Rooms Katholieke Basisschool De Windwijzer in Heerlen

Het team van Rooms Katholieke Basisschool De Windwijzer in Heerlen

Current section: team
Vullingsweg 64
6418 Heerlen

Zie hier hoe het team van Rooms Katholieke Basisschool De Windwijzer is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Rooms Katholieke Basisschool De Windwijzer. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool De Windwijzer bij jullie?

Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool De Windwijzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Rooms Katholieke Basisschool De Windwijzer zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 93.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (93.8%)
Man (6.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Rooms Katholieke Basisschool De Windwijzer. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.9%)
25-35 jaar (35.3%)
35-45 jaar (17.6%)
45-55 jaar (23.5%)
55-65 jaar (17.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Rooms Katholieke Basisschool De Windwijzer werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (62.5%)
Direct ondersteunend personeel (31.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (6.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Rooms Katholieke Basisschool De Windwijzer gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invulling van Lesvervanging op Basisschool De Windwijzer

Op Rooms Katholieke Basisschool De Windwijzer staat kwalitatief hoogstaand onderwijs centraal, ook wanneer een leerkracht afwezig is. Ons vervangingsbeleid is ontworpen met oog voor zowel de onderwijskwaliteit als het welzijn van onze medewerkers. We streven naar optimale werkomstandigheden en naleving van CAO-afspraken, wat essentieel is voor een positieve bijdrage aan onze school. Financiële efficiëntie is tevens een belangrijk principe, zodat we de beschikbare middelen zo doelmatig mogelijk inzetten voor het leerplezier van elk kind. Om dit te waarborgen, zetten we intern diverse oplossingen in. Dit kan variëren van de inzet van toegewijde onderwijsondersteuners tot, in uitzonderlijke situaties, een verdeling van leerlingen over andere groepen. De directe inzet van onze intern begeleider en directie wordt beperkt tot kortdurende ondersteuning, enkel wanneer strikt noodzakelijk. In het zeldzame geval dat er geen directe vervanging mogelijk is, kunnen ouders proactief worden verzocht hun kind(eren) tijdelijk thuis op te vangen. We informeren ouders hierover zo spoedig mogelijk, idealiter minimaal twee dagen van tevoren. Onze stichting hanteert duidelijke richtlijnen voor calamiteiten, zodat we bij het ontbreken van een vervangende leerkracht altijd de beste beslissingen nemen. Voor meer informatie over hoe wij omgaan met de bredere uitdagingen van het lerarentekort, verwijzen wij u graag naar de website van INNOVO. Indien er op schoolniveau geen passende oplossing gevonden kan worden, onderzoeken we binnen ons cluster, Cluster Heerlen 1, naar collectieve mogelijkheden. Bij langdurige afwezigheid, zoals zwangerschapsverlof, is het onze prioriteit om vervanging te regelen. Een extra onderwijsondersteuner kan hierbij waardevolle ondersteuning bieden. Wanneer een onderwijsondersteuner aan een klas wordt toegewezen, gebeurt dit altijd onder de eindverantwoordelijkheid van de reguliere leerkracht. Er is voortdurend afstemming over het lesrooster en de uit te voeren taken, zodat de ondersteuning naadloos aansluit bij de functie en de onderwijsbehoeften. Ontdek meer over onze aanpak en beleid op de INNOVO website, waar de strategieën rondom het lerarentekort worden toegelicht.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school organiseert haar onderwijs op basis van de onderwijsvisie in relatie tot de behoefte van de leerlingenpopulatie/ de leerlingen. In het schooljaar 2025- 2026 werken we met twee heterogene kleutergroepen geel en rood (leerplein 1), de groepen 3, 4 en 5 (leerplein 2) en de groepen 6, 7 en 8 (leerplein 3). De teamleden van de verschillende leerpleinen werken intensief met elkaar samenwerken voor wat betreft afstemming en zorgdragen van een doorgaande lijn in het onderwijsaanbod. De kleutergroepen zoeken actief de aansluiting met de peutergroepen van POVH in het gebouw om zo de warme overdracht verder te intensiveren. De kleuters, groep 3 t/m 5 en groep 6 t/m 8 beschikken over een leerplein. Het leerplein is een ruimte die is ingericht om goed zelfstandig te kunnen (ver)werken. Het leerplein wordt bemand door een onderwijsondersteuner, waardoor er een professional aanwezig is om vragen te beantwoorden, te coachen en te zorgen voor goede focus en concentratie bij de kinderen. De leerlingen werken vanaf groep 3 met een ‘weektaak’: De weektaak wordt opgebouwd in hoeveelheid, werkwijze en zelfverantwoordelijkheid. Hiermee werken ze dus in de klas en ook op het leerplein aan hun eigen taken en verantwoordelijkheden.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Onderwijsexperts: Extra Ondersteuning op De Windwijzer

