IKC Sint Jozef in Heerenveen

Het team van IKC Sint Jozef in Heerenveen

Current section: team
Van Dekemalaan 2
8442 Heerenveen

Zie hier hoe het team van IKC Sint Jozef is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Sint Jozef. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Sint Jozef bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Sint Jozef bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC Sint Jozef zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC Sint Jozef. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (14.3%)
35-45 jaar (28.6%)
45-55 jaar (42.9%)
55-65 jaar (14.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC Sint Jozef werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (87.5%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (12.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Sint Jozef gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Invulling van Leerkrachtvervanging bij IKC Sint Jozef

Bij IKC Sint Jozef zorgen we voor een naadloze continuïteit in het onderwijs. Onze Stichting, de Brede School (BMS), beschikt over een toegewijd bovenschools supportteam. Dit team bestaat uit ervaren invalleerkrachten die direct inzetbaar zijn bij onverwachte afwezigheid van een vaste leerkracht, zoals bij ziekte of verlof. Daarnaast werken wij nauw samen met de duo-partners van onze leerkrachten. Deze collega's staan vaak klaar om hun teamleden te ondersteunen en de lessen over te nemen, wat zorgt voor een stabiele lesuitvoering. Deze gecombineerde aanpak garandeert dat de vervanging van leerkrachten bij ziekte of andere oorzaken altijd efficiënt en effectief wordt geregeld, zodat uw kind ononderbroken kwalitatief onderwijs ontvangt.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elk Kind op IKC Sint Jozef

4

Specialistische Hulp bij Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Bij IKC Sint Jozef in Heerenveen bieden we gerichte ondersteuning voor taal en rekenen. Onze interne begeleider, rekenspecialist en taalspecialist staan klaar om leerlingen te helpen. Voor kinderen met ernstige dyslexie werken we nauw samen met gespecialiseerde partners zoals CEDIN. Zij bieden vergoede zorg en begeleiding die, waar mogelijk, tijdens schooltijd plaatsvindt, zodat uw kind optimaal kan leren en ontwikkelen.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Schoolmaatschappelijk Werk

Toelichting van de school:

Het welzijn van onze leerlingen staat voorop. IKC Sint Jozef werkt samen met Schoolmaatschappelijk Werk De Kaai voor extra ondersteuning op sociaal-emotioneel gebied. Onze schoolmaatschappelijk werkster is één dagdeel per week aanwezig op school. Zij biedt laagdrempelige hulp en gaat, in overleg met ouders en leerkrachten, met kinderen in gesprek over wat hen bezighoudt, om zo een veilige en stimulerende leeromgeving te waarborgen.

0

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor optimale resultaten op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak schakelt IKC Sint Jozef externe expertise in. We werken nauw samen met Cedin voor deskundig advies en begeleiding. Tijdens regelmatige ZAT-overleggen bespreken wij, samen met ouders en leerkrachten, de individuele ontwikkelings- en onderwijsbehoeften van elk kind. Dit leidt tot een concreet actieplan voor succesvolle groei.

0

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Indien nodig wordt er op IKC Sint Jozef gebruik gemaakt van gespecialiseerde externe expertise om de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen te ondersteunen. We zorgen voor passende begeleiding waar dat nodig is.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Schoolverpleegkundige GGD

Toelichting van de school:

IKC Sint Jozef werkt samen met de schoolverpleegkundige van de GGD en de schoolarts voor optimale medische zorg en ondersteuning bij persoonlijke verzorging. Deze samenwerking zorgt ervoor dat gezondheid en welzijn van onze leerlingen nauwlettend worden gevolgd en dat er passende zorg beschikbaar is wanneer dat nodig is.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Huiskamer
BSO
Peuteropvang

