IKC De Hunenborg in Hengelo (Overijssel)

Het team van IKC De Hunenborg in Hengelo (Overijssel)

Current section: team
Old Ruitenborgh 31
7556 Hengelo (Overijssel)

Zie hier hoe het team van IKC De Hunenborg is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC De Hunenborg. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC De Hunenborg bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC De Hunenborg bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC De Hunenborg zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 78.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (78.9%)
Man (21.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC De Hunenborg. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.6%)
25-35 jaar (38.9%)
35-45 jaar (27.8%)
45-55 jaar (16.7%)
55-65 jaar (11.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC De Hunenborg werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72.2%)
Direct ondersteunend personeel (16.7%)
Indirect ondersteunend personeel (5.6%)
Management (5.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC De Hunenborg gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij IKC De Hunenborg

Bij IKC De Hunenborg zorgen we voor continuïteit in het onderwijs. Mocht een leerkracht onverhoopt afwezig zijn wegens ziekte, dan zetten we direct onze vaste invalpool van Symbio in. Dit garandeert dat uw kind zo min mogelijk hinder ondervindt van de afwezigheid. Wanneer onze vaste invalkrachten niet beschikbaar zijn, schakelen we een breder netwerk in via Pool B en het mobiliteitscentrum. Zo kunnen we altijd de best mogelijke vervanging regelen, zelfs bij langdurige afwezigheid. We streven ernaar om de onderwijsactiviteiten zoveel mogelijk door te laten gaan. Bij langdurige afwezigheid informeren wij de ouders en verzorgers van de betreffende groep. Indien het niet lukt om tijdig een vervanger te vinden, bekijken we samen de meest geschikte oplossing. Dit kan variëren van het inzetten van eigen personeel, het verdelen van de leerlingen over andere groepen, tot het verzorgen van onderwijs door een onderwijsassistent. In uitzonderlijke gevallen, waarbij geen leerkracht beschikbaar is om het onderwijs te verzorgen, kan het voorkomen dat leerlingen thuisonderwijs ontvangen of, in het uiterste geval, vrij krijgen. We doen er alles aan om dit te voorkomen en de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Rijke Schooldag op IKC De Hunenborg Naast ons aanbod onder lestijd, hebben we ook een aanbod vanuit het programma School & Omgeving. Op ons IKC noemen we dit onze "Rijke Schooldag. De leerlingen kunnen zich opgeven voor deze activiteiten. We bieden deze kosteloos aan. Het doel is om leerlingen ervaringen en plezier te geven, en hun talenten verder te ontdekken en ontplooien. Ook zijn er veel activiteiten die leerlingen helpen om hun leerresultaten te verhogen, met name op de basisvaardigheden. (lezen, taal & rekenen) Welk aanbod is er:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op IKC De Hunenborg

5

Taal en Rekenen: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Logopedist

Toelichting van de school:

Op IKC De Hunenborg leggen we een sterke nadruk op taal en rekenen, de essentiële bouwstenen voor de academische ontwikkeling van elk kind. Onze uitgebreide kwaliteitskaarten beschrijven nauwkeurig onze onderwijsdoelen en didactische aanpak voor zowel taal als rekenen. Om ons onderwijs continu te monitoren en te optimaliseren, werken onze leerkrachten actief in werkgroepen. Zij delen expertise en innoveren methoden, waarbij we ook steun zoeken bij het expertiseteam van onze stichting, orthopedagogen en ambulant begeleiders van Kentalis. Onze samenwerking met Logopedie Direct, die een eigen praktijkruimte binnen school heeft en groepstrainingen verzorgt, versterkt onze specialistische ondersteuning. Naast het kerncurriculum bieden we op maat gemaakte extra ondersteuning, inclusief gespecialiseerde materialen. Elke klas wordt bovendien versterkt door onderwijsassistenten die cruciale hulp bieden bij instructie en verwerking, zodat geen enkele leerling achterblijft. Wij hanteren de "1-zorgroute", een gestructureerd stappenplan dat onze aanpak voor ondersteuning op groeps-, school- en bovenschools niveau helder uiteenzet.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welbevinden Centraal

