IKC Esrein in Hengelo (Overijssel)

Het team van IKC Esrein in Hengelo (Overijssel)

Current section: team
Kerkstraat 116
7553 Hengelo (Overijssel)

Zie hier hoe het team van IKC Esrein is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Esrein. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Esrein bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Esrein bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC Esrein zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 76% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (76%)
Man (24%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC Esrein. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (29.2%)
55-65 jaar (20.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC Esrein werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (82.6%)
Direct ondersteunend personeel (13%)
Management (4.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Esrein gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Vervangingsbeleid IKC Esrein: Continuïteit van Onderwijs Gegarandeerd

Bij IKC Esrein zorgen we voor een naadloze voortzetting van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van onze gewaardeerde teamleden. Voor kortdurend verlof van onze leerkrachten zetten we onze eigen, flexibele invalpool in. Indien nodig, biedt extra inzet van een collega uit ons toegewijde team een stabiele oplossing. Bij langdurige afwezigheid starten we een zorgvuldige sollicitatieprocedure om de best passende vervanger te vinden. Ons doel is altijd om de educatieve kwaliteit en de vertrouwde omgeving voor uw kind te waarborgen. Leerlingen ontvangen zo altijd kwalitatief hoogstaand onderwijs, ondersteund door betrokken en deskundige professionals.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Procesgericht werken in de onderbouw Binnen onze kleutergroepen werken we procesgericht. De thema’s die gedurende het schooljaar worden aangeboden, worden door middel van een vast stappenplan doorlopen. Het boek ‘van thematisch werken naar thematiseren’ is hierbij leidend. Het thematiseren is een betekenisvol, dynamisch en interactief proces van leerlingen én de leerkracht. Als je thematiseert ben je actief met leerlingen in gesprek, doe je mee in hun spel en onderzoeksactiviteiten en bied je (gedoseerd) nieuwe kennis over het thema aan door deze te verbinden met de ervaringen en vragen van kinderen. Peuters en kleuters gebruiken hun eigen leefwereld als vertrekpunt om kennis op te doen en vaardigheden te ontwikkelen. Hoe meer zij betrokken zijn bij de inhoud, hoe intenser kinderen leren. De ontwikkeling van jonge kinderen wordt ook beïnvloed door de pedagogisch medewerkers en leerkrachten, omdat zij op een beredeneerde en planmatige manier vaardigheden en kennis van de wereld aanbieden in hun onderwijs. Midden- en bovenbouw

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Professionele Ondersteuning voor Elk Kind op IKC Esrein

6

Academische Groei: Taal en Rekenen Vlotte

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Individuele Lesplannen
Gediplomeerd Orthopedagoog voor Ontwikkelingsondersteuning
Specialistische Rekencoördinator
Expert in Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalontwikkelingsspecialist
Logopedist voor Communicatieverbetering

Toelichting van de school:

Bij IKC Esrein streven we ernaar om alle expertise intern te bieden. Indien een specifieke expertise niet direct binnen ons Integrale Kindcentrum beschikbaar is, schakelen we deskundigen in van het Expertise Centrum Jonge Kind. Daarnaast maken we gebruik van de gespecialiseerde kennis binnen Plein Midden Twente om optimale ondersteuning te garanderen.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsdeskundige voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Emotionele Steun
Orthopedagoog voor Psychosociale Ontwikkeling
Specialist in Talentontwikkeling en Hoogbegaafdheid
Ergotherapeut voor Dagelijkse Vaardigheden

Toelichting van de school:

Bij IKC Esrein streven we ernaar om alle expertise intern te bieden. Indien een specifieke expertise niet direct binnen ons Integrale Kindcentrum beschikbaar is, schakelen we deskundigen in van het Expertise Centrum Jonge Kind. Daarnaast maken we gebruik van de gespecialiseerde kennis binnen Plein Midden Twente om optimale ondersteuning te garanderen.

