
De resultaten van Moerschans in Hulst
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Moerschans, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Moerschans bij jullie?
Ontdek hoe goed Moerschans bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van Moerschans
Ontdek de prestaties van onze leerlingen op het fundamentele niveau, een cruciale maatstaf voor taal- en rekenvaardigheid aan het einde van de basisschool. Dit niveau, gemeten via de eindtoets in groep 8, reflecteert de basisvaardigheden die iedere leerling moet beheersen. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van 85% voor het behalen van dit basisniveau, een norm die ook voor Basisschool Moerschans geldt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Behaald door Leerlingen van Moerschans: Een Hoger Doel
Het streefniveau vertegenwoordigt een ambitieuzer leerdoel, waarbij we streven naar de ontwikkeling van meer gevorderde vaardigheden bij onze leerlingen. Voor elke basisschool, inclusief Moerschans, stelt de inspectie een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen dit hogere niveau aan het einde van groep 8 zouden moeten bereiken.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Moerschans?
KC Moerschans bereidt leerlingen optimaal voor op de overgang naar het voortgezet onderwijs. We hanteren een zorgvuldige procedure voor het schooladvies, waarbij we kansrijke advisering vooropstellen. Met ingang van schooljaar 2023-2024 is de doorstroomtoets de nieuwe standaard, die een continu beeld geeft van de ontwikkeling van uw kind. Dit helpt ons om een passend advies te geven dat recht doet aan de groei van elke leerling. Onze adviesprocedure kent drie fasen: een pré-advies, een voorlopig advies en een definitief advies. Elk advies is gebaseerd op een brede kijk op de ontwikkeling van het kind, inclusief leerresultaten en persoonlijke kenmerken. Het pré-advies wordt rond de start van groep 8 besproken met ouders en kind. Dit advies is gebaseerd op leerlingvolgsysteemresultaten, methodegebonden toetsen en essentiële kindkenmerken zoals werkhouding en zelfstandigheid. Dit geeft een eerste indicatie van het uitstroomniveau. In januari ontvangen leerlingen en ouders een voorlopig advies, opgesteld in overleg met directie, IB-er en leerkracht. Dit advies is een momentopname van de ontwikkeling, waarbij we rekening houden met de kindkenmerken en leerresultaten. Het voorlopige advies biedt ruimte voor verdere groei en ontwikkeling. De doorstroomtoets wordt begin februari afgenomen. De school kiest de meest geschikte doorstroomtoets tussen 1 oktober en 15 november. Na ontvangst van de doorstroomtoetsuitslag in maart, stellen we het definitieve schooladvies vast. Dit advies wordt schriftelijk met ouders gedeeld. Bij een hogere toetsuitslag kan het definitieve advies worden aangepast. De school kan echter besluiten het voorlopig advies definitief te maken indien dit in het belang van het kind is. Uiterlijk eind maart kunnen ouders hun kind aanmelden voor het voortgezet onderwijs. Het definitieve advies en het onderwijskundig rapport worden gedeeld met de vervolgschool. De warme overdracht wordt geïnitieerd door de ontvangende school, die onze leerkrachten uitnodigt voor een gesprek. Vrijwel alle leerlingen van KC Moerschans stromen door naar het Reynaert College.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool Moerschans Hulst
Op basisschool Moerschans in Hulst creëren we een veilige en gestructureerde leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Een sterke sociale verbondenheid binnen de school en de klas, gecombineerd met respect voor elkaars verschillen, vormt de basis voor succes. Duidelijke regels, afspraken en een positieve klassfeer zijn essentieel. Door groepsoverstijgende projecten stimuleren we de sociale interactie tussen leerlingen. Onze leerkrachten fungeren als rolmodel en bieden actieve ondersteuning, waarbij een open en positieve houding centraal staat. Wij focussen specifiek op het bevorderen van een positief klasklimaat en het aanleren van effectieve samenwerkingsvaardigheden. Deze aandachtspunten dragen bij aan een harmonieuze en leerrijke omgeving voor alle kinderen.
Veiligheid en welzijn
Bevordering van zelfstandigheid
Stimuleren van sociale ontwikkeling
Hoe bevordert Moerschans de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Aan het begin van elk schooljaar besteden we extra aandacht aan groepsvorming met de methode "Goed van Start". Deze methode legt de nadruk op een positief en veilig leerklimaat waarin elke leerling wordt geaccepteerd en zijn of haar sociale vaardigheden kan vergroten. Door duidelijke regels en routines te hanteren, helpen we problemen te voorkomen. Positief leerkrachtgedrag en klassenvergaderingen, waarin regels gezamenlijk worden opgesteld en geëvalueerd, zijn hierin cruciaal. Voor de jongste leerlingen in de peuter- en kleutergroepen gebruiken we KIJK!, een observatiesysteem dat de sociaal-emotionele ontwikkeling nauwkeurig volgt. In de groepen 3 tot en met 8 vullen leerlingen en leerkrachten tweemaal per jaar vragenlijsten van Kindbegrip in. Deze meten de sociaal-emotionele ontwikkeling. De resultaten worden geëvalueerd, waarna eventuele vervolgstappen worden gepland. Nauw contact met ouders en verzorgers is hierbij altijd gewaarborgd.
Welke registratiesystemen worden gebruikt voor sociale opbrengsten op Moerschans?
Basisschool Moerschans hanteert de volgende registratiesystemen om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen:
- KIJK! observatiesysteem
- Kindbegrip vragenlijsten
- Zien registratie
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast bij Moerschans?
Moerschans zet effectieve methodes in voor sociaal-emotioneel leren, waaronder:
- Kwink en de "Goed van Start" methode
- De principes van de Rots & Water aanpak
Onderwijsinspectie Oordeelt Positief over Basisschool Moerschans: Een Veilig en Stimulerend Leerklimaat
Basisschool Moerschans ontving in het schooljaar 2022-2023 de Onderwijsinspectie voor een diepgaand thema-onderzoek naar basisondersteuning. De inspecteur sprak lovende woorden over onze aanpak. De inspectie constateerde dat het team van Moerschans met groot vertrouwen, veel bevlogenheid en aanstekelijk enthousiasme werkt, wat resulteert in een open en positieve leeromgeving voor alle kinderen. Wij zijn bijzonder trots op de erkenning van onze uitzonderlijk brede basisondersteuning. De inspectie benadrukt onze proactieve houding om ons voortdurend te verdiepen, scholen en specialiseren, zodat we optimaal kunnen inspelen op de individuele behoeften van elke leerling. Daarnaast werd onze school geprezen om het creëren van een veilige haven waar welbevinden centraal staat. We luisteren actief naar de mening van onze leerlingen en betrekken hen bij belangrijke schoolse beslissingen, wat hun gevoel van eigenwaarde versterkt. De inspectie onderstreepte tevens de heldere visie die Basisschool Moerschans hanteert, met duidelijke doelen voor de toekomst van onze school en haar leerlingen.