Dalton IKC Plechelmus in Hengelo (Overijssel)

Het team van Dalton IKC Plechelmus in Hengelo (Overijssel)

Current section: team
Wilbertstraat 15 A - 15 C
7556 Hengelo (Overijssel)

Zie hier hoe het team van Dalton IKC Plechelmus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Dalton IKC Plechelmus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Dalton IKC Plechelmus bij jullie?

Ontdek hoe goed Dalton IKC Plechelmus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Dalton IKC Plechelmus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87%)
Man (13%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Dalton IKC Plechelmus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8%)
25-35 jaar (28%)
35-45 jaar (24%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (16%)
&ge;65 jaar (4%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Dalton IKC Plechelmus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (78.3%)
Direct ondersteunend personeel (13%)
Indirect ondersteunend personeel (4.3%)
Management (4.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Dalton IKC Plechelmus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek

Vervanging op IKC Plechelmus: Zekerheid voor Continu Leren

Bij Dalton IKC Plechelmus staat de continuïteit van het onderwijs voorop. We hebben een robuust systeem voor personeelsvervanging, ontworpen om onderbrekingen te minimaliseren. Onze eerste keuze voor vervanging is een deskundige kracht uit onze vaste invalpool van Symbio. Deze professionals zijn goed ingewerkt en bekend met onze unieke Daltononderwijs aanpak, wat zorgt voor een naadloze voortzetting van de lessen. Mocht onze primaire pool onverhoopt geen geschikte kandidaat kunnen bieden, dan schakelen we onze brede reservepool (pool B) in. Deze pool bestaat uit ervaren onderwijsprofessionals die klaarstaan om in te springen en de kwaliteit van onze educatie te waarborgen. Als laatste vangnet, en om de stabiliteit verder te garanderen, benaderen we proactief collega's die momenteel in deeltijd werken. We vragen hen vriendelijk om flexibel te zijn en bij te springen om zo de continuïteit van het leerproces van onze leerlingen te verzekeren. Uw kind kan rekenen op een stabiele en inspirerende leeromgeving.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school heeft een extra aanbod voor het jonge kind: Kindcentrum en voor- en vroegschoolse educatie (VVE)/peuteropvang. De school organiseert het aanbod voor het jonge kind in samenwerking met de collega's van Spring. Dit doen wij om een doorgaande ontwikkelingslijn te waarborgen. Op onze school hebben wij diverse specialisten werkzaam:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Professionele Ondersteuning voor Elk Kind op Dalton IKC Plechelmus

6

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerontwikkeling
Orthopedagoog voor Educatieve Behoeften
Rekenspecialist voor Verbetering Cijfervaardigheid
Remedial Teacher voor Gerichte Hulp
Taalspecialist voor Taalontwikkeling
Logopedist voor Spraak en Communicatie

Toelichting van de school:

Bij Dalton IKC Plechelmus geloven we in het bieden van optimale kansen voor elke leerling om zich volledig te ontplooien. We bieden extra zorg en uitdagingen. Onze specialist hoogbegaafdheid ontwikkelt een passend aanbod, inclusief een verrijkingsgroep, en coacht leerkrachten voor verdiepende lesstof in de klas. Dit zorgt voor een stimulerende leeromgeving. Leerlingen die specifieke begeleiding nodig hebben, ontvangen ondersteuning van ervaren leerkrachten, intern begeleiders (IB'ers), onze orthopedagoog en de schoolzorgondersteuner. We werken nauw samen met het samenwerkingsverband voor optimale zorg. Logopedie Direkt en Kentalis bieden gespecialiseerde hulp op het gebied van taal en spraak. Voor kinderen met dyslexie volgen we het dyslexieprotocol en werken we samen met dyslexiecentra in Hengelo. De Gemeente Hengelo (WMO) ondersteunt ons bij aanpassingen van schoolmeubilair en materialen.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn van Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Onderbouw
Intern Begeleider Bovenbouw
Orthopedagoog van Symbio
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze intern begeleiders zijn gespecialiseerd in de ondersteuning van zowel de onderbouw- als de bovenbouwgroepen. Zij zorgen voor een soepele ontwikkeling. De specialist meer- en hoogbegaafdheid biedt ondersteuning aan alle leerkrachten, zodat zij uitdagende leertrajecten kunnen bieden. Dit bevordert de intellectuele groei. We maken actief gebruik van de expertise van de orthopedagoog van Symbio, die nauw verbonden is aan ons IKC. Dit garandeert professionele begeleiding bij sociaal-emotionele vraagstukken.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Focus op Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Onderbouw
Intern Begeleider Bovenbouw
Orthopedagoog van Symbio
Onderwijsassistenten voor Individuele Begeleiding

Toelichting van de school:

