Basisschool Villa Vrolik in Hilversum

Het team van Villa Vrolik in Hilversum

Current section: team
Harry Banninkstraat 3
1223 Hilversum

Zie hier hoe het team van Villa Vrolik is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Villa Vrolik. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Villa Vrolik bij jullie?

Ontdek hoe goed Villa Vrolik bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Villa Vrolik gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsplanning: Zekerheid voor Onderwijs op Villa Vrolik

Bij Villa Vrolik zorgen we voor continuïteit in ons onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Ons beleid rondom personele vervanging is erop gericht uw kind altijd de best mogelijke leerervaring te bieden. Wanneer een vaste leerkracht verhinderd is, schakelen we direct onze betrouwbare vervangingspool in. Hoewel we streven naar directe invulling, kan een landelijk lerarentekort soms uitdagingen met zich meebrengen. In die zeldzame gevallen zetten we proactief alternatieve oplossingen in om de impact op de klas te minimaliseren. Zo maken we gebruik van flexibele inzet van onze ambulante leerkrachten, die we zorgvuldig toewijzen aan de groepen waar hun expertise het meest nodig is. We prioriteren de begeleiding van leerlingen die extra ondersteuning behoeven, om hun leerproces ongestoord te laten verlopen. Daarnaast kunnen leerlingen tijdelijk worden verdeeld over andere klassen, afhankelijk van de groepsgrootte. Deze maatregel passen we maximaal voor twee dagen toe. Mocht de afwezigheid langer duren, dan evalueren we de situatie opnieuw en informeren we u tijdig over eventuele aanpassingen. In sommige situaties kan een ervaren pedagogisch medewerker, onder deskundige begeleiding van een leerkracht in een aangrenzend lokaal, de lesactiviteiten ondersteunen. Dit garandeert dat de leeromgeving gestructureerd en stimulerend blijft. Als alle opties uitput zijn en er geen les kan worden gegeven, zien we ons genoodzaakt een groep naar huis te sturen. Dit is een laatste redmiddel, waar we alles aan doen om het te voorkomen. Mocht dit onverhoopt toch gebeuren, dan informeren we ouders zo spoedig mogelijk. Alleen in dringende noodgevallen, waarbij opvang thuis onmogelijk is, vangen we kinderen op en verdelen we hen over de beschikbare groepen, om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In IKC Villa Vrolik vindt u twee peuterspeelzalen, 17 leslokalen, een atelier, een speellokaal (gymzaal voor kleuters) en drie (leer - en speel) pleinen. Op de pleinen leren, spelen en werken kinderen gedurende de dag samen. Onder schooltijd wordt er geleerd en na schooltijd wordt er gespeeld.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Villa Vrolik

4

Taal en Rekenen: Expertise voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Onderbouw en Bovenbouw
Gespecialiseerde Rekencoach
Expert in Meer- en Hoogbegaafdheid
Gedreven Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Villa Vrolik staan twee toegewijde intern begeleiders klaar om de onderwijsbehoeften van al onze leerlingen te coördineren. Eén specialist richt zich op onze jongste talenten in de groepen 1 en 2, terwijl de ander de leerlingen van groep 3 tot en met 8 begeleidt. Onze IB'er voor de onderbouw is tevens een gecertificeerd specialist voor meer- en hoogbegaafde kinderen. Zij biedt gerichte ondersteuning aan leerlingen in groep 4 en 5 en deelt haar kennis met het team. Daarnaast leiden onze taal- en rekenspecialisten een actief leerteam van leerkrachten. Zij dragen bij aan het schoolbeleid en fungeren als een waardevolle vraagbaak voor het gehele schoolteam, wat zorgt voor een continue verbetering van ons onderwijs.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gecertificeerde Rots en Water Trainers

Toelichting van de school:

Een toegewijde werkgroep sociaal-emotionele ontwikkeling coördineert de implementatie van onze lesmethoden, waaronder 'De Gelukskoffer'. Deze werkgroep denkt actief mee met het team over aanvullende strategieën om het welzijn van onze leerlingen te bevorderen. Alle leerlingen in groep 3 ontvangen de Rots en Water training om belangrijke sociale vaardigheden te ontwikkelen. Indien nodig, zetten we deze effectieve training ook in voor specifieke groepen of individuele leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Onze intern begeleiders observeren regelmatig in de klassen en bieden ondersteuning bij hulpvragen van ouders en leerkrachten. Voor complexere problematiek maken we gebruik van de expertise binnen ons samenwerkingsverband, wat zorgt voor een breed scala aan beschikbare ondersteuningsmogelijkheden.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Daltonprincipes in de Praktijk

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Binnen ons Daltononderwijs hechten we veel waarde aan een positieve werkhouding en een effectieve taakaanpak. Het 'Dalton' leerteam zorgt voor een consistente aanpak door alle groepen heen, wat essentieel is voor de ontwikkeling van zelfstandigheid. Vanaf groep 5 leren leerlingen zichzelf te beoordelen op de kernwaarden van Dalton. Dit proces bevordert zelfinzicht en stimuleert continue verbetering. In de lagere groepen volgen de leerkrachten de ontwikkeling nauwlettend en bieden zij begeleiding op maat. Door de combinatie van Daltononderwijs, 'De Gelukskoffer' en de Rots en Water trainingen, rusten we onze leerlingen uit met essentiële levensvaardigheden. Deze vaardigheden komen van pas in zowel academische situaties als in sociale interacties, zowel op school als daarbuiten. Bij specifieke behoeften schakelen we de expertise van ons samenwerkingsverband in.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde vakleerkracht gym verzorgt wekelijks een inspirerende gymles voor alle leerlingen. Tijdens deze lessen signaleert zij proactief eventuele specifieke ontwikkelpunten en bespreekt deze met de groepsleerkracht en de intern begeleider. Deze nauwe samenwerking zorgt ervoor dat we snel kunnen inspelen op de individuele behoeften van elk kind. We streven naar een optimale lichamelijke ontwikkeling en een gezonde levensstijl, ondersteund door deskundige begeleiding en observatie.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid en Zorg

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Villa Vrolik hanteert duidelijke protocollen voor het toedienen van medicatie, altijd in nauw overleg met ouders. Wij vinden het essentieel dat u als ouder volledig geïnformeerd bent en instemt met elke vorm van medicatie. Voor het veilig en verantwoordelijk toedienen van medicatie hebben we een gedetailleerd protocol opgesteld. Tevens is er een speciaal formulier beschikbaar waarop u kunt aangeven wanneer uw kind medicatie nodig heeft. Deze documenten zijn opvraagbaar bij de schoolleiding, zodat u altijd de beschikbare informatie heeft.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
5
Totaal specialisten
5
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Atelier
Lift aanwezig
Ruimte voor begeleiding van individuele leerlingen
Taalklas

