer we externe expertise inschakelen. Wij geloven in een persoonlijke aanpak, waarbij we de unieke behoeften van elk kind centraal stellen. In nauw overleg met ouders bepalen we de meest effectieve ondersteuningsstrategie, zowel intern als met gespecialiseerde externe partners. Dit zorgt ervoor dat uw kind altijd de best mogelijke begeleiding krijgt. Op Laetare onderscheiden we basisondersteuning voor alle leerlingen en basisondersteuning Plus voor diegenen die extra begeleiding nodig hebben. Dit laatste omvat samenwerking met externe professionals en biedt aanvullende hulp bovenop de standaard zorg. Alle details hierover vindt u in ons schoolondersteuningsplan, dat u kunt inzien bij de directeur of intern begeleider. **GGD Noord- en Oost Gelderland: Gezondheid en Welzijn van Uw Kind** De GGD Noord- en Oost Gelderland, met jeugdarts mw. Raquel Bosman en jeugdverpleegkundige mw. Kim Hoksbergen, is een belangrijke partner voor de gezondheid van onze leerlingen. Zij organiseren diverse contactmomenten, zoals gezondheidsonderzoeken voor 5-jarigen, spraak- en taalscreenings, en metingen voor 9-jarigen. Daarnaast bieden zij gastlessen over onderwerpen als mediawijsheid en seksuele gezondheid aan groep 7. Bij opvoedings- of gezondheidsvragen, zorgen over groei of ontwikkeling, of voor gehoor- en oogtesten, kunt u altijd contact opnemen met de leerkracht of intern begeleider voor de GGD-gegevens. De GGD adviseert scholen en ouders over infectieziekten, hygiëne, veiligheid, chronisch zieke kinderen en kinderen met een handicap. Meer informatie is beschikbaar op ggdnog.nl. De GGD Noord- en Oost-Gelderland werkt nauw samen met het Sociaal Team Montferland en andere hulpverlenende organisaties. Voor algemene vragen kunt u de JGZ bereiken op 088 – 443 30 00. Voor het verzetten van afspraken kunt u bellen tussen 8.00 en 12.00 uur naar 088 – 443 31 00 of mailen naar jgz@ggdnog.nl. Jongeren kunnen voor gezondheidsvragen ook terecht op jouwggd.nl via mail, chat of Twitter. **Sociaal Team Montferland: Brede Ondersteuning voor Gezinnen** Het Sociaal Team Montferland biedt laagdrempelige ondersteuning en hulp bij uiteenlopende vragen over opgroeien en opvoeden. Zowel ouders, jeugdigen als professionals kunnen hier terecht voor informatie, advies en ondersteuning. Door de samenwerking van diverse organisaties binnen het team, is er een brede expertise aanwezig om vrijwel elke vraag te beantwoorden. Als een antwoord niet direct beschikbaar is, wordt dit actief voor u uitgezocht. De ondersteuning van het Sociaal Team Montferland is kosteloos. Meer informatie vindt u op https://www.montferland.info/sociaalteam/. **Schoolmaatschappelijk Werk: Hulp bij Opvoeding en Gezinssituaties** Het schoolmaatschappelijk werk, uitgevoerd door het Sociaal Team gemeente Montferland, biedt consultatie en advies aan scholen en ouders. Ook bieden zij kortdurende hulpverlening en doorverwijzing bij diverse hulpvragen. Voorbeelden van hulpvragen zijn opvoedingskwesties, meningsverschillen tussen ouders en school, assertiviteitsproblemen, gedragsproblemen bij kinderen, de gevolgen van een scheiding of ingrijpende gezinsgebeurtenissen. U kunt uw hulpvraag aanmelden via de intern begeleider. De schoolmaatschappelijk werker, mevr. Anouk Bakker, maakt deel uit van ons ondersteuningsteam. **Leerlingbegeleiding door IJsselgroep Doetinchem** Via de onderwijsbegeleidingsdienst