5

Gedrag, Studiehouding en Werkmethoden Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Studiemotivatie
Intern Begeleider voor Studieaanpak
Orthopedagoog voor Werkhouding
Expert in Aandacht en Concentratie
Ergotherapeut voor Studieplanning

Toelichting van de school:

Bij IKC Esrein streven we ernaar om alle expertise intern te bieden. Indien een specifieke expertise niet direct binnen ons Integrale Kindcentrum beschikbaar is, schakelen we deskundigen in van het Expertise Centrum Jonge Kind. Daarnaast maken we gebruik van de gespecialiseerde kennis binnen Plein Midden Twente om optimale ondersteuning te garanderen.

5

Motorische Vaardigheden en Fysieke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Motorische Ontwikkeling
Orthopedagoog voor Lichamelijke Coördinatie
Fysiotherapeut voor Bewegingsanalyse
Ergotherapeut voor Fijne Motoriek
Logopedist voor Mond- en Ademhalingsmotoriek

Toelichting van de school:

Bij IKC Esrein streven we ernaar om alle expertise intern te bieden. Indien een specifieke expertise niet direct binnen ons Integrale Kindcentrum beschikbaar is, schakelen we deskundigen in van het Expertise Centrum Jonge Kind. Daarnaast maken we gebruik van de gespecialiseerde kennis binnen Plein Midden Twente om optimale ondersteuning te garanderen.

3

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Medische Zorgplannen
Fysiotherapeut voor Bewegingsondersteuning
Gecertificeerde BHV'ers voor Eerste Hulp

Toelichting van de school:

Bij IKC Esrein streven we ernaar om alle expertise intern te bieden. Indien een specifieke expertise niet direct binnen ons Integrale Kindcentrum beschikbaar is, schakelen we deskundigen in van het Expertise Centrum Jonge Kind. Daarnaast maken we gebruik van de gespecialiseerde kennis binnen Plein Midden Twente om optimale ondersteuning te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
24
Totaal specialisten
24
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Peuterspeelschool
Speel- en werkpleinen (met podium)
Voor- en naschoolse opvang
Logopedie, kinderfysiotherapie en ergotherapie
Wetenschap & Talent en Lumba Lumba lokaal

