
De resultaten van CBS Het Middelpunt in Hoogvliet Rotterdam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van CBS Het Middelpunt, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past CBS Het Middelpunt bij jullie?
Ontdek hoe goed CBS Het Middelpunt bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van CBS Het Middelpunt
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Voor CBS Het Middelpunt wordt dit gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat 85% van alle leerlingen, ongeacht de school, dit niveau zou moeten bereiken. Deze norm dient als graadmeter voor de basale leeropbrengsten.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Resultaten op CBS Het Middelpunt
Het streefniveau op CBS Het Middelpunt daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basale vaardigheden en hogere academische prestaties te behalen. Ons doel is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen aan het einde van groep acht dit ambitieuze niveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt per school specifieke streefpercentages vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Voor CBS Het Middelpunt geldt een specifieke signaleringswaarde die de ambitie en de verwachte resultaten voor het streefniveau weerspiegelt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van CBS Het Middelpunt?
Op CBS Het Middelpunt volgen we een gestructureerd proces om het schooladvies voor elke leerling nauwkeurig te bepalen en te communiceren. Dit proces begint al in groep 6 en wordt continu bijgewerkt, zodat ouders en leerkrachten altijd op de hoogte zijn van de voortgang en de verwachte uitstroom. Wij gebruiken de resultaten van de landelijke Cito-toetsen voor begrijpend lezen, rekenen en spelling om een gefundeerd advies te geven. Vanaf het midden van groep 6 worden de verwachte uitstromen gemonitord en vastgelegd. Deze gegevens worden bij elke toetsmomenten (midden en einde groep 6, midden en einde groep 7, en begin groep 8) geactualiseerd. De voortgang en het niveau van de leerlingen worden helder weergegeven op een centrale kaart. Dit document, dat ook de competenties en het advies bevat, wordt vanaf eind groep 6 aan ouders getoond. Zo zijn zij actief betrokken bij de ontwikkeling en de toekomstige schoolkeuze van hun kind. De leerkrachten zorgen ervoor dat deze kaarten veilig worden opgeslagen op SharePoint, wat zorgt voor een naadloze overdracht van informatie tussen leerjaren. Deze transparante en consistente aanpak garandeert dat elke leerling de best mogelijke begeleiding krijgt richting een passende vervolgopleiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op CBS Het Middelpunt: Vorming tot Wereldburger
Op CBS Het Middelpunt stimuleren we de ontwikkeling van leerlingen tot zelfstandige, betrokken en verantwoordelijke wereldburgers. Ons onderwijs is gericht op zowel cognitieve als sociale groei, waarbij we inspelen op de natuurlijke nieuwsgierigheid en het leervermogen van elk kind. We bieden een gestructureerde, veilige en stimulerende omgeving die ruimte laat voor persoonlijke inbreng en ontdekking. Wij hechten veel waarde aan een veilige, inclusieve en warme leeromgeving waar iedereen zich thuis voelt. Naast het overdragen van kennis, zetten we ons actief in voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden zoals respect, verantwoordelijkheid en betrokkenheid. Leerlingen leren hoe ze effectief kunnen samenleven en een positieve bijdrage kunnen leveren aan de gemeenschap. Dit oefenen we door middel van interactieve gesprekken, uitdagende projecten en samenwerkingsopdrachten die waarden als gelijkwaardigheid en vertrouwen versterken. Ons gedetailleerde burgerschapsplan beschrijft hoe we deze doelen bereiken, met specifieke schoolafspraken die bijdragen aan de vorming van bewuste en actieve burgers. Het sociale veiligheidsplan garandeert een omgeving waarin elke leerling zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt. Deze visie integreren we dagelijks in al onze activiteiten en interacties.
Verantwoordelijk: Wij nemen verantwoordelijkheid voor onszelf, onze omgeving en onze acties.
Betrokken: We tonen betrokkenheid bij onze medeleerlingen, de school en de maatschappij.
Samen: We geloven in de kracht van samenwerken en samenleven, met respect voor elkaar.
