Basisschool CBS Het Middelpunt in Hoogvliet Rotterdam

Het team van CBS Het Middelpunt in Hoogvliet Rotterdam

Current section: team
Cromme Meth 70
3191 Hoogvliet Rotterdam

Zie hier hoe het team van CBS Het Middelpunt is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van CBS Het Middelpunt. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past CBS Het Middelpunt bij jullie?

Ontdek hoe goed CBS Het Middelpunt bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij CBS Het Middelpunt zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90.9%)
Man (9.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij CBS Het Middelpunt. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.3%)
25-35 jaar (26.1%)
35-45 jaar (21.7%)
45-55 jaar (30.4%)
55-65 jaar (13%)
&ge;65 jaar (4.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (25.9%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij CBS Het Middelpunt werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (68.2%)
Direct ondersteunend personeel (27.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (4.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor CBS Het Middelpunt gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op CBS Het Middelpunt: Zo Regelen Wij Het

Op CBS Het Middelpunt zetten we ons dagelijks in om een compleet en toegewijd team van onderwijsprofessionals beschikbaar te hebben. Dit zorgt ervoor dat het leerproces van uw kind ononderbroken kan doorgaan, zelfs wanneer een leerkracht door ziekte of verlof afwezig is. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van kwalitatief hoogstaand onderwijs. Mocht er onverhoopt geen directe vervanger beschikbaar zijn, dan worden de leerlingen van de betreffende groep tijdelijk opgevangen in andere klassen. Dit doen we om de continuïteit van het leerproces zoveel mogelijk te garanderen. In uitzonderlijke situaties, zoals bij een aanzienlijk personeelstekort, kan het voorkomen dat we genoodzaakt zijn om het onderwijs op school tijdelijk te staken en kinderen naar huis te sturen. In dergelijke gevallen streven we ernaar om zoveel mogelijk thuisonderwijs aan te bieden. U wordt dan zo spoedig mogelijk via Social Schools geïnformeerd door de directie of een daartoe gemachtigd schoolmedewerker over de getroffen maatregelen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning op CBS Het Middelpunt: Een Diepgaande Blik

8

Taal, Rekenen en Lezen: Expertise voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
TOS Specialist
Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Op CBS Het Middelpunt zetten wij vol in op de academische ontwikkeling van elke leerling. Ons team beschikt over gespecialiseerde kennis op het gebied van taal, lezen en rekenen. Deze experts ondersteunen actief onze leerkrachten en bewaken de onderwijskwaliteit op cruciale vakgebieden. Om extra ondersteuning te bieden, werken we met toegewijde onderwijsassistenten. Zij bieden individuele begeleiding aan leerlingen of werken met kleine groepjes. Bovendien kunnen zij de klas overnemen, waardoor leerkrachten meer tijd hebben voor gerichte aandacht en instructie. Voor leerlingen die uitblinken met meer- of hoogbegaafdheid, bieden we uitdagende leermogelijkheden. Zij kunnen vanaf groep 7 deelnemen aan het programma Zuid-plus of gebruikmaken van virtual classroom. Dit stelt hen in staat om op afstand samen te werken met gelijkgestemde leerlingen, wat hun leerproces stimuleert.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Schoolmaatschappelijk Werker
Kwink Coach