Binnen Dalton IKC Plechelmus zijn twee toegewijde intern begeleiders werkzaam, elk met een focus op de onderbouw en bovenbouw. Zij coördineren de leerlingenzorg. Onze onderwijsassistenten bieden waardevolle ondersteuning, zowel binnen als buiten de klas, aan leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Ze werken individueel of in kleine groepen. De intern begeleider kan rekenen op de structurele inzet van de orthopedagoog van Symbio, die helpt bij het ontwikkelen van effectieve gedrags- en taakaanpakken. Dit draagt bij aan een positieve leeromgeving.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Groei

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen specifieke specialisten voor motorische en lichamelijke ontwikkeling worden genoemd, stimuleren wij de fysieke activiteit van onze leerlingen via gymlessen en buitenspel. We creëren een omgeving waarin kinderen zich zowel intellectueel als fysiek kunnen ontwikkelen. Onze focus ligt op een brede ontwikkeling van elk kind.

3

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Gediplomeerde BHV'ers voor Noodsituaties

Toelichting van de school:

Voor situaties die medische aandacht of persoonlijke verzorging vereisen, hebben wij een team van getrainde professionals. Onze intern begeleiders en de orthopedagoog zijn betrokken bij het coördineren van de benodigde zorg. Daarnaast zijn tien medewerkers BHV-gecertificeerd voor een veilige schoolomgeving. De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan te allen tijde voorop. Wij zorgen voor een veilige en ondersteunende omgeving.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
We beschikken over diverse ruime werkruimtes.

Extra Ondersteuning voor Elke Leerling bij Dalton IKC Plechelmus

Onze Toewijding aan Uw Kind: Een Schoolse Toelichting

Zorgplicht: Uw Kind Centraal Dalton IKC Plechelmus neemt haar zorgplicht serieus. Dit betekent dat we ons inzetten om voor ieder kind die extra ondersteuning nodig heeft, een passende plek te garanderen. Het Samenwerkingsverband biedt hierbij waardevolle steun door ons te voorzien van financiële middelen, deskundige begeleiding en essentiële kennis. Hierdoor kunnen wij elk kind optimaal laten groeien en ontwikkelen. Ons ervaren team, bestaande uit drie onderwijsassistenten, werkt nauw samen met de leerkrachten. Zij bieden dagelijks ondersteuning in en buiten de klaslokalen, om zo de leerervaring voor alle kinderen te verrijken. Verlengde Kleutertijd en Doubleren: Ontwikkelingskansen Bij jonge kinderen spreken we bij een extra jaar in de kleuterklas van een 'verlengde kleutertijd', geen 'zittenblijven'. Pas vanaf groep 3 is doubleren een optie. Indien wij van mening zijn dat een extra jaar de ontwikkeling van een leerling ten goede komt, kunnen we gedurende het schooljaar besluiten deze leerling niet te laten doorstromen. Dit gebeurt altijd in samenspraak met de ouders. De uiteindelijke beslissing over doubleren ligt bij de school, met het welzijn van het kind als hoogste prioriteit. Toekomstvisie: Continu Verbeteren van Ondersteuning Dalton IKC Plechelmus streeft ernaar de kwaliteit van onze extra ondersteuning voortdurend te handhaven en te verbeteren. Door middel van interne intervisies, externe expertise en gerichte bijscholing versterken we onze teams. Onze ambitie is om van een basaal IKC te evolueren naar een werkelijk inclusief IKC, waar elk kind zich thuis voelt en optimaal kan presteren. Meer details over onze kwaliteitsstandaarden vindt u in onze interne SOP-documenten, opvraagbaar bij de directie en het Interne Begeleidersteam.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimale Kwaliteitszorg en Ontwikkeling op Dalton IKC Plechelmus

Welke Ontwikkeldoelen Zijn Vasteonderdeel van Ons Schoolplan?

