
De resultaten van IKC De Hunenborg in Hengelo (Overijssel)
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC De Hunenborg, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC De Hunenborg bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC De Hunenborg bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden op IKC De Hunenborg
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Op IKC De Hunenborg meten we dit in groep acht, middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat ten minste 85% van onze leerlingen aan het einde van hun basisschoolperiode de kernvaardigheden onder de knie moet hebben. Deze standaard geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Prestatie op IKC De Hunenborg
Het streefniveau symboliseert een ambitieuzer prestatieniveau, dat we met trots nastreven voor onze leerlingen aan het einde van groep acht. Dit niveau gaat verder dan de basisvaardigheden en daagt leerlingen uit om hun potentieel volledig te benutten. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Op IKC De Hunenborg streven we ernaar om dit vastgestelde percentage te overtreffen, wat onze toewijding aan excellente educatie onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC De Hunenborg?
IKC De Hunenborg in Hengelo (Overijssel) besteedt veel aandacht aan de optimale doorstroom van leerlingen naar het voortgezet onderwijs. Wij zorgen voor een persoonlijke en warme overdracht, waarbij we nauw samenwerken met mentoren en coördinatoren van middelbare scholen. Ouders en leerlingen worden actief betrokken bij het schooladviesproces. De Hengelose Plaatsingswijzer, die de criteria voor het schooladvies op basis van leerresultaten uiteenzet, vormt hierbij de leidraad. Dit zorgt voor een transparante en gefundeerde advisering. In groep 6 ontvangen leerlingen een eerste richtinggevend advies. Dit advies kan in groep 7 worden bijgesteld op basis van de individuele voortgang en werkhouding. Het definitieve schooladvies wordt aan het einde van groep 8 verstrekt, met oog voor de ontwikkeling van elke leerling.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op IKC De Hunenborg
Bij IKC De Hunenborg creëren we een veilige en warme omgeving waar elk kind zich thuis voelt en optimaal kan ontwikkelen. Plezier en een positieve sfeer staan centraal. We streven ernaar een plek te zijn waar iedereen welkom is en waar we oog hebben voor de unieke behoeften van elk kind. Onze school hanteert de principes van De Vreedzame School, wat betekent dat we de school zien als een oefenterrein waar kinderen leren van hun fouten. Veiligheid en geborgenheid zijn de fundamenten voor groei. Door aandacht te besteden aan sociale vaardigheden, bevorderen we een omgeving waarin respect en zorg voor elkaar de norm zijn. Dit zorgt ervoor dat ieder kind zich prettig voelt en met plezier leert, zonder hinder te ondervinden van anderen. We focussen op kansen en mogelijkheden, waarbij we het individuele leertraject van elk kind als uitgangspunt nemen. Met ambitie, creativiteit en passie maken we de onderwijswereld inzichtelijk met heldere communicatie en wederzijds vertrouwen. Deze gestructureerde aanpak, met duidelijke keuzes, waarborgt rust, regelmaat en een doorlopende leerlijn. Dit prikkelt de nieuwsgierigheid van kinderen naar de wereld om hen heen. Binnen onze school is er volop aandacht voor elkaar. We luisteren naar elkaar, erkennen prestaties en waarderen ieders eigenheid. Kinderen worden aangemoedigd om verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en hun omgeving. Iedereen mag er zijn, met ruimte voor eigen inbreng en ideeën, binnen de vastgestelde sociale normen en waarden. Respectvol omgaan met elkaar, luisteren en aandacht hebben voor elkaar vormen de kern. Kinderen leren zo om zorgzaam en verantwoordelijk te zijn voor zowel hun werk, de schoolomgeving als voor medeleerlingen. Onze leerlingen ontwikkelen door deze aanpak de volgende essentiële vaardigheden: * Gezamenlijk besluiten nemen op een democratische wijze. * Conflicten op een constructieve manier oplossen. * Zorgzaam en verantwoordelijk gedrag vertonen ten opzichte van de gemeenschap. * Openstaan voor en respect hebben voor verschillen tussen mensen. Deze werkwijze is volledig gebaseerd op de filosofie van De Vreedzame School, die tevens fungeert als ons preventiekader voor sociaal welzijn.
Verbondenheid en Diversiteit: We horen bij elkaar en vieren onze verschillen.
Empathie en Zorgzaamheid: We hebben oog, oor en hart voor elkaar.
Conflictbeheersing: We lossen conflicten zelfstandig en respectvol op.
Hoe bevordert IKC De Hunenborg de sociale ontwikkeling van leerlingen?