IJsselgroep Doetinchem kunnen wij een orthopedagoog inschakelen voor observaties of onderzoeken bij leerlingen. Dit gebeurt altijd in samenspraak en afstemming met de ouders. Onze leerlingbegeleider, mw. Alis van Lieshout, is onderdeel van het ondersteuningsteam en zorgt voor de coördinatie van deze specialistische hulp, zodat uw kind de juiste begeleiding ontvangt. **Logopedie: Spraak- en Taalontwikkeling** Indien u zich zorgen maakt over de spraak- of taalontwikkeling van uw kind, bespreek dit dan met de leerkracht. Ook de leerkracht kan signaleren en dit met u delen. Voor logopedische screenings werken wij samen met de GGD of verwijzen wij naar een gecertificeerde logopedist. Dit proces verloopt altijd met toestemming van de ouders, om de privacy en betrokkenheid te waarborgen. **Dyslexie Begeleiding: Ondersteuning bij Leesproblemen** Basisschool Laetare biedt ondersteuning bij ernstige leesproblemen (dyslexie). Een dyslexieonderzoek kan worden aangevraagd wanneer er ondanks intensieve begeleiding op school geen significante vooruitgang wordt geboekt bij het lezen. Dit traject wordt altijd gestart in nauwe samenwerking met de intern begeleider, om een gestructureerde en effectieve aanpak te garanderen. **Samenwerkingsverband Doetinchem: Inclusief Onderwijs voor Alle Kinderen** Het Samenwerkingsverband Doetinchem verenigt 14 schoolbesturen met 61 basisscholen, een school voor speciaal basisonderwijs en twee scholen voor speciaal onderwijs. Hun missie is het realiseren van inclusiever onderwijs in de regio. Met een kleine, flexibele organisatie streven zij ernaar om alle basisschoolkinderen in een veilige en stimulerende omgeving passend onderwijs en deskundige ondersteuning te bieden. Dit draagt bij aan een succesvolle schoolloopbaan en optimale persoonlijke ontwikkeling van elk kind. De gezamenlijke ambitie is om met zichtbare stappen te werken aan steeds inclusiever onderwijs. **Ouder-Jeugdsteunpunt Samenwerkingsverband Doetinchem: Uw Partner in Passend Onderwijs** De overheid hecht veel waarde aan de ondersteuning van ouders bij het vinden van passend onderwijs. Het Ouder-Jeugdsteunpunt binnen het Samenwerkingsverband Doetinchem is er om ouders en jeugdigen te voorzien van toegankelijke informatie en ondersteuning, specifiek afgestemd op hun situatie. Dit steunpunt is uw aanspreekpunt voor alle vragen rondom passend onderwijs en is te vinden via https://www.swvdoetinchem.nl/ondersteuning/ouders. **Ondersteuning van Jonge Kinderen: VVE-Trajecten** Leerlingen met een talige achterstand, gesignaleerd door het consultatiebureau of kinderdagverblijf, kunnen in aanmerking komen voor een Voorschoolse en Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE) traject. Bij aanmelding met een VVE-achtergrond volgen wij een gestructureerd stappenplan, inclusief een overdrachtsgesprek met de peuterspeelzaal. Deze leerlingen ontvangen extra ondersteuning binnen onze groepsplannen in groep 1-2. **Toekomstig Aanbod: Continue Ontwikkeling van Ondersteuning** Basisschool Laetare evalueert voortdurend het onderwijs en de ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen. Wij streven ernaar ons aanbod continu te verbeteren en aan te passen om zo optimaal mogelijk aan te sluiten bij wat uw kind nodig heeft.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Uitstekende Kwaliteitszorg en Schoolplan van Basisschool Laetare