Individuele Leerlingondersteuning bij IKC Esrein

Hoe wij uw kind extra begeleiden

Bij IKC Esrein geloven we dat elk kind uniek is en zich op eigen tempo ontwikkelt. We bieden een veilige en stimulerende omgeving waar kinderen zelfvertrouwen opbouwen en uitgedaagd worden met duidelijke uitleg en concrete voorbeelden. Onze leerkrachten hebben hoge verwachtingen en geloven in de groeipotentie van elke leerling. Hoewel de meeste kinderen zonder problemen door de basisschool gaan, kan het soms voorkomen dat de reguliere aanpak niet voldoende is. In dergelijke gevallen hanteren wij binnen ons IKC een zorgvuldige 1-zorgroute. Elke locatie heeft een eigen intern begeleider (IB'er) die de leerlingenzorg coördineert en optimaliseert. We zetten vroegtijdige signalering in met observaties, methodetoetsen en het leerlingvolgsysteem (LVS). Dit LVS, met toetsen van 'Leerling in Beeld', wordt vanaf groep 3 twee keer per jaar afgenomen en biedt inzicht in de vorderingen. De resultaten, inclusief een bespreking van het welzijn van uw kind, worden tijdens rapportgesprekken met u gedeeld. Wanneer een leerling extra aandacht nodig heeft, starten we direct met gepaste actie. Na overleg met u biedt de leerkracht extra instructie en begeleiding, vaak in kleine groepjes. De IB'er wordt geraadpleegd om de hulp te organiseren, variërend van lichte ondersteuning tot een gestructureerde aanpak met externe expertise. Ons doel is alle leerlingen op onze school te behouden. Bij specifieke of complexe onderwijsbehoeften schakelen we het School Ondersteuningsteam (SOT) in. Dit team, bestaande uit de leerkracht, IB'er, ouders en een orthopedagoog of schoolzorgondersteuner, komt periodiek bijeen om de voortgang te bespreken en de juiste ondersteuning te bepalen. Ouders zijn hierbij altijd nauw betrokken als pedagogische partners. Ontwikkelingsperspectief (OPP) en Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) Als een leerling het basisniveau (1F) niet haalt, stellen we in samenspraak met u een Ontwikkelingsperspectief (OPP) op, dat tweemaal per jaar wordt geëvalueerd. Mocht het ondanks alle inspanningen niet lukken om passende ondersteuning te bieden, dan kijken we samen naar een meer geschikte plek, zoals een andere basisschool of speciaal onderwijs. Dit proces, vastgelegd in een SOT-formulier, kan leiden tot een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor passend onderwijs. Uitdaging voor meerbegaafde leerlingen IKC Esrein signaleert en ondersteunt ook leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong. Zij krijgen extra uitdaging in de Lumba-Lumba groep of via onze HB-specialist. Voor zeer begaafde leerlingen in groep 5-7 is er de Lumis Klas, en voor groep 8 het Lumis College. Onze specialist Meer- en Hoogbegaafdheid zorgt voor een consistente aanpak binnen het hele IKC. Toekomstgerichte Ondersteuning Onze collega's blijven zich professionaliseren door middel van cursussen, workshops en aanvullende studies. Dit waarborgt dat ons onderwijsaanbod altijd aansluit bij de nieuwste inzichten en de ontwikkelingsvisie van IKC Esrein.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Altijd in Ontwikkeling

Welke ambitieuze doelen stellen we in ons schoolplan?

Bij IKC Esrein streven we naar voortdurende verbetering van ons onderwijs. Ons vierjarig koersplan van Symbio vormt de basis. Hierop baseren wij ons gedetailleerde schoolplan, waarin we specifieke doelen formuleren voor kwaliteitszorg. Dit plan is uw toegangspoort tot inzicht in onze voortgang en ambities. In ons kwaliteitsdocument beschrijven we de evaluaties per inspectie-erkend kwaliteitsgebied. Dit dient als jaarverslag, jaarplan en zelfevaluatie. We analyseren waar we staan, hoe we onze kwaliteit beoordelen en welke toekomstplannen we hebben. Het jaarplan vertaalt deze ambities naar concrete acties voor het komende schooljaar, gerangschikt per kwaliteitsgebied. IKC Esrein hanteert een eigen, specifiek beleid binnen deze kwaliteitsgebieden. Voor een compleet beeld van onze kwaliteit en beleidsvoornemens verwijzen we u ook naar: PO Vensters voor kerngegevens, kwaliteitsindicatoren en beleidsinformatie; onze Schoolgids met details uit PO Vensters; Parnassys voor individuele en schoolbrede leerlingresultaten; data-analyses van leerlingentoetsen via Leerling in Beeld; het Koersplan van Symbio Hengelo; de resultaten van onze sociale veiligheidsmonitor en tevredenheidsonderzoeken; en het Kwaliteit Zorg Instrument (KZI) van de Vreedzame School. Regelmatige bevragingen van leerlingen, ouders en teamleden helpen ons om de kwaliteit planmatig te verhogen. De Risico Inventarisatie & Evaluatie (RIE) bewaken en verbeteren we continu.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen effectief?

