Openbare Daltonbasisschool de Plantage in Houten

Het team van Openbare Daltonbasisschool de Plantage in Houten

Current section: team
Plantagepolder 1
3991 Houten

Zie hier hoe het team van Openbare Daltonbasisschool de Plantage is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Daltonbasisschool de Plantage. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Daltonbasisschool de Plantage bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Daltonbasisschool de Plantage bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Daltonbasisschool de Plantage zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 92% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (92%)
Man (8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.5%)
Man (18.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Daltonbasisschool de Plantage. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (32%)
35-45 jaar (32%)
45-55 jaar (28%)
55-65 jaar (8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (24.6%)
35-45 jaar (25.8%)
45-55 jaar (21.3%)
55-65 jaar (19%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Daltonbasisschool de Plantage werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (92%)
Direct ondersteunend personeel (4%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (4%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Daltonbasisschool de Plantage gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leraren: Zorgeloze Continuïteit bij De Plantage

Bij Openbare Daltonbasisschool De Plantage zorgen we voor een vlekkeloze voortgang van het onderwijs. Om de kwaliteit en continuïteit te garanderen, maken we effectief gebruik van een team van professionele invalleerkrachten. Onze school is strategisch aangesloten bij de gespecialiseerde invalpool van Transvita, wat zorgt voor snelle en betrouwbare plaatsingen van gekwalificeerd personeel.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Momenteel heeft OBS de Plantage 16 groepen:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op OBS de Plantage

3

Taal en Rekenen: Versterking van Basisvaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerontwikkeling
Gespecialiseerde Rekencoach
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op Openbare Daltonbasisschool de Plantage zetten we ons in voor optimale leerresultaten. Ons toegewijde team van specialisten en coördinatoren, inclusief onze intern begeleider, vormt een krachtig ondersteuningsteam. Naast onze interne rekenspecialist beschikken we ook over een coördinator die zich specifiek richt op taal- en rekenontwikkeling. Zij werken nauw samen om elke leerling de best mogelijke begeleiding te bieden bij het ontwikkelen van essentiële taal- en rekenvaardigheden.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Rots en Water op OBS de Plantage

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Groeiklimaat
Intern Begeleider voor Welzijn
Specialist voor Talentontwikkeling en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

OBS de Plantage investeert actief in de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen. Onze gedragsspecialist is de drijvende kracht achter onze gecertificeerde Rots en Water-aanpak. Alle teamleden zijn getraind in het geven van Rots en Water-lessen. Dit programma versterkt zelfvertrouwen, zelfreflectie en zelfbeheersing, essentieel voor een positieve ontwikkeling. Het programma helpt leerlingen om voor zichzelf op te komen en effectief samen te werken. De Rots en Water-training is een bewezen methode ter voorkoming van pesten. We streven naar een veilige en respectvolle schoolomgeving waar elke leerling zich gewaardeerd voelt.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Professionele Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positieve Ontwikkeling
Intern Begeleider voor Educatieve Ondersteuning
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafde Leerlingen

Toelichting van de school:

Onze gedragsspecialist biedt deskundige ondersteuning aan ons schoolteam, met focus op het creëren van een positief pedagogisch klimaat. Zij begeleidt proactief gedragsproblemen en bevordert een veilige leeromgeving. De expertise omvat het aanpakken van pestgedrag, het ondersteunen van leerlingen met specifieke gedragsbehoeften en het stimuleren van een gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling. De specialist implementeert effectieve strategieën zoals sociaal-emotioneel leren en de Rots en Water-methode. Door deze gerichte aanpak dragen we bij aan de algehele ontwikkeling van leerlingen en bevorderen we een positieve interactie tussen leerlingen, leerkrachten en de groep.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Levensstijl

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment beschikken wij niet over een specifieke specialist voor motorische en lichamelijke ontwikkeling. We stimuleren wel actief beweging en een gezonde levensstijl binnen ons dagelijkse lesprogramma en tijdens pauzes.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgzaam Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Zorg en Welzijn

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider coördineert en bewaakt de individuele zorgbehoeften van onze leerlingen, inclusief aspecten van medisch handelen en persoonlijke verzorging. Zij zorgt voor een veilige en ondersteunende omgeving waarin elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Daltonlab
Orthotheek

