Basisschool Basisschool De Mussenberg in Horn

Het team van Basisschool De Mussenberg in Horn

Current section: team
Voogdenstraat 2
6085 Horn

Zie hier hoe het team van Basisschool De Mussenberg is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Mussenberg. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Mussenberg bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Mussenberg bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Mussenberg zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 73.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (73.3%)
Man (26.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Mussenberg. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (30.8%)
35-45 jaar (38.5%)
45-55 jaar (15.4%)
55-65 jaar (15.4%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Mussenberg werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (73.3%)
Direct ondersteunend personeel (13.3%)
Indirect ondersteunend personeel (13.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Mussenberg gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Optimale Lescontinuïteit: Ons Plan voor Leerkrachtvervanging op De Mussenberg

Op Basisschool De Mussenberg streven we naar maximale lescontinuïteit voor al onze leerlingen. We begrijpen dat een vaste leerkracht structuur en vertrouwen biedt. Daarom werken we waar mogelijk met vaste gezichten in de klas, soms zelfs met een duo-aanpak waarbij leerkrachten de week verdelen. Dit vraagt om nauwe afstemming over de lesinhoud, wat essentieel is voor een doorlopende leerlijn. Onvoorziene omstandigheden zoals ziekte of studieverlof van leerkrachten kunnen echter invloed hebben op de dagelijkse lesgang. Leerkrachten krijgen de kans om zich verder te ontwikkelen door middel van studiebeurzen, wat gepaard kan gaan met extra vrije dagen. We doen er alles aan om deze momenten op te vangen met flexibele oplossingen. Om de impact te minimaliseren, hebben we een toegewijde vervanger voor drie dagen per week en maken we gebruik van een pool van bovenschoolse vervangende leerkrachten. Mocht er onverhoopt toch geen geschikte vervanging beschikbaar zijn, dan zetten we alles op alles om de leerlingen binnen school op te vangen. In uitzonderlijke situaties, waarbij geen enkele oplossing mogelijk is, zullen wij ouders tijdig informeren indien kinderen tijdelijk thuis moeten blijven. Uw kind is onze prioriteit.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op Basisschool De Mussenberg: Ons Deskundig Team

0

Taal en Rekenen: Verbetering van Basisvaardigheden

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool De Mussenberg investeert continu in de taal- en rekenvaardigheden van onze leerlingen. Een gespecialiseerde kwaliteitsgroep rekenen waarborgt de hoge kwaliteit van ons rekenonderwijs. Deze groep volgt de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van rekenonderwijs en zorgt voor de implementatie ervan in onze lesmethodes. De leden van de kwaliteitsgroep professionaliseren zich actief om de beste begeleiding te garanderen.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn van Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

De sociale en emotionele groei van onze leerlingen staat centraal bij Basisschool De Mussenberg. Wij monitoren deze ontwikkeling nauwgezet via leerlingbesprekingen, de SCOL-methode en het creëren van sociogrammen. Een toegewijde kwaliteitscoördinator speelt een sleutelrol in het waarborgen van een positief en ondersteunend leerklimaat voor alle kinderen. Dit draagt bij aan een veilige leeromgeving waarin ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Ons team beschikt over solide basiskennis met betrekking tot gedrag en executieve functies, essentieel voor een succesvolle taakaanpak. Voor specifieke behoeften adviseren we ouders proactief om externe expertise zoals ergotherapie of jeugdzorg in te schakelen. Met ingang van schooljaar 2025-2026 implementeren we de LEF-methode voor executieve functies, wat onze leerlingen nog beter zal ondersteunen in hun leerproces en werkhouding.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool De Mussenberg besteedt veel aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Ons team heeft hiervoor de nodige basiskennis. Bij specifieke vragen of behoeften adviseren wij ouders om contact op te nemen met de jeugdarts of een fysiotherapeut. Voor het schooljaar 2025-2026 versterken we ons bewegingsonderwijs door externe expertise van Riskcare in te kopen. Dit programma integreert ook belangrijke doelen van burgerschapsvorming.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Bij Basisschool De Mussenberg zetten we waar nodig gespecialiseerde professionals in. Deze experts bieden ondersteuning aan ons team of instrueren teamleden direct. Dit zorgt ervoor dat alle leerlingen de juiste zorg en begeleiding ontvangen, afgestemd op hun individuele behoeften, zowel op medisch gebied als bij persoonlijke verzorging.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
1
Totaal specialisten
1
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Hoera Kindercentra

