IKC Titus Brandsma in Hengelo (Overijssel)

Het team van IKC Titus Brandsma in Hengelo (Overijssel)

Current section: team
Drienerstraat 51
7551 Hengelo (Overijssel)

Zie hier hoe het team van IKC Titus Brandsma is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Titus Brandsma. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Titus Brandsma bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Titus Brandsma bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC Titus Brandsma zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 76.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (76.2%)
Man (23.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC Titus Brandsma. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (30%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC Titus Brandsma werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.2%)
Direct ondersteunend personeel (19%)
Management (4.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Titus Brandsma gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op IKC Titus Brandsma: Een Betrouwbaar Systeem

Op IKC Titus Brandsma zorgen we voor continuïteit in het onderwijs door een effectieve aanpak voor leerkrachtvervanging. Onze eerste prioriteit is het inzetten van gekwalificeerde leerkrachten uit onze eigen vaste invalpool, beheerd door Symbio. Dit garandeert dat onze leerlingen les krijgen van vertrouwde gezichten. Wanneer onze vaste pool niet voldoende dekking kan bieden, schakelen we onze brede B-pool in. Deze pool bestaat uit een selectie van getalenteerde onderwijsprofessionals die klaarstaan om in te springen. Via het mobiliteitscentrum van Onderwijs Bureau Twente hebben we toegang tot een nog groter netwerk van beschikbare leerkrachten. Deze gelaagde aanpak zorgt ervoor dat we flexibel en snel kunnen reageren op elke situatie, met als doel het onderwijs voor uw kind zo min mogelijk te verstoren. Vertrouw op IKC Titus Brandsma voor een stabiele en kwalitatieve leeromgeving.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Taal/lezen
32.4%
Rekenen
21.6%
Motorische ontwikkeling
13.5%
Burgerschap
10.8%
Wereldoriëntatie
8.1%
Kunstzinnige en creatieve vorming
8.1%
Engels
2.7%
Muziek
2.7%

Leerjaar 3 t/m 8

Lezen
21%
Rekenen/wiskunde
19.7%
Taal
17.7%
Wereldoriëntatie
13.1%
Kunstzinnige en creatieve vorming
13.1%
Bewegingsonderwijs
5.9%
Overig
5.6%
Engelse taal
3.9%

Expert Ondersteuning voor Elke Leerling op IKC Titus Brandsma

8

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

IKC Titus Brandsma biedt op maat gemaakte ondersteuning voor optimale ontwikkeling, zowel voor leerlingen die extra hulp nodig hebben als voor kinderen die meer uitdaging zoeken. We zetten gespecialiseerde programma's zoals Rekenroute en RekenXL in, ondersteund door onze deskundige remedial teacher, reken- en taalspecialisten, en de meerbegaafdheidsspecialist. Onze intern begeleider coördineert effectieve leerstrategieën in samenwerking met leerkrachten, waarbij de expertise van de orthopedagoog indien nodig wordt ingeschakeld. We geloven sterk in de kracht van samenwerking, waarbij ouders en kinderen actief betrokken zijn bij het bepalen van de juiste aanpak. Bij handelingsverlegenheid werken we nauw samen met externe deskundigen. Elke ondersteuningsroute is uniek en afgestemd op de individuele behoeften van het kind. Continue evaluatie zorgt ervoor dat onze methoden effectief blijven en de leerling optimaal kan groeien. Wij zetten ons in voor een omgeving waarin elk kind zijn of haar potentieel volledig kan benutten op het gebied van taal en rekenen.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op IKC Titus Brandsma creëren we een veilige en positieve leeromgeving die het welzijn van elk kind bevordert. Door middel van Rots & Water-lessen, consequente schoolregels en gerichte groepsvorming stimuleren we positief gedrag en een prettige sfeer. Een helder veiligheidsprotocol zorgt voor duidelijkheid en voorspelbaarheid. Onze toegewijde werkgroep gedrag, gedragsspecialist, vertrouwenspersoon en orthopedagoog werken nauw samen met leerkrachten om de juiste begeleiding te bieden. Externe ondersteuning van de gemeente en een schoolverpleegkundige versterken ons team. We betrekken ouders en kinderen actief bij elke stap, omdat we geloven in de kracht van gezamenlijke inspanning. De sociaal-emotionele ondersteuning is altijd maatwerk, afgestemd op de specifieke behoeften van het kind en de groep. Zo zorgen we ervoor dat iedereen zich gezien en gehoord voelt binnen onze schoolgemeenschap.