Ontdek de Ondersteuningsmogelijkheden op IKC Sint Jozef

Onze Aanpak voor Individuele Kindontwikkeling

Bij IKC Sint Jozef geloven we dat elk kind uniek is en zich in zijn eigen tempo ontwikkelt. We streven ernaar om ieder kind volledig tot zijn recht te laten komen en optimale groei te stimuleren. Dit betekent dat we proactief inspelen op de individuele verschillen tussen leerlingen. Onze primaire focus ligt op kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, of dit nu door een achterstand, specifieke uitdagingen, of juist door uitzonderlijke talenten komt. We bieden een cyclische en planmatige aanpak, waarbij we nauwlettend de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van elk kind volgen. Ons toegewijde team denkt proactief mee over onderwijsbehoeften vanuit een positieve benadering, in plaats van te focussen op tekorten. We werken intensief samen met ouders en externe specialisten om een passend onderwijsaanbod te garanderen. Een concreet voorbeeld is onze samenwerking met een logopedist, die kinderen tijdens schooltijd begeleidt bij spraak- en taalontwikkeling. Dit zorgt voor vroegtijdige signalering en effectieve interventie. Meertaligheid wordt bij ons gezien als een waardevolle troef. Ons team beschikt over uitgebreide expertise op het gebied van meertaligheid, waardoor kinderen met een niet-Nederlandse taalachtergrond optimaal kunnen integreren. We stimuleren het behoud van de thuistaal, "de taal van het hart", als basis voor taalverwerving en als bouwsteen voor zelfvertrouwen en sociaal-emotionele veiligheid. Wij zetten ons in voor alle kinderen die we verwelkomen, maar er zijn specifieke situaties waarin we, ondanks onze inspanningen, momenteel mogelijk niet de benodigde gespecialiseerde zorg kunnen bieden. Dit betreft onder meer kinderen met zeer ernstige visuele of auditieve beperkingen, ernstige verstandelijke beperkingen, extreem agressief gedrag dat de veiligheid bedreigt, meervoudige zware problematieken, noodzakelijke medische handelingen die niet door school verleend kunnen worden, of kinderen met een reactieve hechtingsstoornis. Daarnaast kunnen we onvoldoende ondersteuning bieden wanneer de groep te veel kinderen met speciale behoeften bevat, of wanneer de verschillen in inzicht tussen ouders en school een adequate samenwerking belemmeren. We streven continu naar verbetering en kijken naar inclusiever onderwijs, waarbij we actief deelnemen aan pilots zoals 'Naar inclusiever onderwijs'.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling

Welke Ontwikkelingsdoelen Bevat Ons Schoolplan voor de Komende Vier Jaar?

Bij IKC Sint Jozef omarmen we constante ontwikkeling en anticiperen we op de veranderende maatschappij. Kwaliteitszorg is de kern van ons handelen, gericht op vijf cruciale vragen: doen we de juiste dingen, doen we ze goed, hoe weten we dit, vinden anderen dit ook, en wat doen we met deze inzichten? Ons schoolplan, dat elke vier jaar wordt vernieuwd, schetst de routekaart voor onze verbeteringen. Het jaarlijkse schooljaarplan is hier direct uit afgeleid en kunt u downloaden via onze website. Voor een compleet beeld van onze kwaliteiten en verbeterpunten, maken we gebruik van diverse methoden. Denk hierbij aan het IEP-leerlingvolgsysteem, observaties in de klas, gesprekken met betrokkenen, inspectierapporten, audits, ouderfeedback en anonieme enquêtes. Ook teamvergaderingen, studiedagen, externe expertise en de prestaties van onze leerlingen in het voortgezet onderwijs dragen bij aan continue groei. Jaarlijks evalueren we onze voortgang en stellen we beleidsvoornemens vast, die we vastleggen in onze jaarverslagen. Scholing is essentieel voor ons team. Dit vindt plaats tijdens studiedagen, teambijeenkomsten en klassenconsultaties, aangevuld met individuele cursussen en opleidingen. Kennisdeling binnen het team is hierbij cruciaal. Onze kennisbieb, zowel online als fysiek, biedt toegang tot actuele literatuur en achtergrondinformatie. We blijven op de hoogte van de laatste onderwijsinnovaties door conferenties, werkbezoeken en deelname aan relevante netwerken. Onze speerpunten voor de komende vier jaar omvatten: actief blijven innoveren met Daltonkernwaarden en 'Onderwijs met LEF'; het verdiensten van reken- en taalonderwijs door scholing, coaching en borging van beleid, met speciale aandacht voor meertaligheid en het Frysk Taalplan; het bevorderen van inclusiever onderwijs via samenwerking en netwerkdeelname; het optimaliseren van het IEP-leerlingvolgsysteem voor een brede ontwikkeling van leerlingen; en het borgen van onze werkwijzen met 'Zo-Doen-We-Het'-kaarten voor waarderende evaluatie. We focussen ook op meertaligheid, het leesplan, de verdere integratie van opvang en onderwijs binnen ons IKC, didactisch handelen (EDI), medewerkersbinding, burgerschap, sociaal-emotioneel leren, en toekomstgerichte oriëntaties zoals nieuwbouw, techniek en robotica, met expertiseontwikkeling en eigenaarschap.

