Basisschool Laetare in Kilder

De resultaten van Basisschool Laetare in Kilder

Current section: resultaten
Schoolstraat 2
7035 Kilder

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Laetare, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool Laetare bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Laetare bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Beheersing op Laetare

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. In groep acht meten we dit via de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% leerlingen die dit basisniveau halen. Deze 85% is de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard voor alle basisscholen in Nederland. Op Basisschool Laetare zien we dat 95,4% van onze leerlingen dit cruciale fundamentele niveau behaalt. Dit ligt ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en is ook iets hoger dan het landelijk gemiddelde van 95,9%. Dit resultaat onderstreept de effectieve aanpak van ons onderwijs in de basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Resultaten Basisschool Laetare

Het streefniveau gaat verder dan de basisvaardigheden en daagt leerlingen uit om hogere academische doelen te bereiken. Het streven is dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep acht dit ambitieuze niveau behalen. Voor elke basisschool wordt door de inspectie, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een eigen streefpercentage vastgesteld. Dit percentage dient als de officiële signaleringswaarde voor het streefniveau van de school. Basisschool Laetare toont aan dat 47,1% van de leerlingen het streefniveau bereikt, met een landelijke vergelijking van 57,9%. Hoewel dit percentage momenteel onder het landelijk gemiddelde ligt, is het belangrijk te kijken naar de specifieke context van onze school. We zetten ons voortdurend in om de leerlingen te stimuleren en te ondersteunen bij het behalen van hun hoogst haalbare potentieel.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Laetare?

Bij Basisschool Laetare staat de ontwikkeling van uw kind centraal. We streven ernaar dat elke leerling doorstroomt naar het voortgezet onderwijs dat perfect aansluit bij zijn of haar individuele talenten en mogelijkheden. Om dit te waarborgen, onderhouden we nauwe banden met het regionale voortgezet onderwijs. Onze school hanteert een zorgvuldig doorontwikkeld verwijzingsprotocol. Dit protocol, dat ingaat vanaf groep 6, zorgt voor een gestructureerde aanpak. Tijdens oudergesprekken vanaf groep 7 en met name in groep 8, begeleiden we leerlingen en ouders naar een passend en kansrijk advies voor het vervolgonderwijs. Meer gedetailleerde informatie over de doorstroom van onze leerlingen naar het voortgezet onderwijs vindt u op onze website. Ontdek ook de vele andere aspecten van Basisschool Laetare via de 'scholen op de kaart' functie.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Vaardigheden en Welzijn op Basisschool Laetare

Op Basisschool Laetare hechten we enorm veel waarde aan de sociale ontwikkeling van elk kind. Daarom werken we met de effectieve methode 'De Vreedzame School'. Dit programma is speciaal ontworpen om kinderen te leren hoe ze op een positieve en respectvolle manier met elkaar om kunnen gaan en conflicten zelfstandig kunnen oplossen. Onze kernprincipes vormen de basis voor een veilige en prettige leeromgeving. We geloven dat we samen sterk staan, elkaar helpen en dat iedereen ertoe doet. Deze uitgangspunten komen terug in onze dagelijkse omgangsvormen en activiteiten. Onze kapstokregels zijn simpel maar krachtig: respect voor elkaar, zorg voor onze spullen en het onderscheid tussen binnen rustig zijn en buiten rennen. Zo creëren we samen een school waar iedereen zich fijn voelt om te leren en te spelen.

Samenwerking en gemeenschapszin

Veiligheid en geborgenheid voorop

Onderlinge hulpvaardigheid en ondersteuning

Hoe bevordert Basisschool Laetare sociale ontwikkeling?

Basisschool Laetare stimuleert sociale ontwikkeling via 'De Vreedzame School', een programma dat gericht is op positief burgerschap en effectieve conflictoplossing. Burgerschap is geen apart vak, maar een manier van leven en leren door te doen. We integreren deze principes in diverse lessen, waaronder specifieke modules uit 'De Vreedzame School'. Ook bij vakken als Aardrijkskunde en Geschiedenis besteden we aandacht aan waarden, normen, discriminatie, emancipatie en diversiteit. Onze aanpak richt zich op de sociaal-emotionele ontwikkeling, waarbij we een positief en zorgzaam klimaat creëren. Dit helpt pestgedrag te voorkomen en zorgt ervoor dat leerlingen leren omgaan met verschillen, democratisch beslissingen te nemen en verantwoordelijkheid te dragen voor de klas en de schoolgemeenschap.

Welke methoden gebruikt Laetare om sociale vooruitgang te meten?

Om de sociale vooruitgang van onze leerlingen nauwkeurig te volgen, maken we gebruik van gestandaardiseerde en gevalideerde instrumenten. Deze metingen helpen ons om gerichte acties te ondernemen waar nodig. We zetten de CITO-vragenlijsten 'Leerling in Beeld - Sociaal Emotioneel' in voor de groepen 5 tot en met 8, die we jaarlijks afnemen. Voor de groepen 1 tot en met 8 gebruiken we de algemene Sociaal-Emotionele vragenlijsten, die twee keer per jaar worden afgenomen. De resultaten worden zorgvuldig vastgelegd in het leerlingendossier in Parnassys. Eventuele vervolgacties, zoals individuele gesprekken of groepstrainingen, worden besproken met de Intern Begeleider en het team. Ook oudergesprekken maken deel uit van dit proces om een integrale aanpak te waarborgen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool Laetare?

Basisschool Laetare zet vol in op de sociaal-emotionele ontwikkeling van haar leerlingen door middel van de gerenommeerde methode 'De Vreedzame School'. Deze methode biedt een gestructureerd programma dat leerlingen leert om effectief met elkaar om te gaan, conflicten op te lossen en een positieve groepsdynamiek te bevorderen. Het is een integrale aanpak die bijdraagt aan een veilige en ondersteunende leeromgeving. Door het toepassen van 'De Vreedzame School' leggen we een sterke basis voor sociaal en emotioneel welzijn, wat essentieel is voor zowel academisch succes als persoonlijke groei.

Inspectierapport Basisschool Laetare: Resultaten en Kwaliteit

Basisschool Laetare in Kilder streeft naar excellent onderwijs voor elk kind. Kwaliteit en continue verbetering staan centraal in onze aanpak, waarbij we cyclisch en doelgericht te werk gaan. Ons team werkt samen aan een professionele leergemeenschap, met de leerkracht als drijvende kracht. Om onze toewijding aan onderwijskwaliteit te waarborgen, omarmen we een strategisch ondernemingsplan dat elke vier jaar, met input van het gehele team, wordt vernieuwd. Dit plan stelt ons in staat om onze visie 'bottom-up' te realiseren en een stimulerende leeromgeving te creëren. U kunt de meest recente inspectieresultaten van Basisschool Laetare eenvoudig vinden op de website van de Onderwijsinspectie. Ontdek hoe wij ons inzetten voor de ontwikkeling van onze leerlingen.