5

Gedrag en Werkhouding: Effectief Leren Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

IKC Titus Brandsma stimuleert de ontwikkeling van executieve functies, essentiële vaardigheden voor zelfstandig leren en effectief gedrag. We helpen leerlingen met plannen, organiseren, concentreren, flexibel omgaan met veranderingen en het beheersen van emoties, wat cruciaal is voor succes in de klas en daarbuiten. Dagelijks besteden we aandacht aan deze vaardigheden via praktische oefeningen in de klas, zoals het aanleren van structuur en het gebruik van visuele hulpmiddelen. Leerkrachten, ouders en kinderen werken hierin nauw samen om de leeromgeving optimaal te ondersteunen. Bij specifieke begeleidingsvragen zetten we de expertise van onze interne specialisten in. Onze intern begeleider, orthopedagoog en gedragsspecialist bieden gerichte hulp, en indien nodig wordt externe expertise ingeschakeld. Maatwerk staat centraal: we analyseren de individuele behoeften van elk kind en stemmen de aanpak daarop af, met als doel duurzame groei en ontwikkeling te realiseren.

5

Motorische Ontwikkeling: Bewegen voor Betere Prestaties

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Fysiotherapeut
Logopedist
Gymleerkracht

Toelichting van de school:

IKC Titus Brandsma erkent het belang van motorische en lichamelijke ontwikkeling voor het algehele welzijn en de leerprestaties van kinderen. Onze vakleerkracht gym zorgt voor uitdagende en plezierige bewegingslessen, terwijl de GGD periodieke onderzoeken uitvoert om de gezondheid te monitoren. Onze intern begeleider en leerkrachten signaleren vroegtijdig eventuele ondersteuningsbehoeften op motorisch gebied en bespreken dit altijd met ouders. Een aanwezige kinderfysiotherapeut biedt aanvullende begeleiding wanneer nodig. Door deze proactieve aanpak zorgen we voor een gezonde ontwikkeling. We werken nauw samen met ouders en specialisten om passende interventies te bieden. Preventie en gerichte ondersteuning gaan hand in hand om elk kind de kans te geven zich optimaal te ontwikkelen, zowel fysiek als cognitief.

2

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Aandacht voor Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

IKC Titus Brandsma besteedt zorgvuldig aandacht aan de persoonlijke verzorging en eventuele medische zorgbehoeften van onze leerlingen. Bij signalering van specifieke aandachtspunten starten we een open communicatie met ouders en, indien gepast, het kind om de benodigde ondersteuning te bieden. We werken nauw samen met zorgprofessionals zoals schoolzorgondersteuners, schoolverpleegkundigen en kinderartsen. Voor kinderen die medicatie nodig hebben, volgen we strikte protocollen en onderhouden we intensief contact met ouders. Dit garandeert een veilige en ondersteunende leeromgeving voor alle leerlingen. Een voorbeeld hiervan is de begeleiding van kinderen met diabetes, waarbij we samen met ouders en specialisten zorgen voor volledige participatie in het onderwijs. Maatwerk is hierbij leidend; we passen de leeromgeving aan waar nodig, zodat elk kind zijn of haar potentieel kan realiseren binnen onze school.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
25
Totaal specialisten
25
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Extra Ondersteuning op IKC Titus Brandsma: Een Diepgaande Aanpak