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling krijgt op CBS Het Middelpunt de hoogste prioriteit. We streven naar een veilige, gestructureerde en plezierige leeromgeving voor alle kinderen. Dit bevorderen we door de inzet van de veelzijdige methode Kwink in alle groepen, wat bijdraagt aan een positief schoolklimaat. Ons schoolmaatschappelijk werk (SMW) biedt essentiële ondersteuning aan leerlingen, ouders en leerkrachten. Kinderen brengen een groot deel van hun tijd op school door, en soms ontstaan er uitdagingen in hun ontwikkeling of persoonlijke leven. Onze SMW’er is laagdrempelig beschikbaar, vier dagen per week, voor gesprekken op school of zelfs huisbezoeken. De SMW’er ondersteunt bij diverse problematieken, zoals gedragsproblemen, pesten, sociale isolatie, of ingrijpende levensgebeurtenissen zoals ziekte, scheiding of rouw. Bij complexere situaties wordt er samengewerkt met externe partners zoals het wijkteam. Daarnaast organiseert de SMW’er, in samenwerking met ouderbetrokkenheid, themabijeenkomsten voor ouders. De school werkt nauw samen met interne en externe professionals om de best mogelijke ondersteuning te garanderen, met respect voor de privacy van elk kind.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Op Maat Gemaakte Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Op CBS Het Middelpunt creëren we een positief pedagogisch klimaat waarin elke leerling zich gezien en gesteund voelt. We richten ons niet alleen op de leerstof, maar ook op hoe leerlingen leren: met aandacht voor hun gedrag, werkhouding en taakaanpak. We besteden structureel aandacht aan groepsvorming, gedragsverwachtingen en zelfstandigheid, onder meer via de Gouden Weken en het programma Kwink. Duidelijke school- en groepsregels en vaste routines zorgen voor voorspelbaarheid en rust. Leerkrachten begeleiden leerlingen bij taakgericht werken, plannen en omgaan met uitgestelde aandacht. Bij extra ondersteuningsbehoeften zetten we gerichte interventies in, zoals coachingsgesprekken of begeleiding in kleine groepen. Voor het signaleren en begeleiden van gedragsproblematiek hebben we een gedragsprotocol en een visuele structuur. Twee intern begeleiders en onze schoolmaatschappelijk werkster bespreken wekelijks casuïstiek. Indien nodig betrekken we externe deskundigen. Bij aanhoudende zorgen wordt de leerling besproken in het schoolzorgteam, waarbij ook externe partners betrokken kunnen worden. We werken handelingsgericht en betrekken ouders actief bij het opstellen van ondersteuningsplannen, met een focus op wat werkt voor elk kind.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Vakdocent Gymnastiek

Toelichting van de school:

Onze bewegingsonderwijslessen worden verzorgd door bevoegde vakdocenten gymnastiek, gedetacheerd via 3SSport. Zij zijn een integraal onderdeel van ons schoolteam en werken met een duidelijke leerlijn voor bewegingsonderwijs. Deze docenten geven niet alleen de gymlessen, maar dragen ook bij aan sportieve evenementen zoals de sportdag en Koningsspelen. In het schooljaar 2025-2026 richten zij zich verder op het stimuleren van een gezonde leefstijl, inclusief beweging tijdens pauzes en het maken van gezonde voedingskeuzes. Daarnaast hebben we een samenwerking met Fysiotherapie Zuiderkroon, waarbij er wekelijks een fysiotherapeut op school aanwezig is voor ondersteuning op het gebied van motorische en lichamelijke ontwikkeling.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid en Samenwerking

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op CBS Het Middelpunt staan de gezondheid en veiligheid van onze leerlingen centraal. Medisch handelen valt echter buiten onze primaire onderwijstaak. Wij dienen dan ook geen medicijnen toe, zelfs geen paracetamol. Indien een leerling tijdens schooltijd medische zorg nodig heeft, gaan we hierover in nauw overleg met de ouders. Zij voorzien ons van specifieke instructies over de benodigde zorg en hoe dit in de schoolsituatie geïntegreerd kan worden. Indien nodig stellen we een plan van aanpak op met duidelijke afspraken over de rol van school en ouders. Bij situaties die de veiligheid van het kind direct raken, zoals het gebruik van een epipen, kunnen teamleden na instructie medische handelingen uitvoeren. Ook tijdens schoolactiviteiten buiten de schoolmuren verrichten onze medewerkers geen medische handelingen. We streven naar een open en zorgvuldige samenwerking met ouders om te waarborgen dat elk kind zich veilig en vertrouwd voelt op school.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
18
Totaal specialisten
18
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Mogelijkheid tot handvaardigheid in apart lokaal
In iedere vleugel passende, leuke leesboeken
Voor alle leerlingen is leren met device mogelijk

