Basisschool Moerschans in Hulst

Het team van Moerschans in Hulst

Current section: team
Liniestraat 100
4561 Hulst

Zie hier hoe het team van Moerschans is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Moerschans. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Moerschans bij jullie?

Ontdek hoe goed Moerschans bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Moerschans zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90%)
Man (10%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Moerschans. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (20%)
35-45 jaar (10%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (50%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Moerschans werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (70%)
Direct ondersteunend personeel (10%)
Indirect ondersteunend personeel (10%)
Management (10%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Moerschans gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Vervangingsregeling op Basisschool Moerschans

Op basisschool Moerschans in Hulst staat de continuïteit van onderwijs voorop. We hanteren een strikt protocol om vervanging bij ziekte of afwezigheid van leerkrachten te waarborgen. Het is ons beleid om leerlingen nooit naar huis te sturen, omdat we de verantwoordelijkheid voor hun veiligheid en educatie serieus nemen. Ons streven is altijd om directe en adequate vervanging te regelen, zodat de leerlingen ononderbroken les krijgen. Hoewel we er alles aan doen om dit te realiseren, erkennen we dat er soms uitzonderlijke situaties kunnen ontstaan waarin een ideale oplossing niet direct voorhanden is. Desondanks zoeken we altijd naar de best mogelijke alternatieven om het leerproces van onze leerlingen te faciliteren. Vervangingsvolgorde voor Optimale Continuïteit: De directeur van Moerschans coördineert de vervanging en volgt een zorgvuldig opgestelde prioriteitsvolgorde. Eerst wordt gekeken naar de inzet van beschikbare aanvullende formatie binnen de school. Vervolgens kan een LIO-student de eigen groep overnemen, terwijl de coach een andere leerkracht ondersteunt, mits dit geen studievertraging oplevert. Daarna onderzoeken we de mogelijkheden binnen het team van de eigen school, zoals het inzetten van parttime leerkrachten of duo-partners. Ook maken we gebruik van onze vaste flexibele schil van interne vervangers, die speciaal zijn opgeleid voor dit soort situops. Indien bovenstaande opties uitvallen, worden aanvullende strategieën ingezet. Dit kan betekenen dat de intern begeleider of plaatsvervangend directeur tijdelijk ondersteuning biedt. Groepen kunnen worden verdeeld over andere klassen, waarbij onderwijsassistenten of pedagogisch medewerkers onder supervisie van bevoegde leerkrachten assisteren. Ook het samenvoegen van klassen onder toezicht van een parallelleerkracht, eventueel met ondersteuning van stagiaires, behoort tot de mogelijkheden. Soms wisselen vaste leerkrachten tijdelijk van werkzaamheden of worden overgeplaatst naar andere groepen waar hun expertise nodig is. Ten slotte zetten we bevoegde PABO-studenten in als waardevolle ondersteuning, altijd onder het toeziend oog van een ervaren leerkracht.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Moerschans

7

Taal en Rekenen: Specialisten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerontwikkeling
Orthopedagoog voor Onderwijsbehoeften
Rekenspecialist voor Cijfervaardigheid
Hoogbegaafdheidsspecialist
Taalspecialist voor Taalontwikkeling
Logopedist voor Spraak en Communicatie
NT2 Leerkrachten voor Nieuwkomers

Toelichting van de school:

Ontdek ons Taal Expertise Centrum (TEC-klas), waar kinderen van 6 tot 12 jaar intensief Nederlands leren in een stimulerende omgeving. Deze speciale klas, met een regionale functie, biedt een onderdompeling van vijf dagen per week in de Nederlandse taal. Daarnaast is onze school versterkt met de expertise van een logopediste van "ABC-logopedie", die twee dagen per week aanwezig is voor gerichte ondersteuning.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Veiligheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Orthopedagoog voor Emotionele Groei
Hoogbegaafdheidsspecialist voor Talentontwikkeling
Pedagogisch Educatief Professional voor Begeleiding

Toelichting van de school:

Wij zetten vol in op sociaal-emotioneel leren met de KWINK-methode. Deze online methode versterkt sociale vaardigheden, burgerschap en mediawijsheid voor alle groepen, van kleuters tot groep 8. KWINK draagt bij aan een veilige leeromgeving door pestgedrag te voorkomen, de groepssfeer te verbeteren en leeropbrengsten te verhogen. De methode is gebaseerd op bewezen gedragscompetenties en biedt boeiende filmpjes voor elke les. Voor extra ondersteuning op sociaal-emotioneel gebied werken we samen met 'Hulst voor Elkaar'. Een social worker/brugfunctionaris is twee dagen per week op school aanwezig om kinderen en gezinnen te ondersteunen. Maak een afspraak via de intern begeleider voor begeleiding op maat.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Op Maat Gemaakt