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Ons schoolplan vormt de basis voor ons jaarlijks schooljaarplan, waarin we onze strategische doelen concreet maken. Voor het komende schooljaar richten we ons op cruciale pijlers die de ontwikkeling van onze leerlingen bevorderen. Centraal staan de ontwikkeling van basisvaardigheden, het effectief gebruiken van rapportages voor leerlingprogressie, en de versterking van onze Daltononderwijsprincipes. Daarnaast implementeren we Evidence-Based Instruction (EDI) voor opbrengstgericht en betekenisvol lesgeven, en zetten we vol in op de verbetering van onze schoolgebouwfaciliteiten. Deze focusgebieden garanderen een continue verbetering van ons onderwijs, afgestemd op de behoeften van elke leerling.

Hoe waarborgt Basisschool Laetare de gestelde onderwijsdoelen?

De realisatie van onze onderwijsdoelen is een continu proces, ondersteund door de expertise van externe specialisten en een cultuur van gezamenlijk leren. Door middel van cyclische gesprekken tussen leerkrachten, de intern begeleider en de directeur, stimuleren we collegiale consultaties en kennisdeling. Elke twee weken vinden er diepgaande onderwijsinhoudelijke overleggen plaats met de intern begeleider. Methodetoetsen worden systematisch geanalyseerd, zowel individueel als in teamverband, om de leerresultaten te optimaliseren. Het gebruik van SCRUM-sessies helpt ons gefocust te blijven op het behalen van onze ambitieuze doelstellingen. Kwaliteitsuren faciliteren de regelmatige bespreking en monitoring van onze onderwijskaarten, waarbij we proactief bijsturen waar nodig. Bestuurlijke evaluaties, tweemaal per jaar, toetsen de algehele onderwijsopbrengsten. Klassenbezoeken door de intern begeleider, directeur en externe partners bieden waardevolle inzichten voor verdere groei. In het schooljaar 2024-2025 heeft een externe partij een succesvolle schoolaudit uitgevoerd, waarbij alle aspecten van ons onderwijs als voldoende zijn beoordeeld.

Speciaal Aanbod Jonge Kind Basisschool Laetare Kilder

Toelichting van de school

Ontdek het unieke onderwijsaanbod voor jonge kinderen bij Basisschool Laetare in Kilder. Wij bieden een veilige en stimulerende omgeving waar uw kind de eerste stappen in het onderwijs zet. Ons team zet zich dagelijks in om elk kind de aandacht en begeleiding te geven die het verdient, met een focus op spelend leren en sociale ontwikkeling. Bij Laetare geloven we sterk in de kracht van een goede start. Onze school is ontworpen om kinderen te laten groeien in een warme, katholieke sfeer. We streven ernaar een plek te zijn waar nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd en waar ieder kind zich gewaardeerd voelt. Ontdek hoe wij uw kind helpen bloeien.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijs aanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool Laetare?

Basisschool Laetare biedt een rijk en afgestemd programma voor de allerkleinsten. Dit omvat activiteiten die gericht zijn op de brede ontwikkeling van het jonge kind, met speciale aandacht voor taal, motoriek en sociaal-emotionele vaardigheden. Wij zorgen voor een soepele overgang naar de basisschool. Het programma is ontworpen om kinderen spelenderwijs te laten leren en ontdekken. Uw kind krijgt hierdoor een fantastische start in het leven en op school.

Basisschool Laetare biedt een rijk en afgestemd programma voor de allerkleinsten. Dit omvat activiteiten die gericht zijn op de brede ontwikkeling van het jonge kind, met speciale aandacht voor taal, motoriek en sociaal-emotionele vaardigheden. Wij zorgen voor een soepele overgang naar de basisschool. Het programma is ontworpen om kinderen spelenderwijs te laten leren en ontdekken. Uw kind krijgt hierdoor een fantastische start in het leven en op school.

Uitgebreide kinderopvang mogelijkheden

Met welke partners werkt Basisschool Laetare samen voor het jonge kind programma?

Om een naadloze doorgaande lijn te garanderen, werkt Basisschool Laetare nauw samen met gerenommeerde partners. Dit zorgt ervoor dat uw kind een consistente en kwalitatieve begeleiding krijgt. Een van onze belangrijkste partners is Human Kind. Deze samenwerking garandeert hoogwaardige opvang en educatie, afgestemd op de behoeften van jonge kinderen. Meer informatie over hun diensten vindt u op hun website.

Om een naadloze doorgaande lijn te garanderen, werkt Basisschool Laetare nauw samen met gerenommeerde partners. Dit zorgt ervoor dat uw kind een consistente en kwalitatieve begeleiding krijgt. Een van onze belangrijkste partners is Human Kind. Deze samenwerking garandeert hoogwaardige opvang en educatie, afgestemd op de behoeften van jonge kinderen. Meer informatie over hun diensten vindt u op hun website.