Hoe bevordert CBS Het Middelpunt de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Ons team heeft gezamenlijk een visie en missie geformuleerd die de basis vormt voor ons onderwijs. Tijdens inspirerende studiedagen hebben we vastgesteld wat wij essentieel vinden voor een optimale leeromgeving en de ontwikkeling van onze leerlingen. Hierbij hebben we rekening gehouden met praktijkervaringen, de unieke behoeften van onze leerlingen en inzichten in effectief en inclusief onderwijs in Hoogvliet. Deze inzichten zijn vertaald naar onze kernwaarden: verantwoordelijk, betrokken en samen. Deze waarden sturen ons dagelijks handelen en creëren de gewenste schoolcultuur. We hebben gekozen voor de methode Kwink, een bewezen aanpak voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Kwink richt zich op preventie, groepsvorming en het bevorderen van sociaal gedrag, weerbaarheid en burgerschap. De methode sluit naadloos aan bij onze visie op inclusiever onderwijs en biedt praktische handvatten. Tijdens de Gouden Weken, de eerste negen weken van het schooljaar, zetten we Kwink extra in om de groepsvorming te versterken en een positief klassenklimaat te creëren. Naast deze methode werken we ook aan eigen, schoolspecifieke doelen in alle groepen. Jaarlijks evalueren we de sociale veiligheid met de Sociale Veiligheidsmonitor van Leerling in Beeld. Vanaf schooljaar 2025-2026 introduceren we het Digikeuzebord voor groep 1 en 2. Dit innovatieve instrument geeft ons waardevolle inzichten in het keuzegedrag, de betrokkenheid en de sociale interacties van jonge kinderen. Hoe maken we dit concreet? Door voorbeeldgedrag: leerkrachten zijn rolmodellen en leven onze kernwaarden voor. Door gedeelde verantwoordelijkheid: elk teamlid voelt zich mede-verantwoordelijk voor het welzijn van alle leerlingen. Door actieve groepsvorming: we werken continu aan een positieve sfeer in de klas, met aandacht voor sociale relaties. Door effectieve communicatie en reflectie: we leren leerlingen conflicten constructief op te lossen, met aandacht voor hoor en wederhoor. We stimuleren zelfreflectie met vragen als 'Wat vond je moeilijk?' en 'Wat kun je de volgende keer anders aanpakken?'. Door duidelijke regels en structuur: onze school- en klassenregels communiceren we helder en passen we consequent toe. De schoolregels zijn voor schooljaar 2025-2026 herzien en worden aan het begin van het schooljaar geïmplementeerd.
Welke tools gebruikt CBS Het Middelpunt om sociale vooruitgang te meten?
CBS Het Middelpunt maakt gebruik van de volgende registratievormen om sociale opbrengsten nauwkeurig in kaart te brengen:
- Digikeuzebord: Voor inzicht in sociaal gedrag bij jonge kinderen.
- Leerling in Beeld: Voor een jaarlijkse evaluatie van sociale veiligheid.
Met welke methodes voor sociaal-emotioneel leren werkt CBS Het Middelpunt?
Onze school integreert de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren in ons curriculum:
- Kwink: Een uitgebreide methode voor preventie en het versterken van sociale vaardigheden.
Inspectierapport CBS Het Middelpunt: Vertrouwen van de Onderwijsinspectie
De Inspectie van het Onderwijs heeft CBS Het Middelpunt beoordeeld en geen significante verbeterpunten geconstateerd. Dit betekent dat de kwaliteit van ons onderwijs voldoet aan de gestelde normen en dat de school het vertrouwen geniet van de inspectie. Als gevolg van deze positieve bevindingen zal de inspectie zich voor een periode van één jaar onthouden van verder toezicht. Dit geeft ons de ruimte om ons onderwijs verder te blijven ontwikkelen en te excelleren voor onze leerlingen. CBS Het Middelpunt blijft zich inzetten voor uitstekend basisonderwijs in Hoogvliet Rotterdam, met aandacht voor de individuele ontwikkeling van elke leerling.