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerstrategieën
Orthopedagoog voor Gedragsanalyse
Hoogbegaafdheidsspecialist voor Uitdaging
Pedagogisch Educatief Professional voor Studievaardigheden

Toelichting van de school:

Passend onderwijs betekent voor ons team het bieden van kwalitatief goed onderwijs dat is afgestemd op de behoeften binnen de groep. We streven ernaar om samen met externe partners en deskundigen van Elevantio de beste ontwikkelingsmogelijkheden voor elke leerling te realiseren. Wij hechten veel waarde aan de betrokkenheid en samenwerking met ouders. Open communicatie en het aandragen van adviezen door onze professionals vormen de basis voor succesvolle leerontwikkeling.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Beweging
Fysiotherapeut voor Lichamelijke Gezondheid
Vakleerkracht Bewegingsonderwijs voor Sportieve Vaardigheden

Toelichting van de school:

Op donderdagochtend staat fysiotherapeute Rowena van praktijk "Fysiek" klaar om kinderen te ondersteunen bij hun motorische ontwikkeling. In de middag verzorgt Regiekr8 de boeiende technieklessen voor alle leerlingen van groep 3 tot en met 8, wat bijdraagt aan hun brede ontwikkeling.

4

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Gezondheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Welzijn
Voedingscoach voor Gezonde Leefstijl
Gezonde School Coördinator voor Preventie
BHV-ers voor Noodsituaties

Toelichting van de school:

Binnen ons kindcentrum onderhouden we nauwe banden met de GGD voor optimale medische en zorggerelateerde ondersteuning. Elke maand organiseert de GGD een inloopspreekuur in onze school. Ouders kunnen hier terecht met al hun opvoedkundige vragen bij de jeugdverpleegkundige.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
22
Totaal specialisten
22
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Smaaklokaal
HB-lokaal
Verteltaslokaal