Ontdek Onze Expertise in Leerlingondersteuning op De Mussenberg

Gedetailleerde Toelichting van Basisschool De Mussenberg

Bij Basisschool De Mussenberg zetten we ons volledig in voor de ontwikkeling van elke leerling. We bieden een gelaagd ondersteuningssysteem, van basis tot gespecialiseerd. Ondersteuningsniveau 4: Versterkte Ondersteuning met Externe Expertise Dit niveau van ondersteuning wordt flexibel ingezet, zowel binnen de eigen klas, de schoolomgeving als in samenwerking met naburige scholen. Externe deskundigen, verbonden aan ons bestuur of samenwerkingsverband, bieden gespecialiseerde begeleiding en aanpassingen. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, beschikken over een Individueel Ontwikkelingsplan (IOP). Dit plan, dat de specifieke ondersteuningsbehoeften beschrijft, wordt periodiek geëvalueerd tijdens multidisciplinair overleg. Hierbij zijn ouders, de leerling (met hoorrecht) en de betrokken leerkrachten aanwezig. Ons brede ondersteuningsaanbod is gedetailleerd beschreven in onze schoolgids. Ondersteuningsniveau 5: Gespecialiseerde Hulp voor een Passende Onderwijsplek Voor leerlingen met complexe of meervoudige ondersteuningsbehoeften kan de basis- en extra ondersteuning ontoereikend zijn. In dergelijke gevallen zoekt De Mussenberg actief naar een tijdelijke, passende onderwijssetting. Het IOP dient als leidraad in het gezamenlijke proces om de meest geschikte onderwijsplek te vinden, met als prioriteit een onderwijsplek dicht bij huis. We streven naar een intensieve samenwerking en afstemming met alle betrokken partijen, waarbij we uitgaan van kansengelijkheid en hoge verwachtingen voor elke leerling. De Mussenberg neemt een proactieve rol in inclusief onderwijs, met als doel leerlingen waar mogelijk te behouden of terug te plaatsen binnen het regulier onderwijs. We stellen een groeiplan op om onze kennis en expertise continu te vergroten vanuit de inclusieve gedachte. Onze Sterke Punten in Ondersteuning Wij hanteren een cyclische benadering, gebaseerd op de principes van handelingsgericht werken. Dit omvat een doorlopend proces van signaleren, analyseren, actieplannen opstellen, uitvoeren en evalueren. Ons doel is optimale ondersteuning te bieden op alle niveaus, van 1 tot en met 5. Dit realiseren we door nauwe samenwerking tussen leerkrachten, onderwijsondersteuners, de intern begeleider/kwaliteitscoördinator, bovenschoolse begeleiders en externe partners. Onze Ambities en Ontwikkeldoelen Basisschool De Mussenberg is volop in ontwikkeling om passend onderwijs te realiseren met het oog op inclusief onderwijs in 2035. De komende jaren focussen we op het versterken van onze vaardigheden om ondersteuning op alle gebieden en niveaus te kunnen bieden. We investeren in verdere professionalisering om expertise en ondersteuning op meerdere domeinen te kunnen garanderen. Contactgegevens Ondersteuning Voor specifieke vragen over het ondersteuningsaanbod voor uw kind, kunt u contact opnemen met onze Intern Begeleider/Kwaliteitscoördinator, Mieke Michiels, via m.michiels@spolt.nl. Toekomstig Aanbod: Ontwikkelingsgericht Leren Door onze focus op ontwikkelingsgericht werken, dat verder gaat dan het traditionele leerstofjaarklassensysteem, sluiten we beter aan bij de individuele onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van kinderen. Bovendien vindt er continue professionalisering plaats in het afstemmen van het leerstofaanbod op de ontwikkeling van het kind, conform de meest recente inzichten. In het schooljaar 2025-2026 staan er diverse professionaliseringsbijeenkomsten over executieve functies gepland voor ons gehele team.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteitsborging op Basisschool De Mussenberg

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan 2025-2029?

Op Basisschool De Mussenberg stellen we de ontwikkeling van uw kind voorop. Ons schoolplan 2025-2029 is gericht op groei, waarbij we streven naar een omgeving die leerlingen stimuleert zonder de druk van enkel beoordeling. We passen ons onderwijsaanbod en onze werkwijze flexibel aan de individuele onderwijsbehoeften van elke leerling aan. Hierbij doorbreken we traditionele systemen, zoals de jaarklassensystematiek, om maximale ontplooiing te garanderen. Een sterke professionele cultuur is essentieel. Zowel leerlingen als ons toegewijde team herkennen en benutten elkaars unieke talenten, wat leidt tot een rijke leeromgeving voor iedereen.

Hoe garandeert De Mussenberg de gestelde kwaliteitsdoelen?

Onze kwaliteitsborging is gebaseerd op de PDCA-cyclus: Plan, Do, Check, Act. De ambitieuze doelen uit ons schoolplan vertalen we jaarlijks naar concrete actiepunten in ons jaarplan. Dit jaarplan dient als kompas voor onze dagelijkse praktijk en de realisatie van onze doelstellingen. Elke zes maanden, en indien nodig tussentijds, evalueren we de voortgang met het voltallige team. Deze evaluaties, gevoed door teamgesprekken, kwaliteitsgroepen en observaties, stellen ons in staat om onze aanpak continu te optimaliseren en bij te sturen waar nodig. We hanteren de principes van Handelingsgericht Werken (HGW) om de onderwijskwaliteit en begeleiding continu te verbeteren. HGW zorgt ervoor dat ons onderwijs naadloos aansluit bij de onderwijs- en basisbehoeften van onze leerlingen. Door systematische analyse van leerlingontwikkelingen op alle niveaus signaleren we vroegtijdig kansen en uitdagingen, en passen we ons onderwijs en ondersteuning proactief aan.