Ons Beleid voor Leerlingondersteuning in Hengelo

IKC Titus Brandsma zet vol in op toekomstgerichte extra ondersteuning voor alle leerlingen in Hengelo. We streven naar een omgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen, met speciale aandacht voor basisvaardigheden. Gerichte Verbetering van Basisvaardigheden: Taal, Rekenen en Lezen Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben bij taal, lezen, spelling en rekenen, implementeren we een versterkte en eenduidige aanpak. Met de introductie van Blink Taal, Lezen en Spelling, en een uniforme rekenmethode, zorgen we ervoor dat leerlingen beter kunnen aansluiten bij het curriculum. Onze gespecialiseerde leerkrachten bieden deze extra hulp, aangevuld met externe expertise waar nodig. Procesgerichte Begeleiding en Kindgesprekken voor Actieve Leerlingenparticipatie Wij betrekken leerlingen actief bij hun eigen leerproces, met name diegenen met een specifieke ondersteuningsbehoefte. Door middel van procesgerichte feedback en minstens twee persoonlijke kindgesprekken per jaar, bevorderen we hun inzicht in eigen groei en versterken we hun stem binnen de school. Dit draagt bij aan een gevoel van gehoord en gezien worden. Inclusiever Onderwijs en Jeugdhulp: Gedragsmatige en Sociaal-Emotionele Ondersteuning Om leerlingen met gedrags- of sociaal-emotionele uitdagingen optimaal te begeleiden, cultiveren we een gedeelde visie op inclusiever onderwijs. Onze werkgroep Gedrag, gedragsspecialisten en externe partners zoals schoolzorgondersteuners en schoolverpleegkundigen werken nauw samen om passende ondersteuning te bieden. Talentontwikkeling en Maatwerk: Uitdaging voor Elk Kind Ook voor leerlingen die extra uitdaging zoeken, bieden we gespecialiseerde programma's zoals DenQ-groepen en RekenXL. Door vroegtijdige screening op (hoog)begaafdheid bij peuters en kleuters, garanderen we dat ieder kind op zijn eigen niveau wordt uitgedaagd en ondersteund. Doorgaande Lijn en Ouderlijke Samenwerking: Vroege Signalering en Passende Hulp We werken aan een naadloze doorlopende leerlijn voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben bij de overgang van de peuterspeelzaal naar de basisschool. Vroege signalering, altijd in nauwe samenwerking met ouders en het kind, zorgt voor een effectieve en passende ondersteuning. Veilige en Ondersteunende Leeromgeving: Basis voor Groei Een veilige schoolomgeving is essentieel voor effectief leren. Via programma's als Rots & Water, vaste routines zoals Samen Sociaal en gouden/zilveren/bronzen weken, en een helder veiligheidsprotocol, creëren we een omgeving waarin alle kinderen, met name zij die extra ondersteuning nodig hebben, zich veilig en gewaardeerd voelen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

IKC Titus Brandsma: Kwaliteitsborging en Toekomstgericht Schoolplan

Wat zijn de onderwijskundige doelen van IKC Titus Brandsma?

Bij IKC Titus Brandsma streven we naar een leeromgeving waarin leerlingen met verhoogde betrokkenheid, actiever en bewuster leren. We stimuleren eigenaarschap en bieden leerlingen de ruimte om keuzes te maken en feedback te geven en te ontvangen. Deze feedback wordt actief gebruikt om het leerproces te verbeteren. Doorgaande Leerlijnen en Coachingsrol: We zetten vol in op het ontwikkelen van doorgaande leerlijnen, referentieniveaus en SLO-doelen. Hierbij durven we lesmethodes aan te passen of los te laten, waarbij de leerkracht steeds meer een coachende rol aanneemt. Executieve functies, praktische vaardigheden, eigenaarschap en onderzoekend leren vormen de kern van ons vernieuwde curriculum. Thematisch Geïntegreerd Onderwijs voor Betrokkenheid: Om deze leerdoelen te realiseren, omarmen we thematisch geïntegreerd onderwijs. Dit verhoogt de betrokkenheid en intrinsieke motivatie van leerlingen door vakoverstijgende samenhang en betekenisvolle leerervaringen. Het bevordert eigenaarschap, samenwerking en biedt ruimte voor gedifferentieerd onderwijs, wat essentieel is voor het behoud en de vergroting van leesplezier. Investeren in een Rijke Schoolomgeving en Talentontwikkeling: Ondanks de beperkingen van ons huidige gebouw en de buitenruimte, maximaliseren we de mogelijkheden in samenwerking met onze IKC-partner Kids Villa. We richten ons op een 'Rijke Schooldag' om kansengelijkheid te bevorderen en talentontwikkeling te stimuleren. Talentmiddagen bieden leerlingen de kans om workshops te kiezen op basis van hun interesses, waarbij we samenwerken met ouders en externe partners. Focus op Growth Mindset en DenQ: Onze DenQ-groep daagt leerlingen die anders denken uit en leert hen omgaan met uitdagingen, met een sterke focus op een 'growth mindset'. Dit draagt bij aan een proactieve en veerkrachtige leerhouding.