Extra Ondersteuning en Passend Onderwijs bij Basisschool Moerschans

Ons Committent voor Elke Leerling

Op Basisschool Moerschans geloven we dat elk kind uniek is en recht heeft op onderwijs dat aansluit bij zijn of haar individuele behoeften. Wij streven ernaar om kinderen uit te dagen, kansen te bieden en hen optimaal voor te bereiden op hun toekomst, zowel in het regulier onderwijs als, indien nodig, in het speciaal onderwijs. Als school dragen wij de zorgplicht voor al onze leerlingen. Dit betekent dat wij verantwoordelijk zijn voor het bieden van passende ondersteuning aan kinderen die extra hulp nodig hebben, ongeacht of ze nieuw worden aangemeld of al deel uitmaken van onze schoolgemeenschap. In nauw overleg met ouders zoeken we naar de meest geschikte onderwijsplek, binnen of buiten onze school. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd welke specifieke ondersteuning wij kunnen bieden, in lijn met ons bovenschools beleid voor leerlingbegeleiding. Wij hechten waarde aan een proactieve aanpak en een sterke samenwerking met ouders en externe partners om de ontwikkeling van elk kind te waarborgen. Wij bieden onderwijs aan kinderen van 2,5 tot 13 jaar. Ons toegewijde team kan momenteel kinderen met diverse aandachtspunten ondersteunen, waaronder concentratieproblemen, leer- en leesproblemen, taalontwikkelingsstoornissen (TOS), dyslexie, taalachterstanden (VVE), meer- en hoogbegaafdheid, ADHD, PDD-NOS (en autisme spectrum stoornissen), rekenproblemen/dyscalculie, motorische problemen, en kinderen met verschillende culturele achtergronden. Onze basiskwaliteit rust op een gestructureerde aanpak waarbij leerstof, instructie en materialen worden afgestemd op de individuele verschillen van leerlingen. Door middel van een leerlingvolgsysteem, analyse van resultaten en individuele actieplannen zorgen we voor een continu leerproces. Het team bespreekt de onderwijsbehoeften van leerlingen en documenteert deze om de best mogelijke begeleiding te garanderen. Passend onderwijs zien wij als het leveren van GOED onderwijs binnen de groep, waarbij we streven naar optimale ontwikkeling voor elk kind. We onderzoeken samen met externe deskundigen en samenwerkingsverbanden de beste wegen voor de ontwikkeling van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. We verwachten hierbij een actieve betrokkenheid en open communicatie van ouders. Voor leerlingen die buiten het standaardmodel vallen, stellen we een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Hierin worden de doelen, uitstroomprofiel en eventuele externe ondersteuningsvragen gedetailleerd beschreven en besproken met ouders. Bij tussentijdse instroom van een leerling met specifieke behoeften inventariseren we de huidige situatie en beoordelen we de haalbaarheid van de benodigde ondersteuning binnen onze school, altijd in overleg met ouders. Indien onze school niet de benodigde ondersteuning kan bieden, zoeken we in samenspraak met ouders en externe partijen naar een passende school die wel aan de specifieke hulpvraag kan voldoen. **Doubleren en Kleuterverlenging: Zorgvuldige Beslissingen** Op KC Moerschans staat de individuele ontwikkeling centraal. Doubleren (blijven zitten) is een optie wanneer de school ervan overtuigd is dat dit de meest gunstige uitkomst biedt voor de leerling, hoewel we de voorkeur geven aan aangepaste lesprogramma's om doorstroming te bevorderen. Doubleren gebeurt alleen als het herhalen van leerstof zinvol is; voor leerlingen met niet-ophefbare leerstoornissen is aangepaste leerstof een betere oplossing. Ouders worden nauw betrokken bij deze beslissingen, die worden vastgelegd in een protocol. Kleuterverlenging, met name voor najaarskleuters, passen we toe als we van mening zijn dat extra tijd in de kleuterfase de ontwikkeling van essentiële vaardigheden voor groep 3 aanzienlijk zal bevorderen. Dit proces is eveneens vastgelegd in een protocol en gebeurt altijd in overleg met ouders. **Toekomstig Aanbod aan Extra Ondersteuning:** Basisschool Moerschans blijft zich inzetten om de ondersteuning voor leerlingen met extra behoeften te optimaliseren. De NPO-gelden worden ingezet voor extra personeel, waardoor we kleine groepen kunnen instrueren en alle kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften extra begeleiding kunnen bieden. Wij hechten veel waarde aan de sociale en emotionele ontwikkeling, en bieden daarom diverse culturele, creatieve en sportieve activiteiten. Dit helpt kinderen hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Bovendien beschikt onze school over een inpandig Taal Expertise Centrum (TEC-klas) om kinderen met een niet-Nederlandse achtergrond optimaal te ondersteunen bij het leren van de Nederlandse taal. Onze ambitie is om elk kind gelijke kansen te bieden en hen met vertrouwen de toekomst tegemoet te laten gaan.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en het Schoolplan van Basisschool Moerschans

Welke ambitieuze doelen zijn vastgelegd in ons schoolplan voor optimaal onderwijs?

Op Basisschool Moerschans streven we naar uitmuntend onderwijs. Onze kwaliteitsafspraken zijn gedetailleerd vastgelegd in ons kwaliteitshandboek en worden jaarlijks grondig geëvalueerd. Om de onderwijskwaliteit continu te waarborgen, voeren directie, intern begeleider en leerkrachten regelmatig klassenbezoeken uit. Wij geloven sterk in het principe van leren van elkaar, wat essentieel is voor onze professionele groei. Elke leerkracht ontwikkelt een persoonlijk ontwikkelingsplan om zich verder te bekwamen, zowel via individuele trainingen, teambijeenkomsten als praktische toepassing. De strategische schoolontwikkelingspunten voor het schooljaar 2024-2025 richten zich op belangrijke thema's zoals 'Kans Rijk Onderwijs', 'Moerschans: een aantrekkelijke werkplek', 'Verbindend Partnerschap', 'Samenwerking', 'Optimale Groei voor Elk Kind' en 'Een Veilige Basis voor Iedereen'. Ons beleid voor burgerschapsonderwijs is aangescherpt om kinderen te vormen tot verantwoordelijke wereldburgers. Dit integreren we via sociaal-emotionele ontwikkeling met methodes als Kwink en Goed van Start, Nederlandse taalactiviteiten zoals debatteren en filosoferen met taalverhaal.nu/PIT, en wereldoriëntatie met Blink. Daarnaast stimuleren we mediawijsheid, bevorderen we de eigen regie in het leerproces en besteden we aandacht aan geestelijke stromingen, respectvolle omgang met seksualiteit (Lentekriebels) en milieubewustzijn. Kinderen leren zich ook redzaam te gedragen als verkeersdeelnemer en consument, en dragen zorg voor hun school en omgeving.