Downloaden

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen op Basisschool De Mussenberg

Toelichting van de school

Basisschool De Mussenberg in Horn gelooft sterk in een onderwijsaanpak die is afgestemd op de unieke behoeften van jonge kinderen, van ongeveer 4 tot 6 jaar. Wij begrijpen dat jonge leerlingen het beste ontwikkelen door spel en actieve betrokkenheid. Daarom richten we de eerste leerjaren, groep 1 tot en met 3, in met veel spelenderwijs leren. Deze aanpak zorgt voor een natuurlijke overgang naar meer gestructureerde leertaken, zoals schrijven en lezen, ter voorbereiding op groep 4. Onze nauwe samenwerking met Hoera Kindercentra garandeert een soepele overgang voor kinderen die de stap maken van de peuteropvang naar de basisschool. Er is regelmatig overleg en een warme overdracht om de continuïteit in de ontwikkeling van uw kind te waarborgen. Gezamenlijke activiteiten en vieringen versterken deze samenwerking. Als onderdeel van het convenant Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) in de gemeente Leudal, zetten Basisschool De Mussenberg en Hoera Kindercentra zich in voor kwalitatief hoogwaardige educatie. Dit beleid wordt gezamenlijk uitgevoerd, met duidelijke afspraken over resultaten en informatie-uitwisseling. Bibliocenter verrijkt ons aanbod met specifieke taal- en geletterdheidsprogramma's, die essentieel zijn voor de vroege ontwikkeling. Hoera Kindercentra biedt een gespecialiseerd peuterprogramma voor kinderen van 2,5 en 3 jaar met een mogelijke taalachterstand, waar onze school vervolgens op aansluit met het VVE-programma. Samen met u, als ouder, werken we intensief aan de optimale ontwikkeling van uw kind.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijs aanbod is er voor peuters en kleuters op De Mussenberg?

Basisschool De Mussenberg biedt een verrijkend programma voor jonge kinderen, gericht op spelend en ontdekkend leren. Dit programma sluit naadloos aan bij de behoeften van onze jongste leerlingen en bereidt hen voor op een succesvolle schoolcarrière. We werken nauw samen met Hoera Kindercentra om een doorlopende leerlijn te creëren. Dit omvat een speciaal peuterprogramma voor kinderen met een taalachterstand, wat de basis legt voor een goede taalontwikkeling en vroege geletterdheid. Onze aanpak is erop gericht om elk kind een stevige basis te geven, met extra aandacht voor de ontwikkeling van taal en sociale vaardigheden.

Basisschool De Mussenberg biedt een verrijkend programma voor jonge kinderen, gericht op spelend en ontdekkend leren. Dit programma sluit naadloos aan bij de behoeften van onze jongste leerlingen en bereidt hen voor op een succesvolle schoolcarrière. We werken nauw samen met Hoera Kindercentra om een doorlopende leerlijn te creëren. Dit omvat een speciaal peuterprogramma voor kinderen met een taalachterstand, wat de basis legt voor een goede taalontwikkeling en vroege geletterdheid. Onze aanpak is erop gericht om elk kind een stevige basis te geven, met extra aandacht voor de ontwikkeling van taal en sociale vaardigheden.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) voor een sterke start

Met welke partners werkt Basisschool De Mussenberg samen voor het jonge kind?

Basisschool De Mussenberg werkt samen met Hoera Kindercentra om een optimale leeromgeving te creëren voor jonge kinderen. Deze samenwerking is essentieel voor de uitvoering van ons Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma. Hoera Kindercentra verzorgt een gespecialiseerd peuterprogramma, dat specifiek is ontworpen voor kinderen van 2,5 en 3 jaar. Dit programma richt zich op het stimuleren van de taalontwikkeling en sociale vaardigheden, wat een waardevolle aanvulling is op ons eigen onderwijsaanbod. Daarnaast is er een strategische samenwerking met Bibliocenter, die ons ondersteunt bij het bevorderen van taalontwikkeling en beginnende geletterdheid door middel van educatieve activiteiten.

Basisschool De Mussenberg werkt samen met Hoera Kindercentra om een optimale leeromgeving te creëren voor jonge kinderen. Deze samenwerking is essentieel voor de uitvoering van ons Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma. Hoera Kindercentra verzorgt een gespecialiseerd peuterprogramma, dat specifiek is ontworpen voor kinderen van 2,5 en 3 jaar. Dit programma richt zich op het stimuleren van de taalontwikkeling en sociale vaardigheden, wat een waardevolle aanvulling is op ons eigen onderwijsaanbod. Daarnaast is er een strategische samenwerking met Bibliocenter, die ons ondersteunt bij het bevorderen van taalontwikkeling en beginnende geletterdheid door middel van educatieve activiteiten.

Team | Basisschool De Mussenberg in Horn | [2025] Schoolregister