Ontdek Ons Aanbod: Extra Ondersteuning voor Elke Leerling bij CBS Het Middelpunt

Gedetailleerde Uitleg over Onze Zorg en Begeleiding

Bij CBS Het Middelpunt streven we ernaar om het best passende onderwijs te bieden aan al onze leerlingen. Ons toegewijde team werkt continu aan de verdieping van expertise op het gebied van leerlingenzorg en het bevorderen van een positief leefklimaat binnen onze schoolgemeenschap. We willen ervoor zorgen dat ieder kind zich gezien voelt en de kans krijgt zich optimaal te ontwikkelen, zowel op cognitief, sociaal als persoonlijk vlak. Onze intern begeleiders spelen een cruciale rol in de effectieve leerlingenzorg. Zij bieden leerkrachten systematische ondersteuning bij het opstellen en uitvoeren van zorg- en begeleidingsplannen. Dit waarborgt een consistente en doeltreffende aanpak voor alle leerlingen door de gehele school, zodat we iedereen de juiste hulp kunnen bieden. Leren en ontwikkelen is een continu proces, ook op sociaal en persoonlijk gebied. Leerkrachten volgen gespecialiseerde opleidingen en cursussen, en delen actief kennis en ervaringen met elkaar. Deze samenwerking versterkt onze didactische vaardigheden, stimuleert gezamenlijke reflectie en zorgt ervoor dat we ons onderwijs continu blijven verbeteren. Het optimaliseren van de structuur en werkwijze rondom leerlingenzorg is een belangrijk doel voor het komende schooljaar. Hierbij willen we echter ook de ruimte behouden voor innovatieve thema's die een significant positief effect hebben op de leerervaring van onze leerlingen. Als ambitieus team nemen we bewust de tijd om duurzame en effectieve oplossingen te implementeren. Voor het aankomende schooljaar wordt een nieuw schoolplan opgesteld. De voorlopige ideeën en de beoogde richting zijn reeds gevisualiseerd en zichtbaar in onze lerarenkamer. Binnenkort delen we de details van ons nieuwe schoolplan, waarin onze plannen voor verdere groei en ontwikkeling uitgebreid worden toegelicht. We nodigen u uit om op de hoogte te blijven van onze voortgang.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan: Vooruitgang op CBS Het Middelpunt

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Op CBS Het Middelpunt streven we naar uitmuntend onderwijs door middel van doordachte planning en gezamenlijke inspanning. Onze kwaliteitszorg is gericht op continue verbetering, het verankeren van succesvolle methodes en het stimuleren van een lerende omgeving voor zowel leerlingen als team. Het huidige schoolplan (2022-2026) vormt de leidraad voor ons beleid op het gebied van onderwijs, zorg, veiligheid en burgerschap. Belangrijke doelen die we nastreven zijn onder andere de optimalisatie van rekenonderwijs met Wereld in Getallen 5 binnen Snappet, de implementatie van een geïntegreerde taalmethode (Nieuw Nederlands Junior), en het versterken van sociale veiligheid en burgerschapsvorming met de methode Kwink. Daarnaast focussen we op de schoolbrede toepassing van Expliciete Directe Instructie (EDI) en werken we planmatig volgens de 'kleine cyclus' om de ontwikkeling van elke leerling nauwgezet te volgen. Voor het komende schooljaar richten we ons op het borgen van de gemaakte afspraken voor rekenonderwijs, de volledige implementatie van Nieuw Nederlands Junior, en het consequent toepassen van EDI door elke leerkracht. We zorgen ervoor dat leerkrachten de ontwikkeling van alle leerlingen in kaart brengen en planmatig werken, waarbij niet behaalde doelen gericht worden opgevolgd. Dit garandeert een consistente aanpak door de gehele school. De sociale veiligheid wordt versterkt door leerkrachten te toerusten voor specifieke gedragsmanagementstrategieën, met duidelijke regels en routines die schoolbreed worden gehanteerd. Consequente, maar warme interactie creëert een veilige en voorspelbare leeromgeving. Burgerschapsonderwijs wordt verrijkt met schooleigen doelen die geïntegreerd worden in het lesaanbod, zodat leerlingen zich ontwikkelen tot actieve en verantwoordelijke burgers. Deze strategieën worden jaarlijks geëvalueerd en bijgesteld in ons jaarplan, dat de voortgang van onze ambitieuze doelen documenteert.