Extra Ondersteuning en Passend Onderwijs op OBS de Plantage

Gedetailleerde Toelichting van Onze Educatieve Aanpak

Openbare Daltonbasisschool de Plantage zet zich volledig in voor passend onderwijs, waarbij we de unieke behoeften van elke leerling centraal stellen. Onze onderwijsaanpak kenmerkt zich door differentiatie binnen de klas, met leerlijnen die aansluiten op het individuele niveau van het kind. Door middel van groepsplannen zorgen we voor een gestructureerde en effectieve leeromgeving. Voor leerlingen die extra ondersteuning behoeven, brengen we zorgvuldig hun specifieke leerbehoeften in kaart. Dit kan leiden tot een gepersonaliseerd leerpad en een OntwikkelingsPerspectiefPlan (OPP) om optimale groei te garanderen. Onze school beschikt over een breed scala aan faciliteiten en gespecialiseerde professionals, waaronder een verrijkingsklas voor hoogbegaafde leerlingen, een specialist hoogbegaafdheid, een rekenspecialist, rekencoördinator, taalcoördinator, gedragsspecialist en een NT2 specialist. We implementeren diverse programma's zoals 'Bouw!' voor vroege dyslexieherkenning, bieden intensieve differentiatie op rekenen, spelling en begrijpend lezen, en zetten lees- en rekencircuits in ter bevordering van automatiseringsvaardigheden. Bovendien signaleren en diagnosticeren we rekenonderwijs in groep 5, en zetten we de 'rekensprint' in vanaf groep 3. Ons gedetailleerde schoolondersteuningsprofiel is te vinden op www.obsdeplantage.nl en op 'Scholen op de kaart'. Toekomstvisie: Inclusief en Internationaal Onderwijs OBS de Plantage streeft naar een steeds inclusievere leeromgeving, met een focus op thuisnabij onderwijs voor alle kinderen. We integreren schoolstandaarden zoals Opbrengstgericht Werken (4D: data, duiden, doelen, doen) en vergroten de internationale competenties van onze leerlingen. Ons ambitieuze ondersteuningsteam, bestaande uit specialisten op het gebied van rekenen, taal, gedrag en hoogbegaafdheid, werkt nauw samen met een kwaliteitscoördinator. Alle leerkrachten zijn Dalton-gecertificeerd, wat garant staat voor een hoogwaardige pedagogische en didactische aanpak. Verder ontwikkelen we verdiepend aanbod voor NT2-leerlingen, werken we met duidelijke leerlijnen en leerdoelen, en bieden we passende ondersteuning aan leerlingen met een TOS-arrangement. We investeren continu in de professionalisering van onze ondersteuningsstructuur en de optimalisatie van ons onderwijs in begrijpend lezen, luisteren en kijken. Ons doel is het leesplezier van kinderen te vergroten, een visie op digitale geletterdheid te ontwikkelen en bewegend leren te stimuleren. We hanteren een actief burgerschapsplan en bieden gespecialiseerd hoogbegaafdheidsonderwijs.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteitsborging op Daltonbasisschool de Plantage

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingsdoelen van onze school?

Op Openbare Daltonbasisschool de Plantage streven we ernaar om binnen vier jaar ons kernonderwijsaanbod aanzienlijk te versterken. Ons doel is dat alle leerkrachten beschikken over brede expertise om onze diverse leerlingen optimaal te kunnen begeleiden. Onze specifieke speerpunten voor de komende periode zijn: 1. Volledige implementatie van leerlijnen in het schooljaar 2027-2028, voor een gestructureerde leerervaring. 2. Gerichte ondersteuning voor hoogbegaafde leerlingen, waarbij leerkrachten hen tijdig herkennen en de juiste basisondersteuning bieden. 3. Integratie van de 'autometafoor' om executieve vaardigheden zoals plannen, organiseren en zelfbeheersing te ontwikkelen, essentieel voor succesvol leren. 4. Ontwikkeling van een passend burgerschapsprogramma dat aansluit bij de behoeften van onze unieke leerlingenpopulatie. 5. Verrijking van het taalonderwijs door een stimulerende taalomgeving te creëren, met de leerlijnen als leidraad. 6. Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties, zodat leerlingen goed voorbereid zijn op vervolgonderwijs en hun rol in de maatschappij.