IKC De Hunenborg hanteert het programma 'De Vreedzame School' om sociale competenties en democratisch burgerschap te bevorderen. Dit programma helpt ons een schoolgemeenschap op te bouwen waarin leerlingen verantwoordelijkheid leren nemen voor elkaar, de school en de samenleving. We richten ons op essentiële sociaal-emotionele en burgerschapsvaardigheden, zoals empathie, democratisch besluitvorming, respect voor diversiteit en constructieve conflictoplossing. Naast academische prestaties, zoals taal en rekenen, hechten we veel waarde aan de sociale en maatschappelijke vorming van onze leerlingen, zodat zij uitgroeien tot betrokken burgers. Een veilige en prettige leeromgeving is cruciaal voor leerprestaties. Wij zetten ons actief in om sociale veiligheid te waarborgen en ongewenst gedrag zoals pesten te voorkomen. We maken een duidelijk onderscheid tussen plagen, pesten, conflicten en ruzies. Plagen is niet structureel gericht tegen dezelfde leerling en er is minder machtsongelijkheid, vaak met een speels element. Pesten kenmerkt zich door een negatieve intentie, herhaling, langdurige blootstelling aan negatief gedrag en een duidelijk machtsverschil. Een conflict ontstaat door een verschil van mening of belang, en kan escaleren tot een ruzie bij gebruik van geweld. Bij pesten is er sprake van weloverwogen, proactief gedrag dat niet per ongeluk of als reactie op uitlokking gebeurt. We streven continu naar een positief en veilig leerklimaat. Bij signalen van onveiligheid of pestgedrag grijpen we direct in. Onze aanpak van sociale onveiligheid, inclusief pesten, begint met het evalueren van de implementatie van 'De Vreedzame School' in de betreffende groep. Indien nodig, passen we de aanpak aan. We hanteren een glijdende schaal, van vroegtijdige interventie bij plagen tot, als laatste redmiddel, schorsing of verwijdering. Onze 'Oplossingsgerichte pestaanpak' biedt hierbij ondersteuning. De 'Veiligheidsthermometer' en de 'Vragenlijst Groepsklimaat' worden jaarlijks afgenomen om de effectiviteit van onze aanpak te meten en te borgen. Deze instrumenten, onderdeel van het Kwaliteitszorginstrument van De Vreedzame School, geven inzicht in de sociale veiligheid vanuit het perspectief van de leerlingen. De resultaten worden geanalyseerd op individueel, groeps- en schoolniveau, waarbij de groepsleerkracht dagelijkse observaties en gesprekken met leerlingen gebruikt. Ook wordt de input van de groep zelf betrokken bij de bespreking van de resultaten om het groepsgevoel te versterken. Op schoolniveau worden de resultaten geëvalueerd tijdens studiedagen en intervisie, waarbij trends en de effectiviteit van eerdere maatregelen worden beoordeeld om de veiligheid continu te verbeteren.
Welke methoden en registraties worden ingezet voor het monitoren van sociale opbrengsten?
IKC De Hunenborg gebruikt specifieke methoden en registraties om de sociale ontwikkeling van leerlingen te volgen en te bevorderen: * **Zien:** Dit verwijst naar de continue observatie en aandacht die leerkrachten hebben voor het welzijn en de interacties van leerlingen in de klas en daarbuiten. * **Veiligheidsthermometer Vreedzame School:** Dit instrument, onderdeel van het evaluatiesysteem van De Vreedzame School, meet de beleving van sociale veiligheid bij leerlingen en biedt waardevolle inzichten voor de groepsdynamiek.
- Zien
- Veiligheidsthermometer Vreedzame School
Welke sociaal-emotionele leermethode hanteert de school?
De school hanteert de methode 'Vreedzame School' als leidraad voor sociaal-emotioneel leren. Dit programma integreert sociale competenties en democratisch burgerschap in het dagelijkse schoolleven, met als doel een positieve en veilige leeromgeving te creëren waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.
- Vreedzame school
Onderwijsinspectie Resultaten IKC De Hunenborg: Kwaliteit en Ontwikkeling
IKC De Hunenborg in Hengelo (Overijssel) staat garant voor kwalitatief hoogstaand basisonderwijs. Met 207 leerlingen bieden we een stimulerende leeromgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Onze school hecht veel waarde aan transparantie en deelt graag de bevindingen van de Onderwijsinspectie. Dit geeft inzicht in onze onderwijskwaliteit en de voortdurende inspanningen die we leveren voor verbetering. Lees meer over de prestaties en de evaluatie van IKC De Hunenborg door de officiële instanties. Ontdek hoe wij streven naar excellentie in het basisonderwijs.