Basisschool Openbare Basisschool de Houthoeffe in Hellevoetsluis

Het team van Openbare Basisschool de Houthoeffe in Hellevoetsluis

Current section: team
Kreeft 35
3225 Hellevoetsluis

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool de Houthoeffe is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool de Houthoeffe. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool de Houthoeffe bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool de Houthoeffe bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool de Houthoeffe zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90.3%)
Man (9.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool de Houthoeffe. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (20%)
25-35 jaar (26.7%)
35-45 jaar (23.3%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (10%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool de Houthoeffe werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (58.1%)
Direct ondersteunend personeel (35.5%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (6.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool de Houthoeffe gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Leerkrachtvervanging bij Basisschool De Houthoeffe: Continuïteit van Leren

Bij Openbare Basisschool De Houthoeffe garanderen we een consistente leerervaring. Mocht een leerkracht onverhoopt afwezig zijn, bijvoorbeeld door ziekte, dan regelt onze operationeel schoolleider proactief vervanging via het bestuur. Uw kind kan rekenen op deskundige opvang door een andere bekwame leerkracht of onderwijsprofessional. Dit gebeurt altijd met oog voor de kwaliteit van het onderwijs. De vervangende leerkracht zal de eigen kerntaken prioriteren, zodat de leerontwikkeling van alle kinderen gewaarborgd blijft. Ondanks onze inspanningen kan er, zeker in de huidige uitdagende tijden met een lerarentekort, een situatie ontstaan waarin vervanging niet direct beschikbaar is. In dergelijke uitzonderlijke gevallen, en na zorgvuldige afweging, kan de school genoodzaakt zijn een groep naar huis te sturen. Dit gebeurt altijd met strikte naleving van de volgende gedragsregels om de veiligheid en het welzijn van uw kind te waarborgen: De kinderen blijven onder toezicht totdat de ouders volledig geïnformeerd zijn, hetzij persoonlijk, hetzij telefonisch. Geen enkel kind verlaat de school zonder expliciete goedkeuring en medeweten van de ouders. We bieden opvang voor ouders die aangeven hun kind op dat specifieke moment niet te kunnen ophalen. Dit is een service die we bieden om ouders te ondersteunen in noodsituaties. Het definitieve besluit om een groep naar huis te sturen, wordt uitsluitend genomen door de operationeel schoolleider, na een grondige evaluatie van de situatie.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In onze kleutergroepen zitten kinderen uit groep 1, samen in de klas met kinderen uit groep 2. Daarna, dus vanaf groep 3, combineren we in principe geen groepen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool de Houthoeffe

5

Taal en Rekenen: Optimaliseer Leerresultaten

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist voor Succes
Taalspecialist voor Vloeiende Communicatie
Leerlingdecaan voor Studiebegeleiding
Inhoudelijk Decaan voor Lesontwikkeling
Schoolopleider voor Innovatief Onderwijs

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde teamleden versterken de begeleiding van individuele leerlingen. Ze ontwikkelen effectieve strategieën voor zowel één-op-één ondersteuning als groepswerk. Deze experts delen hun kennis om het leerproces van elke leerling te optimaliseren en bieden gerichte hulp bij taal- en rekenvaardigheden.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Positieve Schoolomgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Welzijn
Intern Begeleider voor Schoolsucces

Toelichting van de school:

Op De Houthoeffe implementeren we 'De Vreedzame School', een programma gericht op sociale vaardigheden en democratisch burgerschap. Dit bevordert een veilige en respectvolle leeromgeving waarin elk kind een stem heeft. Ons schoolbrede burgerschapsplan wordt actief vertaald naar de klaspraktijk, wat bijdraagt aan de persoonlijke groei en verantwoordelijkheidszin van onze leerlingen.

1

Gedrag en Taakaanpak: Effectieve Lesmethoden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag

Toelichting van de school:

Onze leerlingdecaan is cruciaal voor het cultiveren van een positieve schoolcultuur en effectieve leerroutines. Zij sturen op de implementatie en naleving van gedragsafspraken. Door middel van bewezen lesmethodieken, zoals Teachtechnieken, faciliteert de gedragsspecialist interacties die gericht zijn op het verbeteren van het leerlinggedrag en de algehele leerprestaties.

1

Motorische Vaardigheden: Actieve Leerlingen

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde gymdocent biedt hoogwaardig bewegingsonderwijs, wat leidt tot betere motorische ontwikkeling bij leerlingen. Zij stimuleren actieve deelname en gezonde leefgewoonten. Daarnaast organiseert de vakleerkracht sportprojecten en werkt samen met externe partners om sport en beweging binnen en buiten de school te promoten.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

6 Gediplomeerde BHV'ers

Toelichting van de school:

Onze BHV'ers bieden ondersteuning bij medische situaties en persoonlijke verzorging, binnen de grenzen van hun expertise en bevoegdheden. Zij zijn getraind om veilig en adequaat te handelen. Jaarlijkse bijscholing zorgt ervoor dat onze BHV'ers up-to-date blijven met de nieuwste protocollen. Zij zijn het eerste aanspreekpunt voor vragen over medicijngebruik en verzorging op onze school.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Optimale Leerlingondersteuning op Basisschool de Houthoeffe

Ons Beleid voor Extra Ondersteuning en Zorg

Op Basisschool de Houthoeffe streven we ernaar om elke leerling de best mogelijke begeleiding te bieden, ook als er specifieke onderwijsbehoeften zijn. We zetten ons maximaal in om leerlingen binnen hun vertrouwde schoolomgeving te ondersteunen en de ontwikkeling te stimuleren. Ons toegewijde schoolondersteuningsteam bespreekt de individuele behoeften van leerlingen om passende ondersteuning te garanderen. Vaak kunnen we met onze eigen expertise de uitdagingen aan, maar wanneer extra specialistische hulp nodig is, werken we nauw samen met het Samenwerkingsverband Onderwijscollectief. Het Samenwerkingsverband Onderwijscollectief biedt expertise voor scholen in Voorne-Putten en Rozenburg. Samen met u als ouder en de school wordt bepaald welke ondersteuning het meest effectief is. Zij beschikken over eigen specialisten en kunnen indien nodig externe experts inschakelen om de zorg voor uw kind te optimaliseren. Daarnaast participeren wij in het Regionaal Overleg Kwaliteit (ROK) om onderwijskwaliteit te waarborgen en elkaar te versterken. Als een leerling specifieke behoeften heeft die buiten ons directe bereik vallen, kunnen we binnen het ROK kijken naar alternatieve oplossingen bij andere basisscholen. Indien het specifieke onderwijsbehoeften van uw kind niet meer binnen het reguliere basisonderwijs kunnen worden vervuld, faciliteert het samenwerkingsverband het proces voor plaatsing op een school voor speciaal (basis)onderwijs. Hiervoor is een toelaatbaarheidsverklaring vereist, die het samenwerkingsverband verstrekt. Meer gedetailleerde informatie over het Samenwerkingsverband Onderwijscollectief vindt u op www.onderwijscollectiefvpr.nl. Toekomstvisie op Leerlingondersteuning: Wij blijven investeren in de kwaliteit van onze ondersteuning. De inzet van onderwijsondersteuners binnen ons team wordt verder geoptimaliseerd om onze educatieve doelen te realiseren. Onder supervisie van de leerkracht bieden zij gerichte hulp in diverse groepen. Daarnaast introduceren we een Inhoudelijk Decaan (ID) en een Leerlingdecaan (LD) om onze zorgstructuur te versterken. De leerlingdecaan richt zich specifiek op het bevorderen van een positieve leer- en gedragscultuur en coördineert de algemene zorg voor leerlingen. Om onze expertise te verbreden, intensiveren we de samenwerking met het Speciaal Onderwijs voor tijdige externe observaties en begeleiding. Ook de samenwerking met schoolmaatschappelijk werk wordt versterkt voor optimale sociaal-emotionele ondersteuning.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Ontwikkelingsplannen op Basisschool de Houthoeffe

Welke kernambities zijn vastgelegd in ons schoolplan voor de komende vier jaar?

Op Basisschool de Houthoeffe streven we naar een positieve gedragscultuur, geïnspireerd door Goud Onderwijs. We zetten in op een veilige, gedisciplineerde en stimulerende leeromgeving waar persoonlijke ontwikkeling centraal staat. Dit positieve leerklimaat wordt dagelijks verankerd in heldere gedragsverwachtingen die door zowel leerlingen als het team consequent worden nageleefd. Een respectvolle omgang tussen team, leerlingen en ouders vormt de basis voor rust, ruimte en acceptatie, wat leidt tot effectieve leertijd met minimale afleiding. Onze school opereert als een effectieve organisatie, eveneens onder de vlag van Goud Onderwijs. We hebben een tweekoppige schoolleiding met een operationele en een inhoudelijke leider, die samen zorgen voor een soepele bedrijfsvoering en focus op uitmuntend onderwijs. Dit ontlast leerkrachten, waardoor zij zich volledig kunnen richten op het behalen van hoge leerresultaten bij de leerlingen. We onderscheiden ons door een sterk onderwijsprogramma met weloverwogen keuzes in het curriculum, conform Goud Onderwijs. De focus ligt op cruciale doelen voor taal, lezen en rekenen, ondersteund door vakdidactische training voor alle leerkrachten. Moderne aanpakken zoals opbrengstgericht werken, databijeenkomsten en het Doordacht Passend Lesmodel (DPL) worden toegepast. Burgerschapsvorming is een kerntaak die als rode draad door ons onderwijs loopt. Dit uit zich in een positieve schoolcultuur, waarin gelijkwaardigheid, rust en doorzettingsvermogen centraal staan. We bevorderen empathie, maatschappelijk begrip en de rol van de leerling in onze democratische samenleving. Burgerschap is impliciet zichtbaar in de rolmodellen binnen het team en expliciet in onze gedragscultuur. Onze ambities voor taal, lezen en rekenen zijn hoog: we streven ernaar dat 92% van de leerlingen het 1F-niveau behaalt en 50% het 1S/2F-niveau. Deze doelen worden systematisch geëvalueerd en bijgestuurd middels het kwaliteitsinstrument WMKpo, met externe audits voor objectiviteit. Scholing van het team is hierbij essentieel.

Hoe monitort de school de voortgang en hoe worden de onderwijsdoelen bereikt?

Om de voortgang te monitoren en onze onderwijsdoelen te bereiken, maken we gebruik van tweemaaljaarlijkse IEP-toetsen. Deze toetsen meten de verplichte vaardigheden op het gebied van lezen, taal en rekenen aan het einde van groep 8. De resultaten geven de leerkracht gedetailleerd inzicht in de individuele ontwikkeling van elke leerling. De IEP-toetsen zijn gericht op groei en niet op vergelijking. De rapportages met grafieken en leergroeimeters zijn begrijpelijk voor kinderen, wat hun motivatie en betrokkenheid vergroot en hun zelfvertrouwen versterkt. Deze data stellen ons in staat om te analyseren of we onze gestelde doelen halen en welke aanpassingen nodig zijn in het onderwijs. We passen moderne onderwijsaanpakken toe, zoals opbrengstgericht werken (OGW4D), frequente databijeenkomsten en het Doordacht Passend Lesmodel (DPL). Alle vastgestelde doelen worden opgenomen in jaarplannen, zodat ze gedurende de vierjarige cyclus van het schoolplan aan bod komen. In het jaarverslag documenteren we de behaalde doelen en de aandachtspunten voor het komende jaar. In samenwerking met de Medezeggenschapsraad (MR) beoordelen we de plannen en zorgen we voor eventuele noodzakelijke aanpassingen, zodat we continu blijven werken aan de kwaliteitsverbetering van ons onderwijs.

Speciaal Programma voor Jonge Kinderen op Basisschool de Houthoeffe

Toelichting van de school

Op Openbare Basisschool de Houthoeffe zorgen we voor een naadloze overgang naar het basisonderwijs. Om de ontwikkeling van uw kind optimaal te ondersteunen in onze kleutergroepen, vragen wij, met uw toestemming, een rapportage op van de peuterspeelzaal. Daarnaast organiseren we een warme overdracht, waarbij de voorschoolse educatie en de basisschool nauw samenwerken. Dit garandeert een ononderbroken leer- en speelervaring voor elk kind. Onze visie is gericht op een geïntegreerde aanpak. We streven ernaar om in de toekomst samen te werken met diverse partners binnen een Integraal Kindcentrum (IKC). Dit sluit aan bij de ambities van de gemeente Hellevoetsluis, die een plan ontwikkelt voor de middellange termijn, inclusief nieuwbouw voor de scholen in de Kooistee. Zo bieden we de meest optimale omgeving voor de groei en ontwikkeling van uw kind.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool de Houthoeffe extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Openbare Basisschool de Houthoeffe focust op een solide basisprogramma dat perfect aansluit bij de ontwikkeling van jonge kinderen. We zorgen voor een warme overdracht en nauwe samenwerking met voorschoolse instellingen.

Met welke voorschoolse organisaties werkt Basisschool de Houthoeffe samen?

Voor een optimale voorbereiding op de basisschool, werkt Basisschool de Houthoeffe samen met gerenommeerde partners zoals De Kinderkoepel en Partou kinderopvang.

Voor een optimale voorbereiding op de basisschool, werkt Basisschool de Houthoeffe samen met gerenommeerde partners zoals De Kinderkoepel en Partou kinderopvang.

Team | Openbare Basisschool de Houthoeffe in Hellevoetsluis | [2025] Schoolregister