Basisschool de Regenboog in Hellevoetsluis

Het team van Basisschool de Regenboog in Hellevoetsluis

Current section: team
Kreeft 37
3225 Hellevoetsluis

Zie hier hoe het team van Basisschool de Regenboog is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool de Regenboog. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool de Regenboog bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool de Regenboog bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool de Regenboog zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool de Regenboog. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (13.6%)
25-35 jaar (9.1%)
35-45 jaar (27.3%)
45-55 jaar (27.3%)
55-65 jaar (13.6%)
&ge;65 jaar (9.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool de Regenboog werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.4%)
Direct ondersteunend personeel (23.8%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (4.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool de Regenboog gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invulling van Onderwijspersoneel bij Afwezigheid

Basisschool De Regenboog hanteert een proactief beleid voor het waarborgen van continuïteit in het onderwijs. Dit beleid beschrijft gedetailleerd de procedures die we volgen bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten, zoals bij ziekte of verlof. Het hoofddoel is het minimaliseren van onderbrekingen voor onze leerlingen, met als prioriteit het voorkomen van het naar huis sturen van klassen. Ons uitgebreide beleidsdocument, waarin alle stappen voor effectieve personeelsvervanging zijn vastgelegd, is op school beschikbaar voor inzage. Zo blijft u volledig geïnformeerd over onze werkwijze.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Onderwijsspecialisten voor Extra Ondersteuning

4

Taal, Rekenen en Hoogbegaafdheid: Specialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Leesspecialist

Toelichting van de school:

Op Basisschool de Regenboog zetten wij ons in voor de optimale ontwikkeling van elk kind. Ons team telt vier toegewijde specialisten die zich richten op taal, rekenen en de ondersteuning van meer- en hoogbegaafde leerlingen. Deze experts hebben aanvullende opleidingen gevolgd om uw kind gerichte hulp te bieden bij specifieke leerbehoeften. Onze intern begeleider, tevens kwaliteitscoördinator, speelt een cruciale rol in zowel individuele leerlingenzorg als de algemene onderwijskundige ontwikkeling van onze school. Samen met onze rekenspecialist, leesspecialist en specialist meer- en hoogbegaafdheid zorgen we voor een stimulerende leeromgeving waarin elk kind kan excelleren.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Ondersteuning voor Welzijn en Gedrag

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Het sociaal-emotionele welzijn van onze leerlingen staat centraal. Onze intern begeleider, die ook fungeert als kwaliteitscoördinator, biedt het team deskundige begeleiding op het gebied van beleid rondom sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit doen zij in nauwe samenwerking met onze gedragsspecialist en onze orthopedagoog, ook wel onze schoolbegeleider genoemd vanuit het samenwerkingsverband. Deze samenwerking garandeert dat we proactief kunnen inspelen op de emotionele behoeften van de kinderen en een veilige, ondersteunende omgeving creëren waarin iedereen zich gewaardeerd voelt.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Experts in Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Orthopedagoog
Specialist meer- en hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Voor kinderen met specifieke uitdagingen op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak bieden wij gespecialiseerde ondersteuning. Onze kwaliteitscoördinator (voorheen intern begeleider) werkt nauw samen met de schoolbegeleider, een orthopedagoog vanuit ons samenwerkingsverband, om individuele zorgplannen te ontwikkelen. Daarnaast is onze specialist meer- en hoogbegaafdheid tevens onze gedragsspecialist. Deze gecombineerde expertise stelt ons in staat om effectieve strategieën te implementeren die de leerprestaties en het zelfvertrouwen van uw kind vergroten.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Samenwerking voor Optimale Groei

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog
Fysiotherapeut
Logopedist

Toelichting van de school:

Basisschool de Regenboog hecht belang aan de brede ontwikkeling van onze leerlingen, inclusief hun motorische en lichamelijke vaardigheden. We werken samen met externe deskundigen, zoals gespecialiseerde fysiotherapeuten en logopedisten, om uw kind de best mogelijke ondersteuning te bieden. Deze samenwerking zorgt ervoor dat we eventuele ontwikkelingsachterstanden vroegtijdig kunnen signaleren en aanpakken, en dat uw kind zich zowel fysiek als cognitief optimaal kan ontwikkelen.