Extra Ondersteuning op Maat: Ons Schoolondersteuningsprofiel

Hoe Villa Vrolik Leerlingen met Specifieke Behoeften Ondersteunt

IKC Villa Vrolik presenteert met trots het Schoolondersteuningsprofiel (SOP). Dit document biedt een helder overzicht van onze mogelijkheden om leerlingen met bijzondere onderwijsbehoeften passend onderwijs te bieden. Het dient als leidraad voor ouders, het bestuur en samenwerkingsverbanden, en schetst zowel onze huidige capaciteiten als onze ambitie om ons aanbod continu te verbeteren. Specifieke ondersteuning is beschikbaar voor diverse leerlingengroepen. Jonge leerlingen in groep 1 en 2 met een taalontwikkelingsachterstand kunnen terecht in onze schakelklas. Hier ontvangen zij gerichte taallessen van een gespecialiseerde leerkracht, afgestemd op de groepsthema's en woordenschat. Voor leerlingen in groep 3, 4 en 5 die extra leesondersteuning nodig hebben, bieden wij gespecialiseerde begeleiding om hun leesvaardigheid te vergroten. Getalenteerde en hoogbegaafde leerlingen krijgen de kans om deel te nemen aan de Stipklas of worden uitgedaagd met 'Levelwerk', verrijkende lesstof die geïntegreerd is in hun leerplanning. Villa Vrolik verwelkomt leerlingen met uiteenlopende ondersteuningsvragen, mits deze binnen onze kaders passen. De continuïteit van passend onderwijs wordt gewaarborgd door een zorgvuldige afweging, waarbij het document "overzicht voor afweging handhaven of verwijzen" van Unita als leidraad dient. Ons uitgangspunt is duidelijk: zolang wij de benodigde ondersteuning kunnen bieden, kan de leerling bij ons blijven. Onze algemene kaders voor ondersteuning zijn als volgt vastgesteld: • Wij bieden geen onderwijs aan leerlingen die volledig afhankelijk zijn van gebarentaal door de leerkracht, omdat dit buiten onze expertise valt. • Leerlingen met beheersbare gedragsproblemen kunnen bij ons terecht, mits de veiligheid en leeromgeving van de groep gewaarborgd blijven. Leerlingen met ernstige gedragsproblemen die de groepsdynamiek negatief beïnvloeden, kunnen wij doorgaans niet tot het einde van de basisschoolperiode begeleiden. • Ons medisch protocol beschrijft de grenzen van onze medische zorg. Leerlingen die specifieke medische handelingen vereisen, zoals katheteriseren of injecteren, kunnen wij niet de benodigde zorg bieden. • Wij kunnen geen onderwijs verzorgen aan leerlingen met ernstige cognitieve beperkingen waarbij beperkte ontwikkeling van schoolse vaardigheden te verwachten is, om te voorkomen dat de school enkel als dagopvang fungeert. • De school is toegankelijk voor leerlingen die tijdelijk een rolstoel gebruiken dankzij onze lift. Volledig rolstoelafhankelijke leerlingen kunnen wij echter niet accommoderen. • Bij aanmelding van zij-instromers wegen we de zorgzwaarte, de behoeften van de groep en de expertise van de leerkracht zorgvuldig mee in onze beslissing. • Leerlingen die intensieve persoonlijke verzorging nodig hebben, zoals hulp bij zindelijkheid of aankleden, kunnen wij niet de benodigde individuele aandacht bieden, gezien onze focus op groepsinstructie. • Nieuwkomers van 6 jaar en ouder die de Nederlandse taal nog niet beheersen, verwijzen wij naar onze taalklas in Hilversum voor intensieve taalverwerving.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op Villa Vrolik

Wat zijn de ambitieuze doelen in ons schoolplan 2024-2028?

Ons IKC heeft in juni 2024 een vernieuwd schoolplan vastgesteld voor de komende vier schooljaren, 2024-2028. Met het voltallige team hebben we ambitieuze speerpunten geformuleerd die de leidraad vormen voor onze gezamenlijke ontwikkeling. Jaarlijks vertalen we deze naar concrete doelen in ons jaarplan, waarbij onderwijs en opvang nauw samenwerken om deze ambities te realiseren. Onze belangrijkste doelen tegen juli 2028 omvatten: Een heldere ontwikkellijn die kinderen stimuleert om hun unieke talenten te ontdekken en volop te benutten. Een compleet sociaal vaardigheidsprogramma, geïntegreerd met methoden als Rots en Water, mindfulness en de Gelukskoffer, om kinderen te leren effectief met zichzelf en anderen om te gaan. Het behalen van de Dalton-certificering voor ons IKC, wat onze toewijding aan zelfstandigheid, samenwerking en reflectie onderstreept. Een doorlopende leerlijn voor Digitale Geletterdheid, ondersteund door een duidelijke visie en praktische toepassing, met specifieke aandacht voor social media vaardigheden en attitude.

Hoe implementeert Villa Vrolik de gestelde onderwijsdoelen?

Voor elk doel stellen we als team concrete, haalbare resultaten vast en bepalen we de aanpak, afgestemd op het specifieke onderwerp en de gewenste leeruitkomsten. We werken gefaseerd aan deze doelen, zowel per bouw als team breed. Wanneer we gezamenlijk tot de conclusie komen dat een verbetering succesvol is geborgd, documenteren we dit in een kwaliteitskaart. Dit zorgt voor transparantie en gedeeld inzicht in onze werkwijzen. Daarnaast evalueert de directie de voortgang van de jaarplan-doelen minimaal twee keer per jaar. Deze evaluaties vormen de basis voor het afronden van projecten of het meenemen van onderwerpen naar het volgende schooljaar, waardoor continue verbetering gewaarborgd blijft.