4

Taalontwikkeling en Rekenen: Boost Uw Kind's Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Hoogbegaafdheid Specialist

Toelichting van de school:

Op onze basisschool in Heerlen, De Windwijzer, zetten wij ons in voor optimale taal- en rekenontwikkeling. Onze gespecialiseerde teamleden, waaronder een ervaren rekenspecialist, een toegewijde dyslexiespecialist en een intern begeleider, bieden gerichte hulp. Ook leerlingen met meer- of hoogbegaafdheid ontvangen de aandacht die zij verdienen, dankzij onze gespecialiseerde begeleiding.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Hoogbegaafdheid Specialist

Toelichting van de school:

Wij geloven in een sterke sociaal-emotionele ontwikkeling voor al onze leerlingen. Onze gedragsspecialist en intern begeleider werken nauw samen met het onderwijspersoneel om een positief en veilig schoolklimaat te waarborgen. Via onze schoolbrede aanpak SWPBS bieden we extra ondersteuning waar nodig, zodat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur voor Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Hoogbegaafdheid Specialist

Toelichting van de school:

Een goede gedragsmatige aanpak en effectieve werkhouding zijn cruciaal voor schoolsucces. Onze gedragsspecialist en intern begeleider observeren en ondersteunen zowel klassen als individuele leerlingen. Zij bieden proactieve begeleiding en interventies om de leerresultaten en het welzijn van uw kind te verbeteren.

1

Motorische Vaardigheden en Bewegingsonderwijs: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Bewegingsonderwijs (Riskcare)

Toelichting van de school:

Fysieke activiteit en motorische ontwikkeling worden gestimuleerd door onze gespecialiseerde vakdocent bewegingsonderwijs. Deze deskundige, ingehuurd via Riskcare Preventie, zorgt voor dynamische en leerzame gymlessen. Dit draagt bij aan de algehele ontwikkeling en gezondheid van uw kind op onze school in Heerlen.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn Centraal

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Het welzijn en de gezondheid van onze leerlingen staan voorop. Onze intern begeleider coördineert en bewaakt de protocollen rond medische handelingen en persoonlijke verzorging. Zij zorgt ervoor dat deze procedures correct worden nageleefd door al ons personeel, wat bijdraagt aan een veilige leeromgeving.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Peuterspeelzaal POVH
BSO& Kinderdagverblijf Human Kind
Leerpleinen
Crea/ muziekatelier
Kookatelier

Ontdek Ons Uitgebreide Ondersteuningsaanbod voor Elk Kind op Basisschool De Windwijzer

Gedetailleerde Informatie over Individuele Onderwijsbehoeften en Maatwerk

Rooms Katholieke Basisschool De Windwijzer is toegewijd aan het bieden van een stimulerende en ondersteunende leeromgeving voor alle leerlingen. Als reguliere basisschool volgen we het curriculum, maar we erkennen dat elk kind unieke onderwijsbehoeften kan hebben. We zetten ons actief in om deze behoeften nauwkeurig te identificeren en te beoordelen hoe ons onderwijs hier optimaal op kan aansluiten, zodat we de ontwikkeling van elk kind kunnen maximaliseren. Onze school verwelkomt leerlingen met diverse leer- en gedragsuitdagingen. We geloven in een inclusieve aanpak, waarbij we leerlingen zoveel mogelijk binnen hun vertrouwde omgeving houden. Ons toegewijde team van specialisten, waaronder experts op het gebied van gedrag, algemene leerontwikkeling en hoogbegaafdheid, werkt nauw samen om een breed scala aan onderwijsbehoeften te vervullen. Bovendien versterken we ons aanbod door samen te werken met externe professionals zoals logopedisten en ergotherapeuten, die gespecialiseerde ondersteuning bieden. In uitzonderlijke gevallen kan het nodig zijn dat een leerling een jaar overdoet (dubleren) om de leerstof beter te beheersen. Deze beslissing nemen we altijd in overleg met de ouders en met transparantie over de overwegingen. Meer informatie over de besluitvorming hieromtrent vindt u op de website van de Rijksoverheid. Omgekeerd bieden we ook mogelijkheden voor versnelling, waarbij leerlingen een klas kunnen overslaan of twee leerjaren gelijktijdig kunnen volgen. Ons beleid voor doubleren en versnellen is opgesteld in samenwerking met onze specialist meer- en hoogbegaafdheid en is opvraagbaar bij de directie of intern begeleider. Wij streven ernaar om alle leerlingen de best mogelijke begeleiding te bieden. Er zijn echter specifieke situaties waarin onze zorgcapaciteit beperkt is. Dit betreft onder andere kinderen met extreem agressief gedrag dat de veiligheid van anderen in gevaar brengt, leerlingen die medische zorg nodig hebben die wij niet kunnen bieden, kinderen die continue 1-op-1 begeleiding vereisen, of leerlingen met complexe medische aandoeningen (co-morbiditeit). Indien er zich tijdens de schoolloopbaan situaties voordoen waarbij de grenzen van onze ondersteuningsmogelijkheden worden bereikt, gaan we direct in gesprek met u en de procesbegeleider van Innovo. Samen zoeken we naar een passende oplossing, bijvoorbeeld bij structurele verstoringen van de rust en veiligheid, een onevenwicht tussen zorg en onderwijs, negatieve impact op het leerproces van andere kinderen, of bij grote verschillen in leerbaarheid en verwerkingssnelheid. Ontdek meer over ons beleid via de links naar de Innovo procedure "Verwijderen en schorsen van leerlingen" en het Ondersteuningscontinuüm van basisschool De Windwijzer. Verder informeren wij u graag over ons toekomstige aanbod. Basisschool De Windwijzer investeert in de ontwikkeling van een taal- en leesspecialist. Dit versterkt een van de kernpijlers van ons schoolplan en zal ons ondersteuningsaanbod op het gebied van taal en lezen aanzienlijk verbeteren. Voor meer achtergrondinformatie over passend onderwijs kunt u terecht op: [http://www.steunpuntpassendonderwijs.nl/](http://www.steunpuntpassendonderwijs.nl/) [http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs](http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs) [http://www.passendonderwijszuid.nl/](http://www.passendonderwijszuid.nl/)

