
De resultaten van Basisschool De Wereldboom in Hulst
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Wereldboom, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool De Wereldboom bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Wereldboom bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald op Basisschool De Wereldboom
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau bereiken. Deze 85% fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een benchmark die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Basisschool De Wereldboom.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Prestaties: Ambitie op Basisschool De Wereldboom
Het streefniveau symboliseert een ambitieuzer doel dan het fundamenteel niveau, met als ambitie dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit niveau bereikt aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie bepaalt per basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een individueel streefpercentage. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau op schoolniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Wereldboom?
Op Basisschool De Wereldboom in Hulst hanteren we een zorgvuldig proces voor het schooladvies voor het voortgezet onderwijs. In groep 7 ontvangen leerlingen een voorlopig schooladvies, tot stand gekomen in samenwerking met de leerkracht, IB-er en directeur. Dit advies wordt besproken tijdens oudergesprekken in de week van 29 juni. Bij het bepalen van het advies kijken we naar rapportcijfers van diverse toetsen, zowel methodegebonden als niet-methodegebonden. Ook de werkmotivatie en huiswerkattitude van de leerling spelen een cruciale rol in onze advisering. Vanaf groep 6 monitoren we de voortgang via toetsen van Leerling in Beeld, met focus op spelling, technisch lezen, rekenen-wiskunde en begrijpend lezen. Begin groep 8 analyseren we de resultaten om eventuele extra ondersteuning te bieden. Dit bespreken we opnieuw met ouders en leerling tijdens gesprekken in de week van 29 september. De doorstroomtoets van Leerling in Beeld wordt ingepland tussen 1 oktober en 15 november. Na de B-meting in groep 8 evalueren we de resultaten opnieuw met het team om het voorlopige schooladvies aan te passen. Leerlingen ontvangen hun definitieve advies op papier tussen 10 en 31 januari, na een persoonlijk gesprek. De doorstroomtoets vindt plaats op 3 en 5 februari, met uitslagen uiterlijk 15 februari. Het definitieve schooladvies volgt uiterlijk 24 maart. Alle leerlingen melden zich gelijktijdig aan bij de middelbare school tussen 25 en 31 maart. Voor leerlingen die doorstromen naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) geldt een afwijkende procedure. Een hoger toets-advies leidt doorgaans tot een hoger definitief advies, tenzij het niet in het belang van de leerling is. Adviezen kunnen enkelvoudig (bijv. havo) of dubbel (bijv. vmbo-tl/havo) zijn, afhankelijk van de toetsresultaten. De school registreert het advies en de gekozen richting in ParnasSys en meldt dit bij Duo. De overstapservice Onderwijs (OSO) zorgt voor de correcte overdracht van gegevens. Terugkoppeling van het voortgezet onderwijs over de prestaties van oud-leerlingen helpt ons de kwaliteit van onze advisering te waarborgen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Wereldboom
Basisschool De Wereldboom creëert een positief pedagogisch klimaat waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Dit bevorderen we door een harmonieuze interactie tussen kinderen, ouders en leerkrachten, en een schoolomgeving die gericht is op samen leren. Onze aanpak en organisatie zijn erop gericht om plezier, veiligheid, respect en onderlinge betrokkenheid te waarborgen. We stimuleren de eigenheid, het zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld bij al onze leerlingen. Dit realiseren we door een duidelijke structuur, heldere afspraken en effectief klassenmanagement. We koesteren positieve relaties, met aandacht voor elk individu, en bieden de ruimte voor optimale persoonlijke groei. We geloven in kansen en mogelijkheden, en hebben hoge verwachtingen die we samen waarmaken. Een positieve benadering staat centraal, waarbij het belonen van gewenst gedrag prioriteit heeft. Het team speelt hierin een cruciale rol door voorbeeldgedrag, een positieve grondhouding en het creëren van de juiste voorwaarden voor een bloeiend schoolklimaat. Dit doen we gezamenlijk, in verbinding met collega's, ouders en verzorgers.
Plezier op school
Veiligheid voorop
Respect voor elkaar
Wat is de aanpak van Basisschool De Wereldboom voor sociale ontwikkeling?
Wij monitoren de sociale veiligheid en vaardigheden van onze leerlingen met behulp van diverse instrumenten, waaronder enquêtes voor leerkrachten en leerlingen. De resultaten analyseren we gezamenlijk en zetten we interventies in waar nodig. Preventieve activiteiten en programma's zoals de 'Gouden Weken' en 'Zilveren Weken' bevorderen groepsvorming en wederzijdse zorg, waarbij ook groepsregels worden opgesteld en aangescherpt. Deze zelf geformuleerde, positieve regels worden zichtbaar opgehangen en onderschreven. Daarnaast vinden preventieve groepsgesprekken plaats, met name in de bovenbouw waar we werken met een klassenschrift en de 'deugdenboom'. We reflecteren op de week, geven positieve feedback en bespreken verbeterpunten. Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling maken we gebruik van de methodes 'Kwink' en 'De Deugdenboom', gericht op het aanleren van passend gedrag. Positieve groepsvorming is een doorlopend proces, met extra aandacht aan het begin van het schooljaar en na de kerstvakantie.
Welke registratiemethoden gebruikt Basisschool De Wereldboom voor sociale opbrengsten?
Basisschool De Wereldboom maakt gebruik van de volgende registratiemethoden om sociale opbrengsten in kaart te brengen: * Kijk! * Leerling in Beeld
- Kijk!
- Leerling in Beeld
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool De Wereldboom?
Op Basisschool De Wereldboom zetten we de volgende methodes in voor sociaal-emotioneel leren: * Kwink * Goed van Start
- Kwink
- Goed van Start
Onderwijsinspectie Oordeel Basisschool De Wereldboom: Wat U Moet Weten
Basisschool De Wereldboom in Hulst, met 169 leerlingen, staat onder het toezicht van de onderwijsinspectie. Deze pagina biedt u een overzicht van de bevindingen en oordelen van de inspectie met betrekking tot de kwaliteit van ons onderwijs en de schoolorganisatie. Ontdek hoe De Wereldboom presteert en welke aandachtspunten er zijn voor continue verbetering.