Ontdek ons Aanbod voor het Jonge Kind: Groep 1, 2 en 3

Toelichting van de school

Bij Villa Vrolik geloven we in onderwijs dat perfect aansluit bij de unieke ontwikkeling van elk kind. We creëren een veilige en stimulerende omgeving waar kinderen zichzelf kunnen zijn en volop tot bloei komen. Onze leeromgeving is rijk aan open materialen en biedt veel ruimte voor vrij spel, wat essentieel is voor de vroege ontwikkeling. De materialen worden regelmatig vernieuwd om aan te sluiten bij de actuele leerdoelen. In de kleuterklassen (groep 1 en 2) werken we thematisch en gebruiken we diverse leermethoden als inspiratiebron. Het aanbod voor letters en cijfers sluit naadloos aan bij de methode die in groep 3 wordt gehanteerd. Groep 3 volgt eveneens thematisch onderwijs, waarbij methodes leidend zijn. De verwerking van lesstof gebeurt hier deels via uitdagende hoekenwerk-activiteiten. Wij vinden het cruciaal dat kinderen vanaf groep 1 leren samenwerken en zelfstandig te opereren. Daarom werken we met heterogene groepen, zodat ieder kind op zijn eigen niveau begeleid wordt en van leeftijdsgenoten kan leren. De leerstof in groep 3 wordt ook spelenderwijs aangeboden, met volop mogelijkheden voor spel in diverse hoeken. De speel- en leeractiviteiten zijn doelgericht ontworpen en worden zoveel mogelijk geïntegreerd in de speelhoeken. Buitenspelen krijgt bij ons de nodige aandacht. Activiteiten worden primair klassikaal aangeboden. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, zoals bij NT2-onderwijs of taalontwikkeling, is er specifieke begeleiding beschikbaar in onze Schakelklas. Onze leerkrachten hanteren een kindgerichte aanpak, met veel ruimte voor zowel vrij als begeleid spel. Hierbij ligt de focus op zowel het welbevinden als de cognitieve ontwikkeling van het kind. We volgen een cyclus van plannen, observeren, evalueren en registreren, gebaseerd op de leerlijnen van het jonge kind (Parnassys) voor groep 1/2 en op methodetoetsen, AVI, DMT en Leerling in Beeld voor groep 3. In groep 1 en 2 bieden we alle ontwikkelingsgebieden integraal aan. In groep 3 starten we met gerichte reken-, spelling- en leeslessen, die in het hoekenwerk weer meer geïntegreerd worden. De overgang van groep 2 naar groep 3 wordt zorgvuldig begeleid met kijklessen, een schoolbreed wenmoment en uitgebreide schriftelijke en mondelinge overdrachten. Een doorlopende lijn in didactische modellen voor klanken, letters, cijfers en de verwerking in spel en hoekenwerk garandeert een soepele start in groep 3.

Veelgestelde vragen

Biedt Villa Vrolik extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Villa Vrolik biedt diverse extra ondersteuningsmogelijkheden voor jonge kinderen, waaronder voor- en vroegschoolse educatie (VVE), peuteropvang, en een gespecialiseerde schakelklas voor nieuwkomers met NT2-onderwijs.

Ja, Villa Vrolik biedt diverse extra ondersteuningsmogelijkheden voor jonge kinderen, waaronder voor- en vroegschoolse educatie (VVE), peuteropvang, en een gespecialiseerde schakelklas voor nieuwkomers met NT2-onderwijs.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)
Peuteropvang
Kindcentrum
Schakelklas voor NT2 onderwijs

Met welke organisaties werkt Villa Vrolik samen voor het jonge kind?

Villa Vrolik onderhoudt een waardevolle samenwerking met Peuterspeelzaal Bink om een naadloze overgang en doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen te waarborgen.

Villa Vrolik onderhoudt een waardevolle samenwerking met Peuterspeelzaal Bink om een naadloze overgang en doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen te waarborgen.

Peuterspeelzaal Bink