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Een Blauwdruk voor Excellente Educatie

Welke Ontwikkeldoelen Vormen de Kern van Ons Schoolplan?

Kwaliteitszorg op Basisschool De Windwijzer Onze kwaliteitszorg is gericht op het systematisch realiseren van onze educatieve doelen. Wij hanteren vijf essentiële bouwstenen voor onderwijskwaliteit om de ontwikkeling van elk kind te optimaliseren: * **Veiligheid:** Een veilige leeromgeving waar kinderen zich vrij voelen om te leren en te groeien. * **Pedagogisch-Didactisch Handelen:** Deskundige begeleiding door onze leerkrachten, met aandacht voor zowel de sociale als de leerontwikkeling. * **Onderwijsresultaten:** Het monitoren en verbeteren van de leerprestaties van alle leerlingen. * **Ontwikkeling en Ondersteuning:** Zorgen voor de brede ontwikkeling van elk kind, met passende ondersteuning waar nodig. * **Kwaliteitsbeleid:** Een proactief beleid dat continu wordt geëvalueerd en bijgestuurd. Deze bouwstenen vormen de basis voor onze Plan-Do-Check-Act cyclus, zowel op school- als op bestuursniveau. Ons interne borgingssysteem garandeert dat afspraken actueel blijven en processen continu worden geëvalueerd. Interne audits, waarbij collega's ons onderwijs observeren, helpen ons bij het identificeren van zowel onze sterke punten als onze ontwikkelingsgebieden. In mei 2024 heeft De Windwijzer een succesvolle interne audit ondergaan. Wij geloven in het maken van gerichte keuzes om de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen. Goed onderwijs betekent focussen op basis van wetenschappelijke inzichten en bewezen effectiviteit. Wij omarmen vernieuwingen selectief en beoordelen deze op hun waarde voor de basisvaardigheden en kennis die essentieel zijn voor de toekomst. Het ontwikkelen van een solide kennisbasis is cruciaal voor verdere groei en succes, ook in het digitale tijdperk. Ons onderwijs is geworteld in wetenschappelijk onderzoek, waarbij we innovaties toetsen aan bewezen succesfactoren.

Hoe Ziet Ons Schoolplan Eruit en Welke Ontwikkelingen Staan Centraal?

Ons Schoolplan voor de periode 2024-2028 legt de basis voor onze educatieve visie en strategie. We richten ons op drie kerngebieden voor ontwikkeling: 1. **Een Stevige Basis:** Onze ambitie is een onderwijsaanbod dat elk kind de kans geeft zich optimaal te ontwikkelen met de juiste kennis en vaardigheden. De speerpunten hiervoor zijn: * SWPBS (Positive Behavior Support) binnen de Brede Maatschappelijke Voorziening. * Formatief handelen om leerprocessen te verdiepen. * Versterking van het taaldomein. * Een kansrijke start voor jonge kinderen. 2. **Volgen van Leerlingen:** We streven ernaar dat de ontwikkeling van zowel de groep als individuele leerlingen duidelijk in beeld is bij leerkrachten, leerlingen en ouders. Dit borgen we via planmatig handelen, wat leidt tot een afgestemd aanbod en preventieve aanpak. Speerpunten zijn: * Nauwkeurig volgen van kleuterontwikkelingen. * Zicht op ontwikkeling en planmatig handelen. * Een overgang van traditionele rapporten naar een uitgebreider rapportfolio. 3. **Een Breed en Rijk Aanbod:** Gezien de sociaaleconomische achtergrond van een deel van onze leerlingen, zetten we extra in op kansengelijkheid door een kwalitatief curriculum. Ons doel is niet alleen excellentie in kernvakken, maar ook het verbreden van algemene kennis en vaardigheden. Speerpunten zijn: * Verdieping van cultuureducatie. * Ontwikkeling van burgerschapsvorming. * Promotie van gezondheid. * Versterking van digitale geletterdheid. Voor een gedetailleerde uitwerking van onze ambities, doelen en aanpak verwijzen we naar het volledige School(jaar)plan 2024-2028.