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Naast academische vooruitgang is de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen van het grootste belang. Een toegewijde gedragsspecialist is op school actief om de vooruitgang op individueel, groeps- en schoolniveau te volgen en te ondersteunen. De intern begeleider en het schoolteam delen de verantwoordelijkheid voor het welbevinden van onze leerlingen. Wij streven naar een positief en veilig leerklimaat, geïnspireerd door de principes van 'De Vreedzame School'. Dit creëert een omgeving waarin elk kind zich gewaardeerd en veilig voelt. Onze preventieve werkwijze omvat extra aandacht voor leerlingen die dit nodig hebben, zowel binnen de klas als individueel. Nabijheid en zorgvuldig toezicht zijn hierbij essentieel. Leerkrachten worden hierin ondersteund door de werkgroep, de gedragsspecialist en externe experts indien nodig. In nauwe samenwerking met ouders en gemeentelijke instanties, bieden we passende hulp. Wij volgen de "1-zorgroute", een gedetailleerd stappenplan dat onze ondersteuningsstrategieën op alle niveaus binnen de school en daarbuiten beschrijft.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Optimale Studieprestaties

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Naast onze proactieve benadering bieden wij gespecialiseerde ondersteuning voor gedrag, werkhouding en taakaanpak. Onze gedragsspecialist werkt nauw samen met de intern begeleider om individuele en groepsgerichte verbeterpunten te identificeren en aan te pakken. Ons doel is om elke leerling te helpen zijn of haar volledige potentieel te bereiken door gerichte strategieën en positieve bekrachtiging toe te passen. We analyseren voortdurend onze methoden om de effectiviteit te maximaliseren. De "1-zorgroute" vormt de basis van onze aanpak. Dit gestructureerde plan garandeert dat we consistente en effectieve ondersteuning bieden op alle niveaus, van de klas tot aan bredere schoolinitiatieven.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Fysiotherapeut
Ergotherapeut

Toelichting van de school:

De intern begeleider monitort nauwlettend de motorische ontwikkeling van alle leerlingen, in samenwerking met de leerkrachten. IKC De Hunenborg promoot een actieve levensstijl door een breed scala aan sportactiviteiten, mede dankzij onze samenwerking met Hengelo Sport. Leerlingen van groep 3 tot en met 8 profiteren wekelijks van gespecialiseerde gymlessen gegeven door een vakleerkracht. Deze lessen bevorderen niet alleen fysieke vaardigheden, maar ook teamwork en sportiviteit. Onze school werkt samen met ervaren fysiotherapeuten en ergotherapeuten om leerlingen met specifieke motorische behoeften de nodige ondersteuning te bieden. Deze samenwerking zorgt voor een holistische aanpak van de lichamelijke ontwikkeling. Wij opereren volgens de "1-zorgroute", een duidelijk stappenplan dat onze ondersteuningsmaatregelen op groeps-, school- en bovenschools niveau definieert.

3

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgzaam en Veilig

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
BHV-ers op school

Toelichting van de school:

IKC De Hunenborg biedt, indien nodig, ondersteuning bij eenvoudige medische handelingen en persoonlijke verzorging. Dit gebeurt altijd in volledige afstemming met ouders en eventuele medische professionals. We hanteren strikte protocollen voor medicatieverstrekking en medische handelingen, waarbij al onze BHV-ers getraind zijn in eerste hulpverlening. Elk lid van ons onderwijspersoneel beschikt over een EHBO-diploma, wat de veiligheid van onze leerlingen garandeert. We onderhouden nauwe contacten met de schoolarts en schoolverpleegkundige van de GGD, wat essentieel is voor een gecoördineerde zorg. Dit zorgt ervoor dat we snel en adequaat kunnen reageren op de gezondheidsbehoeften van onze leerlingen. Onze werkwijze is gebaseerd op de "1-zorgroute", een gedetailleerd plan dat de ondersteuning op alle niveaus binnen onze school en daarbuiten beschrijft.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
18
Totaal specialisten
18
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Logopedie in school
Aanbod "Rijke Schooldag"
Boterhammenbar (ontbijt op school)
Spreekuur brugfunctionaris