Hoe waarborgt de school de voortgang op de gestelde doelen?

Jaarlijks wordt in nauwe samenwerking met het managementteam, bestaande uit bouwcoördinatoren, het ondersteuningsteam, de intern begeleider en de directie, bepaald aan welke specifieke doelstellingen we gaan werken. De input hiervoor wordt verzameld vanuit de verschillende bouwen, specialisten en werkgroepen. Elk schooljaar resulteert in een gedetailleerd jaarplan waarin de doelstellingen SMART worden geformuleerd. In juni evalueren we de voortgang van deze doelen. Via reguliere bouwvergaderingen, managementteamoverleggen, teamvergaderingen en medezeggenschapsraden worden de jaardoelen continu besproken en waar nodig bijgestuurd. Door middel van kwaliteitskaarten borgen we de consistentie en continuïteit in onze kwaliteitszorg.

Ontdek ons inspirerende programma voor jonge kinderen

Toelichting van de school

Op Openbare Daltonbasisschool de Plantage bieden we een rijke en stimulerende omgeving voor onze jongste leerlingen. Kleuters starten in een gecombineerde groep 1/2, waar vier- tot zesjarigen samen leren en spelen. Wij werken met duidelijke leerlijnen, opgedeeld in vijf thema's per schooljaar, om de ontwikkeling van elk kind optimaal te ondersteunen. Binnen onze klaslokalen ontdekken kinderen spelenderwijs de wereld. Ze ontwikkelen zich in diverse speelhoeken, zoals de bouwhoek en huishoek, en maken gebruik van zelfcorrigerend materiaal. Met een tweewekelijks circuit van taal- en rekenactiviteiten versterken we de basisvaardigheden. Kinderen leren al vroeg plannen met een weektaak en een planbord, wat hun zelfstandigheid bevordert. Onze methodes, waaronder 'Met sprongen vooruit', 'Fonemisch bewustzijn', 'Begrijpend luisteren en woordenschat', 'Rots en Water', 'Groove me' voor Engels en 'Krullenbol', sluiten aan bij de natuurlijke nieuwsgierigheid van jonge kinderen. De leerkrachten observeren nauwgezet, luisteren naar de behoeften van elk kind en stellen op basis van deze observaties een uitdagend en doelgericht onderwijsprogramma samen. Wij geloven in hoge verwachtingen en creëren een omgeving waarin kinderen kunnen spelen, ontdekken, genieten en verwonderen. Onze leerkrachten bieden de beste begeleiding en uitdaging, zodat elk kind zijn of haar volledige potentieel kan bereiken. Er is een nauwe samenwerking met diverse naschoolse opvangorganisaties, die de kinderen op school komen ophalen. Ook de overdracht van kinderen vanuit de dagopvang naar onze basisschool verloopt soepel, met warme overdrachten en het delen van belangrijke informatie (met toestemming van ouders).

Veelgestelde vragen

Biedt Openbare Daltonbasisschool de Plantage extra programma's voor jonge kinderen?

Ja, onze school biedt specifieke aanvullende programma's die gericht zijn op de ontwikkeling van jonge kinderen, waaronder elementen van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en nauwe samenwerking met peuteropvang.

Ja, onze school biedt specifieke aanvullende programma's die gericht zijn op de ontwikkeling van jonge kinderen, waaronder elementen van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en nauwe samenwerking met peuteropvang.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke kinderopvangorganisaties werkt de school samen voor jonge kinderen?

Openbare Daltonbasisschool de Plantage onderhoudt een sterke samenwerking met lokale kinderopvanginstanties, waaronder Peuterspeelzaal de Plantage, om een naadloze overgang en doorgaande ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen.

Openbare Daltonbasisschool de Plantage onderhoudt een sterke samenwerking met lokale kinderopvanginstanties, waaronder Peuterspeelzaal de Plantage, om een naadloze overgang en doorgaande ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen.

Team | Openbare Daltonbasisschool de Plantage in Houten | [2025] Schoolregister