Hoe Zorgt IKC Sint Jozef Voor Continue Kwaliteitsverbetering?

Bij IKC Sint Jozef monitoren we onze doelen nauwgezet en evalueren we deze regelmatig binnen ons toegewijde team. Het schooljaarplan, dat voortkomt uit ons meerjarenplan, wordt elk jaar opnieuw opgesteld in een gezamenlijke creatie met al onze teamleden. In januari vindt een tussentijdse evaluatie van het schooljaarplan plaats, gevolgd door een grondige eindevaluatie in juni. Beide evaluaties worden breed gedragen door het voltallige team. Coördinatoren spelen een sleutelrol door hun expertise in te zetten bij de punten die aan hun vakgebied gerelateerd zijn. Alle beleidsdocumenten worden na zorgvuldige totstandkoming door het team, besproken met de Medezeggenschapsraad (MR) en formeel vastgelegd. Ze zijn centraal beschikbaar op SharePoint onder 'Schooldocumenten en Beleid'. Onze gedeelde teamafspraken, de zogenaamde 'Zo-Doen-We-Het'-kaarten (ZDWH-kaarten), fungeren als kwaliteitskaarten. Deze kaarten worden periodiek besproken, geëvalueerd en bijgeschaafd tijdens team- en bouwvergaderingen. We beschouwen het 'Schoolmonitor' programma als een waardevol instrument voor de toekomst, waarmee we al onze projecten gestructureerd kunnen documenteren binnen de Plan-Do-Check-Act cyclus.

Ontwikkeling van Jonge Kinderen: Van Peuter tot Schoolkind bij IKC Sint Jozef

Toelichting van de school

IKC Sint Jozef biedt een naadloze ontwikkelingslijn voor kinderen van 2 tot 6 jaar. Door de nauwe samenwerking tussen onze kinderopvang en basisschool, ervaren kinderen een consistente en stimulerende omgeving. Onze pedagogisch medewerkers en leerkrachten werken als één team. Ze stemmen regelmatig af en volgen gezamenlijke studiedagen, wat zorgt voor een geharmoniseerde aanpak. Kinderen die van onze peuteropvang doorstromen naar groep 1, maken zo een ononderbroken ontwikkeling door, volledig voorbereid op de basisschool. Het innovatieve Leesplan 'Samen één verhaal in elke taal' versterkt onze voor- en vroegschoolse educatie. Dit plan betrekt ouders actief bij de taalontwikkeling van hun kind, met een laagdrempelige aanpak. Wij erkennen het belang van meertaligheid. Ons plan moedigt ouders aan om in de eigen thuistaal voor te lezen, wat essentieel is voor de cognitieve ontwikkeling. Wetenschappelijk onderzoek bevestigt dat een sterke basis in de moedertaal cruciaal is voor het aanleren van nieuwe talen. Taalverwerving en woordenschatontwikkeling staan centraal in ons kindcentrum. De samenwerking tussen ouders, kinderen en ons team is hierbij het fundament. Ouders zijn vanaf het begin betrokken bij elke stap van de ontwikkeling van hun kind. Daarnaast organiseren we samen met Kinderwoud maandelijkse oudercafés. Deze bijeenkomsten, gericht op thema's als kinderopvoeding en gezondheid, bieden waardevolle inzichten en versterken de gemeenschapszin binnen ons IKC.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft IKC Sint Jozef voor uw jonge kind?

IKC Sint Jozef biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, inclusief voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en een geïntegreerde aanpak binnen ons kindcentrum.

IKC Sint Jozef biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, inclusief voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en een geïntegreerde aanpak binnen ons kindcentrum.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) voor peuters
Geïntegreerd kindcentrum met kinderopvang en onderwijs

Met welke partners werkt IKC Sint Jozef samen voor de ontwikkeling van jonge kinderen?

Voor ons aanbod voor jonge kinderen werken wij nauw samen met de peutergroep 'De Giraffen' van Kinderwoud, wat zorgt voor een optimale doorstroom en ontwikkelingsondersteuning.

Voor ons aanbod voor jonge kinderen werken wij nauw samen met de peutergroep 'De Giraffen' van Kinderwoud, wat zorgt voor een optimale doorstroom en ontwikkelingsondersteuning.

Team | IKC Sint Jozef in Heerenveen | [2025] Schoolregister