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij IKC De Hunenborg

Ons Onderwijs: Individuele Begeleiding en Ontwikkeling

Bij IKC De Hunenborg staat de individuele ontwikkeling van uw kind centraal. We bieden extra ondersteuning aan leerlingen die dat nodig hebben, met een onderwijsbenadering die volledig is afgestemd op de specifieke behoeften van elk kind. Ons team registreert nauwgezet de voortgang en ontwikkeling van deze leerlingen om de best mogelijke begeleiding te garanderen. Ons schoolondersteuningsprofiel beschrijft gedetailleerd onze mogelijkheden, grenzen en ambities op het gebied van ondersteuning voor leerlingen met bijzondere onderwijsbehoeften. Omdat elke leerling uniek is, evalueren we voortdurend welke ondersteuning het beste aansluit bij uw kind. Indien nodig, werken we nauw samen met het samenwerkingsverband passend onderwijs in onze regio voor aanvullende expertise. Het ondersteuningsplan van dit samenwerkingsverband definieert de basisondersteuning die alle scholen bieden en de aanvullende hulp die we kunnen inschakelen. Voordat we externe hulp inschakelen, benutten we altijd eerst onze eigen middelen en expertise. We hanteren de "1-zorgroute", een gestructureerd stappenplan dat de ondersteuning op groeps-, school- en bovenschools niveau duidelijk uiteenzet. Toekomstig Aanbod voor Verhoogde Ondersteuning We streven ernaar om jeugdzorg en onderwijs nog beter te integreren. Dit realiseren we door de rol van de schoolzorgondersteuner (SZO) te versterken en intensieve samenwerkingen aan te gaan met jeugdzorgpartners. Dit zorgt voor een consistente en afgestemde ondersteuning voor zowel thuis als op school. Daarnaast organiseren we naschoolse activiteiten binnen ons programma "Rijke Schooldag", zoals huiswerkbegeleiding en gerichte didactische sessies na schooltijd, om de leerontwikkeling van uw kind verder te stimuleren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek onze Kwaliteitszorg en Schoolplan bij IKC De Hunenborg

Welke ambitieuze doelen stellen we voor het schooljaar 2025-2026?

IKC De Hunenborg presenteert met trots de kernambities voor het aankomende schooljaar. Deze doelen zijn zorgvuldig geformuleerd om de ontwikkeling van elk kind te optimaliseren. Ons schoolplan richt zich op een versterkte leerlingenzorg en een verrijkende schooldag. We streven naar een naadloze integratie van onderwijs en jeugdzorg, met een focus op het uitbreiden van ons naschoolse aanbod 'Rijke Schooldag'. Intensieve samenwerking met de Buitenschoolse Opvang (BSO) en de inzet van onze School Zorg Ondersteuner (SZO) en brugfunctionaris versterken deze verbinding. Op het gebied van onderwijs zetten we vol in op het doorontwikkelen van coöperatief leren met doorlopende leerlijnen, waarbij ons team training volgt op Kagan level 3. We bepalen concrete streefdoelen per leerjaar en implementeren de nieuwe taalmethode 'Taaljacht'. Daarnaast verdiepen we de instructievaardigheden van onze leerkrachten met het EDI-model en verrijken we ons aanbod met 'De Vreedzame School', met speciale aandacht voor burgerschap, een gezonde kijk op relaties en seksualiteit, en het ontwikkelen van een open, assertieve houding.

Hoe monitoren en realiseren we onze schoolse doelen?

Bij IKC De Hunenborg hanteren we een gestructureerde en continue cyclus van evaluatie en bijstelling om onze doelen effectief te bereiken. Elke periode van het schooljaar volgt een vaste cyclus van planvorming, uitvoering, controle en aanpassing (PDCA-cyclus). We werken nauw samen met diverse partners en op verschillende niveaus. Handelingsgericht werken (HGW) biedt ons waardevol inzicht in de ontwikkeling van elke leerling. Het team evalueert en verfijnt plannen tijdens studiedagen en overleggen, ondersteund door coördinatoren en het managementteam (MT). Regelmatige evaluatiemomenten met de 'Veilig op School Commissie', groepsbesprekingen met leerkrachten en de intern begeleider, intervisie binnen het team, en strategische beraadslagingen met het bestuur en management zorgen voor een continue kwaliteitsverbetering. Ook de samenwerking met de orthopedagoog en het bestuur waarborgt dat we altijd werken aan de best mogelijke ontwikkeling voor onze leerlingen.