Hoe realiseert Basisschool Moerschans haar onderwijsdoelen en hoe monitoren we de voortgang?

Om onze onderwijsdoelen te realiseren, zetten we in op continue professionele ontwikkeling van ons team. Dit gebeurt via gestructureerde teamoverleggen, inspirerende studiedagen en gerichte professionaliseringsmomenten voor individuele leerkrachten. Collegiale consultatie is een kernonderdeel van onze aanpak, waarbij leerkrachten elkaar ondersteunen en van elkaar leren. Dit draagt bij aan een gezamenlijke kwaliteitsverbetering. De voortgang op onze ontwikkelpunten monitoren we nauwgezet via diverse kanalen. Klassenbezoeken gericht op specifieke thema's, teamoverleggen en coachings- en beoordelingsgesprekken bieden waardevolle inzichten. Daarnaast voeren we ontwikkelgesprekken met zowel kinderen als hun ouders/verzorgers. De halfjaarlijkse evaluatie van het jaarplan in februari 2025 en de finale evaluatie in juni 2025 zorgen ervoor dat we onze resultaten objectief kunnen beoordelen en bijsturen waar nodig.

Peuters en Kleuters Welkom: Het Jonge Kind Programma op Moerschans

Toelichting van de school

Basisschool Moerschans biedt een warm welkom aan de allerkleinsten met een uitgebreid programma voor het jonge kind. Wij geloven in een soepele overgang naar de basisschool. Daarom werken we nauw samen met professionele kinderopvangpartners die op onze school en op een nabijgelegen locatie opvang verzorgen. U als ouder heeft de vrijheid om de beste keuze te maken voor uw kind. Ons aanbod omvat kinderopvang, Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang binnen ons kindcentrum. We zijn er trots op samen te werken met Foxkidz en 'De Kleine Deugniet', die uitstekende zorg en educatie bieden. Uw peuter vanaf 2 jaar en 3 maanden is van harte welkom in onze peutergroep. Hier stimuleren we spelenderwijs leren en sociale interactie met leeftijdsgenootjes en kleuters. Vaak verbinden we onze activiteiten aan thema's van de basisschool, wat zorgt voor een gecoördineerde leerervaring. Wanneer uw kind de leeftijd van 4 jaar bereikt, organiseren we een persoonlijke overdracht. De pedagogisch medewerker en de leerkracht bespreken de ontwikkeling van uw kind, waarbij u als ouder(s)/verzorger(s) uiteraard aanwezig bent. Dit garandeert een naadloze en zorgzame start in de basisschool. Ontdek de mogelijkheden voor uw jonge kind op Basisschool Moerschans.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Moerschans specifieke programma's voor peuters en kleuters?

Absoluut! Basisschool Moerschans legt een sterke focus op de ontwikkeling van jonge kinderen. Wij bieden diverse faciliteiten aan, waaronder gespecialiseerde kinderopvang, Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en toegankelijke peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om een stimulerende en veilige omgeving te creëren waarin uw kind optimaal kan groeien en leren.

Absoluut! Basisschool Moerschans legt een sterke focus op de ontwikkeling van jonge kinderen. Wij bieden diverse faciliteiten aan, waaronder gespecialiseerde kinderopvang, Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en toegankelijke peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om een stimulerende en veilige omgeving te creëren waarin uw kind optimaal kan groeien en leren.

Met welke kinderopvangorganisaties werkt Moerschans samen voor opvang van jonge kinderen?

Basisschool Moerschans werkt samen met twee gerenommeerde kinderopvangpartners om een breed scala aan diensten aan te bieden. Deze samenwerkingen zorgen voor hoogwaardige opvang en educatie, zowel voor als na schooltijd, en dragen bij aan de algehele ontwikkeling van uw kind. Ontdek de voordelen van deze partnerschappen voor uw kind.

Basisschool Moerschans werkt samen met twee gerenommeerde kinderopvangpartners om een breed scala aan diensten aan te bieden. Deze samenwerkingen zorgen voor hoogwaardige opvang en educatie, zowel voor als na schooltijd, en dragen bij aan de algehele ontwikkeling van uw kind. Ontdek de voordelen van deze partnerschappen voor uw kind.

Team | Moerschans in Hulst | [2025] Schoolregister