Wat Zijn de Resultaten van Onze Kwaliteitsverbeteringen en Hoe Monitoren We Voortgang?

Jaarlijkse Evaluatie en Resultaten: Ons schooljaarplan bevat gedetailleerde doelen, ambities en activiteiten, die we jaarlijks evalueren. Via ons Trello Ontwikkelbord reflecteren we met het team en de Medezeggenschapsraad op processen en resultaten. Hieronder een samenvatting van de belangrijkste ontwikkelingen uit het schooljaar 2024-2025: **Ontwikkelthema 1: Een Stevige Basis** * SWPBS succesvol geïmplementeerd in de Brede Maatschappelijke Voorziening (BMV). * Teamscholing gericht op doelgericht en formatief handelen afgerond. * Teamleren via collegiale visitatie en lesson study versterkt de onderwijskwaliteit. * Nieuwe leesmethodes (Blink Lezen! en Veilig Leren Lezen ZOEM) geselecteerd en scholing gepland. * Versterkt Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) beleid ontwikkeld in samenwerking met partners. **Ontwikkelthema 2: Volgen van Leerlingen** * Werkwijze voor het volgen van kleuters via het DigiKeuzeBord geborgd. * Cyclus van planmatig handelen verder ontwikkeld en geïmplementeerd. * Teamgesprekken gefocust op het verbeteren van leerlingvolging en het stellen van gerichte doelen. * Implementatie van een nieuwe rapportagemethode (rapportfolio). **Ontwikkelthema 3: Een Breed en Rijk Aanbod** * Meerjarenplan voor cultuureducatie opgesteld om dit aspect te verankeren. * Burgerschapsplan geïmplementeerd met een eigen monitoringssysteem. * Activiteitenplan voor het thema 'Gezonde School' uitgevoerd. * Aanvraag ingediend bij het Jeugd Educatie Fonds. * Visietraject Digitale Geletterdheid gepland. Een aandachtspunt voor het komende schooljaar is het versterken van de samenwerking met de bibliotheek, een kans die we in 2025-2026 verder gaan benutten.

Speciaal Aanbod Jonge Kind Basisschool De Windwijzer Heerlen

Toelichting van de school

Basisschool De Windwijzer in Heerlen biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, inclusief Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang. Met ons VVE-thuis programma betrekken we ouders actief bij de ontwikkeling van hun kind, met ondersteuning via inloopochtenden en thuisactiviteiten. Onze school werkt nauw samen met Human Kind en POVH, die beide gevestigd zijn in ons schoolgebouw. Deze samenwerking zorgt voor een soepele overgang van de opvang naar de basisschool met een 'warme overdracht'. Gezamenlijke overleggen tussen de peuteropvang en school optimaliseren het peuter- en kleuterplein voor een rijke leeromgeving. Het onderwijs in de kleuterklassen is gericht op ontwikkeling door middel van speel-leeractiviteiten. We stimuleren gericht, met een zorgvuldig samengesteld aanbod rondom thema's van 'Speelplezier'. De voortgang van elke kleuter wordt nauwlettend gevolgd met het innovatieve DigiKeuzeBord.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft Basisschool De Windwijzer voor jonge kinderen in Heerlen?

Basisschool De Windwijzer biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder kinderopvang, voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en buitenschoolse opvang. Daarnaast faciliteren we een interactief peuter- en kleuterplein voor optimale ontwikkeling.

Basisschool De Windwijzer biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder kinderopvang, voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en buitenschoolse opvang. Daarnaast faciliteren we een interactief peuter- en kleuterplein voor optimale ontwikkeling.

Kinderopvang Heerlen
Peuteropvang en VVE Heerlen
Buitenschoolse Opvang (BSO) Heerlen
Ontwikkelingsgericht Peuter-Kleuterplein

Met welke kinderopvangpartners werkt De Windwijzer samen in Heerlen?

De Windwijzer werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties zoals Peuterspeelzaal POVH en Kinderdagverblijf Human Kind om een doorlopende leerlijn te garanderen.

De Windwijzer werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties zoals Peuterspeelzaal POVH en Kinderdagverblijf Human Kind om een doorlopende leerlijn te garanderen.