Wilbertschool in Hengelo (Overijssel)

Het team van Wilbertschool in Hengelo (Overijssel)

Current section: team
Ruijsdaelstraat 45
7556 Hengelo (Overijssel)

Zie hier hoe het team van Wilbertschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Wilbertschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Wilbertschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Wilbertschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Wilbertschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Wilbertschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10%)
25-35 jaar (30%)
35-45 jaar (20%)
45-55 jaar (30%)
55-65 jaar (10%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Wilbertschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (10%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (10%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Wilbertschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek

Vervanging van Leerkrachten op de Wilbertschool: Onze Aanpak

Wanneer een stamgroepleider van de Wilbertschool onverhoopt afwezig is vanwege ziekte of andere redenen, zetten we direct het vervangingsbureau in om een gekwalificeerde vervanger te regelen. We streven ernaar om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen en de impact op de leerlingen tot een minimum te beperken. In periodes met verhoogde ziektes, zoals tijdens griepgolven, kan het voorkomen dat er landelijk een tekort is aan beschikbare vervangers. In zulke situaties zoeken we proactief naar interne oplossingen om de lesdoelen te blijven behalen. Dit kan betekenen dat we leerlingen tijdelijk over andere stamgroepen verdelen. In uitzonderlijke gevallen, wanneer alle andere opties zijn uitgeput, kan het noodzakelijk zijn om leerlingen naar huis te sturen. Mocht dit zich voordoen, dan informeren we ouders hier zo spoedig mogelijk over, zodat u hier rekening mee kunt houden. Uw begrip en medewerking in dergelijke situaties worden zeer gewaardeerd.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op de Wilbertschool

5

Optimale Taal- en Rekeni-ontwikkeling: Onze Specialisten

Beschikbare specialisten:

Ervaren Intern Begeleider
Gekwalificeerde Orthopedagoog
Gedreven Rekenspecialist
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Deskundige Jonge Kind Specialist

Toelichting van de school:

Op de Wilbertschool zetten wij vijf toegewijde specialisten in om zowel leerkrachten als leerlingen te ondersteunen. Deze experts bieden gerichte hulp bij de taal- en rekenontwikkeling, zodat elke leerling het beste uit zichzelf kan halen. Zij werken nauw samen met de stamgroepleiders om lesprogramma's te verrijken en individuele leerbehoeften te vervullen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig Leerklimaat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

De Wilbertschool hecht groot belang aan een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Onze gespecialiseerde collega's, waaronder de intern begeleider en orthopedagoog, bieden hierbij essentiële ondersteuning. Zij adviseren leerkrachten en begeleiden kinderen om zich veilig en gewaardeerd te voelen, wat bijdraagt aan een optimale leeromgeving.

3

Gedrag, Werk-houding en Taak-aanpak: Succes Garanderen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij gedrag, werkhouding of taakaanpak, staat ons team van specialisten klaar. De intern begeleider, orthopedagoog en specialist meer- en hoogbegaafdheid werken samen om effectieve strategieën te ontwikkelen. Deze gerichte aanpak helpt kinderen om hun leerdoelen te bereiken en een positieve schoolervaring te hebben.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

De Wilbertschool stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Onze intern begeleider en orthopedagoog bieden ondersteuning aan leerkrachten bij het creëren van uitdagende bewegingsactiviteiten. Dit draagt bij aan een gezonde levensstijl en een goede fysieke ontwikkeling van onze schoolkinderen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel de Wilbertschool geen gespecialiseerde medische professionals in dienst heeft voor medisch handelen en persoonlijke verzorging, waarborgen wij het welzijn van onze leerlingen door nauwe samenwerking met ouders en externe zorgverleners. Wij zorgen voor een veilige en ondersteunende omgeving waarin alle kinderen zich prettig voelen. Bij specifieke zorgvragen worden ouders direct betrokken en geadviseerd over de te nemen stappen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Leerplein