1

Medische en Persoonlijke Verzorging: Gezondheidsondersteuning op School

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider

Toelichting van de school:

Voor medische vragen en ondersteuning bij persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met het CJG Rijnmond. Onze intern begeleider, tevens kwaliteitscoördinator, onderhoudt contacten met de schoolverpleegkundige en schoolarts van CJG Rijnmond (www.cjgrijnmond.nl). Deze professionals, werkzaam in uw wijk, volgen de ontwikkeling van kinderen tot 19 jaar. Zij voeren onderzoeken uit, zoals het gezondheidsonderzoek in groep 2, waarbij groei, gehoor, zicht, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling worden beoordeeld. Ouders en leerkrachten kunnen bij hen terecht met alle vragen rondom de gezondheid en ontwikkeling van een kind. Ze bieden ook vaccinatieconsulten en begeleiden vaccinatiemiddagen conform het Rijksvaccinatieprogramma. De jeugdverpleegkundige en jeugdarts zijn bereikbaar via Vliet 2, 3224 HE Hellevoetsluis, telefoonnummer 088 - 2010 000.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Spreekruimtes

Ontwikkelingsondersteuning op Maat: Kindgerichte Zorg bij Basisschool de Regenboog

Onze Visie op Educatieve Ondersteuning en Groei

Het schoolondersteuningsprofiel van Basisschool de Regenboog beschrijft gedetailleerd hoe wij de individuele ontwikkeling van elke leerling faciliteren en borgen. Hierin vindt u informatie over onze gestructureerde aanpak om optimale leerresultaten te behalen. Wij investeren continu in het uitbreiden van onze expertise. Door een strategische samenwerking met de kwaliteitscoördinatoren van de scholen binnen ons regio (ROK 11) bundelen we krachten en delen we kennis. Dit versterkt ons vermogen om effectieve ondersteuning te bieden. Onze samenwerking met Push heeft geresulteerd in de ontwikkeling van twee waardevolle programma's: 'Opstap' en 'Samenstap'. Deze initiatieven zijn speciaal opgezet voor jonge kinderen en hun ouders, en bieden extra begeleiding op het gebied van opvoeding en de leerontwikkeling van uw kind. Deze programma's worden de komende jaren verder uitgerold en uitgebreid om nog meer gezinnen te ondersteunen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling: De Regenboog Visie 2023-2027

Wat zijn de kernambities van Basisschool de Regenboog voor 2023-2027?

Ons schoolplan 2023-2027 legt de focus op een aantal strategische doelen om de onderwijskwaliteit continu te verbeteren. We streven naar effectieve instructie door alle leerkrachten, gebaseerd op het EDI-model. Daarnaast implementeren we de HPS-werkwijze verder binnen onze leerteams voor een gestroomlijnde aanpak. De komende vier jaar werken we toe naar de realisatie van een Integraal Kindcentrum (IKC) met een heldere, gedeelde visie. Burgerschapsvorming staat centraal, ondersteund door de implementatie van de effectieve Vreedzame School methode. Specifiek zetten we in op versterking van het rekenonderwijs, met concrete ambities die we via een implementatieplan realiseren. Tot slot investeren we in een versterkte samenwerking met ouders, gestimuleerd door diverse activiteiten die we in de jaarplannen uitwerken. Onze visie op burgerschap is fundamenteel: we willen leerlingen stimuleren in hun nieuwsgierigheid naar anderen en culturen, en hen bewust maken van hun verantwoordelijkheid voor de toekomst van onze planeet en een rechtvaardige samenleving. Dit vertaalt zich in het bijbrengen van respect voor democratische waarden en mensenrechten, en het bevorderen van sociale en maatschappelijke competenties die bijdragen aan de Nederlandse samenleving. We onderwijzen respect voor diversiteit in alle vormen en zorgen voor een veilige schoolcultuur waarin iedereen zich geaccepteerd voelt. In de praktijk oefenen leerlingen met democratische principes en leren ze hoe ze hun mening kunnen onderbouwen en respectvol in dialoog kunnen gaan. Ze ontwikkelen een attitude van respect voor diversiteit en reflecteren op hun eigen rol in relatie tot anderen. Sinds schooljaar 2023-2024 zijn we gestart met het tweejarige implementatietraject van de Vreedzame School methode, wat onze inzet voor een positieve sociale ontwikkeling onderstreept.