Downloaden

Peutergroepen IKC De Hunenborg: Een Vliegende Start voor Uw Kind

Toelichting van de school

IKC De Hunenborg biedt een warme en stimulerende omgeving voor peuters met drie gespecialiseerde peutergroepen. Wij hanteren dezelfde pedagogische visie en lesmethoden als onze basisschool, wat zorgt voor een naadloze overgang van peuter naar kleuter. Taalontwikkeling staat centraal in ons programma. Samen met het Expertise Team Taal hebben we 'de Taallijn' ontwikkeld, een unieke doorlopende leerlijn die de taalvaardigheid van jonge kinderen spelenderwijs bevordert. Onze groepen, 'Aap', 'Tijger' en 'Beer', worden begeleid door twee ervaren pedagogisch medewerkers wanneer er meer dan zeven kinderen aanwezig zijn. Dit garandeert persoonlijke aandacht voor elke peuter. Groep Aap is geopend van dinsdag tot en met vrijdag, van 08:30 tot 12:30 uur. Groep Tijger is er van maandag tot en met donderdag, eveneens van 08:30 tot 12:30 uur. Groep Beer is beschikbaar op maandag en vrijdag, van 08:30 tot 12:30 uur. Ontdek de voordelen van ons geïntegreerde kindcentrum voor uw jonge kind.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft IKC De Hunenborg voor peuters en jonge kinderen?

IKC De Hunenborg biedt een rijk programma met Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) speciaal voor peuters. Dit programma is ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en hen optimaal voor te bereiden op de basisschool. Onze peuteropvang is een integraal onderdeel van ons Kindcentrum. We focussen op een brede ontwikkeling, met extra aandacht voor taalverwerving door middel van onze specifieke 'Taallijn'. Dit alles vindt plaats in een veilige en speelse omgeving waar kinderen kunnen groeien en ontdekken. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden voor uw peuter? Neem contact op voor meer informatie over onze VVE-programma's.

IKC De Hunenborg biedt een rijk programma met Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) speciaal voor peuters. Dit programma is ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en hen optimaal voor te bereiden op de basisschool. Onze peuteropvang is een integraal onderdeel van ons Kindcentrum. We focussen op een brede ontwikkeling, met extra aandacht voor taalverwerving door middel van onze specifieke 'Taallijn'. Dit alles vindt plaats in een veilige en speelse omgeving waar kinderen kunnen groeien en ontdekken. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden voor uw peuter? Neem contact op voor meer informatie over onze VVE-programma's.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang bij IKC De Hunenborg

Met welke organisaties werkt IKC De Hunenborg samen voor peuteropvang en educatie?

IKC De Hunenborg werkt nauw samen met Spring Peuterspeelscholen om een kwalitatief hoogwaardige peuteropvang te garanderen. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en stimulerende leeromgeving voor alle jonge kinderen. Spring Peuterspeelscholen deelt onze visie op de ontwikkeling van peuters, met een sterke nadruk op spelend leren en een brede taalontwikkeling. Door deze samenwerking kunnen we een doorlopende leerlijn realiseren van de peutergroep tot aan de basisschool. Bezoek de website van Spring Peuterspeelscholen voor meer details over hun aanbod en onze gezamenlijke aanpak.

IKC De Hunenborg werkt nauw samen met Spring Peuterspeelscholen om een kwalitatief hoogwaardige peuteropvang te garanderen. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en stimulerende leeromgeving voor alle jonge kinderen. Spring Peuterspeelscholen deelt onze visie op de ontwikkeling van peuters, met een sterke nadruk op spelend leren en een brede taalontwikkeling. Door deze samenwerking kunnen we een doorlopende leerlijn realiseren van de peutergroep tot aan de basisschool. Bezoek de website van Spring Peuterspeelscholen voor meer details over hun aanbod en onze gezamenlijke aanpak.

Team | IKC De Hunenborg in Hengelo (Overijssel) | [2025] Schoolregister