
De resultaten van De Ravense Poort in Hellevoetsluis
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Ravense Poort, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Ravense Poort bij jullie?
Ontdek hoe goed De Ravense Poort bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau door Leerlingen van De Ravense Poort
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau halen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau voor alle basisscholen in Nederland, inclusief onze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Prestaties op het Streefniveau bij Basisschool De Ravense Poort
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden. Het is ons doel om een zo hoog mogelijk percentage van onze leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een individuele signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen aan dit ambitieuzere doel moeten voldoen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Ravense Poort?
Basisschool De Ravense Poort in Hellevoetsluis biedt een gestructureerd traject om leerlingen te begeleiden naar het voortgezet onderwijs. In groep 7 vindt er een belangrijk gesprek plaats tussen de leerkracht, ouders en de leerling. Tijdens dit gesprek wordt een prognose opgesteld voor de toekomstige schoolloopbaan. Hierbij wordt gekeken naar de behaalde resultaten van tussentijdse en methodegebonden toetsen, de inzet en werkhouding in de klas, en de sociaal-emotionele groei van de leerling. Dit alles draagt bij aan een weloverwogen inschatting voor de doorstroom naar het voortgezet onderwijs. In januari van groep 8 ontvangen de leerlingen een voorlopig schooladvies. Na afloop van de doorstroomtoets wordt het definitieve advies vastgesteld, zodat elke leerling goed voorbereid de volgende stap kan zetten.
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op RKBS De Ravense Poort
Op RKBS De Ravense Poort staat een positief pedagogisch klimaat centraal, waarin elke leerling zich veilig en gewaardeerd voelt. Naast academische vooruitgang hechten we enorm veel waarde aan de sociale en emotionele groei van onze leerlingen. We stimuleren hen om op een respectvolle manier met zichzelf en hun klasgenoten om te gaan, inzicht te ontwikkelen in hun eigen gevoelens en die van anderen, en effectief samen te werken. In alle klassen wordt actief aandacht besteed aan sociaal-emotioneel leren en burgerschap, ondersteund door de effectieve methode Kwink. Onze aanpak richt zich op het bevorderen van positieve interacties en het aanleren van vaardigheden om uitdagende situaties constructief te benaderen. We geloven dat door kinderen zelf verantwoordelijkheid te geven voor hun gedrag en oplossingen, gewenst gedrag beter beklijft. Ouders worden actief betrokken bij het ondersteunen van deze ontwikkeling, vooral bij hardnekkige of ernstige situaties. Daarnaast integreren we de zeven gewoontes van 'The Leader in Me' (gebaseerd op Covey's principes) in ons onderwijs. Deze principes, zoals proactief zijn, doelen stellen en effectief luisteren, rusten onze leerlingen uit met leiderschapsvaardigheden om zelfverzekerd keuzes te maken en verantwoordelijkheid te dragen voor hun leerproces en persoonlijke groei.
Wij geloven in vertrouwen als basis voor ontwikkeling.
Leren verantwoordelijkheid te nemen voor eigen acties.
Respect tonen voor iedereen en alles om ons heen.
Hoe bevordert De Ravense Poort de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Vanaf groep 1 tot en met groep 8 ontvangen leerlingen gestructureerde lessen in sociaal-emotioneel leren en burgerschap. Elke groep formuleert een eigen 'groepsmissie' om gezamenlijke waarden te benadrukken. Leiderschapsrollen worden binnen de groepen toegewezen, waardoor elk kind bijdraagt aan de groepssfeer en specifieke verantwoordelijkheden draagt. De leerkrachten monitoren de voortgang door observaties en metingen met WMK-vragenlijsten, gericht op tevredenheid en sociale veiligheid. Indien uit deze evaluaties blijkt dat aanpassingen nodig zijn, worden de lessen en interventies hierop afgestemd om een optimale groepsklimaat te waarborgen. Burgerschap wordt niet als een losstaand vak gezien, maar geïntegreerd in diverse activiteiten, zoals de dagopening voor levensbeschouwing, specifieke methodelessen, wereldoriëntatie en actuele gebeurtenissen. Een gedetailleerde jaarplanning zorgt voor een consistent en dekkend aanbod van burgerschapsdoelen gedurende het schooljaar. Deze geïntegreerde aanpak helpt leerlingen om actieve, verantwoordelijke en sociaal vaardige burgers te worden.
Welke systemen gebruikt De Ravense Poort voor het registreren van sociale opbrengsten?
Onze school hanteert de volgende registratiesystemen om de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen:
- Parnassys leerlijnen sociaal emotioneel
- WMK tevredenheid en sociale veiligheid
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Ravense Poort?
Op Basisschool De Ravense Poort maken we gebruik van een combinatie van bewezen methodes om de sociaal-emotionele vaardigheden van onze leerlingen te versterken:
- KWINK
- The Leader in Me
- Rots en Water
Inspectierapport Basisschool De Ravense Poort: Inzicht in Onderwijskwaliteit
Ontdek de officiële bevindingen van de Onderwijsinspectie over basisschool De Ravense Poort in Hellevoetsluis. Deze pagina biedt een helder overzicht van de onderwijskwaliteit en de ontwikkeling van onze school, gebaseerd op de meest recente inspectie. Wij streven naar excellent onderwijs en transparantie naar ouders en leerlingen toe, door de inzichten van de inspectie te delen.