Hoe waarborgt IKC Titus Brandsma de kwaliteit en voortgang van het onderwijs?

De voortgang van onze onderwijsdoelen wordt nauwlettend gevolgd via periodieke besprekingen in het managementteam (directie, intern begeleiders, bouwcoördinatoren) en in team- en bouwvergaderingen. Hier delen we kennis, maken we afspraken en monitoren we gezamenlijk de voortgang. Klassbezoeken en Specialistische Begeleiding: Directie en intern begeleiders voeren klassenbezoeken en individuele gesprekken met leerkrachten om de ontwikkeling te evalueren. Specialisten ondersteunen groepen met gerichte observaties en geven constructieve feedback aan leerkrachten. Werkgroepen binnen het IKC komen regelmatig bijeen om kennis en ervaringen uit te wisselen. Jaarlijkse Kwaliteitsdocumentatie en Evaluatie: Jaarlijks stellen de directie en intern begeleiders een kwaliteitsdocument op dat alle jaardoelen, professionaliseringsplannen en evaluaties van het voorgaande jaar bevat. Dit document vormt de basis voor de speerpunten van het komende schooljaar. Management- en Bestuursgesprekken voor Continue Verbetering: De directie evalueert de schoolprestaties twee keer per jaar met het College van Bestuur. Intern begeleiders bespreken hun voortgang jaarlijks met de manager kwaliteit en onderwijs. Daarnaast vinden er regelmatige overleggen plaats tussen directies en het Strategisch Beraad om gezamenlijk aan kwaliteitsverbetering te werken. Professionele Ontwikkeling van Leerkrachten: Leerkrachten investeren in hun professionele ontwikkeling door het bijwonen van studiedagen en individuele scholingstrajecten, mede via de Symbio Academie en Symbio on Tour. Het online platform MOOI (medewerker ontwikkeling onderwijs interactief) ondersteunt dit proces met e-learning en fungeert als tool voor professionele groei en dossiervorming.

Ontdek Ons Aanbod voor het Jonge Kind bij IKC Titus Brandsma

Toelichting van de school

IKC Titus Brandsma in Hengelo biedt een warm welkom aan de allerkleinsten met een eigen, stimulerende peuterspeelschool. Wij geloven in een doorgaande lijn van ontwikkeling en werken daarom nauw samen met kinderopvangorganisatie Kids Villa. Deze samenwerking zorgt voor een soepele overgang van de opvang naar onze basisschool, met een focus op de brede ontwikkeling van uw kind. Samen creëren we een veilige en leerzame omgeving waarin jonge kinderen spelenderwijs de wereld ontdekken en zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft IKC Titus Brandsma voor jonge kinderen?

IKC Titus Brandsma zet vol in op een optimale start voor uw kind. We bieden Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) aan, speciaal ontworpen om kinderen een voorsprong te geven in hun ontwikkeling. Daarnaast faciliteren we peuteropvang, zodat uw kind al vroeg kan wennen aan een gestructureerde omgeving en kan profiteren van onze pedagogische expertise.

IKC Titus Brandsma zet vol in op een optimale start voor uw kind. We bieden Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) aan, speciaal ontworpen om kinderen een voorsprong te geven in hun ontwikkeling. Daarnaast faciliteren we peuteropvang, zodat uw kind al vroeg kan wennen aan een gestructureerde omgeving en kan profiteren van onze pedagogische expertise.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang
Kindcentrum Dienstverlening

Met welke partners werkt IKC Titus Brandsma samen voor het jonge kind?

IKC Titus Brandsma werkt nauw samen met Kids Villa, een gerenommeerde kinderopvangorganisatie. Deze samenwerking waarborgt een consistente en hoogwaardige aanpak in de ontwikkeling van jonge kinderen, van de eerste opvang tot aan de start van het basisonderwijs. Samen zorgen we voor een naadloze en positieve ontwikkelingstraject.
Team | IKC Titus Brandsma in Hengelo (Overijssel) | [2025] Schoolregister