Hoe monitort de school de voortgang en het behalen van de doelen?

De in het schoolplan vastgestelde doelen worden vertaald naar concrete jaarplannen, inclusief gedetailleerde planningen en evaluatiemomenten. Om consistent en cyclisch aan deze doelstellingen te werken, zijn er gespecialiseerde werkgroepen actief die gebruik maken van een 90-dagen format voor het stellen van korte-termijn doelen en het plannen van evaluaties. Na de M- en E-toetsen vindt er een teambrede evaluatie plaats om de voortgang van zowel school- als groepsdoelen te bespreken. Leerkrachten evalueren groepsdoelen en individuele leerlingdoelen met de interne begeleider, en zorgen in de klas voor een systeem dat dagelijkse leerdoelen opvolgt. De sociale veiligheid wordt nauwlettend gemonitord met behulp van de 'Leerling in Beeld'-tool. Voor het meten van burgerschap, specifiek in de groepen 6, 7 en 8, maken we gebruik van een gerichte vragenlijst, die waardevolle inzichten biedt in de ontwikkeling van onze leerlingen op dit belangrijke vlak.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen bij CBS Het Middelpunt

Toelichting van de school

CBS Het Middelpunt in Hoogvliet Rotterdam biedt een naadloze overgang voor uw peuter met twee peutergroepen van Kinderdam, genaamd De Zeester, direct in ons schoolgebouw. Sinds schooljaar 2024-2025 bloeit een waardevolle samenwerking, gericht op de gezamenlijke ontwikkeling van kinderen. We streven ernaar peuters regelmatig te betrekken bij onze kleuterklassen. Deze integratie bevordert een optimale ontwikkeling door thematische aansluiting en zorgt voor een consistente leerervaring van 2 tot 12 jaar. Aanmelden voor de peutergroep van Kinderdam verloopt via de manager, Y. van der Spaa, en het plaatsingsbureau van Kinderdam. Kinderen uit onze peutergroepen stromen vrijwel altijd door naar groep 1 van onze basisschool. Dit garandeert een doorlopende ontwikkelingslijn, wat essentieel is voor een stabiele en succesvolle schoolcarrière vanaf de jongste jaren.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor peuters op CBS Het Middelpunt?

CBS Het Middelpunt biedt gespecialiseerde programma's voor de allerkleinsten. Dit omvat hoogwaardige kinderopvang en stimulerende Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) om een vliegende start te garanderen. Deze programma's zijn ontworpen om de cognitieve en sociale ontwikkeling van uw kind te maximaliseren, en leggen een sterke basis voor toekomstig schoolsucces. Wij geloven in een holistische benadering die de nieuwsgierigheid prikkelt en leervaardigheden ontwikkelt.

CBS Het Middelpunt biedt gespecialiseerde programma's voor de allerkleinsten. Dit omvat hoogwaardige kinderopvang en stimulerende Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) om een vliegende start te garanderen. Deze programma's zijn ontworpen om de cognitieve en sociale ontwikkeling van uw kind te maximaliseren, en leggen een sterke basis voor toekomstig schoolsucces. Wij geloven in een holistische benadering die de nieuwsgierigheid prikkelt en leervaardigheden ontwikkelt.

Deskundige Kinderopvang
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke partners werkt CBS Het Middelpunt samen voor peuterprogramma's?

Voor ons aanbod voor jonge kinderen slaan wij de handen ineen met Kinderdam. Zij zijn een gerenommeerde organisatie gespecialiseerd in kinderopvang en vroege educatie. Deze samenwerking zorgt ervoor dat uw kind profiteert van een gestructureerd en stimulerend programma, perfect afgestemd op de ontwikkelingsbehoeften van peuters. Ontdek meer over onze partner via hun website.

Voor ons aanbod voor jonge kinderen slaan wij de handen ineen met Kinderdam. Zij zijn een gerenommeerde organisatie gespecialiseerd in kinderopvang en vroege educatie. Deze samenwerking zorgt ervoor dat uw kind profiteert van een gestructureerd en stimulerend programma, perfect afgestemd op de ontwikkelingsbehoeften van peuters. Ontdek meer over onze partner via hun website.