
De resultaten van Dalton IKC Plechelmus in Hengelo (Overijssel)
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Dalton IKC Plechelmus, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Dalton IKC Plechelmus bij jullie?
Ontdek hoe goed Dalton IKC Plechelmus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Behalen van het Fundamentele Niveau op Dalton IKC Plechelmus
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool beheerst. Dalton IKC Plechelmus streeft ernaar dat al onze leerlingen dit basisniveau bereiken, wat wordt getoetst met de doorstroomtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een signaleringswaarde van 85% voor het fundamentele niveau, een landelijke norm die ook voor onze school geldt en aangeeft dat minimaal 85% van de leerlingen deze basisvaardigheden moet beheersen.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie en Resultaten op Dalton IKC Plechelmus
Het streefniveau op Dalton IKC Plechelmus daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden. We zetten ons in om een zo hoog mogelijk percentage van onze leerlingen dit ambitieniveau te laten behalen. De inspectie stelt specifieke streefniveau-doelen per school vast, gebaseerd op onze unieke leerlingenpopulatie. Deze doelstelling dient als leidraad en kwaliteitsindicator voor de prestaties van onze leerlingen aan het einde van de basisschoolperiode.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Dalton IKC Plechelmus?
Bij Dalton IKC Plechelmus baseren we het schooladvies op een brede ontwikkeling van elke leerling. We kijken hierbij niet alleen naar de cognitieve prestaties, maar ook naar de sociaal-emotionele groei, het werkgedrag en de individuele motivatie van uw kind. Het definitieve schooladvies wordt in groep 8 vastgesteld na afname van de centrale doorstroomtoets. Dit advies kan afwijken van het voorlopige advies uit groep 7. Indien de resultaten van de doorstroomtoets hoger uitvallen, wordt het advies aangepast. Blijft het voorlopige advies ongewijzigd, dan onderbouwen wij dit zorgvuldig. Om u zo goed mogelijk te informeren, delen de leerkrachten van groep 8 aan het begin van het schooljaar informatie over de open dagen van diverse scholen in het voortgezet onderwijs. Zo kan uw kind een weloverwogen keuze maken voor de volgende stap in zijn of haar onderwijscarrière.
Grafiek
Grafiek laden...
Dalton Kernwaarden en Sociale Ontwikkeling op IKC Plechelmus
Bij Dalton IKC Plechelmus integreren we Daltononderwijs, persoonlijke identiteit en burgerschapsvorming. Onze vijf kernwaarden – Zelfstandigheid, Verantwoordelijkheid, Reflectie, Samenwerking en Effectiviteit – vormen de basis voor al onze activiteiten. We zetten deze waarden in om betekenisvolle lessen en schoolvieringen te creëren die resoneren met leerlingen, ouders en ons team. Deze kernwaarden zijn niet alleen zichtbaar in ons IKC, maar ook tastbaar in onze dynamische lesinhoud. We werken continu samen aan de ontwikkeling van ons lesmateriaal, waardoor het altijd actueel en relevant blijft. Ons aanbod wordt verrijkt met 'De Vreedzame School', wat ons programma voor Sociaal Emotioneel Leren compleet maakt en onze leerlingen voorbereidt op een actieve rol in de maatschappij.
Zelfstandigheid in leren
Verantwoordelijkheid & Reflectie op gedrag
Effectiviteit door Samenwerking
Hoe bevordert Dalton IKC Plechelmus de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze aanpak voor sociale ontwikkeling rust op de door ons team vastgestelde kernwaarden, die voortkomen uit de verbinding van identiteit, Daltonprincipes en burgerschapsvorming. We werken als heel team aan het verdiepen en vormgeven van deze waarden. Iedere kernwaarde krijgt periodiek extra aandacht, wat we visueel terug laten komen op de taakbriefjes van de kinderen. Daarnaast vullen we onze lessen sociaal-emotionele ontwikkeling aan met lesmateriaal uit 'De Vreedzame School'. Dit programma biedt een gestructureerd aanbod voor burgerschapsonderwijs, waardoor onze leerlingen een complete sociaal-emotionele basis ontwikkelen. Onze lessen en vieringen zijn hierdoor eigentijds en betekenisvol vormgegeven.
Welke methoden gebruikt IKC Plechelmus om sociale vooruitgang te monitoren?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maken wij gebruik van de volgende registratievormen:
- Observaties en feedback via 'Kijk!'
- Het registratiesysteem van IEP voor gestructureerde monitoring
Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op IKC Plechelmus?
Op Dalton IKC Plechelmus zetten we een combinatie van effectieve methoden in voor sociaal-emotioneel leren:
- Het lesprogramma van 'De Vreedzame School'
- Praktische adviezen en ondersteuning vanuit IEP
- De kernwaarden van het Daltononderwijs als leidraad
Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Toetsing Dalton IKC Plechelmus
Dalton IKC Plechelmus heeft op 12 juni 2018 de Onderwijsinspectie ontvangen voor een grondige evaluatie. De school werd beoordeeld op de essentiële kwaliteitsgebieden: Aanbod, Kwaliteitszorg en Kwaliteitscultuur. We zijn trots te melden dat de inspectie deze gebieden als 'GOED' heeft beoordeeld. Deze positieve erkenning motiveert ons om ons onderwijs continu te verbeteren en deze hoge standaard te handhaven. Daarnaast participeerde onze school op 3 december 2020 in een themaonderzoek naar 'afstandsonderwijs'. Dit leverde een positieve reactie op van inspecteur dhr. N. v. Leuteren, zoals beschreven in 'De Staat Van Het Onderwijs' (april 2021). Meer recentelijk, op 17 juni 2022, hebben we het themaonderzoek 'Digitale geletterdheid' succesvol afgerond, wederom met positieve feedback van onderwijsinspecteur Dhr. van Leuteren. Deze inspanningen onderstrepen onze toewijding aan excellent basisonderwijs en de ontwikkeling van onze leerlingen in Hengelo.