Dalton IKC Plechelmus werkt nauw samen met Symbio, ons overkoepelende bestuur. Het vierjaarlijkse koersplan van Symbio vormt de basis voor ons eigen, gedetailleerde schoolplan. Ons schoolplan legt de focus op cruciale gebieden zoals kwaliteitszorg, het creëren van een positief pedagogisch klimaat en de vooruitgang in taal- en leesontwikkeling. De hoofdstukken over onderwijskundig beleid beschrijven onze aanpak voor doorlopende leerlijnen, het monitoren van leerlingontwikkeling en effectieve pedagogische en didactische werkwijzen. Hierin vindt u gedetailleerde informatie over hoe we kwaliteitszorg integreren in deze essentiële onderdelen. Onze kwaliteitsborging omvat een continue cyclus van verbetering: protocollen, projectplannen en kwaliteitskaarten worden elke drie jaar herzien en geactualiseerd. De jaarlijkse doelen zijn vastgelegd in een uitgebreid kwaliteitsdocument, waarin doelstellingen, middelen, werkwijzen, planning en evaluatie helder zijn uiteengezet. Coördinatoren delen deze ontwikkelingen en doelen actief tijdens teamvergaderingen en bordsessies. Daarnaast voeren we structureel gesprekken met de kinderen om hun ontwikkeling en welzijn te waarborgen. De evaluatie van ons onderwijs is een doorlopend proces. Jaarlijks stellen de directeur, de intern begeleider en een speciaal ingestelde regiegroep een jaarverslag en een jaarplan op. Het jaarplan bevat alle jaardoelen en beschrijft de professionaliseringstrajecten van ons team. Het jaarverslag biedt een terugblik op het voorgaande jaar, inclusief de voortgang van de leerlingenzorg. In mei 2025 hebben we tevredenheidsonderzoeken onder leerlingen en ouders afgerond en de resultaten gecommuniceerd via 'Scholen op de kaart'. Tweemaal per jaar evalueert de directeur de schoolprestaties met het College Van Bestuur, een essentieel onderdeel van onze kwaliteitscyclus. Directies van de aangesloten scholen overleggen regelmatig, en via het Strategisch Beraad werken alle directeuren en het College Van Bestuur gezamenlijk aan de continue verbetering van de onderwijskwaliteit. Professionele ontwikkeling staat centraal. Leerkrachten nemen deel aan gezamenlijke studiedagen en volgen individuele scholingstrajecten, waaronder programma's via de Symbio academie, om hun expertise continu te vergroten.

Hoe Zorgt Dalton IKC Plechelmus Voor Het Behalen van De Gestelde Onderwijsdoelen?

Onze school borgt de afspraken en doelstellingen door middel van regelmatige teamvergaderingen, die minimaal één keer per schooljaar plaatsvinden. Dit zorgt voor een gedeeld begrip en commitment binnen het team. Daarnaast hanteren we een gestructureerde PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act). Door het opstellen van projectplannen, het evalueren van de resultaten en het tijdig bijsturen van de aanpak, garanderen we dat we continu werken aan het verbeteren van ons onderwijs en het behalen van onze ambitieuze doelen.

Ontdek het VVE Programma voor Jonge Kinderen bij Dalton IKC Plechelmus

Toelichting van de school

Dalton IKC Plechelmus biedt een uitgebreide VVE-aanpak, gericht op zowel voorschoolse als vroegschoolse educatie. Dit programma is speciaal ontworpen voor peuters van 2,5 tot 4 jaar en vormt een integraal onderdeel van onze peuteropvang. Onze VVE-programma's gaan verder dan alleen taalontwikkeling. We streven naar een optimale ontwikkeling voor elk kind door een doorlopende lijn te creëren in zowel educatie als zorg, vanaf 2,5 jaar. Door middel van thematische activiteiten zoals tekenen, zingen, spelletjes, buiten spelen en interactieve verhalen, stimuleren we de brede ontwikkeling van uw kind. De VVE-programma's bij Dalton IKC Plechelmus besteden aandacht aan de volgende essentiële ontwikkelingsgebieden: Taalontwikkeling: We vergroten de woordenschat en bevorderen de communicatieve vaardigheden. Beginnende rekenvaardigheid: Kinderen leren tellen, meten en ontwikkelen ruimtelijk en tijdelijk inzicht. Motorische ontwikkeling: Zowel grove als fijne motoriek worden gestimuleerd door diverse bewegingsactiviteiten. Sociaal-emotionele ontwikkeling: We moedigen zelfstandigheid, zelfvertrouwen en positieve sociale interactie aan. Dalton IKC Plechelmus werkt nauw samen met Partou en Spring! om een uniek Integraal Kind Centrum (IKC) te vormen, waar kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft Dalton IKC Plechelmus voor jonge kinderen?

Dalton IKC Plechelmus biedt gespecialiseerde peuteropvang met twee groepen, gericht op voorschoolse en vroegschoolse educatie (VVE). Dit programma is ontworpen om jonge kinderen een vliegende start te geven in hun educatieve reis.

Dalton IKC Plechelmus biedt gespecialiseerde peuteropvang met twee groepen, gericht op voorschoolse en vroegschoolse educatie (VVE). Dit programma is ontworpen om jonge kinderen een vliegende start te geven in hun educatieve reis.

Professionele kinderopvang
Voorschoolse en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang
Twee gespecialiseerde peutergroepen voor dagopvang

Met welke partners werkt Dalton IKC Plechelmus samen voor het jonge kind programma?

Dalton IKC Plechelmus werkt samen met Partou om een geïntegreerd aanbod voor jonge kinderen te garanderen, wat essentieel is voor een naadloze ontwikkeling van peuteropvang tot basisonderwijs.

Dalton IKC Plechelmus werkt samen met Partou om een geïntegreerd aanbod voor jonge kinderen te garanderen, wat essentieel is voor een naadloze ontwikkeling van peuteropvang tot basisonderwijs.

Partou kinderopvang