Basisschool de Regenboog in Hellevoetsluis

De resultaten van Basisschool de Regenboog in Hellevoetsluis

Current section: resultaten
Kreeft 37
3225 Hellevoetsluis

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool de Regenboog, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool de Regenboog bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool de Regenboog bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Succes op Basisschool de Regenboog

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die leerlingen aan het einde van hun basisschoolcarrière zouden moeten beheersen. Dit wordt nauwkeurig gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau bereiken. Deze 85% fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau voor alle basisscholen. Op Basisschool de Regenboog streven we ernaar dit niveau ruimschoots te halen, wat essentieel is voor de verdere ontwikkeling van onze leerlingen. Onze resultaten tonen aan dat we hierin succesvol zijn, en onze leerlingen goed voorbereiden op de toekomst.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Prestaties op Basisschool de Regenboog

Het streefniveau gaat verder dan het fundamentele niveau en daagt leerlingen uit om hogere academische prestaties te leveren. Ons doel is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen in groep acht dit ambitieuze streefniveau te laten behalen. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een individuele signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Bij Basisschool de Regenboog zetten we ons actief in om deze ambitieuze doelen te realiseren. Onze leerlingen tonen een sterke inzet, wat resulteert in uitstekende prestaties die de normen van het streefniveau overstijgen. Dit weerspiegelt onze toewijding aan kwalitatief hoogstaand onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool de Regenboog?

Basisschool de Regenboog in Hellevoetsluis hanteert een 'kansrijk' schooladvies. Dit betekent dat wij ernaar streven dat alle leerlingen hun middelbare schoolloopbaan succesvol kunnen afronden. We zorgen ervoor dat leerlingen in de eerste drie jaar van het voortgezet onderwijs niet hoeven op- of af te stromen. Het proces start met een voorlopig adviesgesprek in januari. Vervolgens vindt in de eerste weken van februari de doorstroomtoets plaats. Op basis van deze toets wordt uiterlijk eind maart het definitieve schooladvies opgesteld. Indien de doorstroomtoets een hoger advies oplevert dan het voorlopige advies, is het advies van de toets leidend, tenzij dit niet in het belang van het kind wordt geacht. Wij volgen strikt de adviesroute PO-VO die is vastgesteld binnen ons schoolbestuur. Deze route beschrijft nauwkeurig de volledige werkwijze die leidt tot het definitieve schooladvies, met oog voor de ontwikkeling van elke leerling.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Burgerschap op Basisschool de Regenboog

Op Basisschool de Regenboog in Hellevoetsluis stimuleren we de sociale ontwikkeling van elk kind. Kinderen leren essentiële vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid, cruciaal voor succes in de maatschappij. Deze competenties dragen bij aan een veilige schoolomgeving, verbeteren leerprestaties en bevorderen actief burgerschap. Wij geloven dat elk kind zich veilig moet voelen, zowel op school als op de weg ernaartoe. Daarom zetten we ons actief in om pestgedrag te voorkomen. Vanaf schooljaar 2023-2024 implementeren we met trots de methode 'De Vreedzame School'. Onze missie is om kinderen voor te bereiden op de samenleving. Dit omvat niet alleen academische vaardigheden, maar ook sociaal-emotionele groei. We willen kinderen de kennis, houding en vaardigheden meegeven die nodig zijn voor actief en betrokken burgerschap. Ons uitgebreide burgerschapsplan beschrijft gedetailleerd hoe wij dit onderwijs vormgeven.

Respect voor iedereen

Een veilige leeromgeving

Gedeelde verantwoordelijkheid

Hoe bevordert Basisschool de Regenboog de sociale ontwikkeling?

Ons burgerschapsplan, met daarin de methode 'De Vreedzame School', vormt de kern van ons sociale en burgerschapsonderwijs. Deze methode stelt ons in staat om gericht te oefenen met sociale vaardigheden. De school fungeert als een micro-samenleving, een ideale omgeving waar kinderen hun sociale competenties en burgerschapsvaardigheden kunnen ontwikkelen en toepassen. De aanpak van 'De Vreedzame School' sluit naadloos aan bij onze kernwaarden en missie. Via periodieke vragenlijsten over het groepsklimaat monitoren we de voortgang van de groepen en evalueren we de behaalde doelen van 'De Vreedzame School'.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Regenboog?

Basisschool de Regenboog hanteert een diversiteit aan effectieve methoden voor sociaal-emotioneel leren, waaronder:

  • Kinderen en… hun sociale talenten
  • School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
  • De Vreedzame School

Hoe meet Basisschool de Regenboog de sociale resultaten?

Om de sociale opbrengsten te meten en te volgen, maakt Basisschool de Regenboog gebruik van de volgende registratie-instrumenten:

  • Sociale veiligheidsvragenlijst van WMKPO
  • Digikeuzebord voor groep 1 en 2
  • Kwaliteitszorg instrument 'De Vreedzame School'

Onderwijsinspectie Oordeel: Basisschool de Regenboog Scoort Goed

De onderwijsinspectie heeft in maart en april 2022 een grondig vierjaarlijks onderzoek uitgevoerd bij EduMare, waar Basisschool de Regenboog onder valt. Dit diepgaande onderzoek focuste op de sturing van het bestuur en de waarborging van de kwaliteit op de scholen, evenals een deugdelijk financieel beheer. Het voltallige onderzoeksteam heeft unaniem bevestigd dat EduMare aan alle standaarden voldoet. De inspectie beoordeelde de volgende kernaspecten positief: BKA1 Visie, ambities en doel werd gewaardeerd met 'goed'. Ook BKA2 Uitvoering van kwaliteitscultuur ontving het predicaat 'goed'. BKA3 Evaluatie, verantwoording en dialoog werd als 'voldoende' beoordeeld, wat de algehele positieve lijn onderstreept. Deze beoordelingen resulteren in een eindoordeel 'GOED' voor EduMare als bestuur. Hiermee plaatst EduMare zich in de top 18% van schoolbesturen in Nederland die dit uitstekende oordeel ontvangen. Basisschool de Regenboog is trots op deze prestatie, die de effectiviteit van ons onderwijsbeleid en de toewijding van ons team weerspiegelt.