Hoe waarborgt Basisschool de Regenboog de onderwijskwaliteit en ontwikkeling?

Basisschool de Regenboog hanteert een gestructureerd kwaliteitszorgsysteem (WMK) en werkt met een meerjarenplanning om de kwaliteit van zowel de school als de medewerkers continu te waarborgen en te ontwikkelen. Kwaliteitszorg en personeelsbeleid zijn nauw met elkaar verweven, aangezien onze medewerkers de sleutel vormen tot hoge onderwijskwaliteit. We hanteren de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) als leidraad voor onze kwaliteitsverbetering. We hebben onze kwaliteitsstandaarden helder beschreven, zoals ook uiteengezet in ons schoolplan, en werken conform deze standaarden. Regelmatige zelfevaluaties, conform de meerjarenplanning, stellen ons in staat om de schoolkwaliteit te beoordelen. Daarnaast voeren we gerichte tevredenheidsonderzoeken uit onder ouders, leerkrachten en leerlingen om verbeterpunten uit het jaarplan te evalueren. De sociale veiligheid van onze leerlingen monitoren we jaarlijks middels specifieke vragenlijsten, vanaf groep 5.

Optimale Start voor Jonge Kinderen bij Basisschool de Regenboog

Toelichting van de school

Basisschool de Regenboog werkt nauw samen met peuterspeelzalen om een naadloze overgang naar onze basisschool te garanderen. Pedagogisch medewerkers en leerkrachten van de onderbouw onderhouden regelmatig contact om leerstrategieën en pedagogische benaderingen af te stemmen. Dit partnerschap, mede voortkomend uit het "Kinderogen" project, zorgt voor een consistente leerlijn en optimale ontwikkelingskansen voor elk kind. Coördinatoren zorgen voor een warme overdracht, wat essentieel is voor een goede start. De groepen 1 en 2 onderscheiden zich door een speelse en kindgerichte aanpak. De klaslokalen zijn sfeervol ingericht, en de lesmethoden stimuleren zowel spelend leren als gerichte activiteiten. De dag begint vaak in de gezellige kring, gevolgd door diverse werk- en speelactiviteiten. De nadruk ligt in het begin op gewenning aan de schoolomgeving en het aanleren van belangrijke groepsregels. Meer gedetailleerde informatie over onze werkwijze in de kleutergroepen is te vinden in het kleuterinformatieboekje op onze website. Nieuwe ouders ontvangen dit boekje bij de inschrijving van hun kind.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Basisschool de Regenboog voor jonge kinderen?

Onze basisschool biedt diverse extra programma's speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Deze programma's zijn gericht op spelend leren en het stimuleren van vroege schoolvaardigheden.

Onze basisschool biedt diverse extra programma's speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Deze programma's zijn gericht op spelend leren en het stimuleren van vroege schoolvaardigheden.

Ontdek onze programma's "Opstap" en "Samenstap" voor een verrijkende leerervaring.

Met welke partners werkt Basisschool de Regenboog samen voor het jonge kind?

Wij werken nauw samen met vooraanstaande organisaties zoals De Kinderkoepel en Partou. Deze samenwerkingen versterken de doorlopende leerlijn en de pedagogische kwaliteit voor onze jongste leerlingen.

Wij werken nauw samen met vooraanstaande organisaties zoals De Kinderkoepel en Partou. Deze samenwerkingen versterken de doorlopende leerlijn en de pedagogische kwaliteit voor onze jongste leerlingen.