Optimale Leerlingondersteuning op de Wilbertschool: Een Diepgaande Aanpak

Gedetailleerde Uitleg over Onze Ondersteuningsstructuur

De Wilbertschool, als onderdeel van samenwerkingsverband 23.02 en deelregio Plein Midden Twente, heeft de verantwoordelijkheid voor de leerlingondersteuning zo veel mogelijk binnen de school georganiseerd. Dit zorgt voor een flexibele en directe aanpak, afgestemd op de specifieke behoeften van elke leerling. Onze onderwijsaanpak is gebaseerd op Handelingsgericht Werken (HGW) en de 1-zorgroute. Deze methodieken vormen de kern van hoe wij leerlingen begeleiden. Door systematisch de onderwijs- en basisbehoeften van leerlingen te analyseren, passen wij het onderwijs aan. Dit betekent dat we nauwkeurig kijken naar de individuele kenmerken van elk kind om zo het meest effectieve leerpad te creëren. Ons zorgplan beschrijft gedetailleerd hoe wij de voortgang van leerlingen monitoren en welke ondersteuningsstructuren wij hanteren. Individuele ondersteuning op de Wilbertschool omvat diverse strategieën. We bieden extra hulp binnen de groep, zoals pre-teaching, herhaalde of verlengde instructie, om de lesstof beter te laten beklijven. Daarnaast versterken we onze klassen met extra handen, zoals onderwijsassistenten en stagiaires, die directe begeleiding bieden. Ons schoolondersteuningsprofiel schetst nauwkeurig welke zorg onze school kan bieden aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Wanneer de basisondersteuning binnen de school niet volstaat, kunnen we een aanvraag indienen bij het bestuur voor een arrangement of een toelaatbaarheidsverklaring voor speciaal basisonderwijs (SBO). Voor de toekomst blijven wij investeren in de professionalisering van onze stamgroepleiders. Hun groei en ontwikkeling zijn essentieel voor het versterken van de leerlingresultaten en het continu verbeteren van ons onderwijsaanbod.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Wilbertschool: Kwaliteitszorg en Ontwikkeling van Ons Onderwijs

Wat zijn de doelstellingen van het schoolplan van Wilbertschool?

Bij Wilbertschool zetten we ons continu in voor de verbetering van ons onderwijs. Kwaliteitszorg is hierbij essentieel en kent drie kernpunten. Ten eerste streven we ernaar een helder beeld te krijgen en te behouden van alle facetten van onze school, zowel de processen als de resultaten. Dit helpt ons om te weten waar we staan en waar we naartoe willen. Ten tweede is het cruciaal om reeds behaalde kwaliteitsverbeteringen te bestendigen en te borgen voor de lange termijn. Kwaliteit is geen vanzelfsprekendheid en vereist voortdurende aandacht. Tot slot richten we ons op het systematisch verbeteren van onderwijsgebieden die nog niet aan onze standaarden voldoen. Dit doen we door middel van een professionele cultuur waarin verwachtingen en verantwoordelijkheden duidelijk zijn, en waar gezamenlijk leren en reflectie centraal staan.

Hoe zorgt Wilbertschool voor kwaliteitsborging en continue verbetering?

Ons kwaliteitsbeleid is gebaseerd op de Plan-Do-Check-Act cyclus van Deming. Deze methode passen we toe in al onze planmatige processen, zoals de schoolzelfevaluatie, jaarplannen en het schoolplan. Bij elke stap binnen deze cyclus stellen we kritische vragen: Doen we de juiste dingen? Voeren we ze ook correct uit? Hoe meten we dit succes? En wat ondernemen we op basis van deze inzichten? Deze cyclische benadering zorgt ervoor dat we continu leren en ons onderwijs aanscherpen. We documenteren onze werkwijzen en procedures in borgdocumenten, protocollen en beleidsplannen. Deze documenten bieden inzicht in hoe we omgaan met diverse onderwijsonderdelen, van rekenonderwijs tot incidentmanagement. Diverse instrumenten, zoals de schoolgids, het schooljaarverslag en Vensters PO, helpen ons om de realisatie van onze ambities en kwaliteitsindicatoren systematisch te monitoren en te verantwoorden.

Hoe legt Wilbertschool verantwoording af over de onderwijskwaliteit?

Transparantie en verantwoording staan hoog in het vaandel bij Wilbertschool. We leggen op verschillende niveaus verantwoording af over onze prestaties en de kwaliteit van ons onderwijs. Verticaal richting de overheid voldoen we aan de eisen van de Wet Onderwijs Toezicht (WOT). Dit doen we via documenten zoals de schoolgids, het schoolplan en het schooljaarplan. Deze plannen worden jaarlijks geëvalueerd en waar nodig bijgesteld, wat leidt tot concrete acties voor het volgende schooljaar. De verantwoording richting het bestuur vindt plaats via de schoolgids, het schoolplan en het schooljaarplan, die jaarlijks worden ingediend. Deze documenten, samen met de schoolzelfevaluaties, worden tweemaal per jaar besproken tijdens een kwaliteitsgesprek. Horizontaal verantwoorden we ons aan stakeholders zoals ouders en leerlingen. Dit gebeurt via de medezeggenschapsraad (MR), de schoolgids, het schooljaarverslag, onze website en Vensters PO. De MR speelt hierin een belangrijke rol, opererend conform de Wet Medezeggenschap op Scholen (WMS).

