Sprankel in Herwen

Het team van Sprankel in Herwen

Current section: team
Carvium 1
6914 Herwen

Zie hier hoe het team van Sprankel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Sprankel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Sprankel bij jullie?

Ontdek hoe goed Sprankel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Sprankel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 77.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (77.8%)
Man (22.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Sprankel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (11.1%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (22.2%)
55-65 jaar (33.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Sprankel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (77.8%)
Direct ondersteunend personeel (11.1%)
Management (11.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Sprankel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool Sprankel: Een Vlotte Regeling

Op Basisschool Sprankel zorgen we ervoor dat uw kind altijd les krijgt van een gekwalificeerde leerkracht. Bij onverwachte afwezigheid van een van onze vaste teamleden, schakelen wij direct het Personeelscluster Oost Nederland (PON) in. Dit samenwerkingsverband garandeert een snelle en professionele invulling van de vervanging, zodat de continuïteit van het onderwijs gewaarborgd blijft. Uw kind kan zich blijven ontwikkelen zonder onderbreking, dankzij onze betrouwbare vervangingsregeling.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We werken in vier groepen: groep 1-2, groep 3-4, groep 5-6 en groep 7-8.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bewegingsonderwijs
30.8%
Taal
30.8%
Kunstzinnige oriëntatie
15.4%
Rekenen
9.6%
SEO zelfredzaamheid
9.6%
Executieve functies
1.9%
Burgerschap
1.9%

Leerjaar 3 t/m 8

Lezen
22.8%
Rekenen/wiskunde
19.8%
Taal
18.6%
Overig
17.2%
Kunstzinnige en creatieve vorming
7.2%
Bewegingsonderwijs
7.2%
Wereldoriëntatie
6%
Engelse taal
1.2%

Ontdek Onze Ondersteunende Specialisten op Basisschool Sprankel

5

Taal en Rekenen Expertise

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Basisschool Sprankel zetten wij ons in voor optimale ontwikkeling. Ons team beschikt over expertise op het gebied van taal, lezen, rekenen en de begeleiding van meer- en hoogbegaafde leerlingen. Voor specifieke ondersteuning van de spraak- en taalontwikkeling onderhouden we een waardevolle samenwerking met logopediepraktijk Geuzenwaard. Daarnaast versterken we onze zorgstructuur door nauwe banden met het samenwerkingsverband SWV De Liemers en de Ijsselgroep, zodat we iedere leerling de best mogelijke begeleiding kunnen bieden.

4

Sociaal-Emotionele Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Systemisch Specialist Basisonderwijs

Toelichting van de school:

In het schooljaar 2023-2024 hebben diverse leerkrachten succesvol de opleiding tot systemisch specialist afgerond. Dit stelt ons in staat om dieper inzicht te krijgen in groepsdynamieken en actief te werken aan een veilige en positieve leeromgeving. Onze gedragsspecialist heeft zich verder verdiept in de begeleiding van leerlingen met kenmerken van het autistisch spectrum. Wij hanteren de effectieve methode Kwink voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Indien nodig schakelen we externe expertise in, zoals gedragswetenschappers van de Ijsselgroep en ambulante begeleiders van samenwerkingsverband De Liemers PO, om onze leerlingen optimaal te ondersteunen.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Taakspel Coördinator

Toelichting van de school:

Voor specialistische ondersteuning op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak, werken wij samen met externe experts. We onderhouden contacten met gedragswetenschappers van de IJsselgroep en ambulante begeleiders van samenwerkingsverband De Liemers PO. Zij adviseren ons over de meest effectieve begeleidingsstrategieën voor onze leerlingen.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor ondersteuning op het gebied van motorische en lichamelijke ontwikkeling werken wij nauw samen met professionals van de GGD, zoals de jeugdverpleegkundige en de schoolarts. Zij bieden waardevolle expertise en begeleiding.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Bij specifieke medische behoeften of vragen rondom persoonlijke verzorging, betrekken we externe deskundigen. We werken samen met de jeugdverpleegkundige en de schoolarts om de best mogelijke zorg en ondersteuning te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Wij beschikken over 2 extra lesruimtes

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Uw Kind op Basisschool Sprankel

Onze Visie op Passend Onderwijs en Zorg

Basisschool Sprankel zet zich in voor optimale ontwikkeling van elke leerling. Wij werken nauw samen met gespecialiseerde partners zoals de Ijsselgroep en Kentalis om de best mogelijke ondersteuning te bieden. Daarnaast faciliteren wij, op initiatief van ouders, toegang tot externe professionals zoals fysiotherapeuten, logopedisten en orthopedagogen. Deze specialisten kunnen, in overleg en met toestemming, gebruikmaken van onze faciliteiten. Meer informatie over onze samenwerkingsverbanden vindt u hieronder. Individuele Behoeften Centraal Bij Sprankel staat de individuele leerling centraal. We beoordelen zorgvuldig de specifieke ondersteuningsbehoeften van elk kind en de mogelijkheden binnen ons integraal kindcentrum (IKC). Samen met u als ouder bepalen we of en hoe wij aan deze behoeften kunnen voldoen, eventueel met aanvullende arrangementen. Zo zorgen we ervoor dat elk kind de ondersteuning krijgt die het nodig heeft om te excelleren. Samenwerkingsverband Onderwijs op Maat de Liemers: Samen Sterk Sinds 1 augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs van kracht. Deze wet garandeert dat iedere leerling de benodigde ondersteuning ontvangt voor een optimale leerervaring. Alle basisscholen en speciale (basis)scholen in de regio werken samen binnen het Samenwerkingsverband Onderwijs op Maat de Liemers. Basisschool Sprankel is hier een trots onderdeel van. Bekijk de animatie voor een helder beeld van de werkwijze van dit samenwerkingsverband. Zorgplicht: Uw Kind in Goede Handen Vanaf 1 augustus 2014 draagt de school de volledige verantwoordelijkheid voor het bieden van een passende onderwijsplek aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit noemen we de zorgplicht. U hoeft als ouder dus niet meer zelf op zoek naar de juiste school. Meld uw kind aan bij Sprankel, en binnen 6 tot 10 weken regelen wij een passend aanbod. Kan onze school niet zelf voorzien in de benodigde ondersteuning, dan zorgen wij binnen het samenwerkingsverband voor een passende school die wél de expertise heeft. Ambulante Begeleiding: Expertise op Maat Via het samenwerkingsverband is het mogelijk om gespecialiseerde deskundigheid naar onze school te halen door middel van Ambulante Begeleiding. Dit kan ondersteuning bieden bij diverse uitdagingen, zoals gedragsproblemen, hoogbegaafdheid, lees- en spellingvaardigheden, rekenen of een combinatie hiervan. U wordt altijd geïnformeerd en betrokken bij een aanvraag voor ambulante begeleiding. Een folder met meer informatie over preventieve ambulante begeleiding is beschikbaar. Ondersteuningsteam: Gezamenlijke Expertise Elke school beschikt over een ondersteuningsteam dat zich buigt over leerlingen die extra begeleiding nodig hebben die de reguliere schoolmogelijkheden overstijgt. In dit team, bestaande uit directie, intern begeleider, leerkracht, orthopedagoog en een medewerker van het sociaal team van de gemeente, worden mogelijke doorverwijzingen of extra ondersteuningsmaatregelen besproken. Indien uw kind wordt besproken, wordt u altijd uitgenodigd om deel te nemen aan de overleggen. Verwijzing naar Speciaal Onderwijs: Een Zorgvuldig Proces Indien Basisschool Sprankel niet het juiste onderwijsaanbod kan garanderen, vragen wij een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aan bij het Samenwerkingsverband. Na goedkeuring kan uw kind worden aangemeld bij een school voor speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs. Voor de Schilderspoort in Zevenaar zijn er vaste instroommomenten na de zomervakantie, kerstvakantie en per 1 april. Voor speciaal onderwijs gelden afwijkende procedures. Een informatieve folder over de TLV-aanvraagprocedure is beschikbaar. Continu Ontwikkeling van Extra Ondersteuning Bij Sprankel geloven we in continue verbetering. Ons team volgt jaarlijks trainingen om de nieuwste inzichten en methodieken op het gebied van passend onderwijs te integreren. We benutten elkaars kennis en expertise om onze professionele vaardigheden te vergroten, wat direct ten goede komt aan de leerlingen. Waar nodig halen we externe expertise binnen om onze ondersteuningsmogelijkheden te verrijken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimale Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op Sprankel

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2024-2028?

Op Basisschool Sprankel streven we naar een omgeving waar elk kind volop kan bloeien. Ons schoolplan 2024-2028 bundelt onze ambitieuze doelen, gericht op welzijn, samenwerking, leerontwikkeling, leesplezier en actief burgerschap. Fijn voelen: Wij bevorderen een veilige en stimulerende leeromgeving met rust, regelmaat en een sterke focus op relaties. Elk kind voelt zich gezien, gehoord en gewaardeerd. Samenwerking: In nauwe samenwerking met kinderen en ouders creëren we een gedeelde verantwoordelijkheid voor het leerproces. Iedereen draagt actief bij aan het succes van onze schoolgemeenschap. Lessen: Onze lesactiviteiten zijn ontworpen om zelfstandigheid en samenwerkingsvaardigheden te stimuleren. We moedigen kinderen aan om initiatief te nemen en effectief samen te werken. Leesmotivatie: Lezen is een prioriteit op Sprankel! Gedurende het hele schooljaar organiseren we diverse leesactiviteiten om het leesplezier van onze leerlingen te vergroten en hun leesvaardigheid te verdiepen. Burgerschap: We implementeren een doorlopende leerlijn burgerschap. Kinderen leren stapsgewijs over hun rol in de maatschappij en ontwikkelen zich tot zelfbewuste, betrokken burgers. Professionaliteit: Leren en groeien doen we samen. Continue professionele ontwikkeling is essentieel. Door onderzoek en samenwerking in werkgroepen verbeteren we continu onze onderwijskwaliteit. Daarnaast richten we ons op drie specifieke burgerschapsdoelen, gebaseerd op onze monitor. Schooldoelen Burgerschap: 1. Politieke Kennis: Leerlingen verwerven kennis over fundamentele politieke concepten zoals democratie, politieke partijen en de rechtsstaat. 2. Empathie en Respect: We cultiveren empathie en respect voor diverse perspectieven, met aandacht voor culturele en religieuze stromingen die onze samenleving vormen. We bevorderen gelijkwaardigheid en een inclusieve omgeving. 3. Zelfvertrouwen en Meningvorming: Leerlingen ontwikkelen vaardigheden in het vormen en uiten van hun mening, wat hun zelfvertrouwen versterkt en hen weerbaarder maakt tegen groepsdruk. De specifieke activiteiten ter ondersteuning van deze doelen zijn gedetailleerd beschreven in ons Plan Burgerschapsonderwijs.

Hoe realiseren we onze schoolambities en doelen?

Ons onderwijsbeleid is gestoeld op een cyclische aanpak, gebruikmakend van de PDCA-methode (Plan-Do-Check-Act). Dit garandeert een continue verbetercyclus voor al onze schoolambities. Jaarplan en Werkgroepen: Ons jaarplan vormt de basis, aangevuld met gerichte doelen van gespecialiseerde werkgroepen (zelfstandig werken, burgerschap, professionele cultuur & eigenaarschap). Tijdens studiemomenten worden deze doelen gedeeld en vertaald naar schoolbrede implementatie. Evaluatie en Bijsturing: Regelmatige tussenevaluaties stellen ons in staat om zowel de doelen uit het jaarplan als die van de werkgroepen tijdig bij te sturen. Dit zorgt voor flexibiliteit en effectiviteit. Resultaatpresentatie: Aan het einde van elk schooljaar presenteren de werkgroepen hun eindresultaten aan het team. De directeur licht vervolgens de prestaties ten opzichte van het jaarplan toe. Deze inzichten vormen de startpunten voor het volgende schooljaar. Betrokkenheid van Ouders en Leerlingen: De input van ouders en leerlingen is cruciaal voor ons kwaliteitsborgingssysteem. Tweemaal per jaar vragen we ouders om feedback en advies over onze schoolontwikkeling. Via onze actieve leerlingenraad, die zes keer per jaar bijeenkomt, vertegenwoordigen leerlingen de stem van alle kinderen, met speciale aandacht voor onze schoolambities bij minstens twee vergaderingen.

Ontwikkeling voor Peuters en Kleuters: Ons Jonge Kind Programma

Toelichting van de school

Bij Basisschool Sprankel in Herwen geloven we in een persoonlijke benadering voor elk jong kind. Onze visie is geworteld in vijf kernwaarden die de basis vormen voor een stimulerende leeromgeving. We bieden een aanpak op maat, waarbij we rekening houden met de unieke ontwikkelingsfase van elk kind. Kinderen bij Sprankel krijgen de vrijheid om actief mee te denken over de inrichting van hun leeromgeving. Hun belevingswereld staat centraal, en we moedigen hen aan om te experimenteren en samen te ontdekken. Onze hoge verwachtingen en focus op kwaliteit zorgen ervoor dat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Voor onze jongste leerlingen hanteren we korte, effectieve instructiemomenten in kleine kringen, met expliciete uitleg volgens de EDI-methode. Dit zorgt voor veel individuele aandacht en ruimte voor spel. 'Zonder motivatie geen ontwikkeling', daarom verwerken de kinderen de leerstof op een speelse manier, waarbij ze samen met de leerkrachten de leerhoeken vormgeven. We hechten veel waarde aan samenwerking met ouders. Tijdens de inloopmomenten zoeken we actief de verbinding, wat de betrokkenheid van de kinderen vergroot. Via de 'gouden driehoek' – ouder, kind, school – creëren we een veilige en vertrouwde sfeer. Deze positieve omgeving is zichtbaar in het vrije spel, de hoge betrokkenheid en de warme onderlinge relaties.

Veelgestelde vragen

Welke extra ondersteuning is er voor jonge kinderen op Basisschool Sprankel?

Basisschool Sprankel biedt diverse extra faciliteiten voor de allerkleinsten, waaronder toegewijde kinderopvang en een stimulerend VVE-programma. Deze programma's zijn ontworpen om een vliegende start te garanderen voor de educatieve reis van uw kind. Door middel van speelse activiteiten en gerichte begeleiding wordt de ontwikkeling optimaal gestimuleerd.

Basisschool Sprankel biedt diverse extra faciliteiten voor de allerkleinsten, waaronder toegewijde kinderopvang en een stimulerend VVE-programma. Deze programma's zijn ontworpen om een vliegende start te garanderen voor de educatieve reis van uw kind. Door middel van speelse activiteiten en gerichte begeleiding wordt de ontwikkeling optimaal gestimuleerd.

Professionele Kinderopvang
Peuteropvang en Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE)

Met welke organisaties werkt Basisschool Sprankel samen voor het jonge kind aanbod?

Basisschool Sprankel werkt nauw samen met Elmo Kinderopvang in Herwen om een naadloze overgang en consistente ondersteuning te bieden. Deze samenwerking zorgt ervoor dat de educatieve en ontwikkelingsdoelen van de school en de kinderopvang perfect op elkaar aansluiten, wat ten goede komt aan de kinderen.

Basisschool Sprankel werkt nauw samen met Elmo Kinderopvang in Herwen om een naadloze overgang en consistente ondersteuning te bieden. Deze samenwerking zorgt ervoor dat de educatieve en ontwikkelingsdoelen van de school en de kinderopvang perfect op elkaar aansluiten, wat ten goede komt aan de kinderen.