Bij IKC Esrein werken we met toegewijde vakgroepen die gezamenlijk onze onderwijsdoelen realiseren. Deze vakgroepen zijn verantwoordelijk voor het gehele proces: van implementatie tot evaluatie en borging van de behaalde resultaten. Afspraken en werkwijzen worden gedocumenteerd middels heldere kwaliteitskaarten. Onze teamvergaderingen dienen als platform om afspraken te borgen en te evalueren, meerdere keren per schooljaar. Door het creëren, evalueren en bijstellen van kwaliteitskaarten, implementeren we effectief de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act). Ons kwaliteitsdocument, specifiek voor IKC Esrein, omvat de doelen uit het koersplan van Symbio en de doelstellingen uit ons eigen schoolplan. Dit document is de leidraad voor onze jaarlijkse studiedagen en teamvergaderingen. Twee keer per jaar evalueren we dit document grondig en stellen we het bij in nauwe samenwerking met het bestuur van Symbio en het managementteam van IKC Esrein.

Stimuleer de Ontwikkeling van uw Kind: Ons Programma voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

IKC Esrein biedt met het 'Startblokken' programma een verrijkend leeromgeving voor peuters en jongste kleuters. Dit programma is specifiek ontworpen om ontwikkelingsvoorsprong te creëren en achterstanden bij jonge kinderen te voorkomen. Door spelenderwijs te leren en interactie te stimuleren, leggen we een sterke basis voor taal en cognitieve vaardigheden. Spel is de kern van onze aanpak. Betekenisvolle spelactiviteiten wekken nieuwsgierigheid en enthousiasme op, waardoor kinderen actief betrokken raken bij hun eigen leerproces. We creëren zo de ideale context voor optimale groei en ontwikkeling. Voorschoolse en Vroegschoolse Educatie (VVE) bij IKC Esrein omvat meer dan alleen taal. Onze VVE-programma's pakken diverse ontwikkelingsgebieden tegelijk aan. Kinderen ontdekken de wereld door te tekenen, zingen, spelletjes te spelen, buiten te zijn en actief deel te nemen aan gesprekken. Wij zorgen voor een naadloze overgang en een doorlopende lijn in zorg en educatie, zodat elk kind zich optimaal kan ontplooien. Dit garandeert een consistente en ondersteunende leerervaring van de vroegste jaren tot aan de basisschool. Onze VVE-programma's richten zich op de volgende essentiële ontwikkelingsgebieden: Taalontwikkeling: We vergroten de woordenschat en stimuleren taalbegrip en taalproductie op speelse wijze. Beginnende rekenvaardigheid: Kinderen leren tellen, meten en ontwikkelen een oriëntatie in ruimte en tijd. Motorische ontwikkeling: Zowel de grove als de fijne motoriek worden gestimuleerd door diverse activiteiten. Sociaal-emotionele ontwikkeling: We bevorderen zelfstandigheid, zelfvertrouwen en het vermogen om samen te spelen en te werken.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft IKC Esrein voor de allerkleinsten?

IKC Esrein biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en een geïntegreerde aanpak binnen ons kindcentrum. Ook werken we samen met externe specialisten zoals logopedisten, ergotherapeuten en fysiotherapeuten om de brede ontwikkeling te ondersteunen.

IKC Esrein biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en een geïntegreerde aanpak binnen ons kindcentrum. Ook werken we samen met externe specialisten zoals logopedisten, ergotherapeuten en fysiotherapeuten om de brede ontwikkeling te ondersteunen.

Integrale Kindcentra (IKC)
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)
Peuteropvang en Kinderopvang
Logopedie Praktijk H.P. Wolters
Ergotherapie Vosergo
Fysio Centrum Kamminga

Met welke partners werkt IKC Esrein samen voor het jonge kind programma?

IKC Esrein werkt nauw samen met gerenommeerde partners zoals Spring! Hengelo, dat zowel kinderopvang als peuterspeelzaal aanbiedt op onze locatie, alsook met Kinderdagverblijf Parbédie om een breed en geïntegreerd aanbod voor jonge kinderen te garanderen.

IKC Esrein werkt nauw samen met gerenommeerde partners zoals Spring! Hengelo, dat zowel kinderopvang als peuterspeelzaal aanbiedt op onze locatie, alsook met Kinderdagverblijf Parbédie om een breed en geïntegreerd aanbod voor jonge kinderen te garanderen.