Wat zijn de doelstellingen van het personeelsbeleid bij Wilbertschool?

Ons personeelsbeleid, uitgevoerd binnen het Jenaplanonderwijs, heeft als doel een stimulerende en veilige werkomgeving te creëren voor al onze medewerkers. We streven naar uitstekende arbeidsvoorwaarden en een duidelijke rechtspositie die zowel zekerheid als ontwikkelingsperspectief biedt. Een positieve werksfeer en een prettig werkklimaat zijn hierbij van groot belang, zodat iedereen zich gewaardeerd en veilig voelt en samenwerking optimaal wordt bevorderd. Daarnaast richten we ons op het continu verbeteren en optimaliseren van de kwaliteit van het werk en de effectiviteit van onze medewerkers. Dit alles met als einddoel het leveren van kwalitatief hoogwaardig onderwijs aan alle leerlingen van de Wilbertschool.

Wat zijn de belangrijkste sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen (SWOT) van Wilbertschool?

Bij Wilbertschool hebben we een grondige analyse uitgevoerd van onze sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen om onze strategische koers te bepalen. Onze belangrijkste sterktes liggen in het unieke Jenaplanconcept dat we hanteren, het positieve pedagogische klimaat met sterke onderlinge banden tussen team, leerlingen en ouders, en de aanwezige expertise binnen ons team. Ook de openheid voor verandering en de fijne ruimtes rondom de school dragen bij aan onze kracht. Enkele zwakke punten betreffen de beperkingen in groei binnen ons huidige, zij het prachtige, historische gebouw. We zien significante kansen in de verwachte groei van de school door de ontwikkeling van een nieuwe woonwijk en de vorming van een Jenaplan Kindcentrum, wat samenwerking met nieuwe partners mogelijk maakt. Als belangrijkste bedreiging zien we de potentieel grote toename van het aantal leerlingen als gevolg van het huisvestingsplan voor scholen in Hengelo, wat uitdagingen met zich mee kan brengen voor onze capaciteit.

Hoe organiseert Wilbertschool de vakinhoudelijke ontwikkeling en borging?

Voor het komende schooljaar implementeren we een structuur met vakgroepen en specialistenoverleggen. Deze vakgroepen formuleren specifieke doelen die worden opgenomen in het jaarplan. Zij dragen de verantwoordelijkheid voor zowel het uitvoeringsproces als de evaluatie en borging van de gestelde doelen. Alle afspraken en werkwijzen worden gedetailleerd vastgelegd in zogenaamde kwaliteitskaarten, wat zorgt voor duidelijkheid en continuïteit in onze kwaliteitszorg.

Optimale Ontwikkeling Jonge Kind Wilbertschool

Toelichting van de school

De Wilbertschool in Hengelo biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten, gericht op een brede ontwikkeling. Wij geloven in een speelse en veilige start, waarbij elk kind de aandacht krijgt die het verdient. Ons team zet zich dagelijks in om een solide basis te leggen voor toekomstig schoolsucces. Ontdek hoe wij de nieuwsgierigheid prikkelen en talenten ontdekken bij onze jongste leerlingen.

Veelgestelde vragen

Specifieke programma's voor jonge kinderen op de Wilbertschool

De Wilbertschool focust op een brede en integrale aanpak voor alle jonge kinderen binnen ons basisonderwijs. We bieden een rijke leeromgeving die is ontworpen om de natuurlijke nieuwsgierigheid en ontwikkelingsbehoeften van jonge kinderen te ondersteunen. Onze focus ligt op een speelse ontdekking van de wereld, met veel aandacht voor sociaal-emotionele groei en taalontwikkeling.

Samenwerkingen voor aanbod jonge kind Wilbertschool

De Wilbertschool werkt nauw samen met Partou Kinderopvang om een naadloze doorgaande lijn te creëren voor kinderen. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en ondersteunende omgeving, vanaf de kinderopvang tot aan de start van het basisonderwijs. Samen bieden we de beste kansen voor een succesvolle ontwikkeling van jonge kinderen in Hengelo.

De Wilbertschool werkt nauw samen met Partou Kinderopvang om een naadloze doorgaande lijn te creëren voor kinderen. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en ondersteunende omgeving, vanaf de kinderopvang tot aan de start van het basisonderwijs. Samen bieden we de beste kansen voor een succesvolle ontwikkeling van jonge kinderen in Hengelo.

Team | Wilbertschool in Hengelo (